Harjunrinteen koulun oppilaat tutustuivat tekniikan alaan HAMKissa

Harjunrinteen koulun oppilaat tutustuivat tekniikan alaan HAMKissa

13.02.2018 12:20

Harjunrinteen koulun oppilaat tutustuivat Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Riihimäen kampuksella tekniikan alaan ja erilaisiin insinöörikoulutuksiin. Tutustuminen oli osa Harjunrinteen koulun ilmiöpäiviä, joissa teemana oli tasa-arvoinen Suomi.

Erilaiset uravaihtoehdot tarkastelussa

Harjunrinteen koulun vierailu sisältyi ilmiöpäivien työpajaan, jonka teemana oli ”Tytöt, tiede ja tekniikka”. Työpajan vetäjinä toimivat Harjunrinteen koulun opettaja Suvi-Päivi Malvikko ja opinto-ohjaaja Annika Sirviö. ”Oppilaiden kanssa tarkasteltiin erilaisia uravaihtoehtoja etenkin sukupuolien näkökulmasta ja pyrittiin purkamaan ennakkoluuloja niin sanottuja perinteisiä nais- tai miesvaltaisia aloja kohtaan”, Sirviö kuvailee pajan sisältöä. Ilmiöpäivät liittyvät Harjunrinteen koululla kansainväliseen Erasmus+ hankkeeseen, ja osallistujina oli myös vieraita ulkomaalaisista kouluista.

[kuva]

Harjunrinteen koulun oppilaat pääsivät myös testaamaan insinööreillekin tärkeitä ongelmanratkaisu- ja ryhmätyöskentelytaitojaan erilaisten pulmatehtävien parissa.

Insinööriopinnoissa yhdistyy monialainen osaaminen

HAMKin vierailulla Harjunrinteen koulun oppilaat kuulivat kahden insinööriopiskelijan tarinat omista koulupaikkavalinnoista sekä insinööriopinnoista. Maija Apunen opiskelee HAMKissa tieto- ja viestintätekniikkaa, ja puheenvuorossaan hän kannusti oppilaita valitsemaan opiskelupaikkansa omien kiinnostustensa pohjalta. ”Insinööriopinnoissa ja myös työelämässä on mahdollista yhdistää sekä harrastusten että eri koulutusten pohjalta karttunutta osaamista, kun vaan löytää sopivat sovelluskohteet. Itselläni on esimerkiksi musiikkitaustasta hyötyä, kun suunnittelen avustetun teknologian sovelluksia – miten esimerkiksi äänimaailmoja voidaan hyödyntää sokeiden opastuksessa,” Apunen kertoo.

Liikennealan opiskelijat Sanna Mikkola ja Aleksi Hakanpää kertoivat omista opiskelukokemuksistaan, ja tutustuttivat oppilaita liikennealan pariin mm. opiskelijoiden tekemän Kahoot-pelin avulla. ”Kannattaa tutustua ennakkoluulottomasti eri aloihin ja etsiä aktiivisesti tietoa näistä netistä, kuten itsekin aikanaan tein. Näin löysin HAMKin liikennealan, joka onkin ainoa tämän alan koulutus koko Suomessa”, Mikkola vinkkaa.

Robotiikka yhdistää peruskoulua ja ammattikorkeakoulua

Teknologian huima kehitysvauhti näkyy myös tekniikan alan koulutuksessa, jossa on koko ajan pysyttävä ajan hermolla. Konetekniikan maailmaan Harjunrinteen koulun oppilaat tutustuivatkin erilaisten teknologioiden näkökulmasta HAMKin konelaboratoriossa sekä 3D-tulostuksen ja ihmisen kanssa yhteistyöhön kykenevän robotin (collaborative robot) parissa, jonka ohjaamista oppilaat pääsivät myös kokeilemaan. Robotiikka on nostettu Riihimäellä kaupungin strategiassakin esiin ja vierailun päätteeksi sovittiinkin ensimmäisiä askeleita robotiikka-yhteistyön käynnistämiseksi HAMKin ja Harjunrinteen koulun välillä.

[kuva]

Mechanical engineering koulutuksen opiskelijat Milan Gautam, Ales Trtnik ja Ilia Tikhonov esittelivät ihmisen kanssa yhteistyössä toimivan robotin toimintaa ja oppilaat pääsivät myös testaamaan robotin käyttöä.

Teksti ja kuvat: Salla Niittymäki, suunnittelija, HAMK

Juttu ja kuvat on julkaistu Aamupostissa 7.2.2018.

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU