
HAMK Afrikassa
Mannerten välistä TKI-yhteistyötä
HAMK luo verkostoja ja osaamista yhdessä afrikkalaisten yliopistojen ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Hämeen ammattikorkeakoulu panostaa kansainväliseen TKI-yhteistyöhön, joka auttaa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Kansainvälinen toiminta ja tiedon jakaminen ovat avainasemassa globaalien haasteiden kohtaamisessa.
HAMKin Afrikka-yhteistyöhön kuuluu muun muassa koulutuksen kapasiteetin vahvistaminen, yrittäjyyskoulutuksen kehittäminen, kiertotalouden ratkaisujen soveltaminen sekä sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen niin koulutuksessa kuin työelämässä. Monipuolinen yhteistyö näkyy HAMKissa kaikilla eri tasoilla:
- Tutkimusyhteistyöllä luodaan paikallisiin olosuhteisiin sopivia ratkaisuja, jotka lisäävät työllisyyttä ja vaurautta. Lisäksi tutkimuksen avulla edistetään kestävää kehitystä ja lievennetään ilmastonmuutoksen haittavaikutuksia. Yhteistä tutkimusta tehdään parhaillaan viidessä Afrikan maassa, 14 yliopiston kanssa.
- Opiskelijat ovat korkeakoulujen välisen yhteistyön keskiössä. Sekä HAMKin että afrikkalaisten yhteistyöyliopistojen opiskelijoille avautuu uusia mahdollisuuksia monialaisiin, kansainvälisiin projekteihin ja vaihto-ohjelmiin. HAMKin opiskelijat ovat olleet mukana mm. kestävään kaakaonviljelyyn, nestemäisten biopolttoaineiden tuotantoon ja kestävään metsätalouteen liittyvissä projekteissa Ghanassa, Keniassa ja Etelä-Afrikassa. Tutkimusyhteistyön ohessa on syntynyt myös useita opinnäytetöitä.
- HAMKin henkilökunta pääsee myös kartuttamaan kansainvälistä kokemustaan niin vierailemalla yhteistyöyliopistoissa kuin toivottamalla afrikkalaiset opettajat tervetulleiksi HAMKiin.
- Kulttuurienvälityskoulutuksella varmuutta vuorovaikutukseen07.02.2022
- Eija Laitinen: ”Toisessa tilanteessa naurat ja toisessa itket”02.02.2022
- Sambian markkinoista kiinnostuneita yrityksiä haetaan mukaan innovaatio-ohjelmaan23.11.2021
- HAMKille ja Arctic Kultasuklaalle liikekumppanuustukea kaakaobisneksen kehittämiseen11.11.2021
- Suklaaviikkoa vietetään myös HAMKissa 11.–15.10.202108.10.2021
- Etäopetustaitoja Kenian, Sambian ja Ugandan opettajille29.09.2021
- Opiskelijat ryhtyvät ratkomaan kiertotalousalan yrityshaasteita Afrikassa06.09.2021
- Afrikan maatalousyliopistojen koulutusuudistus etenee29.06.2021
- HAMK vahvistaa Etelä-Afrikan ja Suomen yhteistyötä metsäsektorilla29.04.2021
- PBL-taidot maatalousalan opettajille Keniassa, Sambiassa ja Ugandassa09.04.2021
HAMKin käynnissä olevat hankkeet Afrikassa
AgriSCALE
AgriSCALEn tavoitteena on uudistaa maatalousyrittäjyyden koulutusta Keniassa, Sambiassa ja Ugandassa. Valmistuneet saavat työllistymistä tukevat taidot. Maatalousyrittäjyyden koulutuksen uudistaminen on merkittävässä roolissa sekä työpaikkojen ja vaurauden lisäämisessä että ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.
Tutustu myös hankevideoon ja hanke-esitteeseen.
Kesto: 2020–2023
Rahoitus: Erasmus+/EACEA
AGS co-creation and innovation programme
HAMK vahvistaa yhteistyökumppaniensa kanssa Sambiassa yritysten, yliopistojen ja yhteiskunnallisten toimijoiden välistä yhteistyötä innovaatioekosysteemien kehittämiseksi ja paikallisten pienyritysten tukemiseksi. Ohjelmassa keskitytään maatalousyrittäjyyden, uusiutuvan energian ja kiertotalouden innovaatioihin.
Kesto: 2021–2022
Rahoitus: AGS Programme (Accelerated Growth for SMEs in Zambia)
Tutustu myös hankkeen esitteeseen.
Cocoa business development
HAMK kehittää kaakaoliiketoimintaa ja kaakaonviljelyä kestävämmäksi yhteistyössä Kultasuklaan ja ghanalaisen University of Cape Coastin kanssa. Hankkeessa selvitetään opiskelijatöiden avulla esimerkiksi kaakaontuotannon sivuvirtojen hyödyntämistä biokaasun ja biohiilen raaka-aineena.
Kesto: 2021–2022
Rahoitus: Finnpartnership
Tutustu myös videoon.
FOREST21
FOREST21-hankkessa uudistetaan metsätalousyrittäjyyden koulutusta Etelä-Afrikassa työelämälähtöisemmäksi, ja ilmastoviisasta metsätaloutta korostetaan koulutuksen ja työelämän eri vaiheissa. Opetussuunnitelmia uudistetaan yhteistyössä opetushenkilöstön ja yliopistojen johdon kanssa painottaen yrittäjyyskoulutusta ja ongelmalähtöistä oppimisen (engl. PBL, problem-based learning) menetelmiä, joissa opiskelijat oppivat käytännön taitoja ratkomalla työelämän todellisia ongelmia.
Kesto: 2021–2024
Rahoitus: Erasmus+/EACEA
PBL-BioAfrica
PBL-BioAfricassa vahvistetaan biotalousyrittäjyyden koulutuksen kapasiteettia Keniassa ja Sambiassa korkeakoulujen välisenä yhteistyönä. Ongelmalähtöisen oppimisen menetelmien ja digitaalisten välineiden hyödyntämistä koulutuksessa kehitetään yhdessä opetushenkilöstön ja yrityskumppaneiden kanssa. Tuloksia sovelletaan myös laajemmin Afrikassa hankkeen loppuvaiheessa ja sen jälkeen.
Tutustu myös hankkeen esitteeseen (PDF).
Kesto: 2020–2024
Rahoitus: HEI ICI/MFA (the Ministry for Foreign Affairs of Finland)
RAJO
RAJO on ulkoministeriön rahoittama nuorten työllisyys- ja yrittäjyyshanke, jonka tavoitteena on kehittää ammatillista koulutusta ja edistää nuorten työllistymistä Somaliassa. HAMK vastaa hankkeessa ammatillisten opettajien pedagogisesta koulutuksesta ja on mukana kehittämässä ammatillisen koulutuksen sisältöjä sekä työssäoppimisen mallia. Hanke toteutetaan yhteistyössä hanketta koordinoivan Suomen Somalia-verkoston, suomalaisten jäsenjärjestöjen sekä paikallisten järjestö- ja koulutustoimijoiden kanssa.
Kesto: 2021–2022
Rahoitus: Ulkoministeriö
Kolmen vuoden aikana 75 HAMKin opiskelijaa pääsee matkustamaan Afrikan maihin kansainvälisten opiskelijaprojektien parissa. Lisäksi yhteisiä projekteja Afrikan kumppaniyliopistojen kanssa toteutaan verkossa.
Lisää tietoa kursseista ja ilmoittautumisesta löydät HAMK in Africa -sivulta (englanniksi). Myös koulutuspäälliköt ja opinto-ohjaajat kertovat mielellään tarjolla olevista mahdollisuuksista.
- Annukka Pakarinen
- Tutkimusyksikön johtaja, HAMK Bio
- Puh. +358 503001 827
- annukka.pakarinen@hamk.fi
- Martti Majuri
- Tutkimusyksikön päällikkö, HAMK Edu
- Puh. +358 405879 883
- martti.majuri@hamk.fi
- Eija Laitinen
- Tutkijayliopettaja
- Puh. +358 505853 933
- eija.laitinen@hamk.fi
- Maaret Viskari
- Myyntipäällikkö, HAMK Global Education
- Puh. +358 505745 943
- maaret.viskari@hamk.fi
Blogi

- Creating Sustainable Solutions for Global Sustainability – Spring 2022LUE LISÄÄ
Artikkeli Creating Sustainable Solutions for Global Sustainability – Spring 2022 julkaistiin ensimmäisen kerran HAMK in Africa.
- STUDENT POST: Problem-based learning turned out to be people-based learningLUE LISÄÄ
Our course started at the end of January and now in May, it´s coming to an end and we can reflect on the whole journey. It was a collaboration between three universities: HAMK, Aalto and Egerton. We […]
- STUDENT POST: The inspiring unknownLUE LISÄÄ
It has been a great experience to work on a project, which goal is to create business models to an unknown country with an international team. Our team, Team South Africa, is looking for […]
STUDEN POST. TEAM KENYA. For Team Kenya our AGRIScale-project is coming to an end and now we can reflect on the whole journey as we are finishing our deliverables. Our project was a collaboration between three universities: HAMK, Aalto and Egerton. We started our journey through workshops in Zoom and it concluded into a trip to Kenya from where we returned with great memories.
Problem-based learning was a great method for this project. Identifying the problem, researching it and finding possible solutions together really got us thinking about the subject: promoting the production and usage of biofuel made from invasive species in Kenya. Our workshops during our trip helped us see the issue from different perspectives. For example, during these exercises we were encouraged to find the hidden costs of biofuel or look for untapped potential in the market. All of these were very eye-opening and gave us plenty of ideas. It was crucial to work in teams that had people from all the three universities. Without this kind of collaboration and the local knowledge from the Egerton students, our understanding of the subject would have been pretty thin.
It was also a unique experience to get to meet the people affected by the water hyacinth: the people working at CIST Africa producing bioethanol, the local craftsmen and -women using the plant for all sorts of products and also the fishermen who are catching less tilapia but have found a way to utilize water hyacinth as a raw material for crafts, items and biogas.
All of the information we gathered from the people we encountered couldn’t have been gathered from the internet. All the moments we shared on the trip wouldn’t have happened via Zoom. So one could say, that for us, the problem-based learning turned out to be people-based learning in this project. Thank you for our friends at Egerton University and Aalto University for an unforgettable experience!
Asante sana! -Team Kenya #hamkinafrica #agriscale #pbl #egertonuniversity #kenya #njoro #teamwork
STUDENT POST: Team South Africa 🇿🇦🇫🇮
Our team, Team South Africa, is looking for climate-smart forestry solutions and long-term carbon sinks for carbon markets in South Africa. Beside getting to know the local culture and work environment, we need to be aware of the future climate change impacts in the project environment to be able to make long lasting and sustainable business models.
During this project, we have learned that the solutions that work to slow down climate change and storage carbon in Finland are not very easy to directly copy and implement to South Africa. Our team has spent many hours doing background research and interviewing specialists.
It’s been a very interesting spring with this topic. Our report for the project is slowly coming together, but the work is not nearly finished. This project will go on the next semester with a new team who will continue towards the final goal 😊
Mirva / Team South Africa
STUDENT POST
🇿🇦 Team South Africa / Katarina
Did you know that in South Africa, only 0.5% of the total area is covered by natural forests? We have prepared for you a few facts focused on our sector that we are working on during this project called Hamk in South Africa.
An infinite number of facts and information are interesting in this industry, and we have also selected some of them for you:
💡 most of the dense vegetation grows along the southern and eastern coasts and on the southern and south-eastern slopes of the inland mountains
💡 the forestry sector employs around 165 900 workers and of which it provides 62 700 direct jobs and 30 000 indirect jobs
💡 the forestry research infrastructure in South Africa is world-class
💡 there are a number of research projects aimed at the sustainable management of forest resources
Also among the main institutes that serve the research needs of industry are:
🏫 Institute of Commercial Forestry Research in Pietermaritzburg
🏫 Forestry and Agriculture Biotechnology Institute
🏫 Council for Scientific and Industrial Research in Pretoria
Katarína / Team South Africa
#southafrica #teamwork #greencarbon #co2 #hamkinafrica #forestry #interestingfacts
STUDENT POST, Team Zambia:
Last day, after 3rd intensive workshop day, we had a closing ceremony of the AGS workshop. All participants received a diploma. Her Excellency the Ambassador of Finland in Zambia, Mrs. Pirjo Suomela-Chowdhury honored the closing ceremony of the AGS workshop in Lusaka with her presence. Thank you Zambia, until next time!
#hamkinafrica #universityofzambia #mulungushiuniversity #ags #industrycollaboration #workshop
STUDENT POST, Team Zambia:
Did we have fun in Zambia? Oh yeah, we did indeed! In addition to meeting all friendly Zambian people, we had an opportunity to explore Zambia's beautiful nature. We drove 8 hours from Lusaka to Livingstone to see one of the world's seven natural wonders, Victoria falls. After walking the trails around the falls and relaxing swimming session 😱, we experienced one of the most beautiful sunset during the cruise on Zambesi river. Next morning we got to see white rhinos, zeepras and giraffes at safari in Mosi-oa-Tunya National park. Absolutely an amazing trip!
Check the latest HAMK in Africa blog text about our visit to Zambia: https://bit.ly/3xOUCqZ The text is written by HAMK student Meryem.
#hamkinafrica #beatifulzambia #victoriafalls #safari #zambesiriver
📸 Jukka Niemi
STUDENT POST, Team Zambia:
As part of our trip to Zambia, three of us HAMK students visited Mulungushi University. We were shown around the campus and later had the priviledge to hear interesting presentations on agriculture as well as university-indusrty collaboration. It was also great to chat with very friendly Mulungushi students. A good day indeed.
#hamkinafrica #mulungushiuniversity #collaboration #teamwork
📸 Eija Kurki and Nasim Rahimi
STUDENT POST, Team Zambia:
Before travelling to Zambia we had two virtual 3-day workshops with student teams and Zambian companies. We got a lot of things done virtually but nothing to compare to 3rd workshop where we were able to work F2F. Finally we met our Zambian student colleagues and they all were super nice! It's all about the people!
HAMK student Minnamari interviewed Daisy, Niza and Rodgers from UNZA and asked what they think about workshops and working with HAMK students. Turn the sound on!
#hamkinafrica #universityofzambia #mulungushiuniversity #ags #industrycollaboration #workshop
STUDENT POST, Team Zambia:
Intensive teamwork in an international environment has many challenges. Foreign language, cultural differences, and environmental conditions emphasize the importance of listening and careful communication. There is also a need to set aside more time than usual. Fortunately, the situation is the same for all parties and usually teamwork is very rewarding 🏆
#hamkinafrica #teamwork #zambia #pbl
📸 Jukka Niemi
STUDENT POST, TEAM ZAMBIA:
Our team spent an interesting and intensive week in Zambia just before Easter. The trip was full of different experiences, discussion, hard work and joy! We will share our feelings and experiences from the trip to Zambia during this week, follow us here!
During the first week students from University of Zambia and HAMK were brainstroming and discussing different ways and models to develop collaboration between industries, univerisities and students. A model is really needed to reduce graduate unemployment. We also met a few local companies to get an idea of how the collaboration could be developed.
#hamkinafrica #universityofzambia #mulungushiuniversity #ags #industrycollaboration
📸 Jukka Niemi, Taru Karlsson
Mingling at AgriTech Expo
Today students from Unza and Hamk joined together to attend AgriTech Expo, the biggest agriculture event in Zambia.
In this 3-day outdoor event agribusinesses and organisations showcase their latest innovations along the value chain in terms of machinery, solutions for livestock, irrigation, new varieties of seeds, fertilizers and crop protection systems. And one of the main topics is education in the field of agriculture.
Hamk and other partner universities are presenting at the event, among many other presenters and around 13 000 visitors, including the president of Zambia, mr Hakainde Hichilema!
Hamk and partners were visited by high-ranking guests as the Ambassabor of Finland and the Undersectary of Finland came to discuss about educational issues.
#hamkinafrica #hamk #unza #mulungushiuniversity
Brainstorming day
After long travel and a bit of rest, students continued with their planning for the next days. They will visit local innovation hubs with the guidance of Unza students.
Unza students and their lecturer Mr Chewe Nkonde had a long and interesting discussion with Hamk students about the workshops they have had and the experiences within them. They also talked about the curriculas of their universities and compared the diffrences and similarities they have.
What a wonderful and eyeopening afternoon for all!
#hamkinafrica #unza #hamk #studentprojects #agsprogramme