Hyppää sisältöön

Digitaalinen muoti ja muotoilu

Älykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa

Hämeen liitto. Regional council of Häme. Kirjoitettu mustalla. Ylhäällä punainen vaakuna.

Hankkeen tiedot

HankeÄlykkyydestä uutta vastuullista muotoilua, muotia, osaamista ja liiketoimintaa
Kesto1.9.2023-28.2.2025
ToteuttajatHämeen ammattikorkeakoulu
RahoittajatHämeen liitto
Budjetti101 092 €

Digitaalinen muoti ja muotoilu on nopeasti kasvavaa, uusia liiketoimintamahdollisuuksia täynnä ja tukee kestävää kehitystä.

Digitaalinen muotoilu tarjoaa kestäviä ratkaisuja tekstiiliteollisuuden valtaviin negatiivisiin ympäristövaikutuksiin ja pikamuodin kulutukseen. Se tuottaa virtuaalisia 3D-vaateprototyyppejä. Niihin pukeutuvat esimerkiksi ihmisten digitaaliset profiilit ja avattaret peleissä, niitä voidaan hyödyntää fyysisen vaatteen suunnittelu- ja toteutusprosessissa, eri kauppapaikoilla sekä palveluissa, kuten virtuaalisovituksessa.

Ala on nuori ja voimakkaassa kasvussa. Se avaa mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia tuotteita, palveluita, kokemuksia ja kansainvälistä liiketoimintaa, joiden taustalla ovat uudet teknologiat kuten 3D-mallinnus, lisätty- ja virtuaalitodellisuus, tekoäly sekä uniikkikappaleiden ostamisen mahdollistava NFT. Digitaalinen muoti on kokemuksellista, esittävää, tapa ilmaista itseä ja omaa identiteettiään.

Digitaaliset alustat mahdollistavat uudenlaiset elämykset digitaalisen muodin esittelyyn, myyntiin ja markkinointiin. Myyntipaikkoja ovat esimerkiksi pelit, verkkokauppa ja virtuaalitapahtumat. Digitalisaatio uudistaa ja tehostaa muodin suunnittelu- ja tuotantoprosesseja. Digitaalinen muoti vaatii uudenlaista ja monipuolista osaamista ja osaajia, monialaista yhteistyötä ja yhteiskehittämistä. Ala laajenee perinteisestä valmistusprosessiin keskittyvistä suunnittelijoista pelkkään digitaaliseen muotiin keskittyviin suunnittelijoihin.

Kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmiä ovat Kanta-Hämeen muotoilun yritykset, vaatevalmistajat, suunnittelijat, IT-alan yritykset, graafisen suunnittelun yritykset ja mainostoimistot, pelialan yritykset, opiskelijat. Pääpaino on pk-yrityksissä, joiden tavoitteena on kehittää, kokeilla ja uudistaa tuotteita, palveluita, prosesseja, liiketoimintaa tai myyntiä digitaalisuudessa digitaalisen muodin kontekstissa.

Toiminta-alue

Hanke toimii kanta-Hämeen alueella.

Hankkeen toimenpiteet ja tulokset

HANKKEEN TAVOITTEET

  1. DIGITAALISEN MUOTOILUN JA MUODIN INNOVAATIOEKOSYSTEEMI
    Hankkeessa kootaan  monialainen digitaalisen muotoilun ja muodin ekosysteemi, joka koostuu muodin, muotoilun, IT-alan, pelialan, graafisen suunnittelun, mainonnan ja materiaalialan yrityksistä ja toimijoista sekä käyttäjistä ja digitaalisen muodin edelläkävijöistä.
  2. DIGITAALISEN MUODIN TEKNOLOGIOIDEN OSAAMISEN EDISTÄMINEN
    Tavoitteena on uusien digitaalisen muodin palveluiden tai tuotteiden, esittely-ympäristöjen ja käyttäjäkokemuksen kehittäminen. Toteutuksessa hyödynnetään muotoiluajattelua soveltuvin osin.
  3. DIGITAALISTEN TUOTTEIDEN/PALVELUIDEN YHTEISKEHITTÄMINEN JA PILOTOINTI

HANKKEEN TULOKSET
Hankkeen tuloksina osallistuvien yritysten ja organisaatioiden osaaminen kehittyy digitaalisen muodin teknologioissa, prosessien kehittämisessä ja teknologioiden käyttöönotossa. Digitalisaatio mahdollistaa uudistumisen, paremman kilpailukyvyn ja elinkeinon kestävän kasvun. Hankkeen neljä keskeistä tulosta ovat:

  1. Toimiva digitaalisen muotoilun innovaatioekosysteemi,
  2. digitaalisen muotoilun teknologioiden osaamisen kehittyminen pilotoitujen (1-2 kpl) ja yhteiskehittyjen palveluiden/tuotteiden myötä.
  3. digitaalinen ja fyysinen näytö/näyttely käyttäjäkokemuksineen.
  4. Viestinnällisesti syntyy blogeja (2-3 kpl), verkkosivusto ja vaikuttavuustutkimus.

Hankkeen tuloksia nostetaan näille hankesivuille sekä Future Wearables Lab -sivustolle esille.

Hankkeen tapahtumat

  • TYÖPAJA 3, torstai 18.4.2024 klo 9-11 (online)
    Kolmannessa ja hankkeen viimeisessä työpajassa keskityttiin virtuaalisen ja fyysisen näytöksen/näyttelyn tyyliin, tunnelmaan, ominaisuuksiin sekä haluttuihin sisältöihin. Valmis virtuaalinäytös ja tämän fyysinen toteutus julkaistaan 2024 vuoden lopussa.
  • TYÖPAJA 2, perjantai 9.2.2024 klo 9-11
    Työpajassa jatkettiin tarpeiden ja toiveiden kartoittamista. Näiden pohjalta yhdessä määriteltiin pilotti 1 ja pilotti 2 aiheet, joita yritys-opiskelijayhteistyössä lähdetään kevään 2024 aikana toteuttamaan.
  • TYÖPAJA 1, tiistai 21.11.2023 klo 9-15
    Työpajassa verkostoiduttiin, kuultiin digitaalisen muodin ja muotoilu asiantuntijoiden Gabriele Moschin (Head of Education – Fashion Design & Fashion Business Creative/Copywriter) ja Andrea Filippin (Art Director, Fashion Industry) alustus aiheeseen sekä nähtiin muita digitaalisuutta hyödyntäviä esimerkkejä ja jo toteutettuja kokonaisuuksia muotoilun ja muodin alueelta. Työpajaosuudessa kartoitettiin osallistujien tarpeita ja ideoita, joita hankkeen puitteissa yrityksien ja toimijoiden kanssa yhteistyössä lähdetään kehittämään myöhemmin piloteiksi.

Yhteystiedot

Projektipäällikkö: Heidi Kerkola

Asiantuntijat: Satu Jumisko-Pyykkö, Tiina Ahola, Wilho Rönkä, Ville Siipola, Nina Kyber

Seuraa meitä somessa!

Tutustu tutkimuksemme somekanaviin: