Juuri nyt: Ajokorttiuudistus muuttaa ajo-opetusta

Hämeen ammattikorkeakoulu

Juuri nyt: Ajokorttiuudistus muuttaa ajo-opetusta

09.10.2018 15:33

Uuden ajokorttilain on määrä tulla voimaan heinäkuun alusta. Uudistus muuttaa opetusta ja ajokortin loppukokeita.

Array

Ajokortin hankkiminen uudistuu ja uusi ajokorttilaki on tulossa voimaan heinäkuun alussa. Mitä uudistus tarkoittaa ajokorttia ajavalle ja ajo-opetukselle? Tähän vastaa Hämeen ammatti-instituutin liikenneopettajakoulutuksen koulutuspäällikkö Pekka Ahlgren.

Ahlgrenin mielestä uudistus on hyvä niille nuorille, jotka ovat nopeita ja valmiita oppimaan. Haastavampaa se voi olla niille, joilla on asenteessa ongelmia.

”Ajoneuvon hallinnan motoriikan oppiminen ei vie paljon aikaa, mutta tavoitteena olevan vastuullisen kuljettajan roolin omaksuminen voi viedä sitäkin enemmän”, sanoo Ahlgren.

Tuloillaan olevassa uudistuksessa B-kortin eli tavallisen henkilöautokortin osalta pakollisten ajotuntien minimimäärä laskee aiemmasta 18 tunnista kymmeneen.

Nykyinen 19 tunnin teoriaopetusmäärä korvautuu pakollisella neljän tunnin liikenteen perusasioiden teoriaopetuksella ja vapaalla teoriaopiskelulla. Lisäksi ennen teoriakoetta ja inssiajoa autokoulussa harjoitellaan kahdeksan tuntia riskien tunnistamista. Tämä korvaa nykyisen kaksivaiheisuuden.

Autokoulussa vietettävä pakollisen opetuksen minimiaika siis lyhenee, mutta samalla teoria- ja ajokokeet mittaavat jatkossa enemmän vastuulliselta kuljettajalta vaadittavia taitoja. Tämä asettaa haasteita myös liikenneopettajille.

”Kohtaamisaika ammatti-ihmisten kanssa pienenee. Opettajalla pitää olla jatkossa aiempaa paremmat valmiudet tunnistaa, mitä uusi oppilas osaa ja millainen persoona hän on, jotta mahdollisiin asenneongelmiinkin voidaan puuttua.”

Uudistuksen on toivottu laskevan ajokortin hintaa. Ahlgren uskoo, että osalla uusista kuljettajista hinta laskeekin, mutta osalla se voi jopa nousta. Kun loppukokeiden tavoitteet muuttuvat, osa ajokokelaista tarvitseekin enemmän opetusta kuin aiemmin.

Uusi malli kannustaa myös nykyistä enemmän omatoimiseen harjoitteluun niin ajamisessa kuin teoriaopiskelussa. Jatkossa opettavan vanhemman ei tarvitsisi enää suorittaa erillistä opetusajokoetta. Tämä ei Ahlgrenin mielestä ole kuitenkaan liikenneturvallisuuden kannalta välttämättä hyvä asia.

Neljä porrasta
Ahlgren toivookin, ettei uusi ajo-opetusmalli heikennä liikenneturvallisuutta. Ammattilaisten keskuudessa kuljettajataidot on jaettu neljään portaaseen. Ensimmäisellä tasolla on ajoneuvon käsittely. Toisella ovat liikennetilanteiden hallintaan liittyvät taidot. Kolmannelle tasolle luetaan matkan hallintaan liittyvät taidot, kuten reittivalinnat ja aikataulut. Neljäs taso muodostuu elämänhallintaan liittyvistä asioista kuten siitä, ettei kiukustunut ihminen lähde purkamaan tunteitaan auton rattiin.

Nykyinen kuljettajatutkinto mittaa tasoista kahta ensimmäistä. Ehdotetussa ajokorttilaissa kuljettajantutkinto säädetään mittaamaan kaikkien neljän tason osaamista.

WHO:n vuodelta 2015 olevan raportin mukaan Suomessa liikenteessä kuolee vuosittain lähes viisi ihmistä 100 000 henkeä kohti, Ruotsissa lukema on kolmen pinnassa. Ahlgrenin mukaan eroa selittää ainakin osittain ruotsalainen nollavisio: kenenkään ei pidä kuolla tai vakavasti loukkaantua liikenteessä.

Mopoautosta autotraktoriin
Toinen nuorten ajamiseen liittyvä uudistus koskee mopoautoja. Liikenneministeriössä selvitetään mopoautojen eli kevyiden nelipyörien korvaamista nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Autot rekisteröitäisiin traktoreiksi ja muutos tulisi voimaan 1.1.2019.

Autotraktori saisi kulkea enintään 40–60 km/h ja siinä pitäisi olla peräkoukku. Trafin alkuvuonna julkistaman selvityksen mukaan nopeusrajoitin maksaisi arviolta 200–300 euroa ja muutostyö joitakin satoja euroja. Auton pituus voitaisiin rajata esimerkiksi neljään metriin ja paino enintään 1200–1500 kiloon. Auton päästötason pitäisi olla vähintään Euro 5, autossa tulisi olla lukkiutumattomat jarrut ja edessä turvatyynyt. Trafin selvitys mainitsee myös ”traktorimaisemman” auton, joka muutettaisiin kaksipaikkaiseksi, nopeus olisi enintään 60km/h ja siinäkin olisi peräkoukku. Kummassakin vaihtoehdossa auto merkittäisiin hitaan ajoneuvon kilvellä.

Nopeusrajoitetun auton ajokorttivaatimuksia selvitellään, mutta todennäköisesti rattiin pääsisi pelkällä teoriakokeella.

Nuorten kuljettajien liikenneasioissa on menossa iso muutosvuosi. Vanhempienkin kannattaa seurata, mitä lainsäädännössä tapahtuu.

Mia Jouslehto

Lisää aiheesta: 

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU