VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet
VATTU - Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet
Hankkeen perustiedot
Projektin kesto: 1.6.2019 – 31.12.2020
Toiminta-ala: Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää
Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset.
Päärahoittaja: Hämeen liitto/ Uudenmaanliitto (EAKR)
Kokonaisrahoitus: 149 000 €
Seuraa hanketta
VATTU -hankkeen pääkommunikointi kanava on HAMK Smart -tutkimusyksikön pelimoottorien hyötykäyttöön keskittynyt gamEngine blogi. Sitä voi kokonaisuudessaan seurata täältä.
Arto Saunalammi |
Tommi Huuskonen Patria Land Systems Oy |
Jussi Tolvanen |
Santeri Saarinen Helsinki XR Center |
Arto Saarinen |
Vesa Salminen Hämeen ammattikorkeakoulu OY |
Juha-Matti Torkkel |
VATTU Ohjausryhmä |
BLOGI
- VATTU–hankkeen loppuwebinaari katsausLUE LISÄÄ
Torstaina 10.12.2020 järjestettiin VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hankkeen loppuwebinaari. Tapahtumassa tuotiin esille pelimoottoreiden, yritysten 3D […]
- Unreal 5 – game changer yrityksilleLUE LISÄÄ
Epic Games julkaisi 13.5.2020 Unreal 5 -pelimoottorin esittelyvideon sekä sen julkaisuaikataulun. Q4 2020 – Q1 2021 julkaistaan ensimmäinen versio (preview) jolloin siihen pääsee tutustumaan ja […]
- Suunnittelumalli pelimoottoreiden hyödynnettäväksiLUE LISÄÄ
CAD, tietokoneavusteinen suunnittelu (engl. Computer-aided Design) on termi jonka kuulee usein puhuttaessa suunnittelutyöstä. CAD -mallit ovatkin varsin hyödyllisiä, koska niillä voidaan luoda […]
YHTEYSTIEDOT
- Juha-Matti Torkkel
- Projektipäällikkö
- Puh. +358 50 5022 040
- juha-matti.torkkel@hamk.fi
- Tiina Ahola
- Tekninen asiantuntija
- Puh. +358 50 3208 244
- tiina.ahola@hamk.fi
- Toni Lavonen
- Tekninen asiantuntija
- Puh. +358 50 4658 321
- toni.lavonen@hamk.fi
Hankkeen tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten
hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottoriteknologiaa tuotannossaan ja
toiminnassaan.
Etenkin tutkimuksen kohteena on suunnittelumallien, eli 3D CAD-mallien kääntäminen
kustannustehokkaasti, mahdollisimman automatisoiduin prosessein soveltuvaksi pelimoottorialustoille, sillä tämä on
perinteisin menetelmin tehtynä kallein ja työläin vaihe.Esimerkiksi osallistettaessa käyttäjiä suunnittelu- ja prototyyppivaiheessa, markkinoitaessa ei-valmiita tuotteita tai
koulutettaessa käyttäjiä tuotteeseen, 3D CAD-mallit eivät toimi eri laitteilla tai esitysmuodoilla, kuten mobiililaitteilla tai
AR/VR alustoilla eivätkä ne ole edellä mainittuihin käyttötarpeisiin visuaalisesti riittävän todenmukaisia. Pelimoottorien
isoimmat vahvuudet ovatkin toiminallisuuden lisääminen, realistisempi visuaalinen ilme sekä monipuolinen kehitys eri
alustoille. Näitä ei kokonaisuutena tarjoa mikään muu ratkaisu.
Hankkeen tavoitteena on myös:
– Tuottaa tietoa aihepiiristä koulutukselle, jotta ne voivat uudistaa koulutusohjelmiaan tulevaisuuden tarpeet
huomioiden. Lisäksi osallistua opetussuunnitelmien uudistamistyöhön tähän teemaan liittyen.
– Kasvattaa alueen yritysten hankintaosaamista hankkeen teemojen mukaisten ratkaisuiden hankkimiseksi sekä
madaltaa yritysten kynnystä tehdä nopeita kokeiluita ja tarjota siihen tukea.
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat seuraaviin työpaketteihin:
TP1: Uusimman tiedon tuottaminen tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden kautta
TP2: Tarpeiden ja mahdollisuuksien kartoittaminen
TP3: Pilottien toteuttaminen
TP4: Tulosten levittäminen ja sidosryhmäyhteistyö
TP5: Hankkeen johtaminen
Hankkeen tuloksena syntyy 2 konkreettista pilottia, selvityksiä, raportteja ja julkaisuita, opinnäytetöitä sekä alueelle
uutta tietoa ja osaamista, jota voidaan hyödyntää toimijoiden verkostossa.