Opinnäytetyö: Sähköautopalot yleistyvät – pelastuslaitosten varautuminen vielä puutteellista
Joonatan Suosalon opinnäytetyössä käsiteltiin pelastuslaitoksen varautumista sähköautopaloihin
maanalaisissa pysäköintilaitoksissa ja laadittiin tilanteita varten kaksi eri ohjetta.
Pienipäästöisiä käyttövoimaratkaisuja ja liikenteen päästöjen vähentämistä tuetaan voimakkaasti osana ilmastonmuutoksen hillitsemistä. Sen vuoksi sähköautojen osuus autokannasta tulee kasvamaan lähivuosina. Kun autokanta sähköistyy, sähköautopalot tulevat olemaan entistä todennäköisempiä.
Toistaiseksi Suomessa ei juurikaan ole kokemuksia sähköautopaloista. Sähköautopalot ovat kuitenkin aiheuttaneet pelastusalalla paljon keskustelua viime aikoina. Maailmalta saatujen kokemusten perusteella tiedetään, että sähköauton akkupalo on poikkeuksellisen vaikea sammutettava. Lisäksi akkupalon tiedetään aiheuttavan tavanomaisesta autopalosta poikkeavia kemiallisia altisteita.
Joonatan Suosalon teknologiaosaamisen johtaminen –koulutukseen tehdyssä opinnäytetyössä käsiteltiin pelastuslaitoksen varautumista sähköautopaloihin maanalaisissa pysäköintilaitoksissa. Työssä laadittiin teoreettinen viitekehys sähköautopaloista ja niiden haasteista. Tämän lisäksi laadittiin Euroopan eri pelastuslaitoksiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin eri kaupunkien kokemuksia ja ohjeistuksia sähköautopaloista.
Opinnäytetyön mukaan sähköautopalojen aiheuttamat keskeiset haasteet on tunnistettu pelastusalalla. Kuitenkaan kaluston ja koulutuksen näkökulmasta näihin tilanteisiin ei olla vielä kaikilta osin varauduttu riittävästi. Etenkään maanalaisissa tiloissa tapahtuviin sähköautopaloihin ei ole olemassa vakiintuneita toimintamalleja.
Teoreettisen viitekehyksen ja kyselytutkimuksen pohjalta laadittiin pelastustoimen käyttöön kaksi eri ohjetta koskien sähköautopaloja maanalaisissa pysäköintilaitoksissa. Ensimmäinen ohje
käsittelee pelastustoiminnan johtamista tällaisissa tilanteissa. Toinen ohje koskee puolestaan latauspisteiden paloturvallista sijoittamista maanalaisiin pysäköintilaitoksiin.
Lisätiedot:
Joonatan Suosalo
Opiskeilja, teknologiaosaamisen johtaminen
040 584 2645
joonatan.suosalo(at)gmail.com
Mika Vartiainen
Opinnäytetyön ohjaaja, konetekniikan yliopettaja
Hämeen ammattikorkeakoulu
040 352 4568
mika.vartiainen(at)hamk.fi
Opinnäytetyö kokonaisuudessaan: www.theseus.fi