♦ “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen
Hanketiedot
Hankkeen perustiedot
OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin.
- Toteutusaika: 1.8.2017 – 31.12.2019
- Kokonaisrahoitus: 2 199 000 €
- Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi
- Toteuttajat:
- Hämeen ammattikorkeakoulu, koordinaattori
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- Oulun ammattikorkeakoulu
- Tampereen ammattikorkeakoulu
- Taideyliopisto.
OPEKE-hankkeen työskentelyä ohjaa laaja-alainen ohjausryhmä, johon kuuluvat:
- Hanna Alaniska, lehtori, OAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Jatta Herranen, pedagoginen johtaja, Riveria
- Turo Kilpeläinen, rehtori, Lahden ammattikorkeakoulu
- Veli-Matti Lamppu, toimitusjohtaja, AMKE ry.
- Petri Lempinen, toiminnanjohtaja, Arene ry.
- Hannele Louhelainen, erityisasiantuntija, OAJ (puheenjohtaja)
- Seija Mahlamäki-Kultanen, yksikön johtaja, HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Martti Majuri, tutkimusyksikön johtaja, HAMK Edu -tutkimusyksikkö
- Anni Miettunen, johtaja, ammatillinen koulutus, Opetushallitus
- Kari Mikkelä, vastaava tuottaja, Urban Miller
- Lauri Pakkanen, asiamies, Rakennusteollisuus RT ry
- Seija Rasku, opetusneuvos, Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Pekka Risku, yksikön johtaja, JAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Pia Tolonen, koulutuspäällikkö, Gradia
- Marja Vartiainen, koulutusasioiden asiantuntija, Suomen Yrittäjät
- Anne Virtanen, yliopistontutkija, Jyväskylän yliopisto.
OPEKE viestintäkanavissa
- Twitter: @OPEKEhanke
- Facebook: OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen
- Blogi: OPEKE – Hyvät käytänteet
- #OPEKE
OPEKE IN ENGLISH
OPEKE – Reform of vocational teacher education
OPEKE focuses on the whole continuum of VET Teacher education: starting from the phase of selection process, learning and supervision, and contacts with working life. It is also ensured that teacher educators’ skills are up-to-date. Development pilots will be used to build models for development of career-long skills among vocational teachers and adult education teachers. Teachers are also supported in implementing the vocational education reform. All this is done with close co-operation with education providers, students, teachers and working life.
Project is coordinated by Häme University of Applied Sciences HAMK and all VET Teacher Education Units in Finland are taking part in project implementer network: Haaga-Helia University of Applied Sciences, JAMK University of Applied Sciences, Oulu University of Applied Sciences and TAMK University of Applied Sciences. University of Arts Helsinki is taking part in sub-project concerning continuing education and teachers’ career paths.
Sub-projects
- A1. Recruiting the most potential applicants to VET Teacher Education. The career guidance of applicants (coordination TAMK)
- A2. Renewal of the curriculum-processes the Schools of Professional Teacher Education (coordination Haaga-Helia)
- A3. Development of Teacher educators’ competences (coordination JAMK)
- B1. Pilot. Development of VET Teacher Education and in-service-training of teacher students. Supportive measures for graduating teachers in their initial career phase (coordination HAMK)
- B2. Pilot. Continuing professional development of VET teachers and their career paths (coordination OAMK)
OPEKE is funded by the Ministry of Education and Culture. The funding for the period of 1.8.2017-31.12.2019 is 2 199 000 euros.
Contact
Project Manager Anu Raudasoja, anu.raudasoja(at)hamk.fi, tel. +358 50 576 3581.
A1. Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus (koordinaatio TAMK)
Kehittämisosion tavoitteena tunnistaa tulevaisuuden ammatillisen opettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työn erityisluonne ja opettajalta odotettavat osaamiset suhteessa opettajankoulutuksen kehittämisohjelmassa luotuun osaamiskuvaukseen. Osiossa on keskeisellä sijalla kehittää osuvat opiskelijavalinta- ja uraohjausprosessit opettajankoulutuksiin sekä kehittää mekanismi, jossa ammatilliset opettajakorkeakoulut yhteistyössä ennakoivat opettaja- ja osaamistarpeita.
Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat, oppilaitokset, opettajaksi hakeutuvat ja opiskelevat, muu työelämä ja sidosryhmät.
Tuoretta tietoa motivaatiokyselystä: Miksi ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen tai opinto-ohjaajankoulutukseen? Motivaatiokyselyn tulokset
A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien uudistaminen (koordinaatio Haaga-Helia)
Kehittämisosion tavoitteena on luoda ammatilliseen opettajankoulutukseen, erityisopettajankoulutukseen ja opinto-ohjaajankoulutukseen opetussuunnitelmiin valtakunnallisia strategisen tason linjauksia sekä osaamisperusteisia laatustandardeja sekä luoda parempia käytänteitä ops-prosessien jatkuvaksi kehittämiseksi. Yhteisellä työskentelyllä varmistetaan, että ammatillinen opettajankoulutus vastaa jatkossakin koulutuksen järjestäjien ja kansainvälistyvän työelämän muuttuvia tarpeita.
Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajankouluttajat, erityisopettajankouluttajat ja opinto-ohjaajankouluttajat yhteistyössä oppilaitosten, opettajaopiskelijoiden, alumnien ja muun työelämän kanssa.
Mikä yhdistää ammatillisten opettajankoulutusten opetussuunnitelmia? Analyysi
Ammatillinen opettajankoulutus nyt ja tulevaisuudessa
A3. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen (koordinaatio JAMK)
Kehittämisosion tavoitteena on luoda malli opettajankouluttajan osaamisen kehittämiseen. Mallin avulla voidaan jatkossa varmistaa opettajankouluttajan työelämälähtöinen, ajantasainen ja ennakointitietoa hyödyntävä osaaminen. Tämän saavuttamiseksi kartoitetaan opettajankouluttajien tulevaisuuden osaamistarpeita, luodaan toimintamalli osaamistarpeiden päivittämiseen ja ennakointiin sekä vahvistetaan opettajankouluttajien työelämäosaamisen pedagogiikkaa.
Kohderyhmänä on opettajankoulutuksen henkilöstö, erityisesti opettajankouluttajat.
Kehittämisosiossa A3 Opettajankouluttajan osaaminen tuotetut opettajankouluttajan osaamiskuvaukset ja osiossa rakennettu opettajankouluttajan osaamisen kehittämisen malli: Opettajankouluttajan osaaminen ja osaamisen kehittämisen malli
B1. pilotti. Opettajankoulutuksen ja harjoittelun kehittäminen sekä valmistuvan opettajan tukeminen (koordinaatio HAMK)
Kehittämisosion tavoitteena on uudistaa opettajankoulutuksen toteutustapoja:
- kehittämällä opetusharjoittelua ja ohjauksen käytänteitä yhteisöllisen ja uudistavan oppimisen suuntaan yhdessä opettajankouluttajien, koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden kanssa
- kehittämällä harjoitteluohjaajien tietoisuutta omasta ohjausorientaatiostaan sekä opettajankoulutuksen käytänteiden ja arvioinnin osaamista
- vahvistamalla opettajankouluttajien työelämäosaamista ja sen pedagogiikkaa
- tukemalla opettajaopiskelijoiden induktiovaihetta ja työllistymistä.
Kohderyhmänä on opettajaopiskelijat, opettajankouluttajat, koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus ja ammatillinen korkea-aste) sekä työ- ja elinkeinoelämä.
Ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutetaan lukuvuonna 2018-2019 pilotteja: Pilottiryhmät ja toteutustavat
B2. pilotti. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit (koordinaatio OAMK)
Kehittämisosion tavoitteena on kehittää opettajien, oppilaitosten ja opettajankoulutuksen valmuksia ja malleja opettajien koko työuran aikaisen osaamisen tueksi. Tässä sidosryhmien kanssa tiiviissä yhteistyössä toteutettavassa osiossa arvioidaan ja kehitetään keinoja opettajan työuran aikaisen osaamisen varmistamiseen sekä tarjotaan menetelmiä osaamisen johtamisen tueksi.
Kohderyhmänä on opetus- ja ohjaushenkilöstö ammatillisella toisella asteella, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa sekä oppilaitoksen johto.
Kehittämisosioon osallistuu ammatillisten opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto.
♦ Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset
Julkaistu loppuraportti: Raudasoja A. (Ed)., (2020). Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset. , HAMKin e-julkaisuja 6/2020, Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 16.12.2020 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
♦ Ammatillinen opettajankoulutus nyt ja tulevaisuudessa
A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien uudistaminen -kehittämisryhmän tuotos: https://www.hamk.fi/wp-content/uploads/2020/09/Ammatillinen-opettajankoulutus-nyt-ja-tulevaisuudessa.pdf
♦ “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
Julkaistu artikkeli: Susimetsä, M., Tapani, A., Lehtonen, H., Ruhalahti, S. & Brauer, S. (2020). “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”. HAMK Unlimited Scientific 5.6.2020. Haettu 9.6.2020 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/loistavaa-kun-opittavat-asiat-piti-loytaa-omasta-tyosta/
♦ HAMK Unlimited Professional Podcast-sarja dialogisuudesta
Julkaistu podcast-sarja: Aarnio, H., Ruhalahti, S., Michelsson, R. & Mäki-Hakola, H. (2020). HAMK Unlimited Professional (2020). Haettu 22.4.2020 osoitteista:
Dialogi oppijayhteisössä Podcast, jakso 8, osa 1
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416506
Dialogiosaamisen osataidot. Podcast, jakso 8, osa 2
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416507
Dialogiosaaminen ja tulevaisuustaidot. Podcast, jakso 8, osa 3
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416508
♦ Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana
Julkaistu artikkeli: Kinnunen, H. & Kolu, M. (2020). Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo 4.2.2020. Haettu 5.2.2020 osoitteesta https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/02/04/opettajaopiskelijoiden-tyoelamakokemus-harjoitteluoppilaitosten-voimavarana/
♦ Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta
Julkaistu artikkeli: Sironen, J. & Raudasoja, A. (2019). Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta. HAMK Unlimited Journal 10.12.2019. Haettu 13.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammattikorkeakoulujen-tyoelamayhteistyon-kehittaminen/
♦ Osaamispuheen kielipeliä
Julkaistu artikkeli: Mäki, K. & Siirilä, J. (2019). Osaamispuheen kielipeliä. Haaga-Helia e-signals. Haettu 13.12.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/12/04/osaamispuheen-kielipelia/
♦ Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä
Julkaistu artikkeli: Tapani, A. & Lehtonen, H. (2019). Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä. TAMKJournal 9.12.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta http://tamkjournal.tamk.fi/mentori-opettajaopiskelijan-oppimisen-tilan-virittajana/
♦ Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, A. & Kaitala, P. (2019). Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset. HAMK Unlimited Journal 21.11.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-koulutuksen-opettajan-osaamisvaatimukset/
♦ Osaamisen kehittämisen suuntia:
Yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle
Julkaistu kirja: Kotimäki E., Haapakoski P., Mäntykangas U. (toim.)., (2019). Osaamisen kehittämisen suuntia : yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle. Oulun ammattikorkeakoulu. Haettu 10.12.2019 osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN::978-951-597-181-4
♦ Ammatilliseksi opettajaksi
Julkaistu kirja: Kotila, H. (toim.), (2019). Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019, 30.10.2019.
♦ OPEKE-hankkeen loppuseminaari
Hankkeen loppuseminaari järjestetään 4.11.2019 Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa, Hämeen ammattikorkeakoululla. Päivän ohjelma ja ilmoittautumislinkki: https://www.hamk.fi/opeke-loppuseminaari-ja-aokk-yhteistyopaiva/
♦ Ammatillinen koulutus elää muutoksesta
Julkaistu artikkeli: Pakkala, K. & Parkkonen, V. (2019). Ammatillinen koulutus elää muutoksesta HAMK Unlimited Professional 4.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillinen-koulutus-elaa-muutoksesta/
♦ Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma
Julkaistu artikkeli: Parkkonen, V. & Nuutinen, U. (2019). Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma. HAMK Unlimited Journal 3.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-opettajuuden-osaamisen-kehittyminen/
♦ Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa
Julkaistu artikkeli: Hannula, H., Heinilä, H., Tenno, T., Vilppola, J. & Virkkula, E. (2019). Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa. HAMK Unlimited Journal 5.9.2019. Haettu 8.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/henkilokohtaistaminen-opettajaopinnoissa
♦ Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli: Rökman, R. & Raudasoja, A. (2019). Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen. HAMK Unlimited Journal 31.5.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/uranaikaisen-osaamisen-kehittaminen
♦ Asiantuntija, mahdollistaja, ohjaaja, monitaituri – riittääkö ammatillisella opettajankouluttajalla eväitä kaikkeen?
Julkaistu artikkeli: Siirilä, J., Tapani, A., Lahtinen, J. (2019) Asiantuntija, mahdollistaja, ohjaaja, monitaituri – riittääkö ammatillisella opettajankouluttajalla eväitä kaikkeen? Haaga-Helia e-signals 29.5.2019, Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/05/29/asiantuntija-mahdollistaja-ohjaaja-monitaituri-riittaako-ammatillisella-opettajankouluttajalla-evaita-kaikkeen/
♦ Suomalainen koulutus 2030 – elinkeinoelämän tulevaisuudenvisio
Millainen koulutus palvelee suomalaista elinkeinoelämää parhaiten tulevaisuudessa? Julkastu artikkeli: Bergström, H. (2019) Suomalainen koulutus 2030 – elinkeinoelämän tulevaisuudenvisio. Haaga-Helia e-signals 30.4.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/30/suomalainen-koulutus-2030-elinkeinoelaman-tulevaisuudenvisio/
♦ Miten koulutusjärjestelmämme reagoi työelämän nopeisiin muutoksiin?
Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Miten koulutusjärjestelmämme reagoi työelämän nopeisiin muutoksiin? Haaga-Helia e-signals 26.4.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/26/miten-koulutusjarjestelmamme-reagoi-tyoelaman-nopeisiin-muutoksiin/
♦ Kampusratkaisut Suomessa
Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Kampusratkaisut Suomessa. Haaga-Helia e-signals 23.4.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/23/kampusratkaisut-suomessa/
♦ Työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa
Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa. Haaga-Helia e-signals 18.4.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/18/tyoelamayhteistyo-ammatillisessa-koulutuksessa/
♦ Vaatimukset opettajan osaamisen kehittämisestä – johdon näkemys
Miten opettaja kokee vaatimukset osaamisen kehittämisestä? Mitä asiasta ajattelevat ammatillisen koulutuksen johtajat? Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Vaatimukset opettajan osaamisen kehittämisestä – johdon näkemys. Haaga-Helia e-signals 9.4.2019. Haettu 15.4.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/09/vaatimukset-opettajan-osaamisen-kehittamisesta-johdon-nakemys/. Kolmas kirjoitus yhdeksän blogitekstin sarjasta.
♦ Miten opettajien osaamista kehitetään?
Julkaistu artikkeli: Bergström, H. (2019). Miten opettajien osaamista kehitetään? Haaga-Helia e-signals 5.4.2019. Haettu 15.4.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/04/05/miten-opettajien-osaamista-kehitetaan/. Toinen kirjoitus yhdeksän blogitekstin sarjasta.
♦ International Assembly 27.9.2019
OPEKE on mukana TerOpe-hankkeen kansainvälisessä International Assembly in Helsinki, Capital of Finland – Social and Health Care Educators´ Competence in today Global World – seminaarissa 27.9.2019. Ohjelma: https://teropehanke.files.wordpress.com/2019/02/international-assembly-27.9.2019-helsinki.pdf
♦ Miksi opettajien osaamista pitää kehittää?
Miksi ammatillisen opettajan osaamista pitää kehittää? Mitä asiasta ajattelevat ammatillisen koulutuksen johtajat? Julkaistu artikkeli:
Bergström, H. (2019). Miksi opettajien osaamista pitää kehittää? Haaga-Helia e-signals 28.3.2019. Haettu 29.3.2019 osoitteesta https://esignals.haaga-helia.fi/2019/03/28/miksi-opettajien-osaamista-pitaa-kehittaa. Kirjoitus käynnistää yhdeksän blogitekstin sarjan.
♦ Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmat on laadittu kansallisen tutkintojen asetuksen 120/2017 kuvaaman viitekehyksen tason 7 mukaan, vaikka ammatillinen opettajankoulutus ei vielä ole osa lainsäädännöllistä tutkintojen ja osaamiskokonaisuuksien viitekehystä. Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä työelämän ja kumppanioppilaitostensa kanssa opetusalaa koskevien ennakointien ja tutkimusten sekä opiskelijapalautteiden ohjaamina. Nykyiset osaamiskuvaukset heijastavat ammatillisen opettajan työn kasvanutta vaativuutta. Julkaistu artikkeli: Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa. UAS Journal 1/2019. Julkaistu 12.3.2019. Haettu 13.3.2019 https://bit.ly/2F835tH.
♦ Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Artikkelissa esitellään ammatillisten opettajakorkeakoulujen nykyisiä opetusharjoittelukäytänteitä ja tunnistetaan niistä yhdistäviä tekijöitä. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä opetusharjoittelun kehittämiseksi vastaamaan entistä paremmin ammatilliseksi opettajaksi valmistuvan opettajan tarpeita. Julkaistu artikkeli:
Rönkkönen, K., Hannula, H., Vainio, V., Heinilä, H., Vilppola, J., Lehtonen, H., Virkkula, E., Tenno, T., Hannula, K. & Langén, A. (2019). Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. HAMK Unlimited Journal 26.2.2019. Haettu 27.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opetusharjoittelu-eri-ammattikorkeakoulujen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/
♦ Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa opettajien osaamista ja edellyttää uranaikaista osaamisen kehittämistä. Julkaistu artikkeli:
Engblom-Pelkkala, K. & Joensuu, M. (2019). Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen – nykytilan kartoitusta ja tulevaisuuden ennakointia strategisella SWOT-analyysillä. TAMK Journal 19.2.2019. Haettu 21.2.2019 osoitteesta https://bit.ly/2Nge3jn.
♦ Ammatillisten opettajien koulutukset tasolle 7
Tutkintojen viitekehyksen tavoitteena on lisätä tutkintojen kansallista ja kansainvälistä läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta. Julkaistu 18.2.2019 uusi postaus OPEKE – Hyvät käytänteet -blogissa, jossa tarkastellaan asiaa ammatillisten opettajankoulutusten näkökulmasta: https://blog.hamk.fi/opeke/ammopettajien-koulutukset-tasolle-7/
♦ Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi?
Millainen on tyypillinen ammatillisen opettajankoulutuksen hakija? Miksi hän haluaa opettajankoulutukseen? Entä miten opettajakorkeakoulut voivat ennakoida tulevaisuuden opettajatarvetta? Julkaistu 12.2.2019 artikkeli:
Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi? HAMK Unlimited Professional 12.2.2019. Haettu 13.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/kuka-haluaa-ammatilliseksi-opettajaksi
♦ Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus
Ammatilliseen koulutukseen on kohdistunut viime vuosina rahoitusleikkauksia ja opettajia on irtisanottu. Ikäluokkien pieneminen aiheuttaa myös paineita pienentää opettajankoulutusvolyymia. Opettajatarpeen ennakointia tarvitaan, mutta mitkä asiat vaikuttavat ennakointiin? Julkaistu uusi artikkeli:
Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus. HAMK Unlimited Professional 11.2.2019. Haettu 12.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajatarve-ennakointimalleissa
♦ Åpopäivät -Silta tulevaisuuteen 7.-9.2.2019
Olimme mukana ohjausalan ammattilaisten vuosittaisessa koulutustapahtumassa Turussa. Valtakunnallisten opopäivien teemana oli tulevaisuusohjaus. Tapahtumaan osallistui yli 600 osallistujaa. https://opopaivat2019.fi/
♦ Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot
Julkaistu uusi artikkeli:
Raudasoja, I.-M. (2019). Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot. HAMK Unlimited Journal 30.1.2019. Haettu 30.1.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/musiikkiopiston-opettajan-osaamispositiot
♦ Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa
Uusi artikkeli julkaistu:
Raudasoja, I.-M. & Raudasoja, A. (2019). Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa. HAMK Unlimited Journal 18.1.2019. Haettu [22.1.2019] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajana-musiikkimaailmassa
♦ Kiihkotta koulutuksesta -seminaari 17.1.2019
OPEKE järjesti yhdessä Oppijan oikeus – Opettajan taito – hankkeen kanssa Kiihkotta koulutuksesta -seminaarin 17.1.2019 Hämeenlinnassa. Valtakunnallinen seminaari kokosi yhteen ammatillisen koulutuksen ja lukion kehittämisestä kiinnostuneet opetusalan ammattilaiset ja koulutuspoliittiset vaikuttajat. https://www.hamk.fi/kiihkotta-koulutuksesta-seminaari/
♦ Mistä tiesit tänne tulla – Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia hakeutumisvaiheesta
Julkaistu 15.1.2019 uusi postaus OPEKE – Hyvät käytänteet -blogissa: https://blog.hamk.fi/opeke/mistas-tiesit-tanne-tulla/
♦ Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla
Digitaalisuuden edistäminen on yksi ammatillisen opettajankoulutuksen kärkiteemoja. HAMK ammatillisessa opettajankoulutuksessa sitä edistää digitaalisten työkalujen hyödyntämisen sipulimainen rakenne. OPEKE-hankkeen neljässä pilottiryhmässä yhteiskehittämisen otteella otetaan haltuun osaamista niin digipedagogisen kuin -teknisen osaamisen näkökulmista. Julkaistu artikkeli: Ruhalahti, S., Susimetsä, M., Hannula, H. & Hakala, K. (2019). Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla. HAMK Unlimited Professional 10.1.2019. Haettu osoitteesta 17.1.2019 https://bit.ly/2ObCuyO.
♦ Toimintavuoden 2018 helmet
OPEKEn vuosi 2018 oli työntäyteinen. Ajankohtaiskatsaus vuoteen on luettavissa OPEKEn Hyvät käytänteet -blogista. Julkaistu 19.12.2018: https://blog.hamk.fi/opeke/mita-saimmekaan-aikaan/
♦ Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen
Julkaistu uusi artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 4/2018: Raudasoja, A., & Joki-Pesola, O. (2018). Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 96–105.
♦ Ammatillisen koulutuksen seminaari 13.-14.11.2018
OKM järjesti yhteistyössä Saimaan ammattiopiston, OPH:n sekä Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n kanssa ammatillisen koulutuksen ajankohtaisseminaarin Lappeenrannassa. Seminaarissa käsiteltiin ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta, muutostrendejä sekä vetovoimaa. OPEKE oli yhdessä Oppijan oikeus -hankkeen kanssa mukana ammattitorilla. Seminaariin osallistui yli 350 osallistujaa. http://www.edusampo.fi/tietoa_samposta/tulevat_tapahtumat/ammatillisen_koulutuksen_seminaari_2018
♦ Osaava opettajankouluttaja
Uusi postaus OPEKEn hyvät käytänteet -blogissa. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen. Mitä osaamista oppimisen fasilitointi, hankeosaaminen ja monimuotoistuva vuorovaikutus edellyttävät opettajankouluttajalta. Julkaistu 25.10.2018 https://blog.hamk.fi/opeke/osaava-opettajankouluttaja/
♦ Ammatillisia opettajia Pohjois-Suomen ja Lapin tarpeisiin
Julkaistu artikkeli: Happo, I. & Perunka, S. (2018). Ammatillisia opettajia Pohjois-Suomen ja Lapin tarpeisiin. OAMKin blogit 4.5.2018. Haettu 31.8.2018 https://bit.ly/2tC26eU
♦ Uutiskirje 2 (julkaistu 5/2018)
Kesän saapuessa on opettajankoulutuksen kehittämishankkeiden, myös OPEKEn, välitilinpäätöksen aika. Hedelmiä kuluneen lukuvuoden varrelta voi lukea mm. Hyvät käytänteet -blogista https://blog.hamk.fi/opeke/
♦ VET International Conference, Stockolm 8.-9.5.2017
Conference abstract:
Mahlamäki-Kultanen, S., Muttonen, J. & Lavonen, J. The Teacher Education Forum and the OPEKE project: Developing vocational and professional teacher education in Finland.
♦ Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana
Julkaistu artikkeli: Kinnunen, H., Kolu, M. (2020). Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/02/04/opettajaopiskelijoiden-tyoelamakokemus-harjoitteluoppilaitosten-voimavarana/
♦ Opettajuuden kehittyminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Julkaistu artikkeli: Kolho, P. (2020). Opettajuuden kehittyminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/01/30/opettajuuden-kehittyminen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/
♦ Työelämäjakso opettajankouluttajien osaamisen kehittäjänä
Julkaistu artikkeli: Pekkarinen, V-L. (2020). Työelämäjakso opettajankouluttajien osaamisen kehittäjänä. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Haettu 2.3.2021 osoitteesta: https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2020/05/18/opettajankouluttajien-tyoelamajakso/
♦ Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset
Julkaistu loppuraportti: Raudasoja A. (Ed)., (2020). Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset. , HAMKin e-julkaisuja 6/2020, Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 16.12.2020 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
♦ “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
Julkaistu artikkeli:,Susimetsä, M., Tapani, A., Lehtonen, H., Ruhalahti, S. & Brauer, S. (2020). “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”. HAMK Unlimited Scientific 5.6.2020. Haettu 9.6.2020 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/loistavaa-kun-opittavat-asiat-piti-loytaa-omasta-tyosta/
♦ Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta
Julkaistu artikkeli: Sironen, J. & Raudasoja, A. (2019). Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta. HAMK Unlimited Journal 10.12.2019. Haettu 13.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammattikorkeakoulujen-tyoelamayhteistyon-kehittaminen/
♦ Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä
Julkaistu artikkeli: Tapani, A. & Lehtonen, H. (2019). Mentori opettajaopiskelijan oppimisen tilan virittäjänä. TAMKJournal 9.12.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta http://tamkjournal.tamk.fi/mentori-opettajaopiskelijan-oppimisen-tilan-virittajana/
♦ Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, A. & Kaitala, P. (2019). Ammatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset. HAMK Unlimited Journal 21.11.2019. Haettu 10.12.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-koulutuksen-opettajan-osaamisvaatimukset/
♦ Osaamisen kehittämisen suuntia
Yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle
Julkaistu kirja: Kotimäki E., Haapakoski P., Mäntykangas U. (toim.)., (2019). Osaamisen kehittämisen suuntia : yhdessä tekemällä ja johtamalla osaamisen huipulle. Oulun ammattikorkeakoulu. Haettu 10.12.2019 osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN::978-951-597-181-4
♦ Ammatilliseksi opettajaksi
Julkaistu kirja: Kotila, H. (toim.), (2019). Ammatilliseksi opettajaksi. Haaga-Helian julkaisuja 10/2019, 30.10.2019. Haettu 8.1.2020 osoitteesta: http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ammatilliseksi-opettajaksi/mobile.html#pid=1
♦ Ammatillinen koulutus elää muutoksesta
Julkaistu artikkeli: Pakkala, K. & Parkkonen, V. (2019). Ammatillinen koulutus elää muutoksesta HAMK Unlimited Professional 4.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillinen-koulutus-elaa-muutoksesta/
♦ Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma
Julkaistu artikkeli: Parkkonen, V. & Nuutinen, U. (2019). Ammatillisen opettajuuden osaamisen kehittyminen ja täydentäminen – opettajan näkökulma. HAMK Unlimited Journal 3.10.2019. Haettu 18.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-opettajuuden-osaamisen-kehittyminen/
♦ Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa
Julkaistu artikkeli: Hannula, H., Heinilä, H., Tenno, T., Vilppola, J. & Virkkula, E. (2019). Henkilökohtaistaminen opettajaopinnoissa. HAMK Unlimited Journal 5.9.2019. Haettu 8.10.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/henkilokohtaistaminen-opettajaopinnoissa
♦ Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli: Rökman, R. & Raudasoja, A. (2019). Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen. HAMK Unlimited Journal 31.5.2019. Haettu 24.6.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/uranaikaisen-osaamisen-kehittaminen
♦ Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa
Julkaistu artikkeli: Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehyksen valossa. UAS Journal 1/2019. Julkaistu 12.3.2019. Haettu 13.3.2019 https://bit.ly/2F835tH.
♦ Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Julkaistu artikkeli: Rönkkönen, K., Hannula, H., Vainio, V., Heinilä, H., Vilppola, J., Lehtonen, H., Virkkula, E., Tenno, T., Hannula, K. & Langén, A. (2019). Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. HAMK Unlimited Journal 26.2.2019. Haettu 27.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opetusharjoittelu-eri-ammattikorkeakoulujen-ammatillisessa-opettajankoulutuksessa/
♦ Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli: Engblom-Pelkkala, K. & Joensuu, M. (2019). Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen – nykytilan kartoitusta ja tulevaisuuden ennakointia strategisella SWOT-analyysillä. TAMK Journal 19.2.2019. Haettu 21.2.2019 osoitteesta https://bit.ly/2Nge3jn.
♦ Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi?
Julkaistu artikkeli: Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Kuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi? HAMK Unlimited Professional 12.2.2019. Haettu 13.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/kuka-haluaa-ammatilliseksi-opettajaksi
♦ Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus
Julkaistu artikkeli: Grönberg, E. & Jouhiaho, K. (2019). Opettajatarve ennakointimalleissa ja ammatillinen opettajankoulutus. HAMK Unlimited Professional 11.2.2019. Haettu 12.2.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajatarve-ennakointimalleissa
♦ Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, I.-M. (2019). Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot. HAMK Unlimited Journal 30.1.2019. Haettu 30.1.2019 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/musiikkiopiston-opettajan-osaamispositiot
♦ Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa
Julkaistu artikkeli: Raudasoja, I.-M. & Raudasoja, A. (2019). Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa. HAMK Unlimited Journal 18.1.2019. Haettu [22.1.2019] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/opettajana-musiikkimaailmassa
♦ Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla
Julkaistu artikkeli: Ruhalahti, S., Susimetsä, M., Hannula, H. & Hakala, K. (2019). Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla. HAMK Unlimited Professional 10.1.2019. Haettu osoitteesta 17.1.2019 https://bit.ly/2ObCuyO.
♦ Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen
Julkaistu artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 4/2018: Raudasoja, A., & Joki-Pesola, O. (2018). Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 96–105.
Ammatillinen opettajuus opettajien kertomana
OPEKE-hankkeen tuottamassa videosarjassa ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun opettajat, erityisopettajat ja opot kertovat omin sanoin ammatistaan ja sen muutoksista.
Kiinnostaako ammatillinen opettajuus? Ammatillinen koulutus on uudistunut ja opettajilta vaaditaan yhä enemmän kohtaamisosaamista, kykyä toimia monenlaisissa oppimisympäristöissä sekä valmiutta kehittää omaa osaamistaan.
Koulutus on henkilökohtaistettua ja osaamisperustaista. Ammatillinen opettaja toimii oppilaitoksen ja koulun ulkopuolisen työelämän rajapinnassa ja tekee yhteistyötä yritysten kanssa. Opetus ja opetuksen suunnittelu tapahtuu nykyään usein tiimityönä. Työtapana voidaan hyödyntää esimerkiksi valmentavaa opettajuutta.
Oppijat ovat yksilöitä ja opettajuuden tulee olla yksilöä kunnioittavaa. Opettajalla tulee olla valmiuksia kohdata monenlaisia, myös kulttuurisestikin moninaisista taustoista tulevia oppijoita. Opetuksessa hyödynnetään monenlaisia oppimisympäristöjä kuten verkko-opetusta. Ammatillisen opettajan työ on monipuolista ja monipuolisuus koetaan usein mielekkääksi.
Ammatillisen opettajankoulutuksen jälkeen voit hakeutua jatkokoulutuksiin ammatilliseksi opinto-ohjaajaksi tai ammatilliseksi erityisopettajaksi. Ammatillisena opettajana voit myös toimia opettajana ammattikorkeakoulussa, mikäli sinulla on ylempi korkeakoulututkinto. Opettaja-ammatti on hieno valinta.
Videot: OPEKE-hanke, kuvaus ja editointi Petri Hänninen, videot Oulussa kuvaus Tommi Karjalainen ja videot Jyväskylässä kuvaus Jani Pyykkönen
BLOGI
- Mistäs tiesit tänne tulla, osa 2 – Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia hakeutumisvaiheesta 2018 ja 2019LUE LISÄÄ
OPEKE-hankkeen osiossa A1 ”Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus” oli yhtenä tavoitteena selvittää ja tehostaa ammatillisiin opettajankoulutuksiin hakeutumista. Tätä tehtävää varten […]
- Neuvottelua opetusharjoitteluunLUE LISÄÄ
Mitä osaamista opettajaopiskelija voisi koulun ulkopuolisessa opetusharjoittelussa saada? Miten harjoittelu voisi vastata oppimisen suunnitteluun ja arviointiin liittyviin ammatillisen opettajan […]
- Opettajan työuran aikaisen osaamisen kehittäminenLUE LISÄÄ
OPEKEn B2 -osiossa tarkasteltiin ja tutkittiin monipuolisesti opettajan työuran aikaista osaamisen kehittämistä ja johtamista. Näkökulmia olivat mm. toisen asteen ja korkeakoulun opettajan […]
YHTEYSTIEDOT
- Anu Raudasoja
- Hankkeen projektipäällikkö sekä B1. Harjoittelun ja valmistuvan opiskelijan tuki -osion koordinaattori
- Puh. +358 50 576 3581
- anu.raudasoja@hamk.fi
- HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Juha Lahtinen
- A1. Osuva opiskelija ja uraohjaus -osion koordinaattori
- Puh. +358 40 584 5035
- juha.lahtinen@tuni.fi
- TAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Hannu Kotila
- A2. OPS-prosessin uudistaminen -osion koordinaattori
- Puh. +358 50 430 661
- hannu.kotila@haaga-helia.fi
- Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Ari Langén
- A3. Osaamisen kehittäminen -osion koordinaattori
- Puh. +358 50 363 8882
- ari.langen@jamk.fi
- JAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Erja Kotimäki
- B2. Uranaikainen osaamisen kehittäminen -osion koordinaattori
- Puh. +358 50 588 4871
- erja.kotimaki@oamk.fi
- OAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Sirke Pekkilä
- B2. osio. Taideyliopiston osuus.
- Puh. +358 50 526 2004
- sirke.pekkila@uniarts.fi
- Taideyliopisto
- Ann-Mari Apiainen
- Hankkeen projektiassistentti (1.4.2019 alkaen)
- ann-mari.apiainen@hamk.fi
- HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Taustaa
OPEKE on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena.
OPEKE:ssa kehittämisen kohteena on opettajankoulutuksen koko jatkumo: valintaprosessi, oppiminen ja ohjaus, työelämäyhteydet sekä opettajankouluttajien osaamisen ajantasaisuuden varmistaminen. Kehittämispilottien kautta rakennetaan ammatillisten ja aikuisopettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen malleja sekä tuetaan opettajia ammatillisen koulutuksen reformin toteutuksessa. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajiksi opiskeleviin.
OPEKEn kehittämisosiot
OPEKE-hanke koostuu viidestä kehittämisosioita, joihin kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut osallistuvat. Jokainen ammatillinen opettajakorkeakoulu vastaa yhden kehittämisosion koordinaatiosta. Ammatillisen opettajakorkeakoulujen lisäksi Taideyliopisto osallistuu kehittämisosioon B2. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit.
Kehittämistoimenpiteet kohdistuvat ammatillisen opettajankoulutuksen eri toteutusmuotoihin: opettajankoulutus, opinto-ohjaajankoulutus, erityisopettajankoulutus sekä opetusalan täydennyskoulutus. Jälkimmäisen osalta kehittämistyö ulottuu myös yliopistojen opettajankoulutukseen.
Hankkeen kehittämisosiot ovat:
- A1. Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus (osion koordinaatio TAMK)
- A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien
uudistaminen (osion koordinaatio Haaga-Helia) - A3. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen (osion koordinaatio JAMK)
- B1. pilotti. Opettajankoulutuksen ja harjoittelun kehittäminen sekä valmistuvan opettajan tukeminen (osion koordinaatio HAMK)
- B2. pilotti. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit (osion koordinaatio OAMK)