HAMKin opiskelijat opettavat koodausta Hämeenlinnan alakoululaisille

HAMKin opiskelijat opettavat koodausta Hämeenlinnan alakoululaisille

28.10.2015 15:15

Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijat jalkautuvat Hämeenlinnan alakouluihin opettamaan ohjelmointia.

Syksyn aikana Ruununmyllyn ja Kirkonkulman koulujen halukkaat 5.-6. luokkalaiset pääsevät opettelemaan ohjelmoinnin eli koodauksen perusteita koodikerhoissa.​​​​

Tietokoneohjelmointi rantautumassa peruskouluihin​​

Koodikerho antaa ensikosketuksen alakoululaisille ohjelmointiin. Tietokoneohjelmointi on kirjattu uuteen opetussuunnitelmaan, joka rantautuu kouluihin ensi syksynä 2016. Hämeenlinnassa asiaan on otettu jo etumatkaa.

– Koodikerhoissa meillä on käytössä pelinkehitysympäristö, jossa ohjelmoidaan yksinkertaista grafiikkaa näytöille ja laitetaan elementtejä liikkumaan. Kerhokertoja on yhteensä neljä. Näissä saa hyvän perustan koodaukselle. Ohjelmoinnin myötä kehittyy myös looginen ajattelu, joka auttaa varmasti kaikessa tulevaisuuden työssä. Ohjelmointi on nousemassa vahvasti myös yleissivistykseen kuuluvaksi teemaksi, kertoo koodikerhoja koordinoiva HAMKin lehtori Tommi Saksa.

Koodikerhojen vetäminen kehittää myös HAMKin opiskelijoiden eli kerhojen vetäjien ammatillista osaamista, mutta tuo heille myös kokemusta koulutuksen suunnittelusta ja kouluttajana toimimisesta.

”Tuleekohan meistä isona koodareita?”

Kirkonkulman koulun ensimmäisellä koodikerhon kokoontumiskerralla tunnelma oli käsinkosketeltavan innostunut. Oppilaat pohtivat ennen kerhon alkua, että pääsevätköhän he tekemään oikeita pelejä, onkohan jalkapallopeli FIFA tehty tällä samalla ohjelmalla ja tuleekohan heistä isona koodareita. Koodausohjelmaksi valikoitui ohjelma, jolla ohjelmoidaan aivan oikeitakin pelejä. Ohjelmoinnilla tarkoitetaan tietokoneen käskemistä tehdä erilaisia asioita sekä keskustelua sen kanssa.

tietokoneruudulla nakyy koodia

Kirkonkulman koulun oppilaan Niko Salmisen ensimmäisiä koodaustöitä​​​. Kuva: Eveliina Toivonen​​

– Koodikerho täyttyi viikon sisällä ilmoittautumisen alkamisesta. On mahtavaa, että saimme mukaan myös useampia tyttöjäkin. Osa oppilaista tuli kerhoon mukaan pitkälti oman innostuksen pohjalta, mutta osan vanhemmat ovat kannustaneet lapsiaan osallistumaan kerhoon, jotta he saisivat tulevaisuuden kannalta tärkeää osaamista. Meillä peruskoulun opettajilla ei ole vielä osaamista opettaa lapsille näitä taitoja, joten yhteistyö HAMKin kanssa on hienoa, kertoo Kirkonkulman koulun opettaja Sami Heino.

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU