Digitaalinen muoti ja muotoilu
Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa
Hankkeen tiedot
Hanke | Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa |
Kesto | 1.9.2023-28.2.2025 |
Toteuttajat | Hämeen ammattikorkeakoulu |
Rahoittajat | Hämeen liitto |
Budjetti | 101 092 € |
Digitaalinen muoti ja muotoilu on nopeasti kasvavaa, uusia liiketoimintamahdollisuuksia täynnä ja tukee kestävää kehitystä.
Digitaalinen muotoilu tarjoaa kestäviä ratkaisuja tekstiiliteollisuuden valtaviin negatiivisiin ympäristövaikutuksiin ja pikamuodin kulutukseen. Se tuottaa virtuaalisia 3D-vaateprototyyppejä. Niihin pukeutuvat esimerkiksi ihmisten digitaaliset profiilit ja avattaret peleissä, niitä voidaan hyödyntää fyysisen vaatteen suunnittelu- ja toteutusprosessissa, eri kauppapaikoilla sekä palveluissa, kuten virtuaalisovituksessa.
Ala on nuori ja voimakkaassa kasvussa. Se avaa mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia tuotteita, palveluita, kokemuksia ja kansainvälistä liiketoimintaa, joiden taustalla ovat uudet teknologiat kuten 3D-mallinnus, lisätty- ja virtuaalitodellisuus, tekoäly sekä uniikkikappaleiden ostamisen mahdollistava NFT. Digitaalinen muoti on kokemuksellista, esittävää, tapa ilmaista itseä ja omaa identiteettiään.
Digitaaliset alustat mahdollistavat uudenlaiset elämykset digitaalisen muodin esittelyyn, myyntiin ja markkinointiin. Myyntipaikkoja ovat esimerkiksi pelit, verkkokauppa ja virtuaalitapahtumat. Digitalisaatio uudistaa ja tehostaa muodin suunnittelu- ja tuotantoprosesseja. Digitaalinen muoti vaatii uudenlaista ja monipuolista osaamista ja osaajia, monialaista yhteistyötä ja yhteiskehittämistä. Ala laajenee perinteisestä valmistusprosessiin keskittyvistä suunnittelijoista pelkkään digitaaliseen muotiin keskittyviin suunnittelijoihin.
Kohderyhmä
Hankkeen kohderyhmiä ovat Kanta-Hämeen muotoilun yritykset, vaatevalmistajat, suunnittelijat, IT-alan yritykset, graafisen suunnittelun yritykset ja mainostoimistot, pelialan yritykset, opiskelijat. Pääpaino on pk-yrityksissä, joiden tavoitteena on kehittää, kokeilla ja uudistaa tuotteita, palveluita, prosesseja, liiketoimintaa tai myyntiä digitaalisuudessa digitaalisen muodin kontekstissa.
Toiminta-alue
Hanke toimii kanta-Hämeen alueella.
Hankkeen toimenpiteet ja tulokset
HANKKEEN TAVOITTEET
- DIGITAALISEN MUOTOILUN JA MUODIN INNOVAATIOEKOSYSTEEMI
Hankkeessa kootaan monialainen digitaalisen muotoilun ja muodin ekosysteemi, joka koostuu muodin, muotoilun, IT-alan, pelialan, graafisen suunnittelun, mainonnan ja materiaalialan yrityksistä ja toimijoista sekä käyttäjistä ja digitaalisen muodin edelläkävijöistä. - DIGITAALISEN MUODIN TEKNOLOGIOIDEN OSAAMISEN EDISTÄMINEN
Tavoitteena on uusien digitaalisen muodin palveluiden tai tuotteiden, esittely-ympäristöjen ja käyttäjäkokemuksen kehittäminen. Toteutuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua soveltuvin osin. - DIGITAALISTEN TUOTTEIDEN/PALVELUIDEN YHTEISKEHITTÄMINEN JA PILOTOINTI
HANKKEEN TULOKSET
Hankkeen tuloksina osallistuvien yritysten ja organisaatioiden osaaminen kehittyy digitaalisen muodin teknologioissa, prosessien kehittämisessä ja teknologioiden käyttöönotossa. Digitalisaatio mahdollistaa uudistumisen, paremman kilpailukyvyn ja elinkeinon kestävän kasvun. Hankkeen neljä keskeistä tulosta ovat:
- Toimiva digitaalisen muotoilun innovaatioekosysteemi
Ekosysteemi on syntynyt tiiviistä yhteistyöstä eri alueen toimijoiden ja yrityksien sekä ohjausryhmän kanssa. Ekosysteemiä vahvistaa aktiviinen viestiminen sekä tuloksien jakaminen. Ekosysteemille on jaettu hyödyllistä tietoa mm. digitaalisista työvälineistä, joita ne voivat ottaa omassa toiminnassaan käyttöönsä. Listaus digitaalisista työkaluista sekä erilaisista käyttöohjeista on esillä hankkeen jatkokehittämillä Future Wearables Lab -sivuilla. - digitaalisen muotoilun teknologioiden osaamisen kehittyminen pilotoitujen (1-2 kpl) ja yhteiskehittyjen palveluiden/tuotteiden myötä. Hankkeessa on toteutettu yhteistyössä 2 pilottia tuotteiden räätälöintiin liittyen Jaana Huhtanen Design ja Rykkeri Oy:n kanssa.
Jaana Huhtanen Design pilottia ja sen toimintoja voi kokeilla Figmassa TÄSTÄ.
Rykkerin pilottia ja sen toimintoja voi kokeilla Figmassa TÄSTÄ.
Hankkeessa toteutettiin virtuaalisen sovituksen pilotti. Pilotissa Deafmetalin kuulokoruja voi sovittaa Snapchat filtterin avulla Snapchat sovelluksessa. Virtuaalisovituksessa asiakas voi vaihtaa korun ketjun pituutta sekä väriä. Testaa alta Snapchat koodien avulla virtuaalista sovitusta.
Virtuaaligallerioiden toimivuutta palveluiden esittämiseksi uudenlaisella elämyksellisellä tavalla pilotoitiin Taide- ja koulutuskeskus Ellin koulutustarjonnan tuomisella Spatial virtuaaligalleriaympäristöön. Ellin pilottia ja sen koulutustarjontaan voin tutustua Spatialissa TÄSTÄ.
3. digitaalinen ja fyysinen näytö/näyttely käyttäjäkokemuksineen. ”Virtual Häme – Muodin Muuttuva Maisema” -virtuaalinäyttely on toteutettu hyödyntäen piloteissa syntyneitä tuloksia ja yhdistämällä ne tarinallisuuteen sekä hämäläisiin maisemiin. VR-laseilla katseltavaa ja koettavaa elämyksellistä kokonaisuutta pääsee kokeilemaan hankkeen eri tapahtumissa. Virtuaalinäytöksestä on toteutettu video. Videon voi katsella tästä linkistä.
4. Viestinnällisesti syntyy blogeja (2-3 kpl), verkkosivusto ja vaikuttavuustutkimus.
Hankkeen tuloksia nostetaan näille hankesivuille sekä Future Wearables Lab -sivustolle esille.
Hankkeen tapahtumat
- TYÖPAJA 3, torstai 18.4.2024 klo 9-11 (online)
Kolmannessa ja hankkeen viimeisessä työpajassa keskityttiin virtuaalisen ja fyysisen näytöksen/näyttelyn tyyliin, tunnelmaan, ominaisuuksiin sekä haluttuihin sisältöihin. Valmis virtuaalinäytös ja tämän fyysinen toteutus julkaistaan 2024 vuoden lopussa. - TYÖPAJA 2, perjantai 9.2.2024 klo 9-11
Työpajassa jatkettiin tarpeiden ja toiveiden kartoittamista. Näiden pohjalta yhdessä määriteltiin pilotti 1 ja pilotti 2 aiheet, joita yritys-opiskelijayhteistyössä lähdetään kevään 2024 aikana toteuttamaan. - TYÖPAJA 1, tiistai 21.11.2023 klo 9-15
Työpajassa verkostoiduttiin, kuultiin digitaalisen muodin ja muotoilu asiantuntijoiden Gabriele Moschin (Head of Education – Fashion Design & Fashion Business Creative/Copywriter) ja Andrea Filippin (Art Director, Fashion Industry) alustus aiheeseen sekä nähtiin muita digitaalisuutta hyödyntäviä esimerkkejä ja jo toteutettuja kokonaisuuksia muotoilun ja muodin alueelta. Työpajaosuudessa kartoitettiin osallistujien tarpeita ja ideoita, joita hankkeen puitteissa yrityksien ja toimijoiden kanssa yhteistyössä lähdetään kehittämään myöhemmin piloteiksi. - Häme Virtual – Muodin Muuttuva Maisema -näyttely, torstaina 31.10.2024 klo 13-16
Hanke järjesti HAMKin pääkampuksella Hämeenlinnassa lopputapahtuman, jossa kävijät pääsivät tutustumaan ja testaamaan hankkeessa yhteistyössä yrityksien kanssa toteutettuihin pilotteihin sekä kokeilemaan Häme Virtual – Muodin Muuttuva Maisema -virtuaalinäytöstä VR-lasien avulla.
- Hankkeen juliste
- Hankkeen tietosuojailmoitus
- Digitaalisen muodin mahdollisuudet, Satu Jumisko-Pyykkö & Anna Huoviala, HAMK Unlimited artikkeli, 18.4.2023
- Digitalisaatio mullistaa muotoilun ja muodin markkinoita sekä tuo alalle useita kestäviä ratkaisuja, Heidi Kerkola & Satu Jumisko-Pyykkö, HAMK Smart tiedote, 3.10.2023
- Hankkeesta juttu HAMKin uutiskirjeessä, 5.10.2023
- 17.9.2024 Teknologiapäivät. Hanke osallistui HAMKin pääkampuksella järjestettävään Teknologiapäivät tapahtumaan omalla esittelypisteellä. Tilaisuudessa pääsi tutustumaan ja testaamaan hankkeessa toteutettua ”Häme Virtual – Muodin Muuttuva Maisema” -virtuaalinäytöstä VR-laseilla.
Lue lisää tapahtumasta! - 27.9.2024 Tutkijoiden yö. Hanke osallistui Kauppakeskus Goodmanissa järjestettävään Euroopan laajuiseen Tukijoiden yö -tapahtumaan. Tapahtumassa pääsi kokeilemaan hankkeessa toteutettua virtuaalinäytöstä VR-laseilla.
Lue lisää Tutkijoiden yö -tapahtumasta! - Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa -hanke on osa KULKEVA -hankkeen yhteistyöverkostoa. KULKEVA -hankkeen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja yhteistyötä eri hanketoimijoiden välillä.
Yhteystiedot
Projektipäällikkö: Heidi Kerkola
Asiantuntijat: Satu Jumisko-Pyykkö, Tiina Ahola, Wilho Rönkä, Ville Siipola, Nina Kyber
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin: