Opetusala - Hämeen ammattikorkeakoulu
Opetusala
Hämeen ammattikorkeakoulu
Opetusala täydennyskoulutus nainen kirjoittaa taululle ja toiset katsovat.

Opetusala

Opetusala

Täydennyskoulutusta opetusalalla sekä koulutuksen parissa toimiville. Tarjolla on avoimia koulutuksia sekä organisaatioille/verkostoille varattavia koulutuskokonaisuuksia. Toteutamme koulutusta myös tilauksesta. Tutustu tarjontaamme ja ota yhteyttä!

Erikoistumiskoulutukset

Koulutustarjonta

Asio-kurssitarjonta Julkinen kurssitarjonta Asio-lyhytkurssiohjelmistosta

  • Arviointi ja ohjaus (verkkototeutus): Oppimisen tavat ja mahdollisuudet 5opLUE LISÄÄ

    Tule mukaan verkko-opintoihin! Lähijaksot järjestetään Oppimisen tavat ja mahdollisuudet 5 op:n koulutuksessa verkon välityksellä.   Oppimisen tavat ja mahdollisuudet 5 op on osa Arviointi ja ohjaus ammatillisessa koulutuksessa -koulutuskokonaisuutta, joka muodostuu kolmesta 5 op:n laajuisesta itsenäisestä osiosta.

  • DIGIOPE - erikoistumiskoulutus 30 op (toteutus 4)LUE LISÄÄ

    Oletko innostunut kehittämään omaa ja työyhteisösi osaamista digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisessä? DIGIOPE-erikoistumiskoulutus tarjoaa mahdollisuuden syventää asiantuntemustasi! Erikoistumiskoulutukset ovat korkeakoulututkinnon jälkeen suoritettavaksi tarkoitettuja, jo työelämässä toimineille suunnattuja ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistäviä pitkäkestoisia koulutuksia.   Koulutusesite

  • Digitukea areenalla (verkkototeutus): Avaimia uraohjaukseen 2 opLUE LISÄÄ

    Avaimia uraohjaukseen 2 op koulutus on osa Digitukea areenalla -erityistä osaamista -hanketta.   Uudistunut uraohjaus edistää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työllistymistä.

  • Erkkaa kaikille: Erityisen johtamisen päivä 9.3.2021LUE LISÄÄ

    Kanta-Hämeen erityisen johtamisen päivän 9.3.2021 (klo 9-15) keskeisiä pohdittavia kysymyksiä ovat: - Mitä on erityinen johtaminen? - Miten tuemme inkluusioperiaatteen toteutumista oppilaitoksissamme? - Miten esimiestoiminta parhaiten vahvistaa tavoitteiden toteutumista?   Tavoitteena on yhteisöllisen osallistumisen ja vertaiskehittämisen keinoin löytää ja jakaa ratkaisuja erityisen tuen ja vaativan erityisen tuen rakenteisiin ja prosesseihin, saavutettavaan ja asiakaslähtöiseen ammatilliseen koulutukseen sekä laadukkaaseen toteuttamiseen.

  • Erkkaa kaikille: Opettajan taito - oppimisen tuki 3 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    Tämä koulutus on varattavissa oppilaitoskohtaisena tai alueellisena useammalle oppilaitikselle suunnattuna toteutusryhmänä. Otathan yhteyttä, niin aloitetaan yhteissuunnittelu!

  • Erkkaa kaikille: Uudistava ammatillinen erityisopettajuus 3 opLUE LISÄÄ

    Tulossa täydennykoulutustarjontaan syyslukukaudelle 2021: Suunnitteilla on tarjota tämä koulutus kaikille avoimena alueellisena toteutusryhmänä Hämeenlinnassa.

  • Gamification: Pelillistäminen ja pelipedagogiikka 4 opLUE LISÄÄ

    Gamification - Pelillistämällä perehtymään –hankkeen koulutusten tavoitteena on kehittää opettajien pelipedagogisia taitoja niin suunnittelussa, tuottamisessa kuin toteuttamisessakin. Koulutukset kehittävät myös opettajien digitaalisia taitoja: he oppivat tuottamaan multimodaalisia opetusmateriaaleja osana pelillisiä opetustoteutuksia. Hankkeessa toteutetaan kaksi koulutusta: Pelillistäminen ja pelipedagogiikka 4 op sekä Pelipedagogisen käsikirjoituksen laadinta ja toteutus 5 op. Tämä esite koskee 4 op koulutusta.

  • Gamification: Pelipedagogisen käsikirjoituksen laadinta ja toteutus 5 opLUE LISÄÄ

    Gamification - Pelillistämällä perehtymään –hankkeen koulutusten tavoitteena on kehittää opettajien pelipedagogisia taitoja niin suunnittelussa, tuottamisessa kuin toteuttamisessakin. Koulutukset kehittävät myös opettajien digitaalisia taitoja: he oppivat tuottamaan multimodaalisia opetusmateriaaleja osana pelillisiä opetustoteutuksia. Hankkeessa toteutetaan kaksi koulutusta: Pelillistäminen ja pelipedagogiikka 4 op sekä Pelipedagogisen käsikirjoituksen laadinta ja toteutus 5 op. Tämä esite koskee 5 op koulutusta.

  • Jatkuvaa oppimista osaamismerkein: Kohti digitaalisia osaamismerkkejä 1 opLUE LISÄÄ

    Koulutuksessa perehdytään osaamismerkein ohjatun oppimisen ja osaamisen kehittämisen maailmaan oppilaitosten, opettajien, opiskelijoiden ja myös HR:n näkökulmasta. Mitä osaamismerkit ovat, miten niitä luodaan ja hyödynnetään jatkuvan oppimisen tukemisessa sekä henkilöstön kehittämisessä? Lisätietoa webinaarien teemoista ja aikataulusta on tulossa mahdollisimman pian.

  • Jatkuvaa oppimista osaamismerkein: Osaamismerkein ohjattua oppimista 5 opLUE LISÄÄ

    Koulutuksessa perehdytään osaamismerkein ohjatun oppimisen ja osaamisen kehittämisen maailmaan oppilaitosten, opettajien, opiskelijoiden ja myös HR:n näkökulmasta. Mitä osaamismerkit ovat, miten niitä luodaan ja hyödynnetään jatkuvan oppimisen tukemisessa sekä henkilöstön kehittämisessä. AIKATAULU: Lisätietoa tulossa. Avointa toteutusta suunnitellaan kevätlukukaudelle 2021.

  • Jatkuvaa oppimista osaamismerkein: Profiloi osaamistasi osaamismerkein 6 opLUE LISÄÄ

    Koulutuksessa perehdytään osaamismerkein ohjatun oppimisen ja osaamisen kehittämisen maailmaan oppilaitosten, opettajien, opiskelijoiden ja myös HR:n näkökulmasta. Mitä osaamismerkit ovat, miten niitä luodaan ja hyödynnetään jatkuvan oppimisen tukemisessa sekä henkilöstön kehittämisessä? AIKATAULU: Lisätietoa tulossa. Avointa toteutusta suunnitellaan syyslukukaudelle 2021.

  • Johtotähti - Kohti uusia johtamisrakenteita ja koulutuksen järjestämisen tapaa, YSAO 21.9.2020LUE LISÄÄ

    Johdon ja esimiesten yhteistoiminnallinen päivä, jossa alustuksin ja vertaiskeskusteluin luodaan perustaa näkemykselle uuden rahoitusmallin ja uuden opettajuuden vaatimuksista johtamisen rakenteille, pelisäännöille ja kehitystyölle.

  • KOTU 2021 - Kone ja tuotantotekniikan ammattiosaamisen seminaari 1. - 2.6.2021LUE LISÄÄ

    KOTU 2020 - Kone- ja tuotantotekniikan ammattiosaamisen seminaari

  • Kestävän elämäntavan opinpolku 1: Kestävä kehitys opettajan työssä 2 opLUE LISÄÄ

    Miten nuorille varmistetaan opinpolku, jossa - ilmastotoiveikkuus voittaa ahdistuksen - kestävä kehitys huomioidaan kokonaisvaltaisesti oppimisympäristössä - kestävästä elämäntavasta muodostuu luonteva osa ammatti-identiteettiä? Tule mukaan rakentamaan kestävämpää polkua tulevaisuuteen!

  • Kestävän elämäntavan opinpolku 2: Kestävä elämäntapa oppilaitoksen arjessa 2 opLUE LISÄÄ

    Miten nuorille varmistetaan opinpolku, jossa - ilmastotoiveikkuus voittaa ahdistuksen - kestävä kehitys huomioidaan kokonaisvaltaisesti oppimisympäristössä - kestävästä elämäntavasta muodostuu luonteva osa ammatti-identiteettiä? Tule mukaan rakentamaan kestävämpää polkua tulevaisuuteen!

  • Kestävän elämäntavan opinpolku 3: Kestävä elämäntapa työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa 2 opLUE LISÄÄ

    Miten nuorille varmistetaan opinpolku, jossa - ilmastotoiveikkuus voittaa ahdistuksen - kestävä kehitys huomioidaan kokonaisvaltaisesti oppimisympäristössä - kestävästä elämäntavasta muodostuu luonteva osa ammatti-identiteettiä? Tule mukaan rakentamaan kestävämpää polkua tulevaisuuteen!

  • Kestävän elämäntavan opinpolku 4: Kestävän elämäntavan opinpolun virtaavuus 2 opLUE LISÄÄ

    Miten nuorille varmistetaan opinpolku, jossa - ilmastotoiveikkuus voittaa ahdistuksen - kestävä kehitys huomioidaan kokonaisvaltaisesti oppimisympäristössä - kestävästä elämäntavasta muodostuu luonteva osa ammatti-identiteettiä? Tule mukaan rakentamaan kestävämpää polkua tulevaisuuteen! AJANKOHTA: Tämä koulutus on suunniteltu alkavaksi keväällä 2021. Aikataulu tarkennetaan mahdollisimman pian.

  • Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0: Erityisen tuen avulla oppimaan 4 opLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0 -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa toimivien opettajien ja ohjaajien osaamista. Opettajien kieli- ja kulttuuritietoisuus tukee maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintojen henkilökohtaistamista ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista. Se myös auttaa kohdentamaan opetusta ja ohjausta sekä osallistamaan opiskelijoita.

  • Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0: Erityisen tuen avulla oppimaan 4 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0 -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa toimivien opettajien ja ohjaajien osaamista. Opettajien kieli- ja kulttuuritietoisuus tukee maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintojen henkilökohtaistamista ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista. Se myös auttaa kohdentamaan opetusta ja ohjausta sekä osallistamaan opiskelijoita.

  • Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0: Kielen päällä - ammattiaineisiin integroitu kielen opetus 4 op > varattuLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0 -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa toimivien opettajien ja ohjaajien osaamista. Opettajien kieli- ja kulttuuritietoisuus tukee maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintojen henkilökohtaistamista ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista. Se myös auttaa kohdentamaan opetusta ja ohjausta sekä osallistamaan opiskelijoita.

  • Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0: Kulttuuritietoinen opetus ja ohjaus 5 op > varattuLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Kieli- ja kulttuuritietoinen opettaja 2.0 -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa toimivien opettajien ja ohjaajien osaamista. Opettajien kieli- ja kulttuuritietoisuus tukee maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintojen henkilökohtaistamista ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista. Se myös auttaa kohdentamaan opetusta ja ohjausta sekä osallistamaan opiskelijoita.

  • Kohti kestävää pedagogiikkaa 7 op (tot. 1) > avoin/varattavissaLUE LISÄÄ

    Maailman onnellisimmassa maassa on havaittavissa myös polarisaatiota ja arvojen rapautumista. Myös nuorten ahdistuneisuus ja irrallisuuden kokemukset ovat lisääntyneet. Kestävä pedagogiikka luo perustan merkitykselliselle oppimiselle. Se vahvistaa nuorten tulevaisuustoivoa ja osallisuutta tukien samalla myös opettajan omaa hyvinvointia ja jaksamista.

  • Muutoksen myötäisesti (vapaa siv.työ): Digiverkot vesille - koetaan verkkoja, tutkitaan tablettia 4 op > varattuLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Muutoksen myötäisesti - vapaan sivistystyön osaamista rakentamassa -hanketta. Hankkeen lähtökohtana on nykyinen ja tulevaisuuden tilanne, jossa vapaan sivistystyön opintojen rooli jatkuvan oppimisen maailmassa tulee edelleen vahvistumaan. Opettajan kannalta avainasioita ovat osaamisen tunnistaminen, erilaisten oppijoiden tukeminen sekä digitaalisuuden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. Tule mukaan kehittämään osaamistasi tämän kehityksen suunnassa!

  • Muutoksen myötäisesti (vapaa siv.työ): Digiverkot vesille - koetaan verkkoja, tutkitaan tablettia 4 op > varattuLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Muutoksen myötäisesti - vapaan sivistystyön osaamista rakentamassa -hanketta. Hankkeen lähtökohtana on nykyinen ja tulevaisuuden tilanne, jossa vapaan sivistystyön opintojen rooli jatkuvan oppimisen maailmassa tulee edelleen vahvistumaan. Opettajan kannalta avainasioita ovat osaamisen tunnistaminen, erilaisten oppijoiden tukeminen sekä digitaalisuuden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. Tule mukaan kehittämään osaamistasi tämän kehityksen suunnassa!

  • Muutoksen myötäisesti (vapaa siv.työ): Osuvalla tuella oppimaan 4 op > avoin/varattavissaLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Muutoksen myötäisesti - vapaan sivistystyön osaamista rakentamassa -hanketta. Hankkeen lähtökohtana on nykyinen ja tulevaisuuden tilanne, jossa vapaan sivistystyön opintojen rooli jatkuvan oppimisen maailmassa tulee edelleen vahvistumaan. Opettajan kannalta avainasioita ovat osaamisen tunnistaminen, erilaisten oppijoiden tukeminen sekä digitaalisuuden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. Tule mukaan kehittämään osaamistasi tämän kehityksen suunnassa!

  • Muutoksen myötäisesti (vapaa siv.työ): Tiedä ja toteuta - osaaminen näkyväksi 4 op > avoin/varattavissaLUE LISÄÄ

    Koulutus on osa Muutoksen myötäisesti - vapaan sivistystyön osaamista rakentamassa -hanketta. Hankkeen lähtökohtana on nykyinen ja tulevaisuuden tilanne, jossa vapaan sivistystyön opintojen rooli jatkuvan oppimisen maailmassa tulee edelleen vahvistumaan. Opettajan kannalta avainasioita ovat osaamisen tunnistaminen, erilaisten oppijoiden tukeminen sekä digitaalisuuden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. Tule mukaan kehittämään osaamistasi tämän kehityksen suunnassa!

  • Opet koodaa - Ohjelmoinnin perusteet 3 opLUE LISÄÄ

    Koodaus on jo täällä, joko osaat? Tule hakemaan ideoita ja osaamista ohjelmoinnin toteuttamiseen.

  • Opet koodaa - Visuaalinen ohjelmointi 3 opLUE LISÄÄ

    Koodaus on jo täällä, joko osaat? Tule hakemaan ideoita ja osaamista ohjelmoinnin toteuttamiseen.

  • POMOKO II - Tiedolla johtaminen 2 opLUE LISÄÄ

    Oppilaitoksen johtaminen perustuu osaamisen ja tiedolla johtamisen tukemaan strategiseen johtamiseen, jolloin johtamisen teot tarkentuvat ja osuvat oikeisiin kohtiin. Koulutusosion tavoitteena on, että osallistuja perehtyy tiedolla johtamiseen ja ymmärtää sen merkityksen toiminnan tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle. Osallistuja hyödyntää tiedolla johtamista oman organisaationsa kehittämisessä ja johtamisessa. Koulutus on osa ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyössä toteuttamaa POMOKO 2 -hanketta.

  • POMOKO II - Työelämäverkostojen ja tiimien johtaminen 2 opLUE LISÄÄ

    Koulutusosiossa perehdytään oppilaitosten ja työelämän uudenlaisten yhteistyömuotojen ja -mallien johtamiseen ammatillisen koulutuksen tavoitteiden mukaisesti. Keskeinen opettamisen muoto on ohjaaminen ja oppiminen työpaikoilla sekä tämän prosessin johtaminen. Valmentavalla johtamisella voidaan tukea itseohjautuvuutta ja myös sen karikoiden välttämistä. Koulutus on osa ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyössä toteuttamaa POMOKO 2 -hanketta.

  • Rohkeasti uudistamaan > varattavissaLUE LISÄÄ

    Koulutukset ovat varattavissa oppilaitoskohtaisena tai alueellisena useammalle oppilaitokselle suunnattuna toteutusryhmänä. Otathan yhteyttä, niin aloitetaan yhteissuunnittelu!

  • Seksuaalisuus haltuun - Seksuaalikasvatusta lapsuudesta nuoruuteen 9 opLUE LISÄÄ
  • Tekstiili- ja muotiala: Kohti digitaalisia osaamismerkkejä 3 op, HämeenlinnaLUE LISÄÄ

    Kohti digitaalisia osaamismerkkejä 3 op on osa Tekstiili- ja muotialalla digittää - uudistutaan yhdessä kokonaisuutta. Koulutuskokonaisuus muodostuu neljästä itsenäisestä 3 op:n laajuisesta koulutusosioista, jotka muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Koulutusosiot ovat: Omien laitteiden hyödyntäminen opetuksessa, Digitaalinen dokumentointi osaamisen kehittymisessä ja osoittamisessa, Digitaalisuus ja radigaalit teknologiat sekä Kohti digitaalisia osaamismerkkejä. Osallistuja voi valita yhden tai useamman osion.

  • Turvallisuus kuuluu kaikille (verkko): Monikulttuurisuus oppilaitoksissa - turvallisuusnäkökulma 2 opLUE LISÄÄ

    Globalisoituvassa maailmassa myös oppilaitokset ja erilaiset oppimisympäristöt muuttuvat entistä monikulttuurisempaan suuntaan ja se asettaa haasteita oppilaitoksen toimintaan, monestakin näkökulmasta. On osattava tunnistaa ennalta eri kulttuurien ja uskontojen välisiä jännitteitä, on osattava toimia oikein eri kulttuuritaustaisten ihmisten parissa sekä osattava suunnitella oppimiskokonaisuuksia monikulttuurisuusaspekti huomioiden.

  • Webinaari: Millä mielellä teen, koen ja opin? - virtaa ja virikkeitä hyvinvoinnin tueksiLUE LISÄÄ
  • YTYÄ: YTO - Yhteistä ymmärrystä rakentamassa 3 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    Vahvistetaan ja tuetaan yhteisten tutkinnon osien toteuttamista uudessa ammatillisessa koulutuksessa ja pedagogisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena on kehittää yhteisten tutkinnon osien opettajien osaamista ja tukea luovien sekä digitaalisuutta hyödyntävien toteutusmallien rakentamista huomioiden monenlaiset opiskelijat ja opiskelijaryhmät. Lisäksi tavoitteena on laatia koulutuksenjärjestäjäkohtainen yhteisten tutkinnon osien strategia ja kehittää arviointikokonaisuutta yhteistyössä verkostojen kanssa.

  • YTYÄ: YTO - pedagogisia ratkaisuja kehittämässä 3 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    Koulutuksella vahvistetaan ja tuetaan yhteisten tutkinnon osien toteuttamista uudessa ammatillisessa koulutuksessa ja pedagogisessa toimintaympäristössä.

  • YTYÄ: YTO ja arvioinnin kokonaisuus 3 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    Vahvistetaan ja tuetaan yhteisten tutkinnon osien toteuttamista uudessa ammatillisessa koulutuksessa ja pedagogisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena on kehittää yhteisten tutkinnon osien opettajien osaamista ja tukea luovien sekä digitaalisuutta hyödyntävien toteutusmallien rakentamista huomioiden monenlaiset opiskelijat ja opiskelijaryhmät. Lisäksi tavoitteena on laatia koulutuksenjärjestäjäkohtainen yhteisten tutkinnon osien strategia ja kehittää arviointikokonaisuutta yhteistyössä verkostojen kanssa.

  • YTYÄ: YTO ja moninaiset opiskelijat 3 op > varattavissaLUE LISÄÄ

    YTO ja moninaiset opiskelijat 3 op kokonaisuus on osa YTYÄ - Yhteisiä tutkinon osia yhdessä kehittäen -hanketta. Hankkeella vahvistetaan ja tuetaan yhteisten tutkinnon osien toteuttamista uudessa ammatillisessa koulutuksessa ja pedagogisessa toimintaympäristössä.

Hämeen ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Täydennyskoulutus
Visamäentie 35 A
(PL 230)
13101 Hämeenlinna

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU