Potentiaali – Stereotypioita purkavan ohjauksen kehittämishanke
Potentiaali-hanke toteutetaan 1.4.2019 – 30.06.2022. Rahoittajana on Euroopan sosiaalirahasto ja kansallinen koordinoija on sosiaali- ja terveysministeriö.
Hanketta koordinoi Turun yliopisto/Tulevaisuuden tutkimuskeskus ja osatoteuttajina ovat
Hämeen ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Nuorisotutkimusseura ry
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus
Oulun ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakulu
Potentiaali-hankkeessa kehitetään sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisen ohjauksen toimintamallia ja työvälineitä opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Hankkeen kohderyhmänä on niin ohjauspalveluita tarjoavien tahojen henkilökunta (kuten Ohjaamot, TE-toimistot) kuin yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opettajat ja ohjaajat. Yläkoulujen opinto-ohjaajien kautta hanke tavoittaa myös oppilaiden vanhempia, joiden asenteilla on merkittävä vaikutus nuorten koulutusvalintoihin.
Hankkeessa pyritään siis lisäämään opetus- ja ohjaustyötä tekevien aikuisten tietoa ja osaamista liittyen sukupuolen ja muiden erojen merkityksestä ohjauksessa ja vaikuttamaan sitä kautta segregaatioon.
Jokaisen potentiaali käyttöön
Millaisia käsityksiä ja tietoa ohjaajilla ja opettajilla on sukupuolesta, tasa-arvosta, osaamisesta ja näiden välisistä kytköksistä? Miten edellä mainittuja teemoja voitaisiin käsitellä ohjauksessa ja opetuksessa? Vaikuttavatko ennakkoasenteet tai arvot ohjaustyöhön, ja miten? Miten jokaista ohjattavaa voisi rohkaista tekemään omannäköisen koulutus- tai ammatinvalinnan ja löytämään oman potentiaalinsa?
Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään Potentiaali-hankkeessa vastauksia ja välineitä. Hankkeen lähestymistapa koulutusvalintojen ja ammattialojen sukupuolittumiseen ja ohjauksen kehittämiseen on intersektionaalinen ja sukupuolen moninaisuuden huomioiva.
Potentiaali-hankkeessa kehitetään sukupuoli- ja kulttuuritietoisen ohjauksen toimintamallia ja työvälineitä opetus- ja ohjaushenkilöstölle ja kytketään ne osaksi uraohjausta. Hankkeessa edistetään myös opiskelijoiden ja asiakkaiden osaamisidentiteetin kehittymistä ja kykyä nähdä vaihtoehtoisia urapolkuja.
UUTISKIRJE 1/2022
Tervetuloa mukaan kevään koulutuksiin sekä hankkeen päätösseminaariin toukokuussa!
Potentiaalin vuosi on käynnistynyt kevään koulutusten suunnittelun merkeissä. Samalla on työstetty valmiiksi erilaisia materiaaleja opettajien ja ohjaajien käyttöön sekä toimitettu hankkeen loppujulkaisua.
Potentiaali-hanke huipentuu kaikille avoimeen päätösseminaariin Helsingin Oodi-kirjastossa ke 25.5.2022 klo 9-12.
Julkaisemme tilaisuuden ohjelman lähiaikoina. Olet tervetullut paikan päälle tai osallistumaan verkon välityksellä!
Ilmoittautuminen tapahtuu hankkeen nettisivuilla alla olevan linkin kautta:
Tervetuloa Potentiaali-hankkeen loppuseminaariin ke 25.5. klo 9–12 Helsinkiin (hybridi-tilaisuus)
Huhti-toukokuun 2022 koulutukset: https://www.potentiaalihanke.fi/kevaan-2022-koulutukset/
Hankkeen materiaalit saatavilla verkossa:
Olemme keränneet hankkeen verkkosivuille kattavasti kehittämistyömme tuloksia. Sivuilta löytyy kehitettyjä ja testattuja toimintamalleja ja harjoituksia, mm. ohjaussovellus sekä kaikkien koulutusten ja webinaarien materiaalit ja tallenteet. Kannattaa käydä tutustumassa!
https://www.potentiaalihanke.fi/materiaalit/
UUSIMMAT JULKAISUT
https://www.potentiaalihanke.fi/sanasto/
- Uusintaako yhteishaku työmarkkinoiden segregaatiota?
- Sukupuolittuneet ammatit ja urapolut: biologiaa vai opittua?
- ”Et sitten istuttiin Teamsissa suunnilleen koko päivä.” Ammattilaisten kokemuksia etäohjauksesta ja -opetuksesta koronan aikaan
Hankkeen yhteiset verkkosivut: https://www.potentiaalihanke.fi/
- Maija Kerkola
- Hankevastaava
- Puh. +358 50 574 5939
- maija.kerkola@hamk.fi
- Elisa Tuominen
- Projektikoordinaattori
- Puh. +358 40 846 2626
- elisa.tuominen@hamk.fi