Kysymyksiä & vastauksia kirjaston kyselyn pohjalta - Hämeen ammattikorkeakoulu
Kysymyksiä & vastauksia kirjaston kyselyn pohjalta

Kysymyksiä & vastauksia kirjaston kyselyn pohjalta

02.12.2022 13:12

Kiitos kaikille AMK-kirjastojen käyttäjäkyselyyn vastanneille! Tässä jutussa vastaamme aiheisiin, jotka teitä HAMKin kirjaston käyttäjiä mietityttivät. Valtava kiitos kaikista kehuista ja parannusehdotuksista!

Pääseekö kirjastoon omatoimikäytöllä viikonloppuisin?

Kyllä pääsee! Kaikki kirjastot ovat omatoimikäytössä myös viikonloppuisin HAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle. Omatoimikäyttö on mahdollista joka päivä klo 8–20. Omatoimikäyttö tapahtuu kulkutunnisteen avulla. Muistathan, että iltaisin ja viikonloppuisin kulkutunniste vaatii toimiakseen PIN-koodin syöttämisen.

Pääseekö kirjastoon, jos maksuja on kertynyt yli 10 €?

Kyllä pääsee! Yli 10 € maksuja kirjastoon estää kirjojen lainaamisen ja lainassa olevien kirjojen uusimisen. Kulkutunniste kirjastoon toimii sen sijaan edelleen. Kirjastoa voi käyttää opiskeluun ja kirjojen lukemiseen paikan päällä. Tämä muutos aloitettiin kokeiluna ja olemme pahoillamme, ettemme ole tiedottaneet sen jäämisestä pysyväksi käytännöksi! Verkossa ja kirjastoissa paikan päällä olevien ohjeiden pitäisi olla päivitetty: vinkkaa meille, jos jossakin on vielä väärää tietoa!

Voisiko Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen kirjaston aukioloaikaa pidentää?

Olemme suunnitelleet ilta-aukiolon kokeilemista jo pidempään. Valitettavasti resurssimme eivät ole kuitenkaan toistaiseksi riittäneet siihen. Asia on meillä mielessä!

Mihin voin palauttaa kirjoja, kun kirjasto on kiinni?

Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen ulkopalautuslaatikkoon. Musta ulkopalautuslaatikko sijaitsee Visakaarre-tien puolella, D-rakennuksen pääoven vieressä seinässä kiinni. Korkeakoulukeskuksen kartan löydät täältä.
Muilla kampuksilla ei valitettavasti ole ulkopalautuslaatikoita.
Kirjoja voi palauttaa myös postitse. Pyydä postitusohjeet sähköpostitse kirjaston asiakaspalvelusta: hamk.kirjasto@hamk.fi.

E-kirjojen kanssa on ongelmia. Mistä löydän apua?

Meillä on useita e-kirjapalveluita, jotka kaikki toimivat hieman eri tavoin. Ensimmäiseksi apua kannattaa etsiä palvelun omista ohjeista. Tavallisimpiin ongelmiin löydät ratkaisun HAMK Finnan e-aineisto-ohjeiden UKK-osuudesta. Ellei kummastakaan ole apua, laita viestiä osoitteeseen kirjasto.aineistot@hamk.fi, ja vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yksityiskohtainen kuvaus tai kuvakaappaus ongelmasta auttaa meitä pääsemään ratkaisun jäljille.

Miksi kirjastossa ei ole tiettyä aineistoa, vaikka tarvitsen sitä opinnoissani?

Harmi kyllä, kirjasto ei saa automaattisesti tietoa kaikesta opintovaatimuksissa olevasta aineistosta. Jos meiltä ei löydy jotakin tarvitsemaasi tietoaineistoa, kerro siitä meille osoitteeseen kirjasto.aineistot@hamk.fi tai tee hankintapyyntö HAMK Finnan lomakkeella. Saat vastauksen viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Mistä saan apua tiedonhakuun?

HAMK Finnassa, HAMKin Kalturassa ja kirjaston verkkosivuilla on paljon ohjeita tiedonhakuun ja tietokantojen käyttöön.
HAMKin opiskelijoille tarjoamme tiedonhaun opetuksen lisäksi tiedonhaun ohjausta ajanvarauksella. Voit varata 15 minuutin tai tunnin ohjausajan. Voit varata ajan yksin tai esimerkiksi ryhmäsi kanssa, jos vaikka teette opinnäytetyötä yhdessä. Täytäthän lomakkeen kysymyskentät, jotta voimme valmistautua ja auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla!
HAMKin henkilökunta voi varata ohjausajan tai pyytää meiltä ohjausta sähköpostitse kirjasto.opetus@hamk.fi. Meillä on myös suunnitteilla HAMK100-koulutuksia! Sähköpostitse voimme sopia myös tiedonhaun opetuksesta opetusryhmille.

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU