Kirjaston verkkosivukyselyn antia - Hämeen ammattikorkeakoulu
Kirjaston verkkosivukyselyn antia

Kirjaston verkkosivukyselyn antia

05.04.2016 08:52

HAMK kirjaston verkkosivuja uudistetaan. Suunnittelun avuksi keräsimme käyttäjiltä palautetta pienellä kyselyllä.

Kysyimme, mihin tarkoitukseen sivuja käytetään ja miten niitä voisi parantaa. Kysyimme myös, millä laitteella sivuja käytetään. Saimme vastauksia yhteensä 146 kpl.​

Uudet verkkosivut tehdään aiempaa mobiiliystävällisemmiksi. Mobiililaitteilla sivuja käytti tällä hetkellä 56 vastaajaa ja pöytäkoneella 138 vastaajaa, joista 30 mainitsi käyttävänsä molempia.

1. ​Mihin tarkoitukseen HAMK kirjaston verkkosivuja käytetään?

  • Tiedon- tai aineiston haku 86 kpl
  • Lainojen uusiminen 53 kpl
  • Aineiston varaaminen 19 kpl
  • Ei käytä kirjaston sivuja lainkaan tai käyttää vain hyvin vähän 13 kpl
  • Aukioloaikojen tarkistaminen 11 kpl
  • E-aineistojen käyttö 11 kpl 

Vastaamme:
Kirjaston sivuilta tulee siis löytää helposti HAMK Finnan aineistohakuun, lainojen uusimiseen, varaamiseen ja e-aineistoihin. Myös yksiköiden kirjastojen aukioloaikojen on oltava hyvin näkyvillä.

2. Miten HAMKin kirjaston verkkosivuja voisi parantaa?

Nykyiset sivut saivat kehuja chat-palvelusta, uutuusesittelyistä, selkeydestä ja toimivuudesta. 
Toisaalta selkeyden puute oli myös yleisimpiä kritiikin aiheita. Lisäksi sivuja pidettiin vanhanaikaisina ja kankeina. Chat-ruutu koettiin häiritseväksi. Kirjaston sivuille oli hankala löytää HAMKin sivuilta, HAMKin ja kirjaston sivujen käyttö koettiin ylipäätään hankalaksi muilla laitteilla kuin tietokoneella.

”Vaikea löytää etsimäänsä kun ei tiedä mistä tietokannasta kannattaa hakea.”

Kehitysehdotuksia

  • Koulutusmateriaalia tiedonhakuun ja tieteelliseen kirjoittamiseen
  • Ohjeita
  • Uutuuslistoja
  • Kirjaston aukioloajat näkyviin etusivulle
  • Tietokannat paremmin esille, esim etusivulle
  • Linkki julkaistuihin opinnäytetöihin etusivulle
  • E-aineiston saatavuus, ohjeet ja käyttö selkeämmäksi
  • Vähemmän asiaa yhdelle sivulle -> useampia sivuja
  • Mobiilikäyttöön sopivammaksi
  • Yksinkertaistusta
  • Suuremmat pääotsikot
  • ”Tärkeimmät palvelut voisi olla samaan tapaan alasvetovalikossa kuin muillakin palveluilla HAMK kotisivuilla.”

Vastaamme:
Tavoitteenamme on saada HAMKin kirjaston uusista verkkosivuista selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus, joista asiakkaiden tarvitsema tieto löytyy loogisesti ja helposti. Chat-palvelun haluamme säilyttää ja koetamme saada chat-ruutua pienemmäksi, jottei se häiritsisi liikaa sivujen käyttöä. Ohjeita eri palveluihin on olemassa runsaasti, pyrimme sijoittamaan ne uusille sivuille näkyvään paikkaan. Uutuuskirjojamme on esillä mm. Pinterestissä, johon on linkki kirjaston etusivulla.​

3. Osa palautteesta kohdistui selvästi HAMKin Finnaan, jota hallinnoi Kansalliskirjasto. 

  • Kirjautuminen on hankalaa, useita kirjautumisvaiheita, tietoja ei saa tallennettua mobiililaitteeseen.
  • Mitä teen, kun salasana unohtuu?
  • En löydä omia lainatietoja.
  • Varauksen tekeminen on hankalaa.
  • Pitäisi korostaa enemmän, että kirjautuminen on tärkeää ennen Finna-hakua.
  • Hakutoiminto on hankala: tarkennettu haku, haun rajaukset ja hakuehdot eivät löydy.
  • Kirjautuminen HAMKin verkon ulkopuolelta ei onnistu. Ohjeita toivottiin lisää.

Vastaamme:
Koetamme lisätä ohjeistusta ja opastaa käyttäjät oikeanlaiseen ja perusteelliseen HAMK Finnan käyttöön. Unohtuneen salasanan tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä kirjastoon. Omat lainatiedot näkyvät, kun HAMK Finnaan kirjautuu ylälaidan kirjaudu sisään -linkistä. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla kirjastokortti tulee liittää omiin tietoihin. Omissa tiedoissa näkyy myös mm. oma maksutilanne ja lainojen eräpäivät. Finnan haku toimii parhaiten siten, että aloittaa haun kirjoittamalla hakusanaksi jonkin laajemman termin ja rajaa saatua hakutulosta sivun oikean laidan haun rajausvaihtoehdoilla.

Kiitos kaikista rakentavista kehitysehdotuksista ja muista huomioista. Tämä vankentaa käsitystämme siitä, mitä nettisivuillamme täytyy olla. Tästä meidän on hyvä jatkaa sivujen työstöä!

Nettisivukyselyyn vastanneiden kesken arvoimme viidelle henkilölle lounaslippuja kampusten opiskelijaravintoloihin. Voittajiin on oltu yhteydessä, onnea!

[addthis tool=”addthis_sharing_toolbox”]