



Muutoksen Kesyttäjä
Hankkeen perustiedot:
- Rahoittaja: Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
- Toteutusaika: 1.8.2020-31.12.2022
- Budjetti 226 640 €
- Kohderyhmä: Kanta-Häme yksinyrittäjät ja pk-yritysten henkilöstö
- Ei toimialarajausta
- Toteuttajat: Hämeen Ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Hämeen Ammatti-instituutti (HAMI)
Tavoitteet:
- Yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen.
- Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistaminen.
- Verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen (systeemisyys).
Näitä tavoitteita edistetään neljän työpaketin kautta.
- Rahoitustukien hyödyntämistä avustavan neuvontapalvelun kautta. (TP 1)
- Voimavalmennuksilla, jotka räätälöidään yritysten tarpeisiin sopiviksi. (TP 2)
- Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistamista tehdään:
- Sisällyttämällä yrityskohtaiseen kehitystyöhön vahvasti mukaan työhyvinvoinnin näkökulmaa. (TP 2)
- Tarjoamalla tietoiskuja ja webinaareja yrityskohtaisessa kehittämistyössä nousevista teemoista. (TP 2)
- Vahvistamalla hankkeeseen osallistuvien yritysten keskinäisiä ja alueellisia verkostoja. (TP 3)
- Vahvuustarinankerronta -menetelmällä ja siitä tehtävillä videoilla. (TP 4)
Tulokset:
- Yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen. Autetaan yrityksiä koronakriisissä ja sen jälkeen, jotta yritykset eivät ajaudu konkurssiin –> työllistäminen ja työllistyminen
- Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistamine. Autetaan yrityksiä työhyvinvoinnin parantamisessa epävarmaksi muuttuneessa toimintaympäristössä. Työhyvinvoinnin parantaminen –> tuottavuuden parantaminen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantaminen
- Verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen (systeemisyys). Autetaan yrityksiä uudistumaan verkostojen, vuorovaikutuksen ja yhteisten kokeilujen kautta. Nostetaan vastuullisuusajattelua uudelle tasolle. Vaikuttavuuden arviointi.
- Viestinnällinen vaikuttavuus: tuloksia ja hyviä käytäntöjä saadaan levitettyä julkaisujen ja tarinankerrontavideoiden avulla.
Hankkeen tietoja osatoteuttajan Hämeen ammatti-instituutin sivuilla.
Voimavalmennus
Voimavalmennus on maksuton kehittämispolku yksinyrittäjille, pk-yritysten johdolle ja henkilöstölle. Valmennus sisältää henkilökohtaista apua, valmennusta ja vertaistukea yrityksen tarpeiden mukaan. Valmennuksen ajanjakso syksy 2020 – syksy 2021.
LIIKETOIMINNAN OMA KEHITTÄMISPOLKU
Voimavalmennuksessa asiantuntijan kanssa yritykselle laaditaan oma kehittämissuunnitelma, joka sisältää tarpeen mukaan valittuja toimenpiteitä. Teema kehittämisprojektille voi olla esimerkiksi digitaalisuus, vastuullisuus, myynti, markkinointi, tuotteistaminen tai henkilöstö.
Toimenpiteitä esimerkiksi:
- Yrityskohtainen sparraus liiketoiminnan kehittämisessä
- Vastuullisuuden kehittäminen yrityksissä
- Digivalmennukset työyhteisössä ja digitaalisuuden konsultointi
- Työhyvinvointivalmennus
- Työyhteisön kehittäminen mm. työyhteisöhaastattelut, tiimiyttäminen
- Verkostoitumistilaisuudet
- Vahvuustarinankerronta
Verkostoidu ja voimaannu!
Voimavalmennus on yrityksille maksuton (rahoitetaan DeMinimis tuella, vähämerkityksellinen tuki). Yritysten on kuitenkin sitouduttava voimavalmennukseen ja sen toimenpiteisiin. Voimavalmennus kestää yrityksen omasta kehittämissuunnitelmasta riippuen noin 2-6 kuukautta. Voimavalmennukseen on yrityksen johdon ja henkilöstön varattava resursseja, joista yritys vastaa.
Vaiheet:
- Lähtötilanteen kartoitus (lokakuu)
- Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu (lokakuu-marraskuu)
- Kehittämisprosessin toteutus (marraskuu-toukokuu)
- Tulosten koonti ja palaute. (toukokuu
VAIHE 1
- Aloituskeskustelu, jossa lähtötilanteen arviointi.
- Katsotaan tarve rahoituksille, strategian ja liiketoimintamallien päivitykselle, työhyvinvointitilanne, mahdolliset toteutettavat kokeilut.
- Määritellään kehittämistoimenpiteiden tavoitteet.
VAIHE 2
- Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu asiantuntijatiimissä yrityksen tarpeiden mukaan.
- Yritykselle syntyy oma kehittämissuunnitelma.
VAIHE 3
- Kehittämisprosessin toteutus.
- Sisältää yrityksen suunnitelman mukaan konsultointia, sparrausta, valmennuksia työpaikalla, Thomas analyyseja, työhyvinvoinnin toimenpiteitä, haastatteluita, vertaistukitapaamisia yms.
VAIHE 4
- Kootaan tulokset ja palaute.
- Dokumentoidaan prosessia artikkelein, blogein, videoin yms.
Yksinyrittäjien voimavalmennuksessa tehdään
henkilökohtainen ja liiketoiminnan kehittämissuunnitelma.
Voimavalmennukseen osallistuville yrityksille toteutettavat valmennukset keväällä 2021:
- TI 19.1.2021 Sosiaalinen media ja markkinointi Facebookissa ja Instagramissa – Outi Mertamo ja Annamaria Laine, HAMK.
- MA 25.1.2021 Hakukonemarkkinointi ja Google Ads, Eveliina Toivonen, HAMK
- TO 28.1.2021 Diginäkyvyys ja Some pienryhmä valmennukset verkossa
- TI 2.2.2021 Mikä on yrityksen ydinliiketoiminta? – Markku Korhonen, HAMI.
- TO 25.2.2021 Tuotteistus ja tuotteiden tuunaaminen uuteen normaaliin – Markku Korhonen, HAMI.
- KE 17.3.2021 Sisäisten prosessien tehostaminen ja ajanhallinta – Markku Korhonen, HAMI
- TI 30.3.2021 Palvelumuotoilu – Vesa Tuomela, HAMK.
- TO 8.4.2021 Asiakaspolun määrittäminen – Vesa Tuomela, HAMK.
- TI 13.4.2021 Kirjanpito ja sähköinen taloushallinto – Jenni Mannila, Talousverkko Tampere ja Hämeenlinna.
- MA 19.4.2021 Tiedolla johtaminen liiketoiminnassa – Mikko Mäntyneva, HAMK.
- KE 21.4.2021 Kannattavuus ja talouden suunnittelu – Anu Viherä, HAMK.
Voimavalmennuksessa 2020-2021 mukana olevat yritykset:
Ajankohtaista
Neuvontapalvelut:
- Koronatukineuvonta (eri rahoitusvaihtoehtot)
- Koronaan liittyvä kehityshankkeiden sparraus
- Rahoitusinfot tulevista rahoituksista
- Mahdollisuuksien mukaan autetaan yrityksiä löytämään yhteyksiä valtakunnallisiin ja kansainvälisiin innovaatioverkostoihiin ja hankkeisiin.
Ota yhteyttä valmentajiin:
Minna Tarkkala p. 050 465 6831/ minna.tarkkala@hamk.fi
Kirsi Sippola p. 050 57 45063/kirsi.sippola@hamk.fi
Voimavalmennus
Lue lisää Voimavalmennuksesta, sisällöstä ja mahdollisuuksista hanke sivujen Voimavalmennus osiosta.
Voimavalmennus lehdistotiedote 8.9.2020
Megatrendit – maailma koronan jälkeen
Koronan jälkeisen maailman perustukset luodaan nyt. Siksi on oleellista tunnistaa keskeiset kysymykset ja valinnanpaikat, mistä juuri nyt pitäisi keskustella. Megatrendit tarjoavat yhden työkalun näiden tunnistamiseen. Koronakriisi saattaa kiihdyttää joitain jo olemassa olevia muutoksia, mutta megatrendien kuvaamat asiat eivät ole yhtäkkiä kadonneet minnekään. Puheenvuorossa otetaan katsaus ajankohtaisiin megatrendeihin ja jännitteisiin, joissa muutoksen mahdollisuudet piilevät.
Megatrendit webinaari
Keskiviikkona 3.2.2021 klo 9.00 – 10.30
Puhujana Riina Pulkkinen, johtava asiantuntija, Sitra
Valmennus järjestetään zoomissa. Ilmoittaudu mukaan tästä!
Osallistumislinkki lähetetään sähköpostitse ennen valmennusta.
Opi menestyväksi verkkokauppiaaksi -verkkovalmennus
Tervetuloa mukaan Opi menestyväksi verkkokauppiaaksi -valmennuksiin kuulemaan digitaalisen kaupan uusimmista trendeistä ja perehtymään miten otetaan asiakasnäkökulma huomioon, jotta saat asiakkaan palaamaan kauppaasi uudelleen ja uudelleen, myös verkossa.
Yrityksen hyvä digitaalinen näkyvyys ja verkkokaupan asiakaskokemus näkyvät suoraan viivan alla. Maksuttomat Opi menestyväksi verkkokauppiaaksi -valmennukset antavat pohtimisen aihetta niin digitaalisen kaupan konkareille kuin untuvikoille ja sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille yrityksille. Verkossa toteutettava valmennussarja sisältää kahdeksan erilaista huippuammattilaisten Leevi Parsaman ja Mika Niemen pitämää koulutusta, joiden avulla sinunkin on mahdollisuus oppia menestyväksi verkkokauppiaaksi!
Käy läpi koko valmennussarja tai kokoa erillisistä koulutuksista itsellesi sopiva kokonaisuus. Tutustu valmennukseen.
Valmennuksen järjestävät yhteistyössä HAMK Smart –tutkimusyksikön koordinoimat Muutoksen Kesyttäjä, Boost Häme ja Western Lakeland Kanta-Häme –hankkeet sekä Linnan Kehityksen koordinoima Maakunnallinen uudistava kv-palvelumalli –hanke.
Valmennukset ovat maksutomia, mutta edellyttävät ilmoittautumista etukäteen.
Yrittäjien työhyvinvointi
Yrittäjien työhyvinvointiin löytyy paljon oppaita ja tietoa verkosta.
Suomen Yrittäjien työhyvinvointi sivusto.
Yrittäjyys ja HAMK
- HAMKissa edistetään yrittäjyyttä entistä aktiivisemmin ja tarjolla on myös monenlaisia toimenpiteitä, joiden kautta yritykset voivat olla mukana ja teettää erilaisia opiskelijatöitä.
Hankkeen toimenpiteet eli työpaketit:
Työpaketti 1 – Neuvontapalvelut
- TP 1: Neuvontapalvelu
- Aikataulu: Syksy 2020 – syksy 2022
- Toimenpiteet:
- Koronatukineuvonta (eri rahoitusvaihtoehtot)
- Koronaan liittyvä kehityshankkeiden sparraus
- Rahoitusinfot tulevista rahoituksista
- Mahdollisuuksien mukaan autetaan yrityksiä löytämään yhteyksiä valtakunnallisiin ja kansainvälisiin innovaatioverkostoihiin ja hankkeisiin.
Työpaketti 2 – Voimavalmennukset
- TP 2: Voimavalmennukset
- Aikataulu: Syksy 2020 – syksy 2022
- Työyhteisöjen ja yritysten yrityskohtaiset valmennukset.
- Valmennuksia/sparrauksia toteutetaan 2-5 kertaa/yritys aloituskeskustelun ja loppukoonnin lisäksi.
- Mahdollisuus yhdistää verkostotapaamisia voimavalmennuksen toteutukseen.
- Vaiheet:
- Lähtötilanteen kartoitus
- Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprosessin toteutus
- Tulosten koonti ja palaute.
Työpaketti 3 – Yhteisöllisyyttä ja verkoston vuorovaikutusta vahvistavat tapaamiset
- TP 3: Yhteisöllisyyttä ja verkoston vuorovaikutusta vahvistavat tapaamiset
- Aikataulu: Syksy 2020 – syksy 2022 –> Muutetaan koronatilanteen vuoksi Kevät 2021 – syksy 2022
- Torit – Laajalle yleisölle suunnattuja verkostoitumistilaisuuksia seutukunnittain yhdessä paikallisten yrityskehitys toimijoiden kanssa. Webinaareja, seminaareja, aamiaistilaisuuksia sisältäen fasilitoidun vuodovaikutuksellisen osuuden.
- Leirinuotiot – Tiiviit vuorovaikutukselliset verkostotapahtumat, jotka antavat osallistujille vertaistukea ja hyvinvointia. Esim. virkistysretket tai hyvinvointi-illat.
- Kokeilut – Tutustutetaan yritykset yhteiseen innovatiiviseen ja ketterään kokeilemiseen. Yhteisistä aiheista hackathoneja.
Työpaketti 4 – Vahvuustarinankerronta
- TP 4: Vahvuustarinantarinankerronta
- Aikataulu: Kevät 2021 – syksy 2022
- Tavoitteena vahvistaa yksilön ja työyhteisön myönteisiä tunteita ja merkityksellisyyden kokemusta työelämässä.
- Toteutetaan vahvuustarinankerrontavideoiden avulla.
Muutoksen Kesyttäjä hankkeen ohjausryhmä:
Mirja Ojantausta, Hämeen Kauppakamari, puheenjohtaja
Anne Enckelman, Pookstaavi Oy, varapuheenjohtaja
Kari Moisiola, Yrityslautturi Oy
Jouko Mikkola, Hieronta ja Kehonhuolto Jouko Mikkola tmi
Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät
Pia Niemikotka, Linnan Kehitys
Erkki Taskinen, Yritysvoimala
Tuomo Kauha, Hämeen ELY-keskus
Pia-Maria Haltia, Hämeen ammatti-instituutti HAMI
Johanna Jalonen, Hämeen ELY-keskus, rahoittajan edustaja
Lisäksi ohjausryhmässä on mukana:
Kirsi Sippola, Hämeen ammatti-instituutti HAMI
Minna Tarkkala, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Satu Jumisko-Pyykkö, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Annamaria Laine, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Jukka Pulkkinen, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, hankkeen vastuullinen johtaja
Toni Pulliainen, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, hankepalvelut
YHTEYSTIEDOT
- Minna Tarkkala
- Projektipäällikkö
- Puh. +358 50 465 6831
- minna.tarkkala@hamk.fi
- Satu Jumisko-Pyykkö
- Projektitutkija
- Puh. +358 50 352 2837
- satu.jumisko-pyykko@hamk.fi
- Markku Korhonen
- Valmentaja
- Puh. +358 50 453 0404
- markku.korhonen@hamk.fi
- Annamaria Laine
- Projektikoordinaattori
- Puh. +358 50 528 6065
- annamaria.laine@hamk.fi


Tiesitkö että koko maailmassa on vain viisi biotalouden tieto- ja viestintätekniikan insinööriä? Tämä tässä on Mikael Ketonen ja hän on näistä insinööreistä yksi. Mikael valmistui tänään ja lisäksi hän on meillä töissä!
Mikael päätyi tutkimusyksikköön osallistumalla Hyvää karjalle -hankkeeseen liittyvään opiskeluprojektiin, jossa tehtiin 3D-lämpöjakaumamallinnus aumasiiloon. Projekti onnistui niin hyvin, että tarjosimme hänelle projektiassistentin paikkaa Hyvää karjalle ja Biotalous 4.0 -hankkeissa koneoppimisen merkeissä. Nykyään Mikael työskentelee meillä Data- ja businessanalytiikka -tiimissä, jossa hän tällä hetkellä keskittyy koneopin avulla tunnistamaan sirkkojen kasvujakaumaa ja kasvutahtia.
Lisäksi hänellä on käynnissä aktiivinen tutkimus- ja kehitystyö kehitysalustoilla ja antureilla, joista hän luo soveltavia kokonaisuuksia, joita prototyypeiksikin voi kutsua.
”Vielä kerran iso kiitos koko HAMK Smartille aivan loistavasta työympäristöstä ja kodin tuntuisesta lämmöstä töissä näin etänäkin, erityismainintana aivan mahtavat perjantaipalaverit!
Erittäin iso kiitos esihenkilöille Olli Koskela @llkskl ja Joni Kukkamäki @joni111 hyvästä työhön luotsaamisesta ja perehdyttämisestä, sekä kannustamisesta! Odotan innolla tulevaisuutta yhtenä osana mahtavaa yhteisöä, jota Smartilaisuudeksi voi kutsua.
Mottoni on "Kehitys, into ja oppi on työsi kulmakiven koppi". Aina ei kuitenkaan onnistu mutta siihen auttaa seuraava mantra "Vaikka elämä joskus Darts-taulun tiputtaa sormille, Ilves kuitenkin aina saa Tapparalta korville!"
Huikeeta Mikael, koko HAMK Smart onnittelee opintomenestyksestä ja valmistumisesta! 🎓💪🎉🥂
#biotaloudeninsinööri
#hamkosaaminen
#hamkopiskelu
#hamkalumni
#myhamk
Tervetuloa tapaamaan NAO-robottia Riihimäen K-Citymarkettiin torstaina 25.2. ja perjantaina 26.2!
Paikalla on @hamk_uas terveysalan opiskelijoita, jotka yhdessä NAO:n kanssa antavat vinkkejä terveelliseen ja helppoon arkiruokaan. Ravitsemusvinkkejä ja resepti-ideoita voi tulla hakemaan torstaina klo 11-18 ja perjantaina klo 10-16.
Tapahtuma toteutetaan osana Robo Riksu -hanketta, josta löytyy lisätietoa Riihimäen kaupungin nettisivuilta osoitteesta riihimaki.fi/robotiikka-riihimaki
#hamkhyvinvointi
#hamksmart
#hamktech
#roboriksu
#naorobot
DISP eli Digitaaliset ratkaisut ja alustat on monialainen tiimi, jonka ydinosaamista ovat sovelluskehitys, Internet of Things sekä pelimoottoreiden hyötykäyttö ja XR-teknologiat.
DISP työllistää jatkuvasti eri alojen opiskelijoita niin HAMKista kuin kansainvälisistäkin korkeakouluista.
Opiskelijoiden on myös mahdollista osallistua mielenkiintoisiin projekteihin esim. harjoittelun, projektiopintojen tai opinnäytetyön merkeissä!
Avasimme DISPin osaamista ja tekemistä tarkemmin HAMK Smart -blogiin, käy tutustumassa!
Linkki biossa ⭐
#hamkosaaminen
#hamksmart
#smartdisp
#hamk
Ovatko viestintä ja markkinointi lähellä sydäntäsi? Tule meille palvelukoordinaattoriksi monipuoliseen tehtävään digitalisaation tutkimuksen ytimeen!
Työtehtävät painottuvat viestintään ja sisältävät myös hallinnollisia tehtäviä.
Työ on määräaikainen sijaisuus ajalle 1.3.2021 - 31.7.2022
Lisätiedot kuntarekry.fi
📝 Edit. Kiitos kaikille hakijoille, hakuaika on päättynyt 17.2.2021.
#hamksmart
Meillä on ilo olla HAMK Smart -blogilla mukana Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmassa! 🎉
Teemavuoden tavoitteena on tuoda tutkittu tieto kaikkien saataville.
Ota siis seurantaan myös Tutkitun tiedon teemavuoden tili @tttv2021 jolta löydät paljon selkokielisiä tutkimuspoimintoja ajankohtaisista aiheista!
HAMKilta ovat meidän lisäksemme mukana Hamkilainen tutkimus -blogi ja HAMK Bio -tutkimusyksikön blogi. Yhteensä siis paljon asiaa HAMKissa tehtävästä tutkimus- ja kehitystyöstä!
Linkki HAMK Smart -blogiin biossa, käy kurkkaamassa! 🧐
#hamk
#tttv21
#hamksmart
#tutkituntiedonteemavuosi
@hamk_uas