Laatujärjestelmä
HAMKin laatujärjestelmä
Laatujärjestelmä ohjaa HAMKin henkilöstöä ja opiskelijoita
- tuntemaan työnsä tavoitteet
- toimimaan sovituilla tavoilla
- keräämään ja käyttämään tulos-, palaute- ja arviointitietoa
- kehittämään työtään.
Laatujärjestelmä yhtenäistää ja tehostaa toimintaa ja varmistaa sen vaikuttavuutta.
Laatujärjestelmä kattaa kaikki roolit, toiminnot ja organisaatiotasot. Kokonaisvastuu HAMKin laatujärjestelmästä on rehtorilla. Jokainen yksikkö vastaa laatujärjestelmän toteuttamisesta omassa toiminnassaan. Jokaisella hamkilaisella on vastuu oman työnsä laadusta.
HAMKin laatutyö perustuu kehittämisen kehän periaatteelle eli PDCA-sykliin: suunnittelu (Plan), toteutus (Do), arviointi (Check) ja kehittäminen (Act). Kaikki toiminta strategiatyöstä aina jokaisen omiin työtehtäviin asti sisältää nämä vaiheet.
Toiminnan suunnittelu perustuu strategiaan ja analysoituun palautetietoon sekä toimintaympäristöä koskevaan nykytila- ja ennakointitietoon. Laadunhallintaa toteutetaan toimimalla vakiintuneiden, yhteisesti käytössä olevien toimintatapojen mukaisesti. Arviointi- ja tulostietoa kerätään järjestelmällisesti. Kaikkea toimintaa kehitetään analysoimalla arviointi- ja tulostietoa ja jalostamalla sen pohjalta uusia ideoita ja ratkaisuvaihtoehtoja.
HAMKilla on käytössään vakiintuneet menettelytavat, joilla kehittämisen kehän perusmallia toteutetaan. Toiminnan taustalla on ulkoisia lähtökohtia, omia tavoitteita ja omasta toiminnasta saatua, kehittämistä ohjaavaa tietoa.
Laatujärjestelmän menettelyt
Strategiatyö:
- visiotyö ja strategiaprosessi
- strateginen suunnittelu
- toimintaympäristön analyysi
Strateginen johtaminen:
- tavoitesopimukset
- strategia- ja kuulemiskeskustelut
- budjetointi
- profilointi
- kehittämispäätökset
- digitalisaatio
Työn suunnittelu ja johtaminen:
- koulutusvastuiden suunnittelutyö
- tutkimusohjelmatyö
- taloussuunnittelu
- kehityskeskustelut
- osaamisvalmennukset
- kokonaisarkkitehtuurityö
Koulutus, TKI-toiminta ja tukipalvelut:
- ohjeet
- tulos- ja taloustiedon keruu
- opiskelija-, sidosryhmä- ja henkilöstöpalaute
- arvoinnit
- toiminnan seuranta
- korjaavat toimenpiteet
- kehitysprojektit
- osaamisen kehittäminen
- digitaalinen työskentely-ympäristö
Tulokset:
- tutkinnot
- pätevyydet
- työvoima
- innovaatiot
- avoin data
- julkaisut
- startupit
Vaikuttavuus:
- osaaminen ja tieto
- yrittäjyys
- hyvinvointi
- kilpailukyky
- kestävä kehitys
- kansainvälisyys
Laatujärjestelmän tuottama tietopohja
Strategiatyö:
- strategia ja sen välitavoitteet
- kehittämisohjelmat
- tilannekuvat
Strateginen johtaminen:
- tavoiteasetanta
- hiljainen tieto
- budjetti
- yksiköiden profiilikartat
- osaamispääoman kuvaus
- asiakirjat
- pöytäkirjat ja muistiot
- riskiarviot
- muutosvaikutusten arviointi
Työn suunnittelu ja johtaminen:
- opetussuunnitelmat
- tutkimusohjelmat
- tavoite-tulostaulukot
- yksikköbudjetit
- talousseuranta
- tilinpäätös ja toimintakertomus
- henkilöiden osaamisarviot
- koulutuspalautteet
- toiminnan kokonaiskuvaus
Koulutus, TKI-toiminta ja tukipalvelut:
- BI-raportit
- opiskelijapalaute
- hankepalaute
- sidosryhmäpalaute
- arviointiaineistot ja -raportit
- asiakastyytyväisyystulokset
- projektinhallinnan aineisto
- käyttödata tiloista, palveluista ja järjestelmistä
Tulokset:
- tutkinnot
- pätevyydet
- työvoima
- innovaatiot
- avoin data
- julkaisut
- startupit
Vaikuttavuus:
- osaaminen ja tieto
- yrittäjyys
- hyvinvointi
- kilpailukyky
- kestävä kehitys
- kansainvälisyys
- HAMKin laadunhallinta on arjen strategiaaLUE LISÄÄ
HAMKin laadunhallinta on jokaisen työtä. Tietyt organisaatiopumput katsovat, että HAMKissa yleensäkin on laatujärjestelmä ja resursoinnit ja organisoituminen, mutta laadun tekeminen on joka […]
- Kestävä HAMK: vaikuttavuuden jalanjäljet ja kädenjäljetLUE LISÄÄ
HAMKin kestävän kehityksen ohjelma eli ”Kestävä HAMK” kattaa kaikki toiminnot: koulutukset, tki:n ja tukipalvelut. Lisäksi siinä otetaan kantaa myös läpileikkaaviin seikkoihin eli […]
- HAMKin digikyvykkyyden arviointiin otettiin käyttöön DigCompOrg-viitekehysLUE LISÄÄ
Yksi HAMKin hallituksen asettama strateginen tavoite vuodelle 2020 oli “korkeakoulun digikyvykkyyden itsearviointi”. Tähän käytettiin valmista eurooppalaista viitekehystä nimeltään […]