Hyppää sisältöön

RUN-Eurooppa-yliopisto (RUN-EU) laajenee. Kaksi uutta yliopistoa on liittynyt allianssiin: Liberecin yliopisto (TUL) Tšekistä ja Dunărea de Jos -yliopisto Galațissa (UGAL) Romaniasta. Niiden liittymisen myötä RUN-EU kokoaa nyt yhteen kymmenen korkeakoulua eri puolilta Eurooppaa.

Laajentuminen vahvistaa RUNin ja HAMKin yhteyksiä Keski- ja Itä-Eurooppaan ja auttaa kasvattamaan yhteistyötä opetuksessa, tutkimuksessa ja alueellisessa toiminnassa. Romanian ja Tšekin lisäksi RUN-Eurooppa-yliopistoon kuuluvat korkeakoulut Espanjasta, Portugalista, Suomesta, Irlannista, Itävallasta, Belgiasta ja Alankomaista.

”Uudet kumppanuudet tarjoavat HAMKille paljon uudenlaisia yhteistyömahdollisuuksia niin tutkimuksessa kuin koulutuksessakin. Yhteistyö on alkanut sujuvasti uuden yhteisen opintotarjonnan suunnittelulla ja neuvottelut esimerkiksi uuden, puettavan älykkyyden -teemaisen yhteistutkinnon kehittämiseksi on jo käynnistetty”, kertoo HAMKin RUN-projektipäällikkö Saara Lindén.

Technical University of Liberec (TUL)on tunnettu vahvasta työstään tekniikan, materiaalitieteen ja tekstiiliteknologian aloilla, käytännönläheisyydestään sekä tiivistä yhteistyöstä paikallisen teollisuuden kanssa. Lue lisää TULista heidän verkkosivuiltaan.

“Dunărea de Jos” University of Galați (UGAL) on tunnettu vahvuuksistaan tekniikan, merenkulun ja monitieteellisen tutkimuksen aloilla sekä vahvoista yhteyksistään paikallisiin yhteisöihin. Lue lisää UGALista heidän verkkosivuiltaan.

Lisätietoja:

RUN-Eurooppa-yliopisto

Olemme osa RUN-Eurooppa-yliopistoa, joka tuo yhteen kahdeksan yhteiseen visioon sitoutunutta eurooppalaista korkeakoulua seitsemästä eri maasta.

Uusi koulutus vastaa ammatillisen koulutuksen johtamisen ajankohtaisiin tarpeisiin.

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ammatillinen opettajakorkeakoulu avaa syksyllä 2027 uuden pedagogisen johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK), joka on suunnattu ammatillisen koulutuksen esihenkilö- ja johtotehtävissä toimiville. Koulutus tarjoaa mahdollisuuden syventää pedagogista johtajuusosaamista sekä vastata alan jatkuvasti muuttuviin haasteisiin. Ohjelma on avoin myös muille ammattilaisille, jotka työssään käsittelevät pedagogisen johtamisen kysymyksiä, esimerkiksi vapaan sivistystyön toimijoille.

Ennakoivaa johtamista tarvitaan

Ammatillinen koulutus toimii ympäristössä, jossa digitalisaatio, rahoitusmallien muutokset ja työelämän muutosvauhti edellyttävät osaavaa ja ennakoivaa johtamista.

“Uuden YAMK-tutkinnon tavoitteena on vahvistaa johtajuusosaamista erityisesti ammatillisen koulutuksen kontekstissa – painopisteinä pedagogisen johtamisen kokonaisymmärrys, systeeminen ajattelu, koulutuksen laatu, organisaation uudistumiskyky ja ihmisten johtaminen. Koulutus tukee pedagogisen johtajan ammatillista kasvua ja kehittymistä.”, koulutuspäällikkö Johanna Ärling kertoo.

Tutkimustiedon ja käytännön kehittämistyön yhdistäminen tukee osallistujien kykyä hyödyntää uusinta tutkittua tietoa omassa organisaatiossaan ja ymmärtää johtajuuden systeemisiä vaikutuksia koko oppilaitosyhteisössä.

Monipuolinen sisältö ja joustava toteutus

Uusi YAMK-tutkinto rakentuu tiiviissä vuoropuhelussa ammatillisen koulutuksen kentän kanssa, jotta sisältö vastaa johtamisen ajankohtaisiin osaamistarpeisiin. Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, mikä mahdollistaa opiskelun työn ohessa.

 “Koulutus tarjoaa konkreettisia työkaluja pedagogiseen kehittämiseen ja tukee johtajuuden vahvistamista. Kyseessä on merkittävä panostus ammatillisen koulutuksen laadun ja uudistumiskyvyn edistämiseksi”, Johanna Ärling summaa.

Lisätietoja:

Suuret matkat tehdään ihmisen kokoisin askelin. Lämpimät onnittelut kaikille valmistuneille!

Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Bio- ja luonnonvara-alan yksikkö

Biotalouden liiketoiminnan kehittämisen koulutus, Hortonomi (ylempi AMK)

Susanna Vuotikka, Hämeenlinna

Biotalouden ratkaisut -koulutus, Hortonomi (ylempi AMK)

Kari Tuomas Ojamies, Helsinki

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö

Liiketoiminnan kehittämisen koulutus, Tradenomi (ylempi AMK)

Emmi Hilla Maria Pietiläinen, Espoo

Jaana Tuula Loviisa Myllyniemi, Kangasala

Sustainable Technologies -koulutus, Insinööri (ylempi AMK)

Emmanuel Kwakye Opoku, Espoo

Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus, Insinööri (ylempi AMK)

Mikko Myller, Joensuu

Sini Jasmiina Alander, Lahti

Ammattikorkeakoulututkinnot

Bio- ja luonnonvara-alan yksikkö

Bio- ja elintarviketekniikan koulutus, Insinööri (AMK)

Elisa Anniina Halme, Hattula

Mikko Otto Tapani Laitinen, Janakkala

Sonja Marjatta Eteläaho, Janakkala

Kestävän kehityksen koulutus, Ympäristösuunnittelija (AMK)

Maiju Tuulia Majasalmi, Loppi

Paula Mirjami Paasimaa, Helsinki

Suvi Päivikki Korhonen, Kotka

Terhi Johanna Kuisma, Lempäälä

Metsätalouden koulutus, Metsätalousinsinööri (AMK)

Sara-Lotta Katariina Leiramo, Porvoo

Puutarhatalouden koulutus, Hortonomi (AMK)

Laura Emilia Pohjola, Tampere

Miska Viljami Haapalainen, Tampere

Rakennetun ympäristön koulutus, Hortonomi (AMK)

Ellanoora Helena Haronen, Tampere

Laura Helena Veijalainen, Vantaa

Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö

Computer Applications -koulutus, Bachelor of Business Administration, Tradenomi (AMK)

Herath Mudiyanselage Ravindu Yasas Bandara Herath, Vantaa

Roy Haoshen Liu, Hämeenlinna

Vjatšeslav Semjonov, Hämeenlinna

Construction Engineering -koulutus, Bachelor of Engineering, Insinööri (AMK)

Sandeep Teja Reddy Vuppalapadu, Hyvinkää

Electrical and Automation Engineering -koulutus, Bachelor of Engineering, Insinööri (AMK)

Iraia Torres, Pori

Osatohanmwen Emokpae, Tampere

International Business -koulutus, Bachelor of Business Administration, Tradenomi (AMK)

Anastasiia Lisitsyna, Valkeakoski

Artjom Kanaskin, Valkeakoski

Siiri Susanna Salonen, Tampere

Vanessa Sofie Kalijärvi, Kauhava

Konetekniikan koulutus, Insinööri (AMK)

Aleksi Mikael Ilmari Sievälä, Riihimäki

Miikka Mikael Matikainen, Hyvinkää

Liikennealan koulutus, Insinööri (AMK)

Jouni Kustaa Hievanen, Nurmijärvi

Liiketalouden koulutus, Tradenomi (AMK)

Rosanna Nuppu Karoliina Häkkinen, Pirkkala

Triin Ujok, Helsinki

Mechanical Engineering and Production Technology -koulutus, Bachelor of Engineering, Insinööri (AMK)

Sanju Shrestha, Järvenpää

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, insinööri -koulutus, Insinööri (AMK)

Heini Marika Heikkilä-Nikkanen, Hämeenlinna

Tuuni Kreeta Sofia Haapsaari, Pälkäne

Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, Insinööri (AMK)

Petri Kari Mikael Palo, Hollola

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus, Insinööri (AMK)

Teppo Olavi Soininen, Riihimäki

Tieto- ja viestintätekniikka, biotalouden koulutus, Insinööri (AMK)

Sari Johanna Lampinen, Jokioinen

Tietojenkäsittelyn koulutus, Tradenomi (AMK)

Anna Maria Saarikoski, Helsinki

Eeva Maria Arhipoff, Suomussalmi

Eiri Tirpa Anneli Laaksonen, Nurmijärvi

Erja Kristiina Pisilä, Riihimäki

Iida-Maria Savimäki, Hämeenlinna

Linnea Marja Karoliina Laukkanen, Lahti

Mari Pauliina Nieminen, Jämsä

Niko Kristian Kommio, Hämeenlinna

Riitta Maria Puhto, Pirkkala

Älykkään ja kestävän muotoilun koulutus, Artenomi (AMK)

Enna-Matilda Kukkola, Helsinki

Sosiaali- ja terveysalan yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus, Sairaanhoitaja (AMK)

Emmi Ilona Peltomäki, Hattula

Ira Emilia Alho, Akaa

Johanna Maria Klemola, Pälkäne

Meri Meira Orvokki Oksanen, Hämeenlinna

Neea Maria Eskelinen, Loimaa

Tiina Marjaana Mononen, Hattula

Sosionomikoulutus, Sosionomi (AMK)

Jonna Marjaana Koukkari, Tampere

Sumaya Haidarian, Tampere

Väinö Erkki Johannes Tiensuu, Hämeenlinna

Terveydenhoitajankoulutus, Terveydenhoitaja (AMK)

Aino Matilda Kouri, Hämeenlinna

Saara Raija Sofia Alfthan, Valkeakoski

Veera Mia-Maria Kinnunen, Raisio

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Ammatillinen opettajankoulutus, pedagogiset opinnot

Erkki Tuomela, Kauhava

Hanna Korkeila, Lahti

Jussi Urpo, Rauma

Tero Kiskonen, Vantaa

Valmistuvien nimet julkaistu henkilöiden suostumuksella.

Tekoälyosaaja-koulutus (30 op) antaa mahdollisuuden oppia, miten tekoälyä ja erilaisia tekoälytyökaluja voi hyödyntää omassa työssään.

Koulutuksessa perehdyt tekoälytyökaluihin työn tuottavuuden ja tehokkuuden lisääjinä, tutustut generatiivisten tekoälytyökalujen viimeisimpään kehitykseen ja hankit osaamista omien tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämiseksi.

Kuudesta opintojaksosta koostuvat opinnot tehdään kokonaan verkossa.

Koulutuksessa opit luomaan ja ohjelmoimaan omia hyötysovelluksia, kuten apurin, joka voi tekoälyn avulla luoda yhtenäisen raportin kaikista yrityksen PDF- ja Word-tiedostoista.

Tekoälyosaaja-koulutuksen ilmoittautuminen on auki 19.12.2025 asti.

Ennakkotehtävän ohjeistus ei koske seuraavia koulutuksia: Kulttuuri- ja taidetoiminta hyvinvoinnin edistäjänä, Luontoympäristöt ja hyvinvoinnin edistäminen sekä Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen. Edellä mainituissa koulutuksissa opiskelijavalinta tehdään valintakoeopintojaksosta ja opinnäytetyön arvosanasta saatavien pisteiden perusteella. 

Tämä ennakkotehtävä on kaksiosainen:

  1. opinnäytetyösuunnitelma ja
  2. motivaatiokirje

Ennakkotehtävän molemmat osat tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voit tulla valituksi koulutukseen.

Opinnäytetyösuunnitelma ja motivaatiokirje palautetaan yhtenä tiedostona. Katso ennakkotehtävän tarkemmat palautusohjeet kohdasta Ennakkotehtävän palautus. Noudatathan palautusohjeita, kiitos!

Hyvä hakija,

olet ollut työelämässä jo joitakin vuosia tai pidempäänkin. Olemme kiinnostuneita ajatuksistasi ja ideoistasi, joita yhdessä opintojen aikana voisimme lähteä kehittämään eteenpäin. Onko sinulla jokin työelämälähtöinen kehittämisidea tai -aihe, jonka haluaisit meille kertoa ja laatia siihen opinnäytetyösuunnitelman? Hakuvaiheen suunnitelmasta sinun ei kuitenkaan ole pakko tehdä opinnäytetyötä opintojen aikana.

Laadi suunnitelma sekä motivaatiokirje ja vakuuta meidät!

Opinnäytetyösuunnitelma

YAMK-opinnäytetyö on luonteeltaan työelämää uudistava tutkimus- tai kehittämishanke, joka osoittaa opiskelijan valmiutta itsenäiseen työskentelyyn ja vaativiin asiantuntijatehtäviin. Opinnäytetyö voidaan tehdä omaan työyhteisöön, erilaisiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, oman liiketoiminnan kehittämiseen tai muihin työelämän kehittämisen kohteisiin. HAMKin opinnäytetyöohjeisiin voit tutustua opinnäytetyösivuilta.

Opinnäytetyösuunnitelmastasi tulee käydä ilmi (ainakin) seuraavat kokonaisuudet:

Tutustu seuraaviin kuvauksiin ja valitse itsellesi sopiva opinnäytetyön aihepiiri:

Vaihtoehto 1. Valitsemasi organisaation tai oman liiketoiminnan kehittämisen projekti

Aihe voi nousta oman organisaatiosi tai työyhteisösi kehittämistarpeesta, haasteesta tai se voi kohdentua oman organisaatiosi uudistamistehtävään. Voit valita opinnäytetyön aiheeksi myös oman liiketoimintasi kehittämiseen liittyvän idean.

Vaihtoehto 2. HAMKin tutkimushankkeet

Tutustu HAMKin tutkimukseen ja sen alla oleviin tutkimuksen kärkiekosysteemeihin tutkimuksen sivuilla. Valitse itsellesi sopiva tutkimusalue ja kirjoita siitä opinnäytetyösuunnitelma. Kiinnitä huomiota erityisesti suunnitelman vakuuttavuuteen, uutuusarvoon, innovatiivisuuteen ja ajankohtaisuuteen. Pohdi perusteluissa myös kehittämisideasi merkitystä suhteessa nykytietämykseen tai käytäntöihin, esim. miten ideasi edistää tai uudistaa sitä. Jos valitset tämän vaihtoehdon, ilmoitathan sen selvästi ennakkotehtävässä.

Vaihtoehto 3. Muu työelämän kehittämiskohde tai oman asiantuntijuuden kehittäminen

Jos et voi laatia opinnäytetyösuunnitelmaa vaihtoehdoista 1 tai 2, voit tehdä suunnitelman johonkin ajankohtaiseen työelämän kehittämiskohteeseen, jota haluat tutkia. Tutkittavan aiheen tulee soveltua hakemaasi koulutukseen. Tavoitteena on oman asiantuntijuutesi kehittäminen aihealueella.  

Ennakkotehtävässä esiteltävän opinnäytetyösuunnitelman enimmäispituus on viisi (5) sivua. Suunnitelmasta tulee löytyä selkeät vastaukset arviointikriteereihin.

Opinnäytetyösuunnitelman arviointikriteerit ja pisteytys

  1. Aiheen perustelu, ajankohtaisuus ja merkittävyys
  2. Soveltuvuus haettavan koulutuksen sisältöön (tutustu opetussuunnitelmaan opinto-oppaasta)
  3. Suunnitelman loogisuus ja selkeys
  4. Lähteiden hyödyntäminen opinnäytetyösuunnitelmassa.

Opinnäytetyösuunnitelmasta voit saada enintään 100 pistettä. Sinun tulee saada vähintään 20 pistettä, jotta opinnäytetyösuunnitelmasi on hyväksytty.

Motivaatiokirje

Kirjoita meille lisäksi maksimissaan sivun pituinen motivaatiokirje. Tutustuthan koulutuksen tietoihin HAMKin verkkosivuilla motivaatiokirjettä kirjoittaessasi. Kirjeessä sinun tulee vastata alla oleviin kysymyksiin:

Mitä odotat ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnoilta? Mitä lisäosaamista tavoittelet näillä opinnoilla? Miten ne edistävät henkilökohtaisia osaamistavoitteitasi ja ammatillista kehittymistäsi? Mitä järjestelyjä aiot tehdä, jotta osallistumisesi koulutuksen kontaktipäiville on mahdollista ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyön tekemiseen jää riittävästi aikaa? Mikä motivoi sinua osallistumaan ryhmätöihin? Mitkä ovat omat vahvuutesi opintojen osalta ja millaisia haasteita näet YAMK-opinnoissa?

Motivaatiokirje arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Hyväksyttyyn motivaatiokirjeeseen sinun tulee vastata kaikkiin yllä oleviin kysymyksiin.

Motivaatiokirje sinun tulee lisätä samaan tiedostoon opinnäytetyösuunnitelman kanssa. Käsittelemme ennakkotehtävät luottamuksellisesti. Opintojen aikana tehtävä opinnäytetyö on kuitenkin aina julkinen.

Microsoft Word -​tekstidokumentin ja PDF-​tiedoston määritykset


Huom!
Ennakkotehtävän sisältöön emme anna tämän ohjeistuksen lisäksi enää erikseen ohjeita.

Jos haet useampaan HAMKin suomenkieliseen YAMK-koulutukseen, palauta ennakkotehtäväsi jokaista hakukohdetta varten erikseen. Voit myös käyttää samaa ennakkotehtävää eri hakukohteissa, mutta arviointikriteerien mukaisesti tehtävän tulee soveltua haettavan koulutuksen sisältöön ja voit saada eri pisteet eri hakukohteisiin.

Ennakkotehtävän palautus

Huomioithan, että pelkän ennakkotehtävän palauttaminen ei riitä. Sinun tulee täyttää myös yhteishaun hakulomake https://opintopolku.fi/konfo/fi/ osoitteessa hakuaikana 10.3.2026 klo 8.00 – 24.3.2026 klo 15.00.

Ennakkotehtävä (opinnäytetyösuunnitelma ja motivaatiokirje) tulee palauttaa yhtenä tiedostona 31.3.2026 klo 15.00 mennessä lataamalla se liitteeksi Opintopolussa yhteishaun hakulomakkeen kohtaan HAMKin YAMK-koulutukset: Ennakkotehtävä.

Jos olet jo aiemmin tallentanut hakulomakkeen, kirjaudu Oma Opintopolku -palveluun verkkopankkitunnuksilla.

HAMKin johtamassa tutkimushankkeessa kerätään tutkimusaineistoa eri menetelmillä, kuten kyselyillä sekä haastatteluilla opettajien, koulujen johtajien ja koulutuspolitiikasta vastaavien viranomaisten kanssa.

Tutkimus kattaa opetuksen varhaiskasvatuksesta peruskouluun ja toisen asteen koulutukseen.

”Tavoitteenamme on syventää tutkimukseen perustuvaa tietoa koulutuspolitiikasta ja käytännöistä opettajien koulutukseen, hyvinvointiin, motivaatioon ja sitoutumiseen liittyen sekä tehdä suosituksia opettajapulan vähentämiseksi Itä-Afrikassa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Teija Lehtonen HAMK Edu-tutkimusyksiköstä.

Tutkimuskysymykset keskittyvät seuraaviin teemoihin :

  1. Opettajankoulutus ja koulutuspolitiikka kolmessa maassa: Kenia, Tansania, Etelä-Sudan.
  2. Opettajien ammatillinen toimijuus, motivaatio, hyvinvointi ja sitoutuminen ammattiin.
  3. Opettajien työolosuhteet, esim. resurssit, koulun johtaminen ja hallintokäytännöt.
  4. Käytännöt eri työskentelyolosuhteissa, mm. maaseudulla, kaupungeissa ja pakolaiskonteksteissa.
Ihmisiä istumassa kirjoittamassa paperille
Tutkimusaineiston keruuta Maridin kaupungissa Etelä-Sudanissa.

Keräsimme tietoja Tansaniassa 10 eri alueella maaseudulla ja kaupungeissa loka-marraskuun 2025 aikana. Kyselyyn vastasi noin 450 opettajaa eri koulutustasoilta. Koulujen johtajia haastateltiin noin 40 ja opetusviranomaisia 15. Etelä-Sudanissa keräämme tutkimusaineistoa parhaillaan Maridin ja Juban alueella. Keniassa kyselyt ja haastattelut aloitetaan tammikuussa 2026.

Tästä on kyse

« Supporting Teacher Education, Wellbeing, and Retention via Informing Feasible Educational Policies and Incentives in Africa » (STEP-EA) -hanke toteutetaan yhteistyössä viiden yliopiston kanssa Keniassa, Tansaniassa ja Etelä-Sudanissa: University of Nairobi, Egerton University, Dar es Salaam University College of Education, Mkwawa University College of Education ja University of Juba.

Hanke rahoitetaan Euroopan komission Global Gatewayn Regional Teachers Initiative for Africa (RTIA) -ohjelmasta ja sen budjetti on noin 680.000 euroa vuosina 2025-2026.

Lisätietoja:

HAMKin urheilusponsorointi keskittyy kummiurheilijatoimintaan. Tuemme valitsemiamme tavoitteellisesti urheilevia HAMKin opiskelijoita tyypillisesti 1000-2000 euron vuotuisella sopimuksella joko suoraan tai seuran kautta. Lisäksi voimme myöntää harkintamme mukaan pienempiä stipendejä useammalle urheilevalle opiskelijalle.  

Nyt voit hakea HAMKin kummiurheilijaksi lukuvuodelle 2026! Haku on avoinna 14.11.-14.12.2025. Voit hakea tällä lomakkeella.

Sopimuksen sisällöstä neuvotellaan erikseen 

Hakijan tulee opiskella HAMKissa. Painotamme kummiurheilijaksi hakevan opiskelijan tavoitteellisuutta urheilussa. Kunkin sponsoroitavan kanssa sovitaan erikseen sopimuksen sisältö, johon voi kuulua esim. näkyvyys asussa ja peleissä tai kisoissa, haastattelun ja kuvien käyttö, tapahtumayhteistyö sekä somenäkyvyys. 

HAMKille huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus  

Suomen Olympiakomitea on myöntänyt HAMKille huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnuksen. Tunnuksen saaneissa korkeakouluissa urheilijoiden arki on toimivampaa ja opiskelun ohjaamisen käytänteet todennetusti tukevat urheilun ja opintojen yhdistämistä.  

Olympiakomitean opiskelijahuippu-urheilun erityisasiantuntijan Jukka Tirrin mukaan Hämeen ammattikorkeakoulun kummiurheilijakäytäntö on erinomainen esimerkki siitä, miten korkeakoulut voivat kohdentaa tukea opiskeleville urheilijoilleen ja hyödyntää heitä viestinnässään ja markkinoinnissaan.  

HAMK on sponsoroinut tavoitteellisesti urheilevia opiskelijoitaan vuodesta 2021 lähtien. Rahallisen tuen lisäksi olemme tarjonneet heille mahdollisuuden luoda oma yksilöllinen opintosuunnitelma, joka mahdollistaa opiskelun ja urheilun yhdistämisen. Mukana on ollut useita kansainvälisen tason urheilijoita, laajalla lajikirjolla

Lisätietoja:

HAMK haluaa kehittää Forssan kampusta tiiviisti ja pitkäjänteisesti yhdessä kaupungin ja seutukunnan toimijoiden kanssa. Tavoitteena on uudistaa opetusta ja toimintaa Forssan kampuksella palvelemaan entistä paremmin aluetta.  

Forssan kampukselle räätälöidään alueen yritysten tarpeisiin vastaava ja useita eri aloja yhdistävä koulutusmalli. Toukokuussa 2026 on valmiina muutama yhteistyönä syntynyt koulutuksen malli. Näistä HAMKissa valitaan yksi, jota lähdetään heti edistämään. Sen tavoitteena on saavuttaa ensimmäistä tutkintoaan suorittavia nuoria ympäri Suomea ja tarjota houkutteleva väylä korkeakouluun myös alueen toisen asteen opiskelijoille. 

Keskustelemme yritysten ja sidosryhmien kanssa tästä koulutusmallista vielä marras-joulukuun aikana. Ensi vuoden alkupuolella yhteinen kehitystyö jatkuu keskustelutilaisuuksissa yritysten, sidosryhmien, HAMKin opiskelijoiden ja  asiantuntijoiden kanssa. Tämän yhteisen työn kautta syntyy uusi Forssaan räätälöity koulutusmalli. 

Tulevan koulutusmallin lisäksi Forssassa kehitetään myös sotealaa. Olemme jo uutisoineet, että ensi syksynä kampuksella alkaa uusi yrittäjyyspainotteinen sosionomikoulutus vastauksena sote-alan muutoksiin. Tämä on jatkoa aiemmin perustetulle yrittäjyyspainotteiselle sairaanhoitajakoulutukselle.  Koulutukset tukevat pitkän tähtäimen tavoitetta rakentaa Forssaan monialainen yrityskiihdyttämö. 

Myös kestävän kehityksen koulutuksen toimijat lupaavat tehdä jatkossakin yhteistyötä Forssan alueen toimijoiden kanssa. Kuten olemme tiedottaneet, kestävän kehityksen päiväryhmässä ensi syksynä aloittavat uudet opiskelijat ovat jatkossa pääasiassa Hämeenlinnan kampuksella, mutta monimuotoryhmän opetus jatkuu normaalisti Forssassa. Tämän lisäksi päiväopintojaan Forssassa tekevät myös kansainväliset kiertotalouteen erikoistuneet tieto- ja viestintätekniikan insinöörit. Kestävyys- ja vastuullisuusosaamista tarjotaan siis runsaasti alueen organisaatioiden käyttöön. 

Lisätietoja:

Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opiskelijat tekivät yhteistyötä Kiiruna Talojen kanssa Diili-haasteessa, jossa opiskelijoiden tehtävänä oli innovoida asiakaslähtöisiä alle 30 neliömetrin piharakennuksia.

Diilin aikana opiskelijat ideoivat ja toteuttivat prototyypit rakennuksista, ja esittelivät kehittämänsä prototyypit Kiiruna Talojen edustajalle myyntijohtaja Pentti Sutiselle.

”Opiskelijoilta tuli paljon hyviä ideoita. He olivat tehneet tarkkaa työtä ja siellä oli muutama ihan meidän tuotantoon soveltuva tuote”, Sutinen sanoo.

Haasteen voittanut prototyyppi oli tuotantoon soveltuva, ja lisäksi siinä oli mietitty tuotteen konseptia sekä markkinointi-ideaa. Diili-haasteissa korostuu työelämälähtöisyys ja innovatiivinen ajattelu, mikä johtaa usein luoviin ratkaisuihin. Korkeakouluyhteistyö tuo myös toimeksiantajan toimivalle yritykselle hyvää näkyvyyttä.

Aina koulu- ja opiskelumaailman kanssa tehdään mielellään yhteistyötä.

Pentti Sutinen, Kiiruna Talojen myyntijohtaja

Tiedätkö HAMKista valmistuneen, joka on tehnyt merkittävää työtä omalla alallaan tai edistänyt koulutuksen ja yhteiskunnan kehitystä? Nyt on aika nostaa heidät esiin!

HAMKin Vuoden alumni -tunnustus myönnetään vuosittain henkilölle, joka on valmistunut HAMKista ja vaikuttanut positiivisesti ympäröivään yhteiskuntaan, alueeseen tai työelämään. Ehdotuksia vuoden 2025 tunnustuksen saajaksi kerätään 18.11.2025 saakka.

Voit ehdottaa Vuoden alumnia helposti verkkolomakkeella. Halutessasi voit jättää ehdotuksen anonyymisti.

Tästä on kyse

HAMK on palkinnut Vuoden alumnin vuodesta 2019 alkaen.

Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet insinööri Elina Lämsä, sairaanhoitaja Pirjo Ali-Tuomola, yrittäjä Turo Nylund, toimitusjohtaja Karri Koskelo, luomuviljelijä Tommi Hasu sekä sähköisen liikenteen asiantuntija Vesa Linja-aho.

Lue lisää: