Hyppää sisältöön

HAMK kutsuu alumneja jakamaan oman tarinansa valmistumisen jälkeen “Letter Home” – kampanjan avulla. Näiden tarinoiden kautta juhlistamme alumnien polkuja, vahvistamme yhteisöllisyyttä ja inspiroimme nykyisiä opiskelijoita todellisilla kokemuksilla.

“Jokainen henkilökohtainen tarina maalaa elävän kuvan siitä, mihin HAMKin koulutus voi viedä – ja muistuttaa nykyisiä opiskelijoita siitä, että mahdollisuudet ovat rajattomat,”
sanoo Katariina From, HAMKin urapalveluiden ja alumnitoiminnan asiantuntija.

Jaa oma HAMK-tarinasi

Haluamme kuulla sinusta – olitpa missä elämänvaiheessa tahansa! Jokaisella tarinalla on merkitystä, oli se sitten uudesta työstä, henkilökohtaisesta projektista tai vaikka viikonlopun kuulumisista. Jokainen päivitys vahvistaa yhteyttämme – olemme yhteisö, joka koostuu oikeista ihmisitä ja aidoista alumneista.

Näin osallistut

Lähetä tarinasi ja valokuvasi osoitteeseen alumni@hamk.fi.
Muista liittää mukaan:

  • Nimesi, valmistumisvuotesi ja koulutuksesi
  • Kirjeesi tai viestisi – se voi olla lyhyt ja keskusteleva tai pidempi ja pohdiskeleva. Kirjoita mistä tahansa haluat: urasta, opinnoista, yrittäjyydestä, perhe-elämästä, muutosta, harrastuksista tai arjen hetkistä.
  • Valokuvasi – mielellään hyvälaatuinen, vaakasuuntainen kuva, joka kuvastaa elämääsi, työtäsi tai ympäristöäsi tällä hetkellä.

Otamme mielellämme vastaan kaikenlaisia tarinoita – pienistä kuulumisista suuriin saavutuksiin. Sinun ei tarvitse olla huippujohtaja tai seikkailija osallistuaksesi. Haluamme vain antaa äänen alumneillemme ja juhlistaa niitä todellisia tarinoita, joista HAMKin yhteisö muodostuu.

Mahdollisuus voittaa HAMK Care Package

Kaikki kampanjaan osallistuvat alumnit osallistuvat automaattisesti HAMK Care Package -lahjapaketin arvontaan.
Kolme onnekasta osallistujaa saa HAMKin tuotepaketin, joka toimitetaan minne päin maailmaa tahansa. Voittajille ilmoitetaan sähköpostitse.

Jaa tarinasi – anna äänesi kuulua

Kun lähetät meille Letter Home -kirjeesi, julkaisemme tarinasi ylpeänä HAMKin virallisissa kanavissa, kuten:

Sanasi voivat inspiroida nykyisiä opiskelijoita kulkemaan omaa polkuaan ja auttavat meitä juhlistamaan alumnien saavutuksia.

Mitä tapahtuu, kun olet lähettänyt tarinasi

Kun olemme vastaanottaneet tarinasi, lähetämme sinulle lyhyen kiitosviestin vahvistukseksi.
Viestintätiimimme voi tehdä pieniä muokkauksia tekstin selkeyden, kieliopin tai muodon vuoksi – mutta älä huoli, olemme yhteydessä sinuun ennen kuin teemme mitään suurempia muutoksia.

Lähettämällä kirjeesi ja valokuvasi annat HAMKille luvan julkaista tarinasi – yhdessä nimesi, opintotaustasi ja valokuvasi kanssa – virallisissa kanavissamme.

Jos sinulla on toiveita siitä, miten tarinasi tai valokuvasi käytetään, kerro siitä meille viestiä lähettäessäsi. Otamme toiveesi mielellämme huomioon.

Pysy yhteydessä

Liity myös HAMKin alumniverkostoon, jossa pääset seuraamaan uutisia, tapahtumia ja tulevia mahdollisuuksia olla yhteydessä yhteisöön.
alumni-register.hamk.fi

Jokaisella tarinalla on merkitystä.

Olipa matkasi vienyt sinut maailman toiselle puolelle tai aivan nurkan taakse – HAMK haluaa kuulla sinusta.

Lähetä oma Letter Home -kirjeesi osoitteeseen alumni@hamk.fi
Ole yhteydessä, jaa tarinasi ja inspiroi muita

Letter Home -kampanja on osa HAMKin alumnitoimintaa

Letter Home -kampanja on osa HAMKin alumnitoimintaa ja toteutetaan yhteistyössä Momentti-hankkeen kanssa.Alumnitoiminnan tavoitteena on tarjota palveluita ja tapahtumia, jotka tukevat yhteyttä HAMKin yhteisöön. Alumnit voivat osallistua mentorointiin, kehittää verkostojaan ja hyödyntää tukipalveluita uran ja henkilökohtaisen kasvun tueksi.

Tule mukaan jakamaan kokemuksesi, inspiroimaan omalla tarinallasi ja oppimaan yhdessä! HAMKin urapalvelut kutsuu lämpimästi kaikki HAMKin alumnit ympäri maailmaa mentoreiksi HAMKin alumnimentoriohjelmaan 2026.

Ohjelma yhdistää HAMKista valmistuneet eri alojen opiskelijoihin, tukien heitä opinnoissa, urasuunnittelussa ja työelämän ymmärtämisessä.

Mentorina sinulla on mahdollisuus jakaa omaa osaamistasi, vaihtaa ajatuksia ja vahvistaa yhteyttäsi HAMKin yhteisöön samalla kehittäen omia johtamis- ja vuorovaikutustaitojasi.

Tämä hanke on osa HAMKin alumnitoimintaa, jonka kautta tarjoamme erilaisia palveluja ja tapahtumia alumnien tueksi – tarjoten monipuolisia mahdollisuuksia pysyä yhteydessä HAMKin yhteisöön.

Tietoa ohjelmasta

Alumnimentoriohjelma on yhteisöllinen oppimiskokemus HAMKin alumnien ja opiskelijoiden välillä.
Mentorit tukevat opiskelijoita keskustelujen kautta ammatillisessa kasvussa.

Osallistujahaku ohjelmaan avautuu syksyllä 2025, ja mentorointitapaamiset järjestetään keväällä 2026.
Tapaamiset voivat olla verkossa tai kasvokkain, osallistujien aikatauluista ja sijainnista riippuen.

Ohjelman kieli on suomi ja/tai englanti.

Tärkeät päivämäärät:

  • Ilmoittaudu mentoriksi: 14.1.2026 mennessä
  • Kickstart-tapahtuma verkossa: 29.1.2026 klo 16.00–17.00
  • Päätöstapahtuma verkossa: 23.4.2026 klo 16.00–17.00

HAMKin urapalvelut tukee kaikkia mentoreita koko prosessin ajan – mentoroinnin parien muodostamisesta aina keskustelumateriaalien tarjoamiseen saakka.
Yksilömentorointi on suositeltavaa, mutta myös pienryhmämentorointi on mahdollista.


Miksi ryhtyä mentoriksi?

Mentorina pääset:

Mentorointi on yhteinen oppimismatka – sekä mentori (alumni) että aktori (opiskelija) saavat uusia näkökulmia ja inspiraatiota omaan ammatilliseen kasvuunsa.

Miten ohjelma etenee

Kuka voi olla mentori?

Ohjelma on avoin kaikille HAMKin alumneille kaikilta aloilta ja kaikkialta maailmasta, jotka:

Erilaiset taustat ja tarinat tarjoavat opiskelijoille arvokkaita näkökulmia ja kannustusta.

Näin haet mukaan

  • Täytä verkkohakulomake viimeistään 14.1.2026.
  • Hyväksymisen jälkeen HAMKin urapalvelut ottaa sinuun yhteyttä lisätietojen kera.
  • Kaikki hyväksytyt mentorit saavat lisäohjeet ennen kickstart-tapahtumaa.

Alumnimentorointiohjelma on osa HAMKin alumnitoimintaa ja toteutetaan yhteistyössä Momentti-hankkeen kanssa.Alumnitoiminnan tavoitteena on tarjota palveluita ja tapahtumia, jotka tukevat yhteyttä HAMKin yhteisöön. Alumnit voivat osallistua mentorointiin, kehittää verkostojaan ja hyödyntää tukipalveluita uran ja henkilökohtaisen kasvun tueksi.

Lisätietoja

Hämeen ammattikorkeakoulun, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Tallinnan yliopiston, Tartu Science Parkin ja Riihimäen kaupungin kolmivuotinen ’BeScaled – Baltic Scale-up Ecosystem for Security, National Defense, and Crisis Resilience Businesses’ -hanke auttaa Itämeren alueen nuoria kasvuyrityksiä tunnistamaan kaksoiskäyttöpotentiaalinsa ja suuntautumaan puolustus- ja turvallisuussektorille.

Itämeren alueen puolustus- ja turvallisuussektori kasvaa nopeasti, mutta monilla yrityksillä on haasteita markkinoille pääsyn osalta rajallisen tiedon, niukkojen resurssien ja alakohtaisen asiantuntemuksen puutteen vuoksi. Näitä haasteita syventävät entisestään Euroopan puolustus- ja turvallisuussektorin pirstaleisuus sekä alueen valtioiden pienet kotimarkkinat. 

”Itämeren alueella on paljon potentiaalisia toimialoja ja osaamista, jotka voisivat vahvistaa alueen turvallisuutta paljon nykyistä laajemmin kaksoiskäyttöroolissa. Esimerkiksi peliteollisuuden, logistiikan, digitaalisten palveluiden, lisätyn todellisuuden, tekoälyn sekä kommunikaation saralla yrityksillä olisi paljon annettavaa puolustus- ja turvallisuussektorille. Näiden mahdollisuuksien tunnistaminen ja hyödyntämisessä alkuun pääseminen on kuitenkin usein nuorille kasvuyrityksille haastavaa”, sanoo BeScaled-hankkeen projektipäällikkö Juri Mattila.

BeScaled-hanke pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin auttamalla eri aloilla toimivia nuoria kasvuyrityksiä tunnistamaan kaksoiskäyttöpotentiaalinsa ja suuntautumaan puolustus- ja turvallisuussektorille kansainvälisenä yhteistyönä kehitetyn esikiihdytysohjelman avulla. Projektin kuusivaiheinen esikiihdytysohjelma kattaa puolustus- ja turvallisuussektorin perehdyttämisen, johdon konsultoinnin ja tavoitetilan määrittelyn, liiketoimintamallin kehityksen, tuotekehittelyn sekä integroinnin EU:n ja NATO:n innovaatioekosysteemeihin kasvupolun seuraavaan vaiheeseen. Lisäksi ohjelma tarjoaa nuorille kasvuyrityksille kontaktiverkoston ja yhteydet puolustus- ja turvallisuusalan yritysmentoreihin, asiantuntijoihin, sijoittajiin ja muihin osaamisresursseihin. 

Hankkeen päätavoitteena on tuottaa 25 uutta kaksoiskäyttöhyödykkeitä ja -palveluita tarjoavaa yritystä puolustus- ja turvallisuussektorille Itämeren alueella. Samalla hanke pyrkii edistämään alueen innovaatioiden kehitystä, valtioiden välistä yhteistyötä sekä entistä parempaa resilienssiä ja kilpailukykyä puolustus- ja turvallisuusalalla. 

BeScaled -hanke

Hankkeen päätavoitteena on tuottaa 25 uutta kaksoiskäyttöhyödykkeitä tarjoavaa yritystä puolustus- ja turvallisuusalalle Itämeren alueella. Samalla edistäen innovaatiota, valtioiden välistä yhteistyötä sekä entistä parempaa resilienssiä ja kilpailukykyä puolustus- ja turvallisuusalalla. 

  • Hanke on käynnissä 01.05.2025 – 30.04.2028
  • Hankkeet toteuttajat ovat Hämeen ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Tallinnan yliopisto, Tartu Science Park ja Riihimäen Kaupunki
  • Rahoittajana on Erasmus+, Interreg Central Baltic -ohjelma
  • Kokonaisbudjetti on 1 546 000€

Lisätietoja:

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli.

Suomessa arvioidaan syntyvän jopa noin 130 terawattituntia hukkalämpöä vuosittain. Tämä on enemmän kuin suomalaisten kuluttama sähkön määrä vuodessa, mikä oli n. 83 TWh vuonna 2024. Lisäksi vain murto-osa hukkalämmöstä hyödynnetään, vaikka se olisi teknisesti mahdollista. Tämä selviää Hämeen ammattikorkeakoulun hukkalämmön nykytilaa kartoittaneesta analyysista.

Jopa yli puolet ihmisten tuottamasta energiasta on hukkalämpöä, eli teollisuuden ja kiinteistöjen prosesseissa syntyvää ylimääräistä lämpöä, joka päätyy ympäristöön hyödyntämättä. Lämmitykseen kuluu erityisesti pohjoisilla leveyksillä paljon energiaa, joten hukkalämmön talteenotto voisi merkittävästi vähentää lämmitysenergian tarvetta.

Energian kiertotaloudesta on kyse silloin, kun muualla syntynyt ylimääräinen lämpöenergia otetaan talteen ja hyödynnetään toisaalla. Hukkalämpöön on alettu viime vuosina kiinnittää enemmän huomiota, mutta vielä on paljon tehtävää. Energian tuottamisella ja kulutuksella on suuri hiilijalanjälki. Vähentääksemme hiilijalanjälkeämme on syytä kiinnittää myös huomiota energian kiertotalouteen.

Hämeen ammattikorkeakoulun analyysi syventyy hukkalämpöön Suomessa. Analyysin mukaan vuosittain noin 35 TWh voitaisiin teknisesti hyödyntää, mutta tällä hetkellä vain noin 3TWh hyödynnetään.

Suurin hukkalämmön lähde on teollisuus, erityisesti paperi- ja selluteollisuus, terästeollisuus ja kemianteollisuus. Lisäksi hukkalämpöä syntyy kaupan alalla, uimahalleissa, jäähallien jäähdytyksessä, jätevedenpuhdistamoissa ja datakeskuksissa. Hyödyntämisen esteiksi tunnistettiin erityisesti tiedon puute, korkeat investointikustannukset ja riittämättömät taloudelliset kannustimet. Haasteita aiheuttavat myös lämpöenergian tuotannon ja tarpeen ajallinen ero sekä yhteistyön vaikeus eri toimijoiden välillä. Ratkaisuna analyysissa nostamme esiin lämpöpumppujen ja lämpövarastojen kasvavan merkityksen, kaksisuuntaisen kaukolämmön ja alueelliset matalalämpöverkot sekä erilaiset rahoitusmallit, kuten ESCO- ja leasing-ratkaisut, jotka voivat madaltaa investointikynnystä.

HUKKA-hankkeessa tutkimme, miten pääsemme tästä kolmesta lähemmäs 35:ttä TWh:ta. Tavoitteemme on kannustaa Kanta-Hämeen alueen hukkalämmön tuottajia investoimaan energian kiertotalouteen. Analyysi perustuu kirjallisuuskatsaukseen, asiantuntijahaastatteluihin ja yritysvierailuihin. Siinä kartoitetaan eri toimialojen, kuten teollisuuden, kaupan alan, uimahallien, jäähallien ja datakeskusten hukkalämpöpotentiaalia sekä teknologisia ja taloudellisia ratkaisuja. Olemme haastatelleet alueen toimijoita, järjestämme työpajan ja kokoamme merkittävimpien hukkalämmönlähteiden sijainnit energiakarttapalveluun, jotta tieto olisi helposti käytettävissä kunnille, yrityksille ja energiayhtiöille.

HUKKA- Hukkalämmöt hyötykäyttöön

HUKKA -hankkeessa tutkimme Kanta-Hämeen alueella syntyvää hukkalämpöä ja miten voisimme hyödyntää tätä. Lisäksi olemme julkaisseet hankkeessa nykytila-analyysin, jossa kerrotaan hukkalämmön tilanteesta Suomessa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Euroopan unionin osarahoittama

Lisätietoja:

Viime keväänä perustetun opiskelijoiden start-up-yrittäjyyttä edistävän yhdistyksen, HAMKESin piirissä on rekisteröity ensimmäinen yritys. Kaksi HAMKin opiskelijaa, Satar Salisu, Anusshika Nallahandi sekä heidän kollegansa Dian Weerasakara haluavat tehdä oppimisesta saavutettavampaa vertaisten tekemien videoiden avulla.

Opiskelijoiden yritys sai nimen UNICLIPS. Lyhyesti ideana on helpottaa ylittämään kielimuureja ja selkeyttää monimutkaista kurssimateriaalia tiiviiden, opiskelijoiden tekemien video-oppimiskoosteiden avulla. 

HAMKin kolmannen vuoden konetekniikan opiskelijat Satar ja Anusshika, kertovat idean syntyneen luokkahuoneessa. He huomasivat monien opiskelutovereiden kamppailevan englanninkielisen opetuksen ja laajan kurssimateriaalin kanssa. 

”Kaikki opiskelijat eivät ole sujuvia englannissa, ja hekin, jotka ovat, voivat olla vaikeuksissa erilaisten aksenttien vuoksi,” Satar huomauttaa. 

”Lisäksi opettajat lataavat usein valtavia oppimateriaaleja tai poistavat materiaalit tenttien jälkeen, joten on vaikeaa pysyä mukana tai kerrata asioita.” 

Opiskelijat päättivät luoda alustan, joka auttaisi kaikkia oppijoita – kielitaidosta tai läsnäolosta riippumatta – menestymään opinnoissaan. Satarin ja Anusshikan lisäksi mukana on Vaasan ammattikorkeakoulussa opiskeleva Dian Weerasakara.  

Vertaisoppimisen malli 

Ratkaisuna on vielä kehitteillä oleva verkkosivusto, jossa on lyhyitä ja ytimekkäitä video-oppimiskoosteita HAMKin kursseista. Maksimissaan 20 minuutin mittaiset videot tuottavat kurssin erinomaisesti suorittaneet opiskelijat.  Yksi kurssipaketti sisältää enintään seitsemän videota ja hinta on opiskelijalle kohtuullinen – korkeintaan kuusi euroa kuuden kuukauden käyttöoikeudesta. 

Toisin kuin yleisissä verkkopalveluissa, sisältö on räätälöity HAMKin opetussuunnitelman mukaan. 

 ”Esimerkiksi YouTubessa on paljon tietoa, mutta meidän videomme käsittelevät juuri sitä, mitä HAMKin kursseilla opetetaan,” Anusshika painottaa. 

Palvelu on suunnattu kaikille HAMKin opiskelijoille, mutta erityisesti niille, joilla on vaikeuksia tiettyjen aineiden kanssa. Menestyneet opiskelijat voivat osallistua ”scholar”-roolissa. Tällöin he saavat ensimmäisestä sadasta tekemästään videosta 70 prosenttia tuotosta, minkä jälkeen tuotto jaetaan puoliksi scholarin ja yrityksen kesken. 

Alkuvaiheessa alusta keskittyy ensimmäisen ja toisen vuoden kursseihin konetekniikassa, kansainvälisissä opinnoissa sekä ICT/Robotiikassa. Kun toiminta kasvaa, tarjonta voi laajentua myös muihin koulutuksiin. 

Vertaisoppimisen malli erottaa start-upin muista. Opiskelijat auttavat toisiaan jakamalla omia oppimiskokemuksiaan, mikä tekee sisällöstä samaistuttavaa ja relevanttia. Perustajat ovat itsekin opiskelijoita, joten alusta vastaa todellisiin arjen tarpeisiin. 

Liiketoimintamalli kannustaa myös laadukkaaseen sisältöön: scholar-opiskelijat palkitaan panoksestaan ja kaikki videot tarkastetaan ennen julkaisua. 

Julkaisu ennen joulukuuta 

Lähitavoitteena on julkaista verkkosivusto ennen joulukuuta, sopivasti ennen tenttikautta. Tiimi rekrytoi lisää scholar-opiskelijoita ja tekee yhteistyötä IT-opiskelijoiden kanssa alustan viimeistelyssä. Jos pilotti Riihimäen kampuksella onnistuu, perustajat toivovat laajentavansa palvelun HAMKin kaikille seitsemälle kampukselle. 

”Haluamme auttaa opiskelijoita valmistumaan ajoissa ja välttämään uusintakursseille joutumista,” Satar ja Anusshika kertovat. ”Jos voimme helpottaa oppimista edes muutamalle, se on sen arvoista.” 

HAMK kehittää kahden ukrainalaisyliopiston kanssa varhaiskasvatusta Ukrainassa. Tarkoituksena on tuottaa opintokokonaisuuksia, jotka mm. vahvistavat varhaiskasvatuksen opettajien kykyä tunnistaa lasten trauma- ja stressioireita ja tarjota psykososiaalista tukea leikin ja itseilmaisun kautta.  

Hämeen ammattikorkeakoulu on käynnistänyt uuden yhteistyöhankkeen ukrainalaisten Harkovan V. N. Karazinin (KKNU) ja Pereiaslavin Hryhorii Skovorada (HSUP) yliopistojen kanssa. Tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen koulutusta Ukrainassa ja siinä suunnitellaan opintokokonaisuuksia, jotka käsittelevät traumainformoitua varhaiskasvatuksen opetusta.Traumainformoitu varhaiskasvatus ei ole trauman hoitoa vaan turvallisen ympäristön ja myötätuntoisen vuorovaikutussuheen luomista ja lasten tukemista yhdessä olemisen ja tekemisen kautta. 

AWARE-hankkeen vaikutukset tulevat ulottumaan yksittäisiä opettajia laajemmalle. Tavoitteena on, että traumainformoitu ja lapsilähtöinen opettajankoulutus juurtuu osaksi Ukrainan koulutusjärjestelmää Ukrainan koulu-uudistuksen mukaisesti. Tämä tukee lasten toipumista ja oppimista sekä vahvistaa opettajien työhyvinvointia ja jaksamista haastavissa oloissa. 

Tavoitteena hyvinvoivat lapset ja opettajat 

Yhteistyön tuloksena syntyy kaksi uutta kolmen opintopisteen laajuista opintokokonaisuutta: maisterivaiheen koulutusta opiskelijoille ja täydennyskoulutusta jo työssä oleville opettajille. Koulutukset vahvistavat opettajien valmiuksia tunnistaa lasten trauma- ja stressioireita, tarjota psykososiaalista tukea leikin ja itseilmaisun kautta sekä rakentaa turvallisia oppimisympäristöjä. 

Hankkeessa painotetaan kolmen korkeakoulukumppanin yhteiskehittämistä ja oppimista yhdessä.  

“Ukrainalaiset kumppanimme johtavat opintosisältöjen suunnittelua ja testausta, ja me tuemme prosessia pedagogisen osaamisemme ja laadunvarmistuksen avulla”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Johanna Tervo.  

Vierailu Hämeenlinnaan lokakuussa 

Osana hankkeen toimintaa ukrainalaiset yhteistyökumppanit vierailevat Hämeenlinnassa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran he saapuvat 27.–29. lokakuuta. Tällöin he tutustuvat suomalaiseen varhaiskasvatukseen, paikallisiin päiväkoteihin sekä järjestöihin, jotka tekevät työtä lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Vierailu sisältää myös yhteisiä työpajoja, joissa suunnitellaan hankkeen koulutuskokonaisuutta ja tulevaa opetussisältöä. Hanke saa rahoituksen Opetushallituksen Team Finland Knowledge -ohjelmasta. 

HAMK on mukana myös toisessa Opetushallituksen Bridge2Skills-hankkeessa. Siinä kehitetään Ukrainan ammatillista koulutusta. Syyskuun lopulla HAMKissa vieraili Ukrainan Opetus- ja tiedeministeriön ammatillisen koulutuksen johtaja Iryna Shumik. Vierailunsa aikana Shumik mm. tutustui ammatilliseen opettajankoulutukseen ja tapasi HAMKin rehtorit. Yhteistyö jatkuu ukrainalaisten opettajien ja rehtoreiden vierailuilla alueellamme myös lähiaikoina. 

Lisätietoja Aware-hankkeesta:

Kanta-Hämeen elinvoimaa haastaa se, että monet valmistuneet opiskelijat muuttavat pois maakunnasta, samalla kun alueen yritykset kärsivät osaajapulasta.

Olemme kehittäneet ratkaisuja, jotka tukevat opiskelijoiden työllistymistä, yrittäjyyttä ja alueelle kiinnittymistä sekä tiivistäneet oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä. Tavoitteenamme on ollut tehostaa uraohjausta ja selkeyttää opiskelijoiden palvelupolkuja. Olemme myös kehittäneet yrittäjyyteen kannustavia toimia, lisänneet työnantajien rekrytointiosaamista ja edistäneet opiskelijoiden verkostoitumista työelämään.

Opiskelijoiden työllistymisen ja pitovoiman edistäminen Kanta-Hämeessä -hankkeen tuloksena Kanta-Hämeeseen syntyi useita konkreettisia uudistuksia, jotka parantavat nuorten työllistymisen edellytyksiä ja kannustavat valmistuneita jäämään seudulle. Hämeen ammattikorkeakouluun luotiin tehostetun uraohjauksen malli, jonka pilotit saivat opiskelijoilta erinomaista palautetta. Tämä henkilökohtainen ja ryhmämuotoinen uravalmennus on vahvistanut opiskelijoiden työnhaku- ja urasuunnittelutaitoja. Opiskelijoiden uraohjaus jatkuu osana HAMKin urapalveluja.

Alueen työllistymismahdollisuudet näkyväksi

Hämeenlinna-tila

Olemme tuoneet alueen työllistymismahdollisuuksia näkyviin monipuolisesti. Yrityksiä on tuettu uusilla yhteistyömalleilla, kuten Linnan Kehitys Oy:n HR-klubilla, joka kokoaa yhteen 50 alueen henkilöstöasiantuntijaa vaihtamaan hyviä rekrytointikäytäntöjä. Lisäksi pyrimme vahvistamaan nuorten yrittäjyysosaamista muun muassa perustamalla Creative Business Clubin, johon osallistui vuoden aikana noin 70 opiskelijaa. Creative Business Club on suunniteltu erityisesti opiskelijoille ja nuorille verkostoitumiseen ja yrittäjyydestä oppimiseen.

Kartoitimme Kanta-Hämeen opiskelijoiden toiveita ja kokemuksia kyselyllä, ja saadun palautteen pohjalta mm. Hämeenlinnan kaupungin opiskelijaviestintää sekä kampuspalveluja kehitettiin opiskelijalähtöisemmiksi. Rakensimme Hämeenlinnan korkeakoulukeskukseen Hämeenlinna-tilan, jossa opiskelijat voivat kohdata sekä Hämeenlinnan kaupungin edustajia, että toisiaan. Hämeenlinnan kaupunki järjestää jatkossa infotilaisuuksiaan tässä tilassa, joka on kampuksen keskeisellä paikalla.

Nämä uudet toimintamallit ja verkostot – kuten uraohjausvalmennus, rekrytointiverkostot ja yrittäjyysklubi – jatkuvat HAMKin, Hämeenlinnan kaupungin, Linnan Kehityksen ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian toiminnassa, luoden vahvan pohjan yhteistyölle opiskelijapitovoiman vahvistamiseksi myös hankkeen päätyttyä.

Tästä on kyse

Pitovoima – Opiskelijoiden työllistymisen ja pitovoiman edistäminen Kanta-Hämeessä hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja se toteutettiin aikavälillä 1.3.2023 – 31.8.2025. Päähankkeen toteuttajana toimi Hämeenlinnan kaupunki ja osahankkeen toteuttajina HAMKin lisäksi toimivat Linnan Kehitys Oy ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

Tavoitteena oli vahvistaa maakunnan vetovoimaisuutta, alueen kilpailukykyä ja elinvoimaa sekä yrittäjyyden edellytyksiä ja taloutta.

Lisätietoja:

Suuret matkat tehdään ihmisen kokoisin askelin. Lämpimät onnittelut kaikille valmistuneille!

Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot 

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö 

Liiketoiminnan kehittämisen koulutus, Tradenomi (ylempi AMK) 

Heidi Reeta Johanna Karvinen, Hämeenlinna 

Satu Maaria Mikkola, Hämeenlinna 

Management of Sustainable Business -koulutus, Tradenomi (ylempi AMK) 

Rabiya Toktassynova, Ulkomaa 

Sustainable Technologies -koulutus, Insinööri (ylempi AMK) 

Agron Mehmeti, Hyvinkää 

Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus, Insinööri (ylempi AMK) 

Mika Vesa Juhani Helin, Forssa 

Nina Elisa Luukkonen, Nokia 

Tarja Anneli Sario, Kauniainen 

Sosiaali- ja terveysalan yksikkö 

Kriisitilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalalla -koulutus, Sairaanhoitaja (ylempi AMK) 

Johanna Birgitta Salmijärvi, Lempäälä 

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, Terveydenhoitaja (ylempi AMK) 

Tiina Tellervo Nikkanen, Hämeenlinna 

Ammattikorkeakoulututkinnot 

Bio- ja luonnonvara-alan yksikkö 

Bio- ja elintarviketekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Aleksi Eino Johannes Hakamäki, Vantaa 

Katja Kristiina Santamäki, Riihimäki 

Climate Smart Agriculture -koulutus, Bachelor of Natural Resources, Agrologi (AMK) 

Anuradha Priyankara Rankiri Pathirage, Hämeenlinna 

Kestävän kehityksen koulutus, Ympäristösuunnittelija (AMK) 

Elina Kaarina Ruotanen, Järvenpää 

Enni Maria Rantanen, Tampere 

Julia Kukka-Maria Juvonen, Turku 

Salla Maria Laari, Kangasala 

Metsätalouden koulutus, Metsätalousinsinööri (AMK) 

Harri Ilari Hautala, Jyväskylä 

Sanni Emilia Jaakkola, Hämeenlinna 

Ulla Maria Ollikainen, Raisio 

Puutarhatalouden koulutus, Hortonomi (AMK) 

Taru Susanna Lindberg, Hämeenlinna 
 

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö 

Hevosalan liiketoiminnan koulutus, Tradenomi (AMK) 

Laura Iris Helena Sevelius, Kemiönsaari 

Riikka Marika Räisänen, Vantaa 

International Business -koulutus, Bachelor of Business Administration, Tradenomi (AMK) 

Hasan All Banna Chowdhury, Tampere 

Konetekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Juha Markus Tapani Ranta, Lohja 

Santeri Tapani Vanhatalo, Helsinki 

Liikennealan koulutus, Insinööri (AMK) 

Niina Riitta Hramoff, Järvenpää 

Liiketalouden koulutus, Tradenomi (AMK) 

Kalle Sakari Erkko, Hämeenlinna 

Mechanical Engineering and Production Technology -koulutus, Bachelor of Engineering, Insinööri (AMK) 

Antti Markus Siltaniemi, Hämeenlinna 

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennusmestari -koulutus, Rakennusmestari (AMK) 

Tero Petteri Niemi, Hausjärvi 

Smart and Sustainable Design -koulutus, Artenomi (AMK) 

Iina Johanna Linnamurto, Savonlinna 

Juho Esko Kastemaa, Helsinki 

Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Jani Olavi Riipinen, Porvoo 

Juha Tapio Stenvall, Tuusula 

Kristian Tapani Kallionpää, Tampere 

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus, Insinööri (AMK) 

Tanja Maarit Heikkilä, Järvenpää 

Tieto- ja viestintätekniikka, biotalouden koulutus, Insinööri (AMK) 

Lauri Olavi Leino, Mynämäki 

Tietojenkäsittelyn koulutus, Tradenomi (AMK) 

Carita Karoliina Haavikko, Tampere 

Hanna Reeta Hakkarainen, Joensuu 

Janna Maria Kortelainen, Kaarina 

Jarmo Petteri Välimäki, Turku 

Jenny-Stina Hankela, Lempäälä 

Joonas Eemeli Soinila, Ylöjärvi 

Joonas Fernando Koskinen, Inkoo 

Jouni Aleksi Pehkonen, Kuopio 

Juho Berttel Kurki, Salo 

Kai-Mikael Kristian Kettunen, Joensuu 

Kaisa Maaria Ojaniemi, Tampere 

Mari Anni Asplund, Lahti 

Marjo Anneli Kriikkula, Lempäälä 

Mikael Kristian Fabritius, Hämeenlinna 

Salla Susanna Kaukonen, Janakkala 

Väinö Johannes Tuominen, Helsinki 

Sosiaali- ja terveysalan yksikkö 

Sairaanhoitajakoulutus, Sairaanhoitaja (AMK) 

Hennariikka Emilia Loponen, Hämeenlinna 

Lili Heyin Salorinta, Forssa 

Marjo Hannele Piira, Nokia 

Sanna Marita Nenonen, Hämeenlinna 

Tiia Maria Hurmerinta, Loimaa 

Sosionomikoulutus, Sosionomi (AMK)  

Eveliina Ilona Toikka, Hämeenlinna 

Jemina Amanda Viljanen, Hattula 

Karita Annastiina Viljanen, Nokia 

Kati Susanna Mesiranta-Tynkkynen, Tampere 

Milla Emmi Esteri Aho, Nokia 

Ronja Iida Emilia Huhtala, Kaarina 

Saana Linnea Konsell, Kaarina 

Terveydenhoitajankoulutus, Terveydenhoitaja (AMK) 

Mia Johanna Hintikka, Pälkäne 

Nea Aada Kristiina Kaija, Hämeenlinna 

Ammatillinen opettajakorkeakoulu 

Ammatillinen opettajankoulutus, pedagogiset opinnot 

Anu Sivonen, Hämeenlinna 

Kaniz Fatima, Ulkomaa 

Maija Veiss, Espoo 

Miia Pirinen, Kangasala 

Valmistuvien nimet julkaistu henkilöiden suostumuksella. 

Pedagoginen johtaminen on ammatillisen koulutuksen kontekstissa niukasti tutkittu, eikä siihen liity sellaista johtamiskoulutusta, joka kattaisi kokonaisvaltaisesti ammatillisen koulutuksen johtamisen erityispiirteet.

Haluamme syventää ymmärrystä ammatillisen koulutuksen johtamisesta ja luoda uudenlaisia avauksia pedagogisen johtamisosaamisen vahvistamiseen ammatillisessa koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa.

JOHTO+ -hankkeessa kehitämme toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin ammatilliseen koulutukseen. Lisäksi tutkimme siihen pohjautuvaa pedagogisen johtamisosaamisen koulutusta ammatillisessa opettajankoulutuksessa.

Tuotoksilla onkin mahdollista tukea koko koulutuskentän kykyä vastata yhteiskunnan, työelämän ja oppijoiden muuttuviin tarpeisiin vahvistamalla opettajien ja johtamistyössä toimivien johtamisosaamista.

Ammatillisen koulutuksen toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin kehittäminen perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja kartoittavaan kyselytutkimukseen ammatillisen koulutuksen johtajille ja esihenkilöille. Kehitettävän mallin keskiössä ovat raikkaat näkökulmat ammatillisen koulutuksen johtamiseen, kuten verkostojohtaminen, osaamisen johtaminen ja toimijuusjohtaminen. Valmis malli julkaistaan avoimesti, jolloin sitä voidaan käyttää oppilaitoksissa pedagogisen johtamisen itsearviointityökaluna.

Toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin pohjalta toteutamme ammatillisen opettajankoulutuksen opintojakson kahdessa ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (HAMK, Jamk). Tavoitteena on lisätä osallistujien osaamista pedagogisesta johtamisesta ammatillisessa koulutuksessa sekä tarjota ratkaisuja ja menetelmiä niin itsensä johtamiseen kuin työyhteisöjen toimijuuden vahvistamiseen.

Esittelemme hanketta AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä 29.-30.10.2025 Kokkolassa.  

Tästä on kyse

  • Hankkeen nimi: JOHTO+ Toimijuutta edistävä pedagoginen johtamisosaaminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
  • Kesto: 1.8.2025–31.12.2026
  • Toteuttajat: HAMK (päätoteuttaja), Jamk, Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto
  • Rahoittaja: Opettajankoulutusfoorumi

Lisätietoja:

HAMK käynnistää syksyllä 2026 uuden yrittäjyyspainotteisen sosionomikoulutuksen vastauksena sote-alan muutoksiin. Kehitys on jatkoa aiemmin perustetulle yrittäjyyspainotteiselle sairaanhoitajakoulutukselle.  Koulutukset tukevat pitkän tähtäimen tavoitetta rakentaa Forssaan sote-alan yrityskiihdyttämö. Yrittäjyyspainotteisista koulutuksista voi kuulla lisää sote-yrittäjien kokoontumisessa 20. lokakuuta. 

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) aloittaa yrittäjyyspainotteisen sosionomikoulutuksen. Aloituspaikkoja syksyllä 2026 alkavaan uuteen koulutukseen tulee 40. Uusi sosionomikoulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, mikä mahdollistaa opiskelun työskentelyn ohella.  

“Sosiaali- ja terveysala on murroksessa hyvinvointialueiden organisoitumisen ja niiden tiukan taloudellisen tilanteen vuoksi. Ala kaipaa kipeästi uusia innovaatioita ja uusia tapoja järjestää palveluita”, sanoo HAMKin sosiaali- ja terveysalan yksikön johtaja Anna Olkinuora. 

Koulutus tukee Forssan alueen kehittymistä synnyttämällä uutta yritystoimintaa ja vahvistamalla alueen osaamista sote-sektorilla, mutta se mahdollistaa myös osaamisen kasvattamisen valtakunnallisesti. Yhteistyötä tehdään muiden HAMKin koulutusten kanssa, jotta opiskelijat pääsevät jo opintojensa aikana verkostoitumaan ja työskentelemään monialaisesti. 

HAMK käynnisti Forssassa jo syksyllä 2024 ainutlaatuisen yrittäjyyspainotteisen sairaanhoitajakoulutuksen vastaamaan alan tarpeisiin. Aloituspaikkoja koulutuksessa on vuosittain noin 60. 

“Yrittäjyyspainotteinen sairaanhoitajakoulutus on kiinnostanut kevään yhteishauissa ja saanut hakijoita hyvin liikkeelle. Koulutus toteutetaan yhteistyössä HAMKin liiketalouden koulutusohjelman kanssa”, Olkinuora kertoo. 

Pidemmällä tähtäimellä HAMKin visiona on rakentaa Forssaan sosiaali- ja terveysalan yritystoiminnan kiihdyttämö, jossa luotaisiin alalle uusia toimintamalleja, innovaatioita, palveluita ja yrityksiä sekä tuettaisiin niiden kasvua alueellisista yrityksistä kansallisiksi ja globaaleiksi. 

Ministeri Grahn-Laasonen alueen sote-yrittäjien kokoontumiseen Forssaan 20.10. 

Yhteistyö työelämän ja alueen yritysten kanssa on ensiarvoisen tärkeää HAMKin koulutusten toteuttamisessa. 20. lokakuuta Forssassa järjestetään ”Soten parastajat – urapolkuja uudistajille” -tapahtuma, joka tuo yhteen Kanta-Hämeen alueen sote-yrittäjät ja sairaanhoitajaopiskelijat keskustelemaan yrittäjyyden mahdollisuuksista ja uusista urapoluista.  

Keynote-puhujina ovat sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä useita kansainvälisiä palkintoja saanut Auttamisen tori Commu -yrityksen perustaja Karoliina Kauhanen. Commu on muutamassa vuodessa kasvanut Suomen suurimmaksi auttamisen alustaksi, jossa voi pyytää ja antaa apua. Myös Forssan kaupunki on mukana Commussa. 

Media on tervetullut seuraamaan tapahtumaa. Lisätietoja tapahtumasta HAMKin verkkosivuilla

Lisätiedot koulutuksista: 

Lisätiedot Soten parastajat -tapahtumasta: