Kaupunkipyörille kiitosta ja kehittämistoiveita – testaus jatkuu talviolosuhteissa  - Hämeen ammattikorkeakoulu
Kaupunkipyörille kiitosta ja kehittämistoiveita – testaus jatkuu talviolosuhteissa 
Hämeen ammattikorkeakoulu

Kaupunkipyörille kiitosta ja kehittämistoiveita – testaus jatkuu talviolosuhteissa 

28.11.2019 12:32

Hämeenlinnan kaupunkipyöristä on kerätty kokemuksia ja palautetta. Pyörät ovat saaneet yleisesti ottaen hyvän vastaanoton, mutta useita parannuskohteitakin esitetään. Pyörät jäävät Hämeenlinnaan vielä ainakin huhtikuuhun saakka. 

Array

Kaupunkilaisten yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet Hämeenlinnan katukuvassa toukokuusta lähtien, kun Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart-tutkimusyksikön, Rolan Oy:n ja Hämeenlinnan kaupungin yhteistyöprojekti alkoi. Kaupunkipyörät ovat olleet esillä useissa kaupungin tapahtumissa ja ne ovat herättäneet kiinnostusta. Pyörien käytöstä on nyt kerätty tutkimusdataa, jonka perusteella voidaan rakentaa selvitys sähköisen kaupunkipyöräjärjestelmän soveltuvuudesta Hämeenlinnan kaupunkiin.    

Palautteet kertovat yleisesti varsin myönteisestä suhtautumisesta pyöriin ja niiden toivotaankin jäävän vakituisesti osaksi kaupungin joukkoliikennettä. Kiinnostus pyöriä kohtaan kasvoi kesän edetessä paikallisten ja pidemmältä saapuneidenkin keskuudessa. Heinäkuussa käyttöasteessa oli selvästi kasvua, johon voi vaikuttaa lomakausi ja hyvä sää.  

Pyörien käytössä kuitenkin kerrotaan olevan useita haasteita.  
”Turussa otettiin pyörät käyttöön vuosi ennen Hämeenlinnaa, ja palaute on tältä osin samankaltaista, vaikka puhutaankin eri mittakaavan eli yli 300 kappaleen kaupunkipyöräjärjestelmästä”, sanoo projektiassistentti Saana Salo. 

Suurimpana haasteena Hämeenlinnan kaupunkipyörien käytössä koettiin maksutapa. Päänvaivaa tuotti pyörävuokran maksun suorittamiseen tarvittava PayPal-profiili: jos sitä ei ollut, vaadittiin rekisteröityminen sekä Freebike -vuokraussovellukseen että PayPal -järjestelmään. 

Myös pyörien 80,7 km2 toiminta-aluetta pidettiin liian pienenä, sillä pyörän sähköominaisuuden ansiosta sillä pääsee sujuvasti pidemmänkin matkan. Alueen toivottiin laajenevan sekä Hämeenlinnan kaupungin alueella että lähikuntiin. Rajoitteeksi nähtiin myös tunnin jaksoihin asetetut vuokrausajat ja pyöräasemien vähyys. Sijoittelussa rautatieaseman, kauppatorin, Linnan, Ahveniston maauimalan ja HAMK Visamäen kampuksen asemiin oltiin tyytyväisiä, mutta niitä kaivattiin myös lisää.  

Uudenmaan liitto on myöntänyt rahoituksen jatkohankkeelle, jossa kaupunkipyörien kokeilu jatkuu talviolosuhteissa marras-huhtikuun aikana. Tavoitteena on edelleen saada tietoa järjestelmän toimivuudesta, myös talvioloissa.

Kaupunkipyöräjärjestelmä edustaa yhteiskäyttöpalvelua, jonka suosio on kasvanut lähivuosina merkittävästi. Ne tukevat ja edistävät yhteiskunnassa kestävää ja viisasta liikkumista. Kaupunkipyöräpilotti on osa laajempaa liikkumisen kehittämiskokonaisuuteen keskittyvää Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikön Liikenne 4.0 -hanketta, joka tavoittelee pyöräliikenteen edistämistä, hiilineutraaliuden vahvistamista ja matkailun lisäämistä. Pyöräilyn edistämisellä on vaikutuksia ympäristönäkökulmasta, mutta positiivisen vaikutuksen kohteena on suoraan myös ihminen itse. 

Lisätietoja

Saana Salo 
Projektiassistentti 
Hämeen ammattikorkeakoulu, HAMK Smart -tutkimusyksikkö 
p. +358504773490 
saana.salo@hamk.fi  

Lisätietoa projektista
Pyöristä Facebookissa

  
 
 

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU