UTELIAS 2.0
Uusista teknologioista intoa oppimiseen ja opettamiseen
Hankkeen tiedot
Hanke | Utelias 2.0 – Uusista teknologioista intoa oppimiseen ja opettamiseen |
Kesto | 1.1.2024-31.12.2025 |
Toteuttajat | HAMK (päätoteuttaja), Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Kiipulasäätiö |
Rahoittajat | Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+), kansallisena rahoittajaviranomaisena toimii Hämeen ELY-keskus. |
Budjetti | 175 086€ |
Tulevaisuuden työelämä ja oppilaitokset tarvitsevat monipuolisia osaajia.
Uusien teknologioiden myötä työelämän toimintatavat ja tarpeet tulevat muuttumaan tulevaisuudessa.
Koulutuksen tulee tulevaisuudessa kasvattaa osaamistaan uusien teknologioiden, innovaatioiden sekä toimintamallien luomisen suhteen. XR-teknologioiden, oppimisanalytiikan, tekoälyn, sekä pelimoottorien käytön osaaminen ja näiden soveltaminen tulee olemaan olennaisia taitoja tulevaisuuden opetustyössä.
Hämeen ammattikorkeakoulu on yhdessä Koulutuskuntayhtymä Tavastian ja Kiipulasäätiön kanssa jatkaa Utelias 1.0 – Uusista teknologioista intoa oppimiseen ja opettamiseen -hankkeessa tunnistetun tarpeen tietopohjan lisäämiselle Kanta-Hämeen toisen asteen oppilaitoksissa.
Kohderyhmä
Pääkohderymään kuuluvat toisen asteen oppilaitosten opettajat ja ohjaajat sekä kehittäjähenkilöstö ja vapaan sivistystyön opettajat ja ohjaajat.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat muut koulutuksenjärjestäjät ja ammatillisen koulutuksen yhteistyöympäristöt (yritykset) samoin kuin oppilaitosten johtajat ja esihenkilöt.
Toiminta-alue
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat:
Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela ja Ypäjän seutukuntiin.
Ajankohtaista
Syksyn 2024 jatkovalmennuksen Opetushenkilöstö kehittäjänä -jatkovalmennuksen ilmoittautuminen on nyt auki.
Valmennuksistamme löydät lisätietoa Valmennukset – osiosta.
Tapahtuma järjestetään Hämeen ammattikorkeakoulun Visamäen kampuksella teemana palvelut ja teknologiat tulevaisuuden koulutuksen ja perehdytyksen tukena.
Tarkoituksenamme on tuoda hankkeet, digitalisaatioalan palveluntarjoajat sekä potentiaaliset kohderyhmät yhteen.
Tarjoamme tapahtumassa mahdollisuuden digitalisaatio- ja teknologia-alan yrityksille esitellä omaa toimintaansa sekä käsinkosketeltavia teknologia- ja palveluratkaisuja omalla standillaan ja mahdollisesti puheenvuoron merkeissä tapahtuman osallistujille. Tapahtumaan odotetaan saapuvan muun muassa koulujen ja yritysten johtajia sekä henkilökuntaa, kauppakamarien ja kehitysyhtiöiden henkilöstöä sekä mukana olevien hankkeiden sidosryhmiä.
Torstai 6.2.2025 Teams klo: 14-16
Keskiviikko 12.2.2025 Teams klo: 14-16
Tiistai 18.2.2025 Lähipäivä klo: 9-16
Keskiviikko 5.3.2025 Lähipäivä klo: 9-16
Maanantai 10.3.2025 Teams klo: 14-16
Torstai 20.3.2025 Teams klo: 14-16
Maanantai 31.3.2025 Teams klo: 14-16
Tiistai 15.4.2025 Lähipäivä klo: 9-16
Hankkeen toteutus
Lisäämme toisen asteen ja vapaan sivistystyön opettajien ja ohjaajien tietoisuutta uusista teknologioista ja virtuaalisista oppimisympäristöistä.
Toimenpiteet
Tulokset
Valmennukset
Valmennuksen teemoina on uudet teknologiat XR, VR, AR, 360-sisältö sekä 3D ympäristöt.
Käytännönkokeilut, koulutuspäivät sekä hankkeen asiantuntijoiden tuki varmistavat että valmennuksen jälkeen osallistujilla on valmius hyödyntää uusia teknologioita pedagogisesti.
Käytännönkokeiluna testataan opiskelijoiden joitakin valmiita sovelluksia/sisältöjä ja pohditaan niiden sopivuutta omaan työhön tulevaisuudessa.
Osana tätä valmennuskokonaisuutta opitaan huomioimaan saavutettavuusnäkökulmat sekä laitteiden hallinnoinnin ja huoltotoimenpiteet.
Perusvalmennus on suunnattu opettajille, ohjaajille ja kehittäjille, joilla on kiinnostusta uusien teknologioiden kokeilemiseen, käytön oppimiseen ja hyödyntämiseen omassa työssään.
Aiempaa kokemusta uusien teknologioiden käytöstä ei vaadita.
Valmennuksessa syvennetään opetuksessa ja ohjauksessa hyödynnettävien XR-, VR-, AR-, MR-, 360-teknologioiden osaamista, suunnitellaan ja rakennetaan sisältöjä opetus- ja ohjauskäyttöön sekä kerätään kokemuksia niiden pedagogisesta käytöstä.
Ensisijaiset sovellukset, joita käytetään on Thinglink ja WondaVR. Valmennuksessa tutustutaan myös muihin käytettävissä oleviin vaihtoehtoihin.
Jatkovalmennus on suunnattu henkilöille, joilla on hieman kokemusta uusien teknologioiden käytöstä tau perusvalmennuksen käyneille.
Valmennuskokonaisuus pitää sisällään neljä lähipäivää, verkkotapaamisia sekä pilotointeja.
Pilotoinnit on mahdollista toteuttaa joko ryhmässä tai yksilötyönä, ja ne toteutetaan omaan opetus -ja ohjaustyöhön.
- Ke 11.9. klo 14-16 verkossa (verkostopäivä)
- Ma 23.9. klo 9-15 lähipäivä
- Ke 2.10. klo 9-15 lähipäivä
- Ma 7.10. klo 14-16 verkossa (verkostopäivä)
- Ke 23.10. klo 9-15 lähipäivä
- Ti 5.11. klo 9-15 lähipäivä
Utelias 2.0-hankkeessa järjestetään kaksi valmennuskokonaisuutta joista kumpikin toteutetaan kaksi kertaa hankkeen aikana. Valmennukskokonaisuuksissa koulutetaan Kanta-Hämeen opetushenkilöstöä sekä luodaan vertaisopettajamalli.
Valmennuskokonaisuudet on perusvalmennus ja jatkovalmennus.
Kummassakin on keskiössä on XR-teknologiat, oppimisanalytiikka sekä tekoälyn tietopohjan lisääminen ja valmennuksiin osallistujien perehdyttäminen uusien teknologioiden opetuskäyttöön.
Valmennukset koostuvat lähipäivistä (Hämeen Ammattikorkeakoulukeskus, Visamäen Kampus) sekä verkkotapaamisista.
Valmennuksien aikana suunnitellaan ja toteutetaan sekä valmiilla että itse rakennetuilla sisällöillä pienimuotoisia pedagogisia kokeiluja ja opiskelijoita osallistavia pilotointeja. Pilotointeja käytetään tulevaisuudessa omassa opetus -ja opiskelijatyöskentelyssä.
Saatavilla on uusinta tietoa ja mielenkiintoisia esimerkkejä uusien teknologioiden pedagogisesta opetuskäytöstä.
Takaamme räätälöidyn ja yksilöllisen tuen kokeiluihin asiantuntijoidemme ja mentorimallimme kautta.
.
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:
#uteliashanke
Yhteystiedot
Ella eld
Projektiasiantuntija, Kehittämis- ja kansainvälisyyspalvelut
+358504437947