Esteettömän julkisen liikenteen seminaari: MaaS-palveluiden potentiaali
Esteettömän liikkumisen matkaketjut (ELMA) -hanke, järjestää hybridinä iltapäiväseminaarin keskiviikkona 5.6.2024 klo 13-16 aiheesta “Esteettömän liikkumisen MaaS palveluiden tunnistaminen ja uudet mahdollisuudet”.
Tässä seminaarissa avataan näkökulmia siihen, miten liikenteenharjoittajat ja palvelujen tuottajat ovat rakentaneet yhdistelmäpalveluja tarjoamiensa reittioppaiden taakse ja kuinka nämä palvelevat kaikkia matkustajia erityisesti esteettömän matkustamisen näkökulmasta. Seminaarissa esitellään ja demonstroidaan myös muutamia sovelluksia, joilla esteettömyyttä lisätään digitaalisesti.
- Kimmo Männistö Riihimäen kaupungin liikennepalveluista kertoo Riihimäen joukkoliikenteen ajankohtaisista ja tulevista näkymistä.
- Jan Rosnell VR Groupilta kertoo, miten esteettömyys liittyy VR:n strategiaan ja kuinka saavutettavia palveluja suunnitellaan. Lisäksi hän valottaa esteettömän matkustamisen tulevaisuutta matkaketjujen ja reittisuunnittelun näkökulmista.
- Tuomo Kinnunen Matkahuollosta kertoo Reitit ja Liput sovelluksesta ja sen taustalla tehtävästä kehitystyöstä, taustalla luoduista yhdistämispalveluista, joilla sovellus saadaan palvelemaan saumattomia ja esteettömiä matkaketjuja.
- Ilkka Pirttimaa MIPSoft Oy:ltä kertoo BlindSquare –sovelluksesta ja sen taustalle rakennetuista yhdistämispalveluista sekä jatkuvasti tehtävästä yhteiskehittämisestä näkövammaisten sovelluskäyttäjien kanssa.
- Demossa Juha Sylberg esittelee hiljaiset äänimajakat ja niiden ohjauksessa käytettävän MyMoveo sovelluksen. Paikallaolijat pääsevät kokeilemaan hiljaisia äänimajakoita.
Esteettömyystiedon merkitys matkustajille
Matkaketjuun sisältyvät esteettömyystiedot ovat tärkeitä kaikkien matkustajien, erityisesti eri tavoin liikkumis- ja toimimisesteisten matkustajien, matkustusmukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Matkustajalle matkaketjun esteettömyys konkretisoituu siinä, kuinka hyvää ennakkotietoa hän voi saada matkaketjun vaiheiden esteettömyydestä sekä kuinka esteettömiä pysäkit, kulkuneuvot, solmukohtien reitit ja opastusinformaatio matkan aikana todellisuudessa ovat. Näiden tietojen avulla matkustajat voivat suunnitella reittinsä etukäteen ja varmistaa, että heillä on tarvittavat resurssit ja palvelut saatavilla matkan aikana.
Liikennepalvelulaki ja avoin data
Suomessa liikennepalvelulaki (643/2017) velvoittaa kaikki liikenteenharjoittajat jakamaan tietoa omista palveluistaan muiden alan toimijoiden käyttöön. Avointen rajapintojen tiedot viedään ja kootaan Liikenneviraston NAP-palveluluetteloon. Tiedot vaihtelevat palvelutyypin mukaan, mutta esimerkiksi henkilöliikenteen liikkumispalvelujen tarjoajien tulee liikennemuodosta riippumatta ilmoittaa olennaisina tietoina reitti-, pysäkki-, aikataulu- ja hintatiedot sekä tieto palvelun saatavuudesta ja esteettömyydestä. Avointa dataa käytetään muun muassa reittioppaiden ja liikennepalvelujen tekemiseen. Tavoitteena on yhdistää eri kuljetuspalvelut räätälöidyiksi, saumattomiksi ja esteettömiksi matkaketjuiksi yhden yhdistävän palvelun – Mobility as a Service (MaaS) – avulla. MaaS:n ominaisuuksiin kuuluu useiden liikennemuotojen integrointi, erilaiset maksuvaihtoehdot ja erilaisten teknologioiden käyttö, jotka mahdollistavat yhden rajapinnan ja alustan käytön. Samalla se kattaa käyttäjäkeskeisten liikkumispalveluiden personoinnin ja räätälöinnin. MaaS-konseptin kautta matkaketjun matkustuskokemus on mahdollista tehdä aidosti “yhden luukun” kautta saavutettavaksi. Tähän tarvitaan sovelluksia ja niiden taakse erilaisia yhdistämispalveluja. Sovelluksia hyödynnetään myös monin tavoin matkaketjun eri vaiheissa esteettömän matkakokemuksen mahdollistamiseksi.
Lisätietoja
Esteettömän liikkumisen matkaketjut – ELMA -hanke
ELMA-hankkeessa pyrimme tunnistamaan olennaiset esteettömyystiedot, jotka ovat tarpeellisia esteettömän liikkumisen mahdollistamiseksi. Tämä toteutetaan tutkimalla tilapäisesti tai pysyvästi liikkumisesteisten henkilöiden matkustuskokemuksia koko matkaketjussa.