YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi

Vaikuttavuuden vahvistaminen valtakunnallisesti

 Sisältöeditori

 


YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi on kaikkien Suomen ammattikorkeakoulujen valtakunnallinen verkostohanke, jota hallinnoi Hämeen ammattikorkeakoulu.  

​Hankkeen tavoitteena on:

  • Uudistaa YAMK-toimintoja 
  • Profiloida ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon TKI-toimintaa
  • Tukea verkostoitumista ja sen moninaisuuden hyödyntämistä
  • Vahvistaa, kehittää ja uudistaa tiedon ja osaamisen siirtoa korkeakoulujen ja työelämän välillä. 
  • Lisätä työelämäinnovaatioiden monialaisuutta, lähentää opetustyötä työelämään
  • Tukea yhteisöllisen tiedon kehittämistä. ​


 

Hankkeen kesto: 2014-2015

Hankkeen r​ahoittaja: OKM​

4 Työpakettia viritetään kohti tutkimusteemaa:​

​TYÖPAKET​TI 1. Työelämää uudistavat ja TKI-toimintaa edistävät oppimisympäristöt

  • Kehittäminen ja innovointi muuttuneessa työelämässä edellyttävät uudenlaisia ihmisten kohtaamisympäristöjä.
  • AMK:t voidaan nähdä osaamisen ekosysteemin ydintoimijoina, joiden tehtäviin kuuluu järjestää eri alojen toimijoiden kohtaamisia, jotta hiljainen tieto mahdollistuisi innovaatioiksi ja kehittämistoiminnaksi.
  • Työpaketissa kehitetään TKI-toimintaa edistäviä uuden aikakauden oppimis-, kehittämis- ja kohtaamisympäristöjä sekä fyysiseen että digitaaliseen maailmaan. Niissä kehitetään yhteisöllistä tietoa hyödyntävää toimintakulttuuria.
  • Kokonaisuus selkeyttää YAMK:n tutkimus- ja kehittämistoiminnan profiilia.​

​​
Lue lisää »

TYÖPAKETTI 2. Työelämän uudistaminen monialaisella kehittämisosaamisella

  • Menestyksellinen työelämän kehittämistyö vaatii yhä useammin eri koulutusalojen rajapintaosaamista. Innovaatiopotentiaali piilee rajapinnoilla, samoin rajapintoihin kätkeytyy työelämän kriittisimmät ongelmat.
  • YAMK-ryhmien monialaisuutta ei ole täysipainoisesti hyödynnetty palveluinnovaatioiden kehittämisessä eikä TKI-työssä.
  • Monialaisuuden osaaminen tuottaa sekä palveluinnovaatioita että opiskelijoiden osaamista, joka siirtyy työelämän organisaatioihin uudistamisvoimaksi.

    Työpaketissa kehitetään, kokeillaan ja arvioidaan uusia toimintamalleja sekä opinnäytetöihin että muuhun kehittämistyöhön​.​


Lue lisää »

TYÖPAKETTI 3.  Moninaisuusosaaminen tulevaisuuden työyhteisöjen johtamisen työkaluna

  • Työyhteisöt ovat entistä moninaisempia mm. iän, kulttuuristen tekijöiden, kielen, osaamisperustan, terveyden, sosiaalisten taustojen ja toimintavalmiuksien suhteen. YAMK-tutkinto tähtää usein johtamisen tehtäviin ja tällöin koulutuksen on annettava osaamista uuteen johtajuuteen hyödynnettäväksi niin ihmisten kuin monialaisten projektien johtamisessa.
  • Uutta moninaisuusosaamista tarvitaan uusissa työelämän ja ammattikorkeakoulun kohtaamisympäristöissä, jotta erilaisuuden innovaatiopotentiaalin käyttö mahdollistuu.
  • Osahankkeen ytimenä on erilaisten ihmisten osaamispotentiaalin tunnistaminen ja vahvistaminen, jotta kunkin oma asiantuntijuus tulisi yhteisölliseen käyttöön.
  • Tähän kehitetään moninaisuuden johtamisen toimintamalleja sekä oppimismateriaalina että dokumentteina hyödynnettäväksi niin koulutukseen kuin työelämän käyttöön.​


Lue lisää »

TYÖPAKETTI 4. YAMK-opettajuus sillanrakentajana

  • Aluevaikuttavuus vaatii YAMK koulutukselta työelämään implementoituvia innovaatioita, mikä edellyttää sillanrakentajia.
  • YAMK-opettajan rooli sillanrakentajana on yhdistää TKI-kohtaamisympäristöissä opettajuus yhteisopettajuudeksi työelämän asiantuntijoiden ja opiskelijoiden kanssa.
  • Työpaketissa kehitetään kokeilujen kautta uutta roolitusta toimijoiden kanssa, tiimiopettajuusmallia ja kolmikantamallia. Yhteistyön tiivistämisessä tärkeätä on uusien roolien selkeyttäminen. ​


Lue lisää »








Takaisin ylös