Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja - Hämeen ammattikorkeakoulu
Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja
Ihmisiä koneella.

Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja

MITÄ HYÖTYÄ?

Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja -koulutuksessa opit hyödyntämään uusimpia ICT-ratkaisuja. Opit rakentamaan virtuaalimaailmoja, joissa yhdistyvät Esineiden Internet, data ja pelimoottorit. Virtuaalimalleja voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotekehityksessä, erilaisten laitteistojen käyttökoulutuksissa ja simulaatioissa.

KENELLE SUUNNATTU?

Opinnot on suunnattu kaikille uusimmista ICT-alan teknologioista kiinnostuneille. Koulutus sopii hyvin henkilöille, jotka haluaisivat työskennellä virtuaalimallinnuksen parissa. Osaajakoulutuksen voi suorittaa muiden opintojen tai työn ohessa.

TIEDOT OSAAJAKOULUTUKSESTA

AJANKOHTA 1.9.2022 - 31.5.2023
KOULUTUSMUOTO  Verkko-opinnot
LAAJUUS (OPINTOPISTETTÄ) 30 op
KOHDERYHMÄ  Koulutus on suunnattu kaikille uusimmista ICT-alan teknologioista kiinnostuneille.
ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYY 1.8.2022
HINTA 360 €

VIRTUAALIMAAILMAN IOT-, DATA- JA PELIMOOTTORIOSAAJA

Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja on ICT-koulutusta, jossa opit hyödyntämään alan uusimpia ratkaisuja virtuaalimallien rakentamisessa.

 

HUOM! HAMKin ja Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n koulutuksiin.

 

Huom! Ilmoittautuminen on päättynyt ja ryhmä on täynnä. 

Opiskelija, tervetuloa IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja -koulutuksen aloitustilaisuuteen Zoomiin torstaina 1.9. klo 17-18.30! Tarkemmat tiedot aloitustilaisuuteen liittyen lähetetään sähköpostitse lähempänä koulutuksen alkua. 

Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja -koulutuksen sisällöt koostuvat muun muassa Esineiden Internet -tekniikasta (IoT), data-analytiikan perusteista ja pelimoottoriosaamisesta. Virtuaalimalleja voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotekehityksessä, koulutuksessa ja erilaisissa testauksissa.

Osaajakoulutukset yleisesti

Osaajakoulutukset ovat ammattikorkeakoulututkinnon erityisosaamisen kokonaisuuksia. Koulutuksista saa työelämän tarpeeseen vastaavaa osaamista. Osaajakoulutusten laajuus on 30 opintopistettä, ja niiden suorittaminen kestää vuoden. Opinnot on maksullisia ja ne ovat osa avoimen AMKin tarjontaa.

Kohderyhmä ja koulutusmuoto

Koulutus on suunnattu kaikille uusimmista ICT-alan teknologioista kiinnostuneille, aikaisempaa koulutusta alasta ei tarvita. Voit olla nuori, vasta työelämään siirtyvä, mutta tunnet esimerkiksi harrastuksen ansiosta joitakin koulutuksen osa-alueita. Tavoitteenasi voi olla työllistyä tulevaisuudessa ICT-alalle. Koulutus sopii hyvin myös työssäkäyville. Sinulla voi olla työkokemusta esimerkiksi teollisuudesta, liike-elämästä, viranomaisorganisaatiosta tai opettamisesta/kouluttamisesta, ja haluaisit hankkia uutta osaamista. Voit olla myös alanvaihtoa harkitseva, jota kiinnostaa ICT-alan uusin teknologia.

HUOM! HAMKin ja Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n koulutuksiin.

Koulutus toteutetaan verkko-opintoina. 

Ajankohta ja hinta

Opinnot alkavat 1.9.2022 ja päättyvät 31.5.2023. Opinnot koostuvat seitsemästä opintojaksosta, jotka kannattaa suorittaa järjestyksessä. Opinnot voi suorittaa itsenäisesti omien aikataulujen mukaisesti, mutta suosittelemme, että osallistuja noudattaa jokaisen opintojakson ohjeellista aikataulua. (Aikataulutus löytyy opintojaksojen sisältökuvauksista.)

Koulutuksen hinta on 360 € ja se laskutetaan kahdessa erässä (08/2022 ja 01/2023).
(Avoimen ammattikorkeakoulun hinnoittelu 12 €/opintopiste, yhteistyössä XAMKin kanssa.)

Lisätietoja

Opinnot järjestetään yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kanssa. Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin. HUOM! HAMKin ja Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n koulutuksiin.

Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköposti vahvistuksen ilmoittautumisesta. Jos et saa viestiä heti ilmoittautumisen jälkeen, tarkista roskaposti. Ota tarvittaessa yhteys HAMKin koulutuskoordinaattoriin anna.selenius@hamk.fi.

Lue lisää blogista: Opiskele virtuaalimaailmojen osaajaksi – Uudessa koulutuksessa yhdistyvät pelit, data ja IoT

Ilmoittautuminen

Huom! Ilmoittautuminen on päättynyt ja ryhmä on täynnä.

Perumisehdot

Ilmoittautumisen voi perua maksutta 15.8.2022 mennessä sähköpostitse anna.selenius@hamk.fi. Tämän jälkeen tehdystä perumisesta veloitamme ensimmäisen laskun summan (180 €).
Huomioithan, että puhelimitse tehtyjä perumisia ei oteta vastaan! 

Henkilötietojen käsittely

Tutustu henkilötietojen käsittelyyn täällä.

IoT antureiden tekniikka ja suorituskyky (3 op)

Ajankohta:

syyskuu 2022 – lokakuu 2022

Sisältö:

IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja -koulutuksen aloitustilaisuus Zoomissa torstaina 1.9. klo 17-18.30. Tarkemmat tiedot aloitustilaisuuteen liittyen lähetetään sähköpostitse lähempänä koulutuksen alkua. 

Luodaan katsaus hyvinkin erilaisissa ympäristöissä ja käyttötarkoituksissa käytettäviin anturitekniikoihin ja anturituotteisiin. Suorituskyvyn kannalta tarkastellaan lähemmin muutamia käyttötarkoituksen tai tekniikan perusteella ajankohtaisia anturityyppejä. Antureiden liittämistä digitaalisiin järjestelmiin ja anturitiedon käsittelyä digitaalisissa järjestelmissä käsitellään esimerkkien avulla. Esimerkeissä tulkitaan ja muokataan eri ohjelmointikielillä kirjoitettuja toimintoja. Aikaisempi ohjelmointiosaaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Helppokäyttöisen sovelluksen avulla valmistellaan anturitiedon siirto IoT-järjestelmään ja pelikehitysympäristöön. 

Tehtävät:

Lukuisia pieniä oppimistehtäviä, joissa edistymisen opiskelija todentaa vastaamalla automaattisesti arvioitaviin kysymyssarjoihin. 

Pelit ja pelillisyys (5 op)

Ajankohta:

syyskuu 2022 – joulukuu 2022

Sisältö:

  • Unreal Enginessä liikkuminen sekä editorin valikot 
  • Editorityökalujen käyttäminen, kuten maiseman skulptaus sekä kasvustonlisäystyökalut 
  • Arkkitehtuurisen visualisoinnin lisäosien aktivointi ja käyttäminen 
  • 3D-mallien tuominen projektiin eri menetelmillä 
  • 3D-mallien muokkaus ja manipulointi 
  • Valaistuksen rakentaminen kohteeseen 
  • Materiaalien tekeminen ja asettaminen kohteeseen 
  • UV:n tekeminen ja käyttö 
  • Quixel Megascans -palvelun käyttäminen ja integrointi Unrealin kanssa 
  • Partikkeliefektien tekeminen 
  • Unreal Enginen optimointityökalujen hyödyntäminen 
  • Jälkikäsittelyefektien hyödyntäminen 
  • Ääniefektien tekeminen (äänieditori, äänen satunnaisuus, taustaäänet, musiikki, binaural) 
  • Tutustuminen Blueprint-skriptauslogiikkaan (liikkuva hahmo) 
  • Kamera-ajojen tekeminen kohteen esittelyä varten 
  • Ohjelman pakkaaminen asiakkaalle annettavaksi versioksi 

Tehtävät:

Lopputehtävänä on asunnon sisustus, valaisu ja teksturointi.

IoT arkkitehtuurit (2 op)

Ajankohta:

lokakuu 2022 – marraskuu 2022

Sisältö:

Esineiden Internet -toteutusten arkkitehtuurin eri vaihtoehtoja käsitellään esimerkkien avulla. Esimerkkijärjestelmän anturilaitteet simuloidaan ohjelmallisesti. Niin sanotun Edge-tason ja IoT-alustatason toimintoja konfiguroidaan ja ohjelmoidaan samoilla kehitystyökaluilla, joita on käytössä alan merkittävillä toimijoilla. Aikaisempi ohjelmointiosaaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä. 

Tehtävät:

  • IoT:n tavoitteita ja hyötyjä analysoidaan alan johtavien toimijoiden sovellusesimerkkeihin tutustumalla. 
  • Tiedonsiirtoon ja järjestelmälohkojen toimintoihin perehdytään erilaisten oppimistehtävien kautta. 
  • Opiskelija rakentaa oman itse hallitsemansa pienen IoT-järjestelmän ( mqtt broker, NodeJS, NodeRED ). 
  • Opiskelija testaa laitteen kirjautumista ja laitehallinnan toimintoja kaupallisessa IoT-järjestelmässä.  

Python for Data Science (5 op)

Ajankohta:

marraskuu 2022 – tammikuu 2023

Sisältö:

• Programming structures more characteristic for Python
• Fundamental concepts of data science
• Principles of visual analytics
• Reading and writing data
• Data structures and their basic properties
• Fundamental exploratory analysis of data
• Selecting, indexing, grouping and transforming data
• Working with time series data
• Working with missing data and duplicates
• Visualizing data with Matplotlib

Peliohjelmoinnin perusteet (5 op)

Ajankohta:

joulukuu 2022 – helmikuu 2023

Sisältö:

• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan.
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista.
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim. Blueprintissä).
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse.
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston tekemisessä.
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää ongelmakohtia.
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset valikot.
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä.
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan Unreal Enginessä.
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.

Tehtävät:

Lopputehtävä

IoT mikro-ohjaimet (5 op)

Ajankohta:

helmikuu 2023 – huhtikuu 2023

Sisältö:

Luomme katsauksen mikro-ohjaintuotteisiin ja toimintaperiaatteisiin. Anturien tulopiirejä ja ohjausten lähtöpiirejä tutkitaan yksityiskohtaisesti. Toteutus sisältää lyhyen koulutuksen olio-ohjelmoinnista ja C++:n perusteista niille, joilla ei ole näistä kokemusta. Mikro-ohjainten ohjelmointi tehdään käyttämällä luokkia ja menetelmiä, joita tarjoaa erityisesti mikro-ohjainsovelluksia varten kehitetty käyttöjärjestelmä, ARM Mbed OS. Harjoittelemme myös tietoliikenteen muodostamista Ethernetin ja WLAN:n (WiFi) välityksellä. Tieto siirtyy edelleen IoT- ja pelimoottoriympäristöihin mqtt-protokollan mukaisena siirtona.  Kehitetty koodi testataan mikro-ohjainlaitteistolla. Harjoituksia ja harjoitustyötä varten opiskelija saa kurssin ajaksi mikro-ohjainlaitteen. 

Tehtävät:

  • Ohjelmointiharjoituksia virtuaaliympäristössä 
  • Video- ja etätyötekniikalla opastettuja harjoituksia mikro-ohjainlaitteiston kanssa 
  • Pienimuotoinen harjoitustyö, jossa opiskelijan valinnan mukaan laitteisto kommunikoi joko IoT-kehitysympäristön tai pelimoottorikehitysympäristön kanssa.  

Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen (5 op)

Ajankohta:

maaliskuu 2023 – toukokuu 2023

Sisältö:

• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli kahden tai useamman pelaajan välillä.
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella hyödyntäen Pixel Streaming -teknologiaa.
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä.
• Hyödynnetään MQTT-ominaisuutta Nodessa IOT-datan saamisessa.
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden välillä.
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IOT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine -dataa IOT-laitteisiin.

Tehtävät:

Lopputehtävä

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU