Opiskeluhyvinvointipalvelut - Hämeen ammattikorkeakoulu
Opiskeluhyvinvointipalvelut
Hämeen ammattikorkeakoulu

HAMK opiskeluhyvinvointi

Ajankohtaista keväällä 2020:

Opiskeluhyvinvointipalvelut ovat opiskelijoiden käytettävissä myös koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana. Ota meihin yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse. Tapaamisia voidaan järjestää etäyhteyksien avulla (esim. Teams, Zoom ja Skype). Päivystämme myös HAMKin hyvinvointichatissa joka arkipäivä klo 9-18 ja viikonloppuisin klo 12-15. Älä epäröi ottaa yhteyttä jos asiat mietityttävät tai vaikkapa koronatilanne ahdistaa. 

Elämä jatkuu poikkeusoloissa

Poikkeusoloissa tärkeintä on tavallisen arkirutiinin ylläpitäminen. Etäopetukseen siirtyminen ja harrastustoiminnan lopettaminen aiheuttaa tilanteen, jossa selviytymiskeinoksi nousee arkirutiinien muokkaaminen uuden tilanteen vaatimalla tavalla.

  • Säännöllinen arki ja elämänrytmi auttavat selviytymään epävarmuudessa.
  • Riittävä uni, säännöllinen ruokailu ja ulkoilu auringossa mahdollisuuksien mukaan ylläpitävät parempaa mielialaa. 
  • Itsenäisesti tehtävä opiskelua varten kannattaa tehdä päivittäinen ja viikoittainen suunnitelma. Kotia täytyy ehkä järjestää uudella tavalla, jotta voi luoda tilan opiskelulle.  
  • Lepo ja virkistysaika kannattaa selkeästi erottaa opiskeluun käytetystä ajasta.
  • Pohdi, mitkä asiat tuottavat sinulle iloa tai ovat joskus aiemmin tuottaneet iloa. Sinulla saattaa olla taitoja ja osaamista, joka on jäänyt muiden kiireiden jalkoihin. Nyt voi jäädä aikaa myös sellaisten asioiden kokeilemiseen, jota olet aina halunnut tehdä. Tee lista: mitä asioita tekisit kaikkein mieluiten.
  • Jos olet tottunut urheilemaan paljon, elimistö kaipaa liikuntaa. Liiku itsellesi mieluisalla tavalla vaikka pyöräillen, lenkkeillen tai kotona  treenaten. Kesää kohden aurinko ja valo lisääntyvät. Kävely ulkona luonnossa, auringossa lähimaastossa tai lenkkipoluilla lisää voimavaroja.  
  • Pidä yllä yhteyksiä läheisiin ihmisiin, joihin sinulla on hyvät ja luottamukselliset välit. Puhelinsoitto ja videopuhelut ovat hyviä vaihtoehtoja viestittelylle. Tapaa ystäviä yksitellen tai pienissä porukoissa, turvallisuusohjeita noudattaen.

Omien pelkojen, epävarmuuden ja ahdistuneisuuden kanssa voi tuntua hankalalta tulla toimeen. Jos sinulla on läheisiä ihmisiä, kenen kanssa voit näistä jutella, kannattaa avautua. Voimme kaikki auttaa toisiamme myös kuuntelemalla ja ottamalla yhteyksiä henkilöihin, jotka ovat ehkä yksinäisiä.

Mediassa ja somessa jaetut kauhukuvat ja huhut sekä liian intensiivinen koronakeskustelujen seuraaminen lisäävät ahdistusta. Kehomme alkaa virittyä taisteluun, jota on vaikea käydä. Tästä syystä on hyvä mahdollisuuksien mukaan antaa kehon rauhoittua ja seurata rajatusti luotettavia tietolähteitä, muutaman kerran päivässä.  Arkirutiinit ja päiväjärjestys sekä niihin keskittyminen auttavat kestämään epävarmuutta. Kannattaa myös huomioida, että useimmille päihteet vahvistavat ahdistuneisuutta ja niiden käyttö voi vaikeuttaa arkirutiinien ja päivärytmin ylläpitämistä.

———————————————————————————————

Hyvinvointi muodostuu lukuisista tekijöitä ja eri ihmisillä eri tavoin. Voidakseen hyvin, ihminen tarvitsee arkeensa työtä ja toimintaa, haasteita, onnistumisen kokemuksia, ihmissuhteita ja iloa. HAMK:n strategian mukaisesti HAMK välittää opiskelijoistaan ja panostaa heidän hyvinvointiinsa. Näille sivuille on koottu erilaisia opiskelua tukevia materiaaleja ja harjoitteita. Opiskelija voi tutustua näihin itsenäisesti ja etsiä keinoja oman hyvinvointinsa ja opiskelukyvyn tueksi. Sivustojen sisällöt auttavat myös arvioimaan omaa tilannetta ja selvittämään, minkälaista ulkopuolista tukea tilanteeseen on tarjolla. Tarkoitus on että opiskelija saa oikeanlaista ja oikea-aikaista tukea. Lisäksi opettajat ja muu henkilökunta voivat hyödyntää materiaaleja opiskelijaryhmien kanssa.

Opintopsykologiin voi olla yhteydessä esimerkiksi opiskeluvaikeuksien, opiskeluun liittyvään stressiin, jaksamiseen tai motivaation ongelmiin liittyen. Opintopsykologin kanssa voidaan kartoittaa tilannetta ja tarpeen mukaan sopia noin 1-3 tuki-, ohjaus- ja neuvontakäyntiä. Jos tilanne on erityisen kuormittava ja apua tarvitaan nopeasti, kannattaa kääntyä terveydenhuollon palveluiden puoleen.

Erityisopettajaan voi olla yhteydessä esimerkiksi silloin, jos opiskeluissa on vaikeuksia, opintoihin tarvitsee erityisjärjestelypassin todistukseksi erityisjärjestelyiden tarpeesta tai on tarvetta selvitellä mahdollisia oppimis-/lukivaikeuksia. Erityisopettaja voi kartoittaa lukivaikeuksia lukiseulan ja yksilötestin avulla.

HAMK pyrkii tarjoamaan opiskelijoilleen mahdollisimman kattavat ja laadukkaat liikuntamahdollisuudet. Opiskelija- ja henkilöstöliikuntaa koordinoi ja kehittää Hamk Moves. Liikuntasuunnittelijaan voi olla yhteydessä kaikissa liikuntaan liittyvissä asioissa, myös palaute ja kehittämisehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita.

Ajanvaraus opiskeluhyvinvointipalveluihin onnistuu parhaiten sähköpostilla. Työhuoneemme sijaitsevat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen S-talossa, mutta palveluita on mahdollista saada kaikilla HAMKin kampuksilla tarpeen mukaan.

YHTEYSTIEDOT

Opiskeluhyvinvoinnin palveluiden yhteinen yhteydenotto/ajanvaraus opiskeluhyvinvointi@hamk.fi

Jari Virtanen
Liikuntasuunnittelija
Puh. +358 40 735 5653
jari.virtanen@hamk.fi

Maija Partanen
Opintopsykologi
Puh. +358 50 4063 124
maija.partanen@hamk.fi

Samu Toivonen
Erityisopettaja
Puh. +358 50 577 6312
samu.toivonen@hamk.fi

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU