NOPSA – Nopea ammatillinen väylä työelämään

Hämeen ammattikorkeakoulu
Vipuvoimaa EU:lta
Euroopan sosiaalirahasto
Ihmisiä auditoriossa

NOPSA – Nopea ammatillinen väylä työelämään

HANKETIEDOT

Hankkeen perustiedot

  • Toteutusaika: 1.10.2016 – 31.7.2019
  • Kokonaiskustannukset: 1 039 766 €
  • Rahoittaja: Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
  • Kohderyhmä: Hankkeen keskeiset kohderyhmät opiskelevat niin ammattikorkeakouluissa kuin ammattiopistoissakin, ammatilliset opettajat ja ohjaajat.
  • Toteuttajat: Hankkeen toteuttajaverkoston muodostavat ammattikorkeakoulut CENTRIA, HAMK, SAMK, TAMK, TuAMK sekä ammattiopistot EDUPOLI, TREDU, TURUN AMMATTI-INSTITUUTTI ja WINNOVA.

Tavoitteet

Hankkeessa muodostetaan ja syvennetään alueellisia ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisiä kumppanuuksia (NOPSA-tiimit) ja sekä muodostetaan vahva valtakunnallinen verkosto uusien toimintamallien kehittämiseksi ja hyvien käytänteiden levittämiseksi

Tulokset

Hankkeen tuloksena syntyy malleja tunnistaa ja tunnustaa osaamista sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja opiskelun ohjauksessa ja osaamisen näkyväksi tekemisessä. Lisäksi syntyy AMK-AO -yhteistyössä suunniteltuja ja toteutettuja opintaja teli-aloilla, uraohjauksen valmennusohjelma ammatillisille opettajille ja kielten oppimiseen uusia malleja. Syntyvät mallit on tarkoitettu hyödynnettäviksi valtakunnallisesti.

NOPSA viestintäkanavissa

Hankehenkilöstön esittelyjä

Blogi: http://nopsahanke.blogspot.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/nopsahanke/

Twitter: https://twitter.com/nopsahanke

Audiovisuaalinen väliraportti

NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään -hankkeen hankesuunnitelman mukainen väliraportti on tuotettu audiovisuaalisessa muodossa. Voit tutustua hankkeen työpakettikohtaisiin tavoitteisiin ja hankkeen alueellisten NOPSA-tiimien kehittämissuunnitelmien puolivälin tuloksiin ja jatkosuunnitelmiin 10 eri videon kautta. Voit katsoa kaikki videot myös hankkeen YouTube-kanavalla olevan soittolistan kautta.

Johdanto

Johdatus NOPSA-hankkeeseen ja väliraportin toteutukseen.

Hallinto ja viestintä

Perustietoa hankkeesta ja sen viestinnästä.

TP1: Ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyö

Työpaketissa 1 on muodostettu alueelliset NOPSA-tiimit, joista kukin on laatinut AO-AMK siirtymää sujuvoittavan kehittämissuunnitelman. Suunnitelmien mukaiset pilotoinnit ovat käynnissä kaikissa NOPSA-tiimeissä.

TP2: Uraohjaus ja yksilölliset joustavat opintopolut

Työpaketissa 2 edistetään sujuvia siirtymiä opiskelijoiden opinto- ja uraohjausta kehittämällä.

TP3: Kielten oppimisen polkuopintomallit

Työpaketissa 3 kehitetään valtakunnalliseen käyttöön soveltuvia kielten oppisen malleja yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen luomiseksi niille ammatillisen toisen asteen opiskelijoille, jotka haluavat jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa.

Häme-Uusimaa

Edupolin ja Hämeen ammattikorkeakoulun alueellinen NOPSA-tiimi.

Pirkanmaa

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja Tampereen ammattikorkeakoulun alueellinen NOPSA-tiimi.

Satakunta

Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan ja Satakunnan ammattikorkeakoulun aluellinen NOPSA-tiimi.

Varsinais-Suomi

Turun ammatti-instituutin ja Turun ammattikorkeakoulun alueellinen NOPSA-tiimi.

Centria

Centria-ammattikorkeakoulun ja Jatkoväylä-hankkeen alueellinen yhteistyö.

Työpaketit

Työpaketti 1: Ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön kehittäminen

Työpaketissa etsitään ratkaisuja KARVI:n 2016 julkaiseman arviointiraportin Liikettä niveliin esiin nostamiin ammattiopistojen ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittämistarpeisiin. Työpaketissa perustetaan alueelliset ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun väliset kumppanuudet ja muodostetaan kehittämistyön moottoreina toimivat NOPSA-tiimit. NOPSA tiimeissä suunnitellaan yhdessä käytänteitä, joilla tekniikan alojen yhteistyötä voidaan tiivistää. NOPSA-tiimit laativat alueelliset tarpeet huomioivan kehittämissuunnitelman. Tiivistyvän yhteistyön tavoitteena on tarjota opiskelijoille sujuva siirtymä ammatillisesta peruskoulutuksesta korkeakouluopintoihin ja edelleen työelämään. Työpaketissa edistetään ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteisten oppimisympäristöjen käyttöönottoa. Samalla pyritään nopeuttamaan opintopolkua ja edistämään yhteistyössä teknisten alojen vetovoimaa. Kehitetyt yhteistyökäytänteet pilotoidaan alueellisesti. Pilotointien kokemukset arvioidaan ja hyviksi arvioitujen käytänteiden pohjalta edetään kohti valtakunnallisesti hyödynnettävissä olevaa mallia.

Hankkeen päätoteuttajan puolesta Työpaketin 1 vastuuhenkilö on Tuomas Eerola

Hankkeen projektipäällikkö
Tuomas Eerola
Puh. +358 40 587 8188
tuomas.eerola@hamk.fi

Työpaketti 2: Yksilölliset joustavat opintopolut kohti korkea-astetta

Työpaketissa edistetään sujuvia siirtymiä opiskelijoiden opinto- ja uraohjausta kehittämällä. Työpaketissa tehdään kartoitus epätyypilliset opintopolut, joiden kautta siirrytään ammattikorkeakouluun ja edelleen työelämään. Kartoituksen tuloksia hyödynnetään kehitettäessä uudenlaisia opintopolkumalleja. Työpaketissa kehitetään nuorten uraohjausta ja jatko-opintoihin siirtymistä sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä ohjauksessa ja osaamisen näkyväksi tekemisessä. Työpaketissa tuetaan opettajien kehittymistä ohjaajina suunnittelemalla ja pilotoimalla opettajille suunnattu uraohjauksen valmennusohjelma sekä siihen liittyvä osaamismerkki. Opettajat ja opiskelijat osallistuvat yhdessä oman elämän portfolion kehittämiseen sekä henkilökohtaisten avointen oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Päämääränä on tuottaa valtakunnallisesti hyödynnettäviä ohjauksen toimintamalleja opinto- ja uraohjauksen tueksi. Työpaketin toteutuksesta vastaavat Hämeen ja Tampereen ammattikorkeakoulujen opettajakorkeakoulut yhteistyössä.

Hankkeen päätoteuttajan puolesta Työpaketin 2 vastuuhenkilö on Anna Alftan.

Anna Alftan
Puh. +358 40 722 5430
anna.alftan@hamk.fi

Työpaketti 3: Kielten oppimisen polkuopintomallit

Työpaketissa kehitetään valtakunnalliseen käyttöön soveltuvia kielten oppisen malleja yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen luomiseksi niille ammatillisen toisen asteen opiskelijoille, jotka haluavat jatkaa opintojaan ammattikorkeakoulussa. Kehitettävät mallit pilotoidaan, keskittyen erityisesti ruotsin kielen oppimiseen. Tavoitteena on myös opiskelijoiden ohjaustapojen kehittäminen ennen kaikkea hyödyntäen digitaalisia ohjauksen välineitä kuten työpaketissa 2. Lisäksi tavoitteena on luoda valtakunnallisia yhteistyömalleja ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen ruotsin kielen opettajien välille. Hankkeen tavoitteiden toteutumista arvioidaan kartoittamalla ensin nykytilanne: mitä malleja ja materiaaleja on tällä hetkellä tarjolla ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden tukemiseksi; ja millaista yhteistyötä on näiden oppilaitosten ruotsin opettajien välillä. Nykytilanteen kartoituksen tuloksiin voidaan sitten verrata sekä määrällisesti että laadullisesti, miten hankkeen toteuttaminen edistää uusien mallien, materiaalien ja ohjaus- ja yhteistyömuotojen syntymistä.

Hankkeen päätoteuttajan puolesta Työpaketin 3 vastuuhenkilö on Soili Rinne.

Soili Rinne
Puh. +358 50 466 5539
soili.rinne@hamk.fi

NOPSA-hankkeen toimintamalli
NOPSA-hankkeen toimintamalli

Hankkeen ohjausryhmä

NOPSA-hankkeen ohjausryhmä kokoontui ensimmäisen kerran 3.4.2017 Hämeenlinnassa. Kokouksessa ohjausryhmä järjestäytyi ja teki päätöksen muun muassa hankkeen arviointisuunnitelmasta. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Kari Juntunen AEL:sta. Kari Juntunen toimi myös LIIKETTÄ NIVELIIN –arviointiryhmän varapuheenjohtajana (KARVI 2016). Ohjausryhmän varapuheenjohtajaksi valittiin apulaisrehtori Anja Leino AMISTO:sta. Ohjausryhmässä ovat edustettuina keskeiset NOPSA-hankkeen yhteistyötahot.

Ohjausryhmän kokoonpano:

Heino Fia, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
Ikonen Elina, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Juntunen Kari (pj.), Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr
Kariniemi Marjatta, Hämeen ammattikorkeakoulu
Kiviaho Tuija, Satakunnan ammattikorkeakoulu
Leino Anja, Edupoli
Liuttula Arttu, Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HAMKO
Majuri Martti, Hämeen ammattikorkeakoulu
Parkkinen Timo, Tampereen ammattikorkeakoulu

Helander Henri, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Eerola Tuomas (esittelijä), NOPSA-hanke, Hämeen ammattikorkeakoulu
Rantala Elina (sihteeri), NOPSA-hanke, Hämeen ammattikorkeakoulu

NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään –hankkeen uutiskirje 3/2018

Uutiskirje huhtikuu 2017

NOPSA-hanke on nyt täydellä teholla käynnissä. Virallisesti lokakuussa käynnistyneen NOPSA:n Kick-off-tilaisuus järjestettiin tammikuussa Hämeenlinnassa. NOPSA-toimijoiden yhteisessä tapaamisessa luotiin suuntaviivat tulevalle yhteistyölle sekä sovittiin yhteiskehittelyn ja viestinnän käytännön työkaluista.

NOPSA:n täydellinen nimi on Nopea ammatillinen väylä työelämään. Se oikeastaan kertookin, mistä on kysymys. Nopsa-hankkeella haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. Tavoitteena on, että ammatillista väylää ammattikorkeakouluun tulevan opiskelijan opinnot lähtevät sujuvasti liikkeelle ja etenevät tavoiteltua tahtia kohti työelämää.  NOPSA rakentuu kolmesta työpaketista, jotka perustuvat KARVI:n 2016 julkistaman Liikettä niveliin -arviointiselvityksen esiin nostamiin sekä toteuttajaverkostossa ilmeneviin kehittämistarpeisiin:

Työpaketti 1: Ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön kehittäminen
Työpaketti 2: Yksilölliset joustavat opintopolut kohti korkea-astetta
Työpaketti 3: Kielten oppimisen polkuopintomallit

Työpakettien yhteyshenkilöinä toimivat:

TP1 : Tuomas Eerola, tuomas.eerola(a)hamk.fi

TP2: Anna Alftan, anna.alftan(a)hamk.fi

TP3: Taina Juurakko-Paavola, taina.juurakko-paavola(a)hamk.fi

Hankkeen toteuttajaverkoston muodostavat ammattikorkeakoulut CENTRIA, HAMK, SAMK, TAMK, TuAMK sekä ammattiopistot AMISTO, TREDU, TURUN KAUPUNKI, WINNOVA. Hankkeen tuloksena syntyy malleja tunnistaa ja tunnustaa osaamista sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja opiskelun ohjauksessa ja osaamisen näkyväksi tekemisessä. Lisäksi syntyy AMK-AO-yhteistyössä suunniteltuja ja toteutettuja opintoja tekniikan ja liikenteen aloilla, uraohjauksen valmennusohjelma ammatillisille opettajille ja kielten oppimiseen uusia malleja. Syntyvät mallit on tarkoitettu hyödynnettäviksi valtakunnallisesti. Hankkeen keskeiset kohderyhmät ovat ammattiin opiskelevat niin ammattiopistoissa kuin ammattikorkeakouluissakin, ammatilliset opettajat ja ohjaajat.

Kevään edetessä kehittämisen moottorit, alueelliset NOPSA-tiimit ovat työskennelleet ahkerasti ja tuloksekkaasti. NOPSA-tiimit ovat rakentaneet ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä, tarkentaneet alueellisia tavoitteita ja suunnitelleet yhteisten uusien käytänteiden pilotointia. Suunnitelmat ovat juuri valmistumassa ja pilotointeihin päästään hankesuunnitelman mukaisesti tulevana syksynä. Luvassa on innovatiivisia ratkaisuja ammattiopistosta ammattikorkeakouluopintoihin jatkavan opiskelijan tukemiseksi ja siirtymän sujuvoittamiseksi.

Jäämme innolla odottamaan pilotointien alkamista!

NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään –hankkeen uutiskirje 2/2017

NOPSA ja Jatkoväylä -hankkeet tekevät tiivistä yhteistyötä

NOPSA tekee yhteistyötä Jatkoväylä –hankkeen kanssa. NOPSA:n ja Jatkoväylän tavoitteet ovat hyvin yhdensuuntaiset ja antavat erinomaiset mahdollisuuden synergiaetuihin ja valtakunnallisesti vaikuttaviin tuloksiin.

Jatkoväylän tavoitteena on lyhentää kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu ammatillisesta toisen asteen tutkinnosta ja ammattikorkeakoulututkinnosta. Jatkoväylä-hankkeessa luodaan valtakunnalliset suositukset ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun välistä siirtymää tukevien opintojen ja palveluiden toteuttamiseen. Tavoitteena on kokonaisopiskeluajan lyheneminen. Kehitystyön kohteena ovat mm. osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opintojen ohjaus siirtymävaiheessa.

Jatkoväylä-hankkeen päätoteuttaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu – XAMK.

Tarkemmin voit tutustua Jatkoväylään hankkeen internet-sivuilla: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/jatkovayla-sujuvasti-ammatillisesta-koulutuksesta-ammattikorkeakouluun/

NOPSA-tiimit hyvässä vauhdissa – case Häme – Uusimaa

NOPSA-hankkeen työpaketissa 1 kehitetään ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä. Aiempaa tiiviimmällä yhteistyöllä tavoitellaan sujuvaa opintopolkua ammatillisista perusopinnoista korkeakouluopintoihin ja edelleen työelämään. Yhteistyön malleja kehitellään ja niiden toimivuutta testataan alueellisesti. Kehittämistyön moottorina toimii alueellinen NOPSA-tiimi.

Työpaketin 1 toteutus on lähtenyt mukavasti käyntiin. Alueelliset NOPSA-tiimit on perustettu sekä ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun väliset kehittämiskumppanuudet muodostettu. Tällä hetkellä NOPSA-tiimit tarkentavat alueellisia toimintasuunnitelmiaan. Suunnitelmat valmistuvat toukokuun puolivälissä. Odotettavissa on erilaisia ratkaisuja siirtymän sujuvoittamiseksi. Uusien käytänteiden pilotoinnit ovat osin jo alkaneet, mutta pääsääntöisesti ne alkavat ensi syksynä. Toteutuksen edetessä näitä käytänteitä päästää arvioimaan ja hyvät käytänteet jalostamaan valtakunnallisesti hyödynnettäviksi.

Nopsa-tiimeissä valmistellaan ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoille tarjottavia opintoja, jotka sujuvoittavat ammattikorkeakouluopintojen liikkeelle lähtöä – ja mahdollisesti myös lyhentävät opiskeluaikaa. Nämä opinnot ovat noin 15 – 30 opintopisteen laajuisia. Opinnot sisältävät vaihtelevasti matematiikkaa, fysiikkaa, kieliä, viestintää, ammatillisia perustaitoja. Suunnitelmissa on myös yhteisiä oppimisympäristöjä, kerhoja ja projektipajoja, joissa mukana olisivat opiskelijat ja opettajat niin ammattikorkeakoulusta kuin ammattiopistostakin. Tällaisille siirtymää sujuvoittaville opinnoille on käytössä erilaisia nimityksiä. NOPSA:n yhtenä tavoitteena onkin yhteistyössä Jatkoväylä-hankkeen sekä Avoin AMK-verkoston kanssa etsiä valtakunnallisesti käytettävä yhtenäinen nimi kyseisille opinnoille.

Siirtymää sujuvoittavat, ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteutettavat opinnot ovat suunnitteilla myös AMISTO:n ja HAMK:n yhteistyönä NOPSA Häme-Uusimaa -tiimissä. Tiimi on kokoontunut useaan otteeseen kevään aikana ja rakentanut yhteistoimintasuunnitelmaa. Pilotoinnin kärjeksi on valittu Kone ja tuotantotekniikka, mutta mukana kehittämisessä ovat kaikki tekniikan alat. Suunnitteilla on 30 opintopisteen kokonaisuus, jonka suorittaminen tuottaisi sisäänpääsyn jatko-opintoihin Hämeen ammattikorkeakouluun. Insinööriopintojen kahden ensimmäisen moduulin osaaminen olisi myös mahdollista kyseisten opintojen suorittamisen myötä tunnustaa, mikä jo sinänsä antaisi hyvät lähtökohdat opintojen nopeampaan etenemiseen ammattikorkeakoulussa. Yhteistoimintasuunnitelman rakentamisessa hyödynnetään myös ammattikorkeakoulussa jo opiskelevien asiantuntemusta sekä Kone ja tuotantotekniikan aiempia kokemuksia ammattiopistojen kanssa tehdystä yhteistyöstä. Pilotointi pääsee alkamaan ensi syksynä.

Lisäksi ammattiopiston ja ammattikorkeakoulujen välistä kuilua helpotetaan mahdollistamalla opiskelijoiden tutustuminen ammattikorkeakoulun toimintaan. HAMK:ssa on kevään 2017 aikana ollut yksi ammattiopisto Hyria Koulutuksen kone-ja metalliosaston opiskelija työssäoppimisjaksolla tutustumassa oppilaitokseen ja sen toimintoihin. Opiskelijan normaali työpäivä on mennyt valmistaessa konelaboratorion tehtäviin kuuluneita koneenosien valmistuksessa. Valmistetut koneenosat ovat HAMK:n opiskelijoiden suunnittelemia laitteita tai opinnäytetöihin kuuluvia testauslaitteiden prototyyppejä.

Työssäoppimisjaksolla oleva opiskelija on päässyt työtehtäviensä kautta näkemään insinööriopiskelijoiden tekemiä suunnitelmia ja samalla tuomaan omaa osaamistaan esille valmistuksen näkökulmasta. Osallistuessaan ja joutuessa kommunikoimaan erilaisten ihmisten kanssa, opiskelijan oma näkemys osaamisestaan ja kyvyistään selkeytyy. Tavoitteena tällä toimintamallilla on helpottaa ammattiopistossa opiskelevan siirtymistä jatko-opintoihin. Samalla levittää tietoa ammattikorkeakoulusta oppilaiden keskuuteen II-asteen oppilaitoksessa.

Työssäoppimisjaksolla ollut opiskelija kertoi saaneensa uusia kokemuksia ja näkemyksiä ammattikorkeakoulussa opiskelemisesta. Työtehtävien ohella selkeytyi kuva omista kyvyistä jatko-opiskeluun. Molempien osapuolten mielestä toimintaa voidaan kehittää ja jatkossa HAMK:iin voidaan ottaa jatko-opiskelusta kiinnostuneita opiskelijoita kehittymään työssäoppimisjaksolle.

NOPSA-tiimeissä on käyty rakentavaa keskustelua siitä, miltä osin ammatillisessa perustutkinnossa hankittu osaaminen on tunnustettavissa osaksi insinööritutkintoa. Keskustelua käydään myös mahdollisuuksista täydentää ammattiosaamisen näyttö ammattikorkeakoulutasoiseksi osaamisen osoitukseksi esimerkiksi lisäämällä teoreettisen viitekehyksen ja raportoinnin osuutta. Lisäksi keskustelua käydään ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun välille tarvittavista sopimuksista. Olennaiseksi asiaksi on noussut myös nivelvaiheen opinnoista annettava todistus sekä se, millainen lupaus opintoihin osallistuvalle voidaan ja pitää antaa ammattikorkeakouluun pääsystä. Näihin kysymyksiin haetaan NOPSA-tiimeissä jatkossa ratkaisuja.

Tuukka Roiha & Tuomas Eerola & Johanna Nikkola, Hämeen ammattikorkeakoulu

NOPSA - Työpaketti 2. Yksilölliset joustavat opintopolut kohti korkea-astetta

Matkalla kohti korkea-asteen opintoja tarvitaan usein ohjausta ja ohjaustaitoja. Opiskelija tarvitsee ehkä tietoa korkeakouluopinnoista ja niiden sisällöistä sekä hakuprosessista. Toisaalta opiskelija voi miettiä oman osaamisensa riittävyyttä ja valmiuksiaan korkeakouluopintoihin. Opettajien ja opinto-ohjaajien uraohjaustaitojen ylläpito ja kehittäminen nousevat tärkeään rooliin joustavien opintopolkujen ja yksilöllisten ratkaisujen löytämisessä.

NOPSA – työpaketti 2:n tavoitteena on kehittää nuorten uraohjausta ja jatko-opintoihin siirtymistä visuaalisilla, aktiivisilla, luovilla ja ratkaisukeskeisillä menetelmillä. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijan aktiivista toimijuutta, osallisuutta ja vastuullisuutta elämänsuunnittelussa. Tavoitteena on myös tukea opettajien kehittymistä opinto- ja uraohjaajina sekä digitaalisten työkalujen tehokkaana käyttäjänä.

Vaikka osaamisperusteisuus on ammatillisessa koulutuksessa tuttu asia, osaamisen näkyväksi tekeminen digitaalisiin ympäristöihin on vielä varsin alussa ja edellyttää opettajalta vahvaa digitaalista osaamista, jotta hän pystyy tekemään varmaa ohjaustyötä opiskelijalähtöisesti ja henkilökohtaistaen. Tavoitteena on tehdä opiskelijoiden osaaminen näkyväksi digitaalisten oppimisympäristöjen avulla. Opettajat ja opiskelijat osallistuvat yhdessä oman elämän portfolion kehittämiseen sekä henkilökohtaisten avointen oppimisympäristöjen hyödyntämiseen osaamisen kehittämisen ja näkyväksi tekemisen välineenä.

Hankkeessa kehitetään ja toteutetaan opettajille suunnattu uraohjauksen valmennusohjelma, jossa osaamisensa osoittaneet saavat osaamismerkin. Uraohjauksen valmennusohjelman suunnittelu on käynnistynyt tämän kevään aikana kahden ammatillisen opettajakorkeakoulun (HAMK ja TAMK) voimin. Valmennusohjelman suunnittelun lähtökohdaksi on rakennettu teoreettinen ja käsitteellinen viitekehys, johon on koottu opiskelijan opintopolun vaiheet ja opintojen aikaisen ohjauksen reunaehdot. Valmennusohjelman suunnittelua vietiin askel eteenpäin 24.4.2017 pidetyssä Työpaketti 2:n tiimitapaamisessa. Alueelliset NOPSA-tiimit kokoontuivat Hämeenlinnassa pohtimaan yhdessä valmennusohjelman sisältöä ja toteutustapoja. Uraohjaajan valmennusohjelman suunnittelun etenemisestä voit lukea lisää toukokuun aikana julkaistavasta artikkelista NOPSA-blogissa.

Valmennusohjelman sisältöä on hahmotettu myös hankkeessa mukana olevien ammattiopistojen opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä ammattikorkeakoulujen tekniikan ja liikenteen opiskelijoille suunnatuilla kyselyillä. Selvityksien avulla pyritään tuomaan näkyväksi niitä opetus- ja ohjaushenkilöstön ohjauksellisia toimenpiteitä, jotka ovat auttaneet toisen asteen opiskelijoita hakeutumaan korkeakouluopintoihin. Ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnatulla kyselyllä taasen pyritään selvittämään niitä epätyypillisiä opintopolkuja ja ohjauksen malleja, joiden avulla on siirrytty ammattikorkeakouluun. Kyselyt ovat vielä auki, mutta alustavat kartoituksen tulokset julkaistaan tämän kevään aikana.

HAMK ja TAMK tulevat yhteistyössä testaamaan valmennusohjelman tulevan syksyn aikana pilotoinnin avulla. Testauksen aikana saatujen kokemusten pohjalta HAMK ja TAMK tulevat parantamaan jatkuvan kehittämisen periaatteella valmennusohjelmaa ja vuoden 2018 aikana uuden uraohjausmallin pilotointia jatketaan hankkeen osatoteuttajien kanssa.

Anna Alftan, Hämeen ammattikorkeakoulu

NOPSA - Työpaketti 3. Kielten oppimisen polkuopintomallit

Hankkeen työpaketin 3:n, kielten oppimisen polkuopintomallit, lähtökohtia ja etenemistä on kuvattu NOPSA –blogipostauksissa:

NOPSA-hankkeen taustaa ruotsin kielen osalta
http://nopsahanke.blogspot.fi/2017/02/nopsa-hankkeentaustaa-ruotsin-kielen.html

Siltojen rakentaminen toisen asteen (KPEDU ja JEDU) ja korkea-asteen (Centria) kieltenopettajien ja -opetuksen välillä
http://nopsahanke.blogspot.fi/2017/03/siltojen-rakentaminen-toisen-asteen.html

Työpaketin 3:n toimijat tapaavat Hämeenlinnassa 30.5.2017.

Hankkeen tulevia tapahtumia

Hankkeen lähiajan tapahtumia:

Sujuvat siirtymät – yhdessä saa aikaan enemmän. ZOOMI – Sujuvien siirtymien kansallisen koordinointihankkeen järjestämä teemaseminaari, Helsinki-Tukholma-Helsinki, M/S Viking Mariella, 3.-5-5-2017

Jatkoväylä-hankkeen järjestämä Sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun –seminaari, Helsinki, 9.5.2017

NOPSA tiimien toimintasuunnitelmat valmistuvat 16.5.2017
NOPSA Työpaketti 3 toimijatapaaminen Hämeenlinnassa 30.5.2017
ZOOMI –arviointityöpaja, Tampere, 30.5.2017
NOPSA toimijoiden seminaari Hämeenlinnassa 12.9.2017

Hankkeen ohjausryhmä

NOPSA-hankkeen ohjausryhmä kokoontui ensimmäisen kerran 3.4.2017 Hämeenlinnassa. Kokouksessa ohjausryhmä järjestäytyi ja teki päätöksen muun muassa hankkeen arviointisuunnitelmasta. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Kari Juntunen AEL:sta. Kari Juntunen toimi myös LIIKETTÄ NIVELIIN –arviointiryhmän varapuheenjohtajana (KARVI 2016). Ohjausryhmän varapuheenjohtajaksi valittiin apulaisrehtori Anja Leino AMISTO:sta. Ohjausryhmässä ovat edustettuina keskeiset NOPSA-hankkeen yhteistyötahot.

Ohjausryhmän kokoonpano:

Angervo Niko, Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta
Heino Fia, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
Juntunen Kari, Ammattienedistämislaitossäätiö AEL (puheenjohtaja)
Kariniemi Marjatta, Hämeen ammattikorkeakoulu
Kiviaho Tuija, Satakunnan ammattikorkeakoulu
Leino Anja, Porvoon ammattiopisto Amisto (varapuheenjohtaja)
Majuri Martti, Hämeen ammattikorkeakoulu
Parkkinen Timo, Tampereen ammattikorkeakoulu
Tamlander Tiia, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Helander Henri, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Eerola Tuomas (esittelijä), NOPSA-hanke, Hämeen ammattikorkeakoulu
Rantala Elina (sihteeri), NOPSA-hanke, Hämeen ammattikorkeakoulu

Opettaja osallisuuden ja osaamisen tukijana -seminaari 29.3.2017

Finnish Academy for Skills Excellence (FASE), Liaani – sujuvaa surffailua nuoruuden viidakossa –hanke (ESR) ja NOPSA-hanke järjestivät yhteistyössä Opettaja osallisuuden ja osaamisen tukijana -seminaarin 29.3.2017 Hämeenlinnan Verkatehtaalla. Seminaarin aamupäivän teemoina oli mm. ammattitaitokilpailut osaamisen ja osallisuuden kehittäjänä, poikien osallisuuden ja osaamisen tukeminen sekä yrittäjämäinen toimintatapa opetuksessa ja ohjauksessa.

Iltapäivän työpajaosuuksissa tarkasteltiin ammattitaitokilpailu-toimintaa (FASE), työn vahvuuksia interaktiivisen arviointikehikon avulla (Liaani –hanke) sekä NOPSA-hankkeen projektipäällikkö Tuomas Eerolan johdolla sujuvia siirtymiä ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen, uraohjauksen ja yksittäisten tutkinnon osien näkökulmista. Seminaariin osallistui 30 henkilöä.

Seminaaritunnelmia voit käydä aistimassa täältä: http://bit.ly/2oz3XRx

NOPSA eri viestintäkanavissa

Hankkeen henkilöstön yhteystiedot
Hankehenkilöstön esittelyjä
Internet-sivut: http://www.hamk.fi/nopsa
Blogi: http://nopsahanke.blogspot.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/nopsahanke/

Twitter: https://twitter.com/nopsahanke

Seuraava uutiskirje ilmestyy lokakuussa 2017.

HAMK Ammatillisen osaamisen tutkimusyksikkö

Ammatillinen osaaminen ja koulutus, korkeakoulutus ja työpaikalla tapahtuva oppiminen ovat kilpailukyvyn ja työhyvinvoinnin kivijalka. Tutkimusyksikkö tuottaa työelämälähtöisiä tutkimus-, kehittämis-, arviointi- ja ennakointihankkeita.

Ammatillisen osaamisen tutkimusyksikössä toimii kuusi tutkimusryhmää, joissa tutkitaan, tuetaan ja kehitetään ammatillista koulutusta, korkeakoulutusta, opettajankoulutusta ja koulutusjärjestelmää. Tutkimusryhmät ovat:

– Ammatillinen kieltenopetus
– Ammattiosaaminen
– Osaamisen ​​johtaminen
– Uudet oppimisratkaisut ja digitaalinen osaaminen
– Elinikäinen ohjaus
– Global Education R&D

Tutkimusyksikkö toimii HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteydessä. Opettajien rooli ammatillisen osaamisen kehittämisessä on keskeinen ja siksi se on tutkimusyksikön toimintojen integroinnin kannalta olennainen. Tutkimusyhteistyötä tehdään kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa muiden korkeakoulujen, tutkimuslaitosten, ammatillisen koulutuksen ja työelämän organisaatioiden kanssa. Osaamisen vienti ja kansainvälinen tutkimusyhteistyö on osa tutkimusyksikön toimintaa.

http://www.hamk.fi/tyoelamalle/tutkimusyksikot/ammatillinen-osaaminen

ZOOMI ja Arjen arkki

ZOOMI on opetus- ja kulttuuriministeriön Osuvaa osaamista -toimenpideohjelman Sujuvat siirtymät -osion koordinointihanke, joka toteutetaan Opetushallituksen ja Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto Saku ry:n yhteistyönä 1.8.2015–31.7.2018. Zoomin internetsivuilta löydät muun muassa listan kaikista Sujuvat siirtymät –hankkeista: http://www.oph.fi/kehittamishankkeet/zoomi

Zoomi-hankkeen tavoitteena on

  • muodostaa valtakunnallinen yhteistyöverkosto, jossa ovat mukana sujuvat siirtymät -osion alueelliset ja valtakunnalliset ESR-hankkeet ja niiden koulutuksen järjestäjät sekä muita keskeisiä toimijoita, jotka oleellisesti liittyvät kehittämiskokonaisuuteen
  • tukea, neuvoa ja kouluttaa osion ESR-hanketoimijoita sekä edesauttaa ja syventää verkoston toimijoiden kesken syntyviä yhteistyökumppanuuksia
  • koota ja nostaa esiin jo olemassa olevia toimivia ja joustavia siirtymä- ja koulutusmalleja hankkeiden kehittämistyön tueksi
    selvittää ja tunnistaa koulutuspolun varmentamiseen liittyviä haastekohtia yhteistyössä hanketoimijoiden kanssa ja sovittaa yhteen kansallisella ja ESR-rahoituksella kehitettäviä kokonaisuuksia
  • tuottaa hanketoimijoille määrällistä ja laadullista seuranta- ja tutkimustietoa kehittämistyön tueksi sekä arvioida koordinoitavan ESR-hankekokonaisuuden kehittämistyön vaikuttavuutta ja tuottaa lisäarvoa suhteessa kansalliseen kehittämistyöhön.

SAKU ry:n Arjen arkki -palvelutoiminnan tavoitteena on kehittää ja levittää hyvinvoinnin edistämisen malleja ammatillisessa koulutuksessa. Yhteistyötä tehdään koulutuksen järjestäjien, asiantuntijaorganisaatioiden sekä järjestöjen kanssa.

Tarjottavia palveluita ovat:
– hyvien käytäntöjen levittäminen valtakunnallisesti
– koulutus- ja tukipalvelut
– seminaarit ja muut tapahtumat
– hankekumppanuus

Lisätietoja sivulta: http://arjenarkki.fi

Käy tykkäämässä NOPSA-hanketta Arjen Arkki –sivustolla:

http://arjenarkki.fi/menetelmapankki/hankkeet/1438

YHTEYSTIEDOT

Hankkeen erityispiirteet

NOPSA-hankkeella haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen.

NOPSA-hankkeen kymmenen erityispiirrettä ovat:

  1. Kehittäminen perustuu toisaalta alueelliseen, ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun väliseen kumppanuuteen (NOPSA-tiimit) – toisaalta NOPSA-hanke muodostaa vahvan valtakunnallisen kehittämisverkoston.
  2. NOPSA koostuu kolmesta työpaketista, jotka perustuvat KARVI:n 2016 julkistaman Liikettä niveliin -arviointiselvityksen esiin nostamiin sekä toteuttajaverkostossa ilmeneviin kehittämistarpeisiin:
    • Työpaketti 1: Ammattiopistojen ja ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön kehittäminen
    • Työpaketti 2: Yksilölliset joustavat opintopolut kohti korkea-astetta
    • Työpaketti 3: Kielten oppimisen polkuopintomallit.
  3. NOPSA-tiimien suunnittelemat toimenpiteet pilotoidaan ja arvioidaan. Pilotointi tehdään tekniikan ja liikenteen aloilla, joilla Ammattibarometrin mukaan on ennakoitavissa osaajapulaa. Yhteistyössä edistetään myös tekniikan- ja liikenteenalojen vetovoimaa.
  4. HAMK ja TAMK Ammatilliset opettajakorkeakoulut toimivat NOPSA-tiimejä tukevina kehittämiskumppaneina.
  5. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja kehittäminen niin ohjauksessa, osaamisen näkyväksi tekemisessä kuin osaamisen tunnustamisessakin (oman elämän portfolio). Opettajia ja ohjaajia valmennetaan uraohjausajatteluun, osaamisperusteisuuteen ja digitaalisten työkalujen tehokkaaseen käyttöönottoon.
  6. Ammatillisesti suuntautuneen kielten oppimisen kehittäminen miesopiskelijavaltaisilla tekniikan ja liikenteen aloilla on yksi työpaketeista, ja se liittyy hankkeen horisontaalisiin tavoitteisiin.
  7. Eri tavoin lahjakkaiden, nopeiden oppijoiden, potentiaalisten tulevaisuuden huippuosaajien erityinen huomioiminen, huippuosaamisen pedagogiikan kehittäminen, epätyypillisten opintopolkujen hyödyntäminen kehitystyössä.
  8. Tulosten levittäminen ja juurruttaminen myös HAMK:n ja TAMK:n järjestämien ammatillisten opettajankoulutusten kautta.
  9. Aiempien hanketulosten hyödyntäminen AO-AMK opintopolkujen rakentamisessa ja uusien yhteistyömallien arvioinnissa.
  10. Valmistelu on tehty yhteistyössä osatoteuttajaverkoston kanssa ja hanke tukee toteuttajien strategisia tavoitteita.

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU