OPEKE - Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen - Hämeen ammattikorkeakoulu

OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen

OPEKE hankeen logo
opetus ja kulttuuriministerio logo
Hallituksen kärkihanke
Opettajankoulutuksen uudistaminen on monialaisen osaamisen tulos

OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen

Hanketiedot

Hankkeen perustiedot

OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan  ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin.

  • Toteutusaika: 1.8.2017 – 31.12.2019
  • Kokonaisrahoitus: 2 199 000 €
  • Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi
  • Toteuttajat:
    • Hämeen ammattikorkeakoulu, koordinaattori
    • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
    • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
    • Oulun ammattikorkeakoulu
    • Tampereen ammattikorkeakoulu
    • Taideyliopisto.

OPEKE viestintäkanavissa

A1. Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus (koordinaatio TAMK)

Kehittämisosion tavoitteena tunnistaa tulevaisuuden ammatillisen opettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työn erityisluonne ja opettajalta odotettavat osaamiset suhteessa opettajankoulutuksen kehittämisohjelmassa luotuun osaamiskuvaukseen. Osiossa on keskeisellä sijalla kehittää osuvat opiskelijavalinta- ja uraohjausprosessit opettajankoulutuksiin sekä kehittää mekanismi, jossa ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteistyössä ennakoivat opettaja- ja osaamistarpeita.

Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat, oppilaitokset, opettajaksi hakeutuvat ja opiskelevat, muu työelämä ja sidosryhmät.

Tuoretta tietoa motivaatiokyselystä: Miksi ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen tai opinto-ohjaajankoulutukseen? Motivaatiokyselyn tulokset

A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien uudistaminen (koordinaatio Haaga-Helia)

Kehittämisosion tavoitteena on luoda ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen ja opinto-ohjaajankoulutukseen opetussuunnitelmiin valtakunnallisia strategisen tason linjauksia sekä osaamisperusteisia laatustandardeja sekä luoda parempia käytänteitä ops-prosessien jatkuvaksi kehittämiseksi. Yhteisellä työskentelyllä varmistetaan, että ammatillinen opettajankoulutus vastaa jatkossakin koulutuksen järjestäjien ja kansainvälistyvän työelämän muuttuvia tarpeita.

Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat yhteistyössä oppilaitosten, opettajaopiskelijoiden, alumnien ja muun työelämän kanssa.

Mikä yhdistää ammatillisten opettajankoulutusten opetussuunnitelmia? Analyysi

A3. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen (koordinaatio JAMK)

Kehittämisosion tavoitteena on luoda malli opettajankouluttajan osaamisen kehittämiseen. Mallin avulla voidaan jatkossa varmistaa opettajankouluttajan työelämälähtöinen, ajantasainen ja ennakointitietoa hyödyntävä osaaminen. Tämän saavuttamiseksi kartoitetaan opettajankouluttajien tulevaisuuden osaamistarpeita, luodaan toimintamalli osaamistarpeiden päivittämiseen ja ennakointiin sekä vahvistetaan opettajankouluttajien työelämäosaamisen pedagogiikkaa.

Kohderyhmänä on opettajankoulutuksen henkilöstö, erityisesti opettajankouluttajat.

B1. pilotti. Opettajankoulutuksen ja harjoittelun kehittäminen sekä valmistuvan opettajan tukeminen (koordinaatio HAMK)

Kehittämisosion tavoitteena on uudistaa opettajankoulutuksen toteutustapoja:

  • kehittämällä opetusharjoittelua ja ohjauksen käytänteitä yhteisöllisen ja uudistavan oppimisen suuntaan yhdessä opettajankouluttajien, koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden kanssa
  • kehittämällä harjoitteluohjaajien tietoisuutta omasta ohjausorientaatiostaan sekä opettajankoulutuksen käytänteiden ja arvioinnin osaamista
  • vahvistamalla opettajankouluttajien työelämäosaamista ja sen pedagogiikkaa
  • tukemalla opettajaopiskelijoiden induktiovaihetta ja työllistymistä.

Kohderyhmänä on opettajaopiskelijat, opettajankouluttajat, koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus ja ammatillinen korkea-aste) sekä työ- ja elinkeinoelämä.

Ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutetaan lukuvuonna 2018-2019 pilotteja: Pilottiryhmät ja toteutustavat

B2. pilotti. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit (koordinaatio OAMK)

Kehittämisosion tavoitteena on kehittää opettajien, oppilaitosten ja opettajankoulutuksen valmuksia ja malleja opettajien koko työuran aikaisen osaamisen tueksi. Tässä sidosryhmien kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettavassa osiossa arvioidaan ja kehitetään keinoja opettajan työuran aikaisen osaamisen varmistamiseen sekä tarjotaan menetelmiä osaamisen johtamisen tueksi. 

Kohderyhmänä on opetus- ja ohjaushenkilöstö ammatillisella toisella asteella, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa sekä oppilaitoksen johto. 

Kehittämisosioon osallistuu ammatillisten opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto. 

♦ Vaatimukset opettajan osaamisen kehittämisestä – johdon näkemys

Miten opettaja kokee vaatimukset osaamisen kehittämisestä? Mitä asiasta ajattelevat ammatillisen koulutuksen johtajat? Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Vaatimukset opettajan osaamisen kehittämisestä – johdon näkemys. Haaga-Helia e-signals 9.4.2019. Haettu 15.4.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/09/vaatimukset-opettajan-osaamisen-kehittamisesta-johdon-nakemys/.  Kolmas kirjoitus yhdeksän blogitekstin sarjasta. 

♦ Miten opettajien osaamista kehitetään?

Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Miten opettajien osaamista kehitetään? Haaga-Helia e-signals 5.4.2019. Haettu 15.4.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/05/miten-opettajien-osaamista-kehitetaan/. Toinen kirjoitus yhdeksän blogitekstin sarjasta.

♦ International Assembly 27.9.2019

OPEKE on mukana TerOpe-hankkeen kansainvälisessä International Assembly in Helsinki, Capital of Finland – Social and Health Care Educators´ Competence in today Global World – seminaarissa 27.9.2019. Ohjelma: https://teropehanke.files.wordpress.com/2019/02/international-assembly-27.9.2019-helsinki.pdf

♦ Miksi opettajien osaamista pitää kehittää?

Miksi ammatillisen opettajan osaamista pitää kehittää? Mitä asiasta ajattelevat ammatillisen koulutuksen johtajat? Julkaistu artikkeli:
Bergström, H. (2019). Miksi opettajien osaamista pitää kehittää? Haaga-Helia e-signals 28.3.2019. Haettu 29.3.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/03/28/miksi-opettajien-osaamista-pitaa-kehittaa. Kirjoitus käynnistää yhdeksän blogitekstin sarjan.  

♦ Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa

Ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmat on laadittu kansallisen tutkintojen asetuksen 120/2017 kuvaaman viitekehyksen tason 7 mukaan, vaikka ammatillinen opettajankoulutus ei vielä ole osa lainsäädännöllistä tutkintojen ja osaamiskokonaisuuksien viitekehystä. Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä työelämän ja kumppanioppilaitostensa kanssa opetusalaa koskevien ennakointien ja tutkimusten sekä opiskelijapalautteiden ohjaamina. Nykyiset osaamiskuvaukset heijastavat ammatillisen opettajan työn kasvanutta vaativuutta. Julkaistu artikkeli: Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa. UAS Journal 1/2019. Julkaistu 12.3.2019. Haettu 13.3.2019 https://bit.ly/2F835tH

♦ Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa

Artikkelissa esitellään ammatillisten opettajakorkeakoulujen nykyisiä opetusharjoittelukäytänteitä ja tunnistetaan niistä yhdistäviä tekijöitä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä opetusharjoittelun kehittämiseksi vastaamaan entistä paremmin ammatilliseksi opettajaksi valmistuvan opettajan tarpeita. Julkaistu artikkeli:
Rönkkönen, K., Hannula, H., Vainio, V., Heinilä, H., Vilppola, J., Lehtonen, H., Virkkula, E., Tenno, T., Hannula, K. & Langén, A. (2019). Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. HAMK Unlimited Journal 26.2.2019. Haettu 27.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opetusharjoittelu-eri-ammattikorkeakoulujen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/

♦ Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen

Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa opettajien osaamista ja edellyttää uranaikaista osaamisen kehittämistä.  Julkaistu artikkeli:
Engblom-Pelkkala, K. & Joensuu, M. (2019). Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen – nykytilan kartoitusta ja tulevaisuuden ennakointia strategisella SWOT-analyysillä. TAMK Journal 19.2.2019. Haettu 21.2.2019 osoitteesta https://bit.ly/2Nge3jn

♦ Ammatillisten opettajien koulutukset tasolle 7

Tutkintojen viitekehyksen tavoitteena on lisätä tutkintojen kansallista ja kansainvälistä läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta. Julkaistu 18.2.2019 uusi postaus OPEKE – Hyvät käytänteet -blogissa, jossa tarkastellaan asiaa ammatillisten opettajankoulutusten näkökulmasta: https://blog.hamk.fi/opeke/ammopettajien-koulutukset-tasolle-7/

♦ Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi?

Millainen on tyypillinen ammatillisen opettajankoulutuksen hakija? Miksi hän haluaa opettajankoulutukseen? Entä miten opettajakorkeakoulut voivat ennakoida tulevaisuuden opettajatarvetta? Julkaistu 12.2.2019 artikkeli:
Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi? HAMK Unlimited Professional 12.2.2019. Haettu 13.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/kuka-haluaa-ammatilliseksi-opettajaksi

♦ Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus

Ammatilliseen koulutukseen on kohdistunut viime vuosina rahoitusleikkauksia ja opettajia on irtisanottu. Ikäluokkien pieneminen aiheuttaa myös paineita pienentää opettajankoulutusvolyymia. Opettajatarpeen ennakointia tarvitaan, mutta mitkä asiat vaikuttavat ennakointiin? Julkaistu uusi artikkeli:
Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus. HAMK Unlimited Professional 11.2.2019. Haettu 12.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajatarve-ennakointimalleissa

♦ Åpopäivät -Silta tulevaisuuteen 7.-9.2.2019

Olimme mukana ohjausalan ammattilaisten vuosittaisessa koulutustapahtumassa Turussa. Valtakunnallisten opopäivien teemana oli tulevaisuusohjaus. Tapahtumaan osallistui yli 600 osallistujaa. https://opopaivat2019.fi/ 

♦ Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot

Julkaistu uusi artikkeli: 
Raudasoja, I.-M. (2019). Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot. HAMK Unlimited Journal 30.1.2019. Haettu 30.1.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/musiikkiopiston-opettajan-osaamispositiot

♦ Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa

Uusi artikkeli julkaistu:
Raudasoja, I.-M. & Raudasoja, A. (2019). Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa. HAMK Unlimited Journal 18.1.2019. Haettu [22.1.2019] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajana-musiikkimaailmassa

♦ Kiihkotta koulutuksesta -seminaari 17.1.2019 

OPEKE järjesti yhdessä Oppijan oikeus – Opettajan taito – hankkeen kanssa Kiihkotta koulutuksesta -seminaarin 17.1.2019 Hämeenlinnassa. Valtakunnallinen seminaari kokosi yhteen ammatillisen koulutuksen ja lukion kehittämisestä kiinnostuneet opetusalan ammattilaiset ja koulutuspoliittiset vaikuttajat. https://www.hamk.fi/kiihkotta-koulutuksesta-seminaari/

♦ Mistä tiesit tänne tulla – Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia hakeutumisvaiheesta 

Julkaistu 15.1.2019 uusi postaus OPEKE – Hyvät käytänteet -blogissa: https://blog.hamk.fi/opeke/mistas-tiesit-tanne-tulla/

♦ Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla

Digitaalisuuden edistäminen on yksi ammatillisen opettajankoulutuksen kärkiteemoja. HAMK ammatillisessa opettajankoulutuksessa sitä edistää digitaalisten työkalujen hyödyntämisen sipulimainen rakenne. OPEKE-hankkeen neljässä pilottiryhmässä yhteiskehittämisen otteella otetaan haltuun osaamista niin digipedagogisen kuin -teknisen osaamisen näkökulmista. Julkaistu artikkeli: Ruhalahti, S., Susimetsä, M., Hannula, H. & Hakala, K. (2019). Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla. HAMK Unlimited Professional 10.1.2019. Haettu osoitteesta 17.1.2019 https://bit.ly/2ObCuyO

♦ Toimintavuoden 2018 helmet

OPEKEn vuosi 2018 oli työntäyteinen. Ajankohtaiskatsaus vuoteen on luettavissa OPEKEn Hyvät käytänteet -blogista. Julkaistu 19.12.2018: https://blog.hamk.fi/opeke/mita-saimmekaan-aikaan/

♦ Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen 

Julkaistu uusi artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 4/2018: Raudasoja, A., & Joki-Pesola, O. (2018). Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 96–105.

♦ Ammatillisen koulutuksen seminaari 13.-14.11.2018

OKM järjesti yhteistyössä Saimaan ammattiopiston, OPH:n sekä Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n kanssa ammatillisen koulutuksen ajankohtaisseminaarin Lappeenrannassa. Seminaarissa käsiteltiin ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta, muutostrendejä sekä vetovoimaa. OPEKE oli yhdessä Oppijan oikeus -hankkeen kanssa mukana ammattitorilla. Seminaariin osallistui yli 350 osallistujaa. http://www.edusampo.fi/tietoa_samposta/tulevat_tapahtumat/ammatillisen_koulutuksen_seminaari_2018

♦ Osaava opettajankouluttaja 

Uusi postaus OPEKEn hyvät käytänteet -blogissa. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen. Mitä osaamista oppimisen fasilitointi, hankeosaaminen ja monimuotoistuva vuorovaikutus edellyttävät opettajankouluttajalta. Julkaistu 25.10.2018 https://blog.hamk.fi/opeke/osaava-opettajankouluttaja/

♦ Ammatillisia opettajia Pohjois-Suomen ja Lapin tarpeisiin

Julkaistu artikkeli: Happo, I. & Perunka, S. (2018). Ammatillisia opettajia Pohjois-Suomen ja Lapin tarpeisiin. OAMKin blogit 4.5.2018. Haettu 31.8.2018 https://bit.ly/2tC26eU

♦ Uutiskirje 2 (julkaistu 5/2018)

Kesän saapuessa on opettajankoulutuksen kehittämishankkeiden, myös OPEKEn, välitilinpäätöksen aika. Hedelmiä kuluneen lukuvuoden varrelta voi lukea mm. Hyvät käytänteet -blogista https://blog.hamk.fi/opeke/

♦ VET International Conference, Stockolm 8.-9.5.2017

Conference abstract: 
Mahlamäki-Kultanen, S., Muttonen, J. & Lavonen, J. The Teacher Education Forum and the OPEKE project: Developing vocational and professional teacher education in Finland. 

 

OPEKE-hankkeen työskentelyä ohjaa laaja-alainen ohjausryhmä, johon kuuluvat:

  • Hanna Alaniska, lehtori, OAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Jatta Herranen, pedagoginen johtaja, Riveria
  • Turo Kilpeläinen, rehtori, Lahden ammattikorkeakoulu
  • Veli-Matti Lamppu, toimitusjohtaja, AMKE ry. 
  • Petri Lempinen, toiminnanjohtaja, Arene ry.
  • Hannele Louhelainen, erityisasiantuntija, OAJ (puheenjohtaja)
  • Seija Mahlamäki-Kultanen, yksikön johtaja, HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Martti Majuri, tutkimusyksikön johtaja, HAMK Edu -tutkimusyksikkö
  • Anni Miettunen, johtaja, ammatillinen koulutus, Opetushallitus
  • Kari Mikkelä, vastaava tuottaja, Urban Miller
  • Lauri Pakkanen, asiamies, Rakennusteollisuus RT ry
  • Seija Rasku, opetusneuvos, Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Pekka Risku, yksikön johtaja, JAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Pia Tolonen, koulutuspäällikkö, Gradia
  • Marja Vartiainen, koulutusasioiden asiantuntija, Suomen Yrittäjät
  • Anne Virtanen, yliopistontutkija, Jyväskylän yliopisto.

OPEKE – Reform of vocational teacher education 

OPEKE focuses on the whole continuum of VET Teacher education: starting from the phase of selection process, learning and supervision, and contacts with working life. It is also ensured that teacher educators’ skills are up-to-date. Development pilots will be used to build models for development of career-long skills among vocational teachers and adult education teachers. Teachers are also supported in implementing the vocational education reform. All this is done with close co-operation with education providers, students, teachers and working life.

Project is coordinated by Häme University of Applied Sciences HAMK and all VET Teacher Education Units in Finland are taking part in project implementer network: Haaga-Helia University of Applied Sciences, JAMK University of Applied Sciences, Oulu University of Applied Sciences and TAMK University of Applied Sciences. University of Arts Helsinki is taking part in sub-project concerning continuing education and teachers’ career paths.

Sub-projects

  • A1. Recruiting the most potential applicants to VET Teacher Education. The career guidance of applicants (coordination TAMK)
  • A2. Renewal of the curriculum-processes the Schools of Professional Teacher Education (coordination Haaga-Helia)
  • A3. Development of Teacher educators’ competences (coordination JAMK)
  • B1. Pilot. Development of VET Teacher Education and in-service-training of teacher students. Supportive measures for graduating teachers in their initial career phase (coordination HAMK)
  • B2. Pilot. Continuing professional development of VET teachers and their career paths (coordination OAMK)

OPEKE is funded by the Ministry of Education of Culture. The funding for the period of 1.8.2017-31.12.2019 is 2 199 000 euros.

Contact
Project Manager Anu Raudasoja, anu.raudasoja(at)hamk.fi, tel. +358 50 576 3581.

BLOGI

Yhteistyöllä syntyy hyviä käytänteitä jaettavaksi

YHTEYSTIEDOT

  • Anu Raudasoja
  • Hankkeen projektipäällikkö sekä B1. Harjoittelun ja valmistuvan opiskelijan tuki -osion koordinaattori
  • Puh. +358 50 576 3581
  • HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Ann-Mari Apiainen
  • Hankkeen projektiassistentti (1.4.2019 alkaen)
  • HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Taustaa

OPEKE on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan  ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena.

OPEKE:ssa kehittämisen kohteena on opettajankoulutuksen koko jatkumo: valintaprosessi, oppiminen ja ohjaus, työelämäyhteydet sekä opettajankouluttajien osaamisen ajantasaisuuden varmistaminen. Kehittämispilottien kautta rakennetaan ammatillisten ja aikuisopettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen malleja sekä tuetaan opettajia ammatillisen koulutuksen reformin toteutuksessa. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajiksi opiskeleviin.

OPEKEn kehittämisosiot

​OPEKE-hanke koostuu viidestä kehittämisosioita, joihin kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut osallistuvat. Jokainen ammatillinen opettajakorkeakoulu vastaa yhden kehittämisosion koordinaatiosta. Ammatillisen opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto osallistuu kehittämisosioon B2. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit.

Kehittämistoimenpiteet kohdistuvat ammatillisen opettajankoulutuksen eri toteutusmuotoihin: opettajankoulutus, opinto-ohjaajankoulutus, erityisopettajankoulutus sekä opetusalan täydennyskoulutus. Jälkimmäisen osalta kehittämistyö ulottuu myös yliopistojen opettajankoulutukseen.

Hankkeen kehittämisosiot ovat:

  • A1. Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus (osion koordinaatio TAMK)
  • A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien
    uudistaminen (osion koordinaatio Haaga-Helia)
  • A3. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen (osion koordinaatio JAMK)
  • B1. pilotti. Opettajankoulutuksen ja harjoittelun kehittäminen sekä valmistuvan opettajan tukeminen (osion koordinaatio HAMK)
  • B2. pilotti. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit (osion koordinaatio OAMK)

 

 

Twitter

Millaisia kampusratkaisuja Suomessa on ammatillisessa koulutuksessa? https://t.co/ZNOGTIeZ5E #OPEKE

Tiedämmekö, mitä työpaikalla opitaan – kaksi erilaista näkökulmaa. Kesäkuussa valmistuva #AmO Jenni Levin ja vuosi sitten valmistunut #AmO Kaarlo Virtanen kirjoittivat aiheesta blogiimme. https://t.co/VtFPHNRqMv #OPEKE #hyvätkäytänteet

Mitä työelämäyhteistyö tarkoittaa ammatillisessa koulutuksessa? https://t.co/EoQHqf4GLW #OPEKE

Facebook

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU