GIVE
Governance for Inclusive Vocational Excellence
Hankkeen tiedot
Hanke | Governance for Inclusive Vocational Excellence (GIVE) |
Kesto | 1.11.2020-31.10.2024 |
Toteuttajat | Cometa, Italia (koordinaattori) Gi Group, Italia HAMK, Suomi Omnia, Suomi Ownwell, Suomi MCAST, Malta Chamber of Commerce of Malta San Viator, Espanja Lantegi Batuak, Espanja University of Bucharest, Romania EfVET, Belgia |
Rahoittajat | Erasmus+ -ohjelma |
Budjetti | 736 974 € (HAMK) |
GIVE-hankkeessa kehitetään eurooppalaista inklusiivista ammatillisen koulutuksen huippuosaamista yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten, työelämän ja koulutusalan asiantuntijoiden kanssa.
Governance for Inclusive Vocational Excellence -hanke (GIVE), rakentaa eurooppalaisessa yhteistyössä inklusiivista ammatillista koulutusta. GIVE-hankkeen tavoitteena on rakentaa eurooppalaista huippuosaamista, jonka keskiössä on innovatiivinen ammatillinen koulutus ja heikommassa asemassa olevan yksilön inkluusio.
Hankkeen toteutuksen keskiössä ovat metodit ja työkalut, jotka kohdentuvat heikommassa asemassa olevien opiskelijoiden osallisuuteen. Hankkeen tuloksena syntyy koulutusmateriaaleja ja kursseja, jotka vahvistavat osaamista inklusiivisen ammatillisen koulutuksen järjestämisessä. Koulutusmateriaalit ja kurssit on suunnattu johtajille, kouluttajille, ohjaajille, yrityksille sekä julkisen hallinnon toimijoille. Hankkeen digitaaliset alustat tarjoavat foorumin yhteiselle tutkimukselle ja keskustelulle.
Hanketta koordinoi italialainen Cometa Formazione ja hankkeessa on kumppaneita Suomesta, Italiasta, Espanjasta, Maltalta, Belgiasta ja Romaniasta. HAMK Edu ja HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu toimivat hankkeessa ammatillisen koulutuksen, ammatillisen erityisopettajakoulutuksen ja ohjauksen asiantuntijana ja kehittäjänä.
Pysy ajantasalla GIVEstä ja tilaa uutiskirje tästä linkistä: link.webropol.com/s/give
Koostettua tietoa hankkeesta
Artikkelit:
– Ryökkynen, S., & Raudasoja, A. (2022). Finnish VET representatives’ interpretations of inclusion. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 12(3), 1–19.
– Raudasoja, A. (2021). Inclusive vocational excellence in Finland.
Blogitekstit:
– Raudasoja, I-M. (2022). Inklusiivisen toimintakulttuurin luominen.
Uutiskirjeet:
Videot:
Mitä inkluusio tarkoittaa? Inkluusio on moniulotteinen, monimuotoinen ja monitulkintainen sekä ilmiönä että käsitteenä. Tervetuloa katsomaan INKin tarina!
HAMK vastaa GIVE-hankkeessa työpaketista 5, jossa kehitetään kolme digitaalista alustaa. Nämä luovat uudenlaista, rajat ylittävää tarjontaa osaamisen kehittämiseen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen vahvistamiseksi.
1. Verkkokoulutuksen alusta (Online Training Course Structure)
Kyseessä on rakenne verkkokoulutuksille HAMKn Moodle -oppimisalustalla. Alustan sisällöt syntyvät syksyllä 2023.
2. Markkinapaikka liikkuvuuden edistämiseen (Digital Mobility Marketplace Platform)
Tavoitteena on yhdistää ammatilliset oppilaitokset ja työnantajat tukien heidän tarpeitansa kahdensuuntaisesti:
- ammatilliset oppilaitokset kohtaavat täällä pk-yrityksiä, jotka voivat tarjoavat opiskelijoille monenlaisia työelämässä oppimisen paikkoja, esimerkiksi työssäoppimispaikkoja
- pk-yritykset voivat olla yhteydessä ammatillisiin oppilaitoksiin löytääkseen parhaiten heidän tarpeisiinsa vastaavia harjoittelijoita tai oppisopimuskoulutettavia
Käy tutustumassa: About Inclusion Hub – Inclusion Hub
3. Yhteisöfoorumi (Community of Practice Platform, CoP)
CoP on ”kokoushuone” kaikille ammatillisen koulutuksen toimijoille, sekä heille, jotka ovat kiinnostuneet sosiaalisesta inkluusiosta ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Se on paikka, missä voi vaihtaa ideoita ja hyviä käytänteitä, kysyä kysymyksiä ja tarjota tukea toisille ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneille.
Yhteystiedot
Sanna Heino
Lehtori
Ammatillinen erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutus