Mobiilikesäkoulu on muuttanut projektin prosessiksi

Mobiilikesäkoulu on muuttanut projektin prosessiksi

13.08.2015 12:05

HAMKin Mustialan yksikössä järjestetään 13.-14.8. Mobiilikesäkoulupicnic -tapahtuma. Mobiilikesäkoulu on toteutettu HAMKin Mustialassa v:sta 2010 lähtien.

Toiminta käynnistettiin hankerahoituksen avulla ja sitä kehitettiin vuosien varrella. Nyt hanke on päättynyt, ja määrätietoisen työn seurauksena on syntynyt uusia käytäntöjä sekä avoin verkosto, jossa toteutetaan alkuperäistä ideaa ilman hankerahoitusta tai projektibyrokratiaa. Tässä hankkeessa projektista on kehittynyt prosessi, jossa osallistujat muuntavat toimintatapojaan ja etsivät uusia ratkaisuja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Outi Vahtila on ollut luotsannut mobiilikesäkouluja alusta saakka. Hänen mukaansa maailma on muutaman vuoden aikana pysyvästi muuttunut, ja oppiminen on myös toisenlaista kuin formaalissa koulussa: – Tekniikan kehittyminen on mahdollistanut ketterän toiminnan, ja se alkaa olla jo monelle oletusarvoinen tapa tehdä töitä tai oppia uutta. Muutos on haaste perinteisille organisaatioille: nykyiset välineet ja menetelmät aukaisevat maailman itsenäisille opiskelijoille. Toisenlainen tapa hankkia tietoa ja kehittää osaamista ei tietenkään sulje pois virallista oppimista ja perinteisiä oppilaitoksia, mutta koulujen – ja opettajien – on avattava silmänsä ja nähtävä nykyisyys, jotta voivat tehdä tulevaisuutta.

Omat laitteet, omat kiinnostukset, yhdessä oppiminen

Mobiilikesäkoulu 2015 toteutetaan pinic-tyyppisesti: ohjelma on online ja on-demand –  käytännön toteutus ja lopulliset sisällöt määritellään osallistujien ja valmentajien yhteisessä suunnittelusessiossa päivien aluksi. Sisällöt valitaan osallistujien tarpeiden mukaan, ja toteutuksen tavat – alustuksesta ja keskustelusta aina käytännön kokeiluihin – määritellään yhdessä. Tapahtuman keskeiset teemaat ovat pedagogiikka, hyvinvointi ja paikkatieto, liikkuva kuva ja lisätty todellisuus sekä pelit ja 3D. Retkivilteillä siis voidaan perehtyä erilaisten kännyköiden, tablettien tai kannettavien tietokoneiden perusasioihin tai tutustua uusiin sovelluksiin, laitteisiin ja työtapoihin asiantuntijoiden avulla ja vertaisoppimisen kautta. Osallistujat määräävät tahdin eli toiminta lähtee ideologian mukaisesti oppijan tarpeista.

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU