Hyppää sisältöön

Ystävätoiminta on HAMKin järjestämää vapaaehtoistoimintaa, jonka tavoitteena on yhdistää kansainväliset opiskelijat sekä paikalliset ystävät, ihmiset ja perheet. Toimintaan voi osallistua kuka tahansa, joka haluaa tutustua uusiin kulttuureihin ja tukea opiskelijoita kotoutumisessa Suomeen. 

Ystävätoiminta yhdistää ihmisiä 

Ystävätoiminnan kautta kansainväliset opiskelijat saavat mahdollisuuden tutustua suomalaiseen arkeen ja kulttuuriin. Samalla he voivat rakentaa tukiverkostoaan ja saada merkityksellisiä ihmissuhteita opintojensa ajaksi. 

Paikallisille ystäville toiminta tarjoaa mahdollisuuden saada uusia kansainvälisiä tuttavuuksia, harjoitella kielitaitoa ja oppia eri kulttuureista – tai vain viettää mukavaa aikaa yhdessä. 

Hannan perheen kokemus ystävätoiminnasta 

Hanna van der Steen on osallistunut ystävätoimintaan paikallisena perheenä. Hänen perheensä on tutustunut useisiin kansainvälisiin opiskelijoihin ja jakanut heidän kanssaan arjen hetkiä. 

Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi tämän sisällön Muuta hyväksyntääsi

”Yhdessä käymme esimerkiksi kahvilla ja talvisin potkukelkkailemassa. Kansainväliset opiskelijat osallistuivat myös tyttäreni ylioppilasjuhliin”

Hanna van der Steen

Hanna on itse ollut vaihto-oppilaana Ranskassa ja hänen miehensä on hollantilainen. Hän ymmärtää, miten tärkeää paikallinen yhteys voi olla uudessa maassa. 

””Kun opiskelin ulkomailla, paikallinen opasti minua kotoutumisprosessin aikana – se muutti kaiken. Se sai minut tuntemaan kuuluvani joukkoon, vaikka paikka oli täysin uusi.” 

Hanna van der Steen

Miksi ystävätoiminta on tärkeää? 

Monet kansainväliset opiskelijat kokevat, että suomalaisiin on vaikea tutustua opintojen aikana. Ystävätoiminta tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden luoda aitoja yhteyksiä ja ymmärtää suomalaista kulttuuria paremmin. 

Toiminta rikastuttaa molempien osapuolten elämää ja rakentaa siltoja kulttuurien välille. 

Näin pääset mukaan ystävätoimintaan 

Jos haluat liittyä ystävätoimintaan: 

  1. Täytä ilmoittautumislomake HAMKin verkkosivuilla: HAMKin kansainvälinen ystävätoiminta – HAMK
  1. HAMKin koordinaattori ottaa sinuun yhteyttä ja etsii sopivan ystäväopiskelijan. 
  1. Sovitte yhdessä, miten ja milloin tapaatte – toiminta on joustavaa ja perustuu vapaaehtoisuuteen. 
  1. Lisätietoja saat HAMKin ystävätoiminnan yhteyshenkilöltä.

Ilmoittaudu viimeistään 30.9.2025

HAMKin kansainvälinen ystävätoiminta

  • Yhdistää paikalliset asukkaat ja HAMKin kansainväliset opiskelijat
  • Antaa opiskelijoille mahdollisuuden tutustua tavalliseen suomalaiseen arkeen, kulttuuriin sekä paikallisiin tapoihin ja täten kasvattaa omaa tukiverostoaan Suomessa
  • Ystäviksi osallistuville ohjelma antaa mahdollisuuden saada uusia kansainvälisiä ystäviä, joiden kautta voi tutustua uusiin kulttuureihin, harjoitella kieltä tai vaikka keskustella ammatillisista asioista.

Ota yhteyttä

Hämeen ammattikorkeakoulu on mukana Suomen Partiolaisten järjestämässä Johtajatulet-tapahtumassa elokuun lopulla Evolla.

Tapahtumassa on luvassa työpajoja, keskusteluja ja kohtaamisia johtamisen eri teemoihin liittyen. Tapahtumateemana tänä vuonna on ”Luotan tulevaan”. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki yli 18-vuotiaat johtamisesta ja johtamistaitojensa kehittämisestä kiinnostuneet.

Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajat Päivi Laaksonen ja Anne-Mari Järvenpää sekä lehtori Hanna Pulkka tuovat Johtajatulien iltaohjelman keskusteluun lauantaina 30.8. näkökulmia omasta työstään ja tutkimuksestaan yritysten ja nuorten kanssa. Keskustelua käydään esimerkiksi siitä, miten yrityksen tai yksilön käsitykset omasta osaamisesta voivat heijastua toimeen tarttumiseen ja uuden omaksumiseen.

Päivän aikana voi vierailla myös HAMKin tapahtumateltalla, jossa pääsee tutustumaan esimerkiksi HAMKin soveltavan tutkimuksen maailmaan.

HAMK ja Suomen Partiolaiset ovat pitkäaikaisia kumppaneita. HAMKin opiskelijat voivat kerryttää opintopisteitä partio-osaamisella. Opintoihin voi sisällyttää partiossa 18 ikävuoden jälkeen hankittua osaamista.

Johtajatulet ovat Suomen Partiolaisten järjestämä tapahtuma Evolla. Vuonna 2023 tapahtumassa oli 3300 osallistujaa. Johtajatulet järjestetään elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Tutustu myös

HAMKin kirjasto palvelee syksyllä kaikilla seitsemällä kampuksella sekä etänä että paikan päällä. Kirjaston asiakaspalvelu aukeaa 14.8. klo 12 Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa. Palvelemme puhelimitse 14.8. alkaen ma-to klo 9–15 ja pe klo 10–15 numerossa +358 3 646 4700. Voit myös lähettää sähköpostia kirjaston asiakaspalveluun hamk.kirjasto@hamk.fi.

Asiakaspalvelupäivät Evon, Forssan, Lepaan ja Mustialan kampuskirjastoissa ovat muuttuneet. Löydät palveluajat aina HAMK Finnan etusivulta! 

Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen kirjasto – avoinna arkipäivisin kaikille

Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen kirjaston asiakaspalvelu on avoinna 14.–15.8. klo 12–15. Maanantaista 18.8. alkaen asiakaspalvelu on auki normaalisti ma-to klo 9–15 ja pe klo 10–15. Kirjastossa pääsee asioimaan itsenäisesti ilman kulkutunnistetta ma-pe klo 8–16.

Palveluaikoihin voi tulla muutoksia, jotka näet HAMK Finnan etusivulla ja HAMKin kirjaston Facebook-sivulla. HAMKin opiskelijat ja henkilökunta näkevät ilmoitukset myös Viva Engagessa ja Tuudossa.

Asiakkaita, jotka eivät ole HAMKin tai HAMIn opiskelijoita tai henkilökuntaa, palvelemme keskitetysti Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen kirjastossa.

Muut kampuskirjastot – kerran viikossa paikan päällä, arkipäivisin etänä ja aina omatoimisesti opiskelijoille ja henkilökunnalle

Asiakaspalvelu on paikan päällä Evon, Forssan, Lepaan, Mustialan, Riihimäen ja Valkeakosken kampuskirjastoissa 25.8. alkaen klo 10.30–14 seuraavasti:

Palveluaikoihin voi tulla muutoksia, jotka näet HAMK Finnan etusivulla. HAMKin opiskelijat ja henkilökunta näkevät ilmoitukset myös kampusten Viva Engage-ryhmissä.

Muina aikoina kampuskirjastot ovat omatoimikäytössä joka päivä klo 8–20 HAMKin ja HAMIn opiskelijoille ja henkilökunnalle kulkutunnisteella.

Evon, Forssan, Lepaan, Mustialan, Riihimäen ja Valkeakosken kampuskirjastoissa asiakaspalvelijat auttavat Libgo-videoneuvontalaitteiden välityksellä ma-to klo 9–15 ja pe 10–15. Paina rohkeasti kirjastossa sijaitsevan infonäytön nappia – laite toimii aivan kuin videopuhelu! Jos infonäytön nappi ei toimi, soitathan tai laitathan meille sähköpostia hamk.kirjasto@hamk.fi.

Myös kirjaston muut palvelut ovat normaalisti käytettävissä

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) International Business -opiskelijat auttavat hämeenlinnalaista yritystä Code Ananasta kansainvälistymään. Yritys on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet vähentää kuluttajien ruokahävikkiä ainutlaatuisen sovelluksen avulla. Tavoitteena on lanseerata sovellus Suomessa syksyllä 2025, minkä jälkeen yrittäjät suunnittelevat laajentavansa toimintaansa ulkomaille, ensimmäiseksi Alankomaihin.

HAMKin International Business -koulutuksen kansainväliset opiskelijat tuottivat 2025-vuoden keväällä vuonna 2024 perustetulle Code Ananakselle mm. analyysin Alankomaiden markkinoista, kohderyhmästä sekä kilpailijoista. Lisäksi he selvittivät, millaisilla toiminnoilla ja ominaisuuksilla sovelluksesta saadaan Alankomaiden kohderyhmälle mahdollisimman houkutteleva. Opiskelijoilla oli puolellaan kotikenttäetu, sillä ryhmässä sattui olemaan alankomaalainen vaihto-opiskelija, jonka kokemuksista ja verkostoista oli projektissa suurta hyötyä. Ryhmässä oli yhteensä neljä opiskelijaa, joista muut kolme olivat HAMKin kansainvälisen kaupan tutkinto-opiskelijoita. Kaikki ryhmän jäsenet olivat kotoisin eri maista, joten ryhmässä on monipuolisesti erilaista osaamista ja näkökulmia.

Code Ananaksen perustajajäsen ja markkinointijohtaja Jasmin Heikkilä tapasi opiskelijat HAMKin Valkeakosken kampuksella kuullakseen, miten projekti etenee. Tapaamisessa opiskelijat kävivät läpi tähän mennessä keräämäänsä dataa ja saamiansa tuloksia, ja heillä oli mahdollisuus tutustua yritykseen ja alaan lähemmin Jasminin avulla. Yrittäjä kertoi olevansa todella tyytyväinen opiskelijoiden työhön, ja Code Ananas saa heiltä uusia näkökulmia sekä vahvistusta jo aiemmin mietityille ideoille.

Olen todella positiivisesti yllättynyt miten hienosti työ eteni ja millaisella otteella ryhmä edisti meille tärkeää asiaa. Opiskelijoiden työ tullaan liittämään osaksi kansainvälisyysstrategiaamme. Lopputulos antoi meille kohdemarkkinasta hieman uutta insightiä, ja koemme työn laadukkaaksi ja hyödylliseksi.

Jasmin Heikkilä, Code Ananas

Suurta hyötyä yritykselle ja opiskelijoille: apua ja ideoita kasvuun ja käytännön työelämäkokemusta

Opiskelijoiden ja yrittäjien yhteistyö oli molemmille osapuolille erittäin arvokasta. Opiskelijat saivat käytännön kokemusta ja mahdollisuuden soveltaa opittua osaamistaan oikeissa työelämän haasteissa. Yrittäjät puolestaan saivat tuoreita ideoita ja arvokasta käytännön apua kiireisen arjen keskellä, mikä parhaimmillaan auttaa yrityksiä kehittymään ja kasvamaan. Tämä projekti lisäksi antoi opiskelijoille konkreettisen esimerkin siitä, kuinka paljon työtä innovatiivisten sovellusten ja niiden markkinoille saattamisen takana on.

Opiskelijaprojektin avulla kohti Alankomaiden markkinoita

Yhteistyöprojektin myötä Code Ananas sai kattavat raportit opiskelijoiden tekemistä markkinatutkimuksista, sekä tutkimuksen pohjalta laaditut suositukset Alankomaiden markkinoille laajentumisesta. Opiskelijat lisäksi loivat visuaalisia ehdotuksia siitä, miltä sovelluksen olisi hyvä näyttää ja mitä ominaisuuksia siinä tulisi olla, jotta se olisi mahdollisimman houkutteleva Alankomaiden markkinoilla. Yrittäjät ja opiskelijat pysyivät tiiviissä yhteydessä projektin ajan.

Häme Smart Growth -hanke

Opiskelijaprojekti on toteutettu osana Häme Smart Growth -hanketta. Se on HAMKin ja Linnan Kehityksen yhteiskehittämishanke, joka edistää Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueen yritysten kansainvälistymistä.

Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Liiketaloutta HAMKissa opiskeleva Jana oli kevään vaihdossa Pariisissa, Ranskassa. Kesän lopulla hän palaa Suomeen viimeistelemään opintonsa. Vaihtojakso Pariisissa on tarjonnut hienoja hetkiä, joskus myös haasteita ja valtavasti uusia kokemuksia. 

Ranska ja Pariisi olivat lopulta selkeä ykkösvalinta

Idea lähteä vaihtoon syntyi alun perin silloin, kun meille esiteltiin vaihto-opintoja HAMKissa. Kaverini oli juuri lähdössä Ranskaan asumaan ja sain samalla ajatuksen, että voisin lähteä sinne vaihtoon. Toisaalta myös Etelä-Korea kiinnosti, sillä serkkuni oli parhaillaan siellä vaihdossa. Tiesin kuitenkin, että se on todella suosittu kohde, eikä vaihtopaikan saaminen sieltä ole niin varmaa. En halunnut siis joutua stressaamaan, saanko vaihtopaikkaa vai en, joten päätin suunnata Eurooppaan.

Olen matkustellut Euroopassa, mutta Ranskassa en ollut vielä käynyt. Maa oli kuitenkin jäänyt mieleen lapsena katsomistani elokuvista ja elämä siellä vaikutti kuin romanttiselta fantasialta. En ollut silti koskaan ajatellut, että siellä voisi oikeasti asua. Mutta kun kuulin vaihtomahdollisuudesta, ajattelin, että ”hei, voin oikeasti lähteä sinne”. Minulla oli viikko aikaa hakea vaihtoon eli paperit piti täyttää aika nopealla varoitusajalla.

Yllättäviä eroja opiskelussa

Vaihtokohteessa oli tarjolla tosi mielenkiintoisia opintoja, kuten esimerkiksi kurssi, jossa pohdittiin toimia kriisiin ajautuneen yrityksen pelastamiseksi. Vaihtokohdettani, Université Paris Citéa pidetään yhtenä Euroopan parhaimmista yliopistoista, joten odotin opiskelulta todella paljon. Opinnoissa korostui bisnesosaaminen ja tehtävänä oli esimerkiksi rakentaa toimiva bisnesstrategia. Meitä ohjasi tässä tehtävässä yrittäjä, joka on kasvattanut oman yrityksensä maailmanlaajuiseksi bisnekseksi. Oli hieno kokemus päästä oppimaan tällaiselta henkilöltä, vaikkakin huomasi, että hän oli nimenomaan yrittäjä, ei opettaja. Tämän vuoksi täytyi keskittyä seuraamaan erityisen tarkkaan, mitä hän kertoi.

Ranskassa oli kiinnostavaa huomata, kuinka paljon opiskelijat syventyvät opiskeluun ja kuinka esimerkiksi suullisiin esityksiin panostetaan huolella. Ensimmäisellä kerralla olin aivan ihmeissäni, kun seurasin toisten opiskelijoiden esityksiä. Ne vaikuttivat pikemminkin bisnesammattilaisten kuin opiskelijoiden presentaatioilta ja mietin, että ”näiltä tyypeiltä haluan oppia lisää”.

Portaikko ja seinällä maalaus.
Yliopistorakennuksen portaikko huokuu historiaa.

Opiskelijoiden ja opettajien välinen hierarkia on aivan erilainen kuin Suomessa, ja vaihtokohteessani opettajat usein tekivät selväksi, että he ovat arvojärjestyksessä opiskelijoiden yläpuolella. Esimerkiksi eräs opettaja toi tunneillaan esiin vääristyneitä kulttuurisia stereotypioita. Kun kritisoin tätä, opettaja vain kertoi tietävänsä paremmin ja teki selväksi, ettei minulla ollut sananvaltaa asiassa. Yleisesti ottaen opettajia on saattanut olla hankala lähestyä ja tavoittaa, mikä on vaikeuttanut myös käytännön asioiden hoitamista esimerkiksi vaihtoon liittyvien paperitöiden osalta. Ero on suuri verrattaessa HAMKiin, jossa opettajat kohtelevat opiskelijoita vertaisinaan ja tunnelma on rento.

Yllättävää oli myös huomata, miten epätasaisesti opinnot jaksottuivat kevään aikana. Alkuun opiskelutahti oli tosi intensiivinen, mutta välissä oli jakso, jolloin opintoja ei ollut ollenkaan, kunnes sitten keväällä oli jälleen pari kurssia. Osin tätä selittää se, että vaihto-opiskelijoille suunnattua englanninkielistä opintotarjontaa oli paljon vähemmän kuin ranskankielisiä opintoja.

Patsas ja ihmisiä ympärillä kuvaamassa sitä.
Patsas kampuksella.

Ranskaa tutuksi

Tätä ennen olen aina asunut pienessä paikassa ja Suomessa on muutenkin rauhallista, joten kolme kertaa Suomen kokoisessa kaupungissa asuminen on ollut aika erilaista. Halusin kuitenkin vielä nuorena kokea elämää suurkaupungissa. Kokemuksen perusteella olen kyllä tullut siihen tulokseen, etten ole suurkaupunki-ihmisiä ja viihdyn paljon paremmin Suomessa, jossa on vähemmän ihmisiä, hälinää ja ongelmia.

On kuitenkin ollut hienoa nähdä Ranskaa laajemminkin, kun olemme matkustelleet ranskalaisen miesystäväni kanssa esimerkiksi Etelä-Ranskaan Toulouseen. Kävimme myös vuorilla Ranskan ja Espanjalla rajalla, ja näkymä vuorilta oli henkeäsalpaavan kaunis. Näiden matkailukokemusten perustella voin sanoa, että pidän Ranskasta todella paljon etenkin, kun tutustuu siihen, mitä Pariisin ulkopuolella on.

Jana seisoo etualalla, taustalla vesiputous.
Tutustumassa Ranskan luontoon.

Kulttuurierot näkyvät arjessa

Jo edellä esiin tullut yhteiskunnan hierarkkisuus on selkeä kulttuuriero Suomen ja Ranskan välillä. Se näkyy Ranskassa niin julkisissa kulkuneuvoissa, kaupoissa kuin virallisemmissakin tilanteissa esimerkiksi silloin, kun puhutellaan korkeammassa asemassa olevaa tai vanhempaa henkilöä.

Sen sijaan ihmettelen sitä, että ranskalaisia kuvaillaan usein tylyiksi ja negatiivisiksi ihmisiksi. Itse olen huomannut sen, kuinka avoimia he ovat. Ihmiset toivottavat toisilleen ihanaa päivän jatkoa esimerkiksi hissistä poistuessaan ja myös jäävät usein juttelemaan toistensa kanssa. Suomalaiset puolestaan moikkaavat naapuriaan nopeasti ja juoksevat karkuun. Kulttuurishokkina on tullut vastaan myös se, kuinka Pariisissa ihmiset saattavat istua viereen metrossa, vaikka muuallakin olisi kokonaan tyhjiä penkkirivejä. Suomessa ei näin käy ikinä.

Erona Suomeen on toisaalta myös se, että ainakin Pariisissa tietyt alueet eivät ole turvallisia, vaan pitää tietää, mihin aikaan liikkuu ja kenen kanssa. Suomessa harvemmin tulee vastaan uhkaavia tilanteita. Olenkin käsittänyt tämän myötä, miten etuoikeutetussa ja onnellisessa asemassa olemme Suomessa turvallisuuden suhteen.

Töitä ja uusia harrastuksia

Vapaa-ajallani olen matkustelun ohella myös grillaillut miesystäväni perheen kanssa ja suunnitellut tulevaa podcastiani, jota aion alkaa tehdä palattuani Suomeen. Podcastini aiheena ovat eri ihmisten vaikeat elämäntilanteet, joista he ovat selvinneet. Aloitin myös maalaamaan ja maalausharrastukseni etenemistä voi seurata TikTokin puolella. Ja kyllähän Ranskassa on myös tullut syötyä hyvin, sillä täällä on tosi hyvää ruokaa. Vastapäätä asuntoa löytyy leipomo, mistä saa tuoreita croissanteja ja muita leipomuksia.

Vaihdon jälkeen olen vielä kuukauden ajan täällä Pariisissa ja jatkan töissä. Olen siis työskennellyt opintojen ohessa lastenhoitajana, sillä vaikka vaihtoon saakin tukea, Pariisi on kallis kaupunki ja halusin, että rahaa olisi käytettävissä myös vapaalla ollessa. Vaihdon jälkeen suuntaamme Espooseen, mistä käsin teen opintoni loppuun. Edessä on harjoittelupaikan etsiminen, mikä tällä hetkellä tuntuu haastavalta, mutta vielä ei ole onneksi kiire sen suhteen.

Vaihto on unohtumaton kokemus

Suosittelen ehdottomasti vaihtoon lähtemistä, sillä se on sellainen vau-kokemus. Se antaa ensinnäkin mahdollisuuden tutustua uuteen maahan ja kulttuuriin. Samalla olen huomannut, että Erasmus-vaihdossa olevien kesken on muodostunut lämmin yhteisö, missä kaikki haluavat tutustua toisiinsa ja luoda yhdessä uusia muistoja.

Olin aika varma omista englannin kielen taidoistani, mutta joidenkin kohdalla kielitaidon riittävyys saattaa mietityttää ennakkoon. Sitä ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä ihmiset ovat lähtökohtaisesti ymmärtäväisiä ja usein huomaakin pian, että oma kielitaito onkin ihan hyvä.

Jos monikulttuurisuus kiinnostaa ja on avoin mieli oppia kaikkea uutta, kannattaa tarttua tähän tilaisuuteen, jotta ei vanhana harmittele, miksi jäi lähtemättä. Vaikka alkuun voikin pelottaa olla vieraassa maassa, tämä kokemus opettaa paljon ja voi olla, että päädyt lopulta asumaan vaihtomaahan pysyvämminkin. Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että tämä on ollut unohtumaton kokemus!

Lähde sinäkin vaihtoon!

Haluatko viettää osan opiskelijaelämästäsi ulkomailla uuden kulttuurin, kurssitarjonnan ja sosiaalisen piirin kanssa?

Puolustusvoimien kunnossapidosta vastaava Millog Oy on avannut uuden testikeskuksen Riihimäelle. Keskuksessa yritysten käytössä on myös GPU-palvelimemme, joka mahdollistaa tekoälylaskennan sekä tukee tekoälysovellusten kehitystä.

HAMK ja Millog Oy solmivat aiemmin keväällä kumppanuuden, jossa yhdistämällä Milogin huoltovarmuusosaaminen HAMKin soveltavaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan voidaan tuoda osaamista myös kriisitilanteisiin varautumiseen ja puolustusalalle. Millog on nyt avannut uuden, kaksikäyttöteknologioiden kehittämistä tukevan testikeskuksen Riihimäen veturitalleille. Keskus toimii Defence Innovation Network Finlandin (Define) Innovation Hubin yhteydessä.

Millog kertoo tiedotteessaan, että testikeskus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden testata kehittämiään verkkoratkaisuja ja ohjelmistoja puolustusalan vaatimuksia vasten. Testikeskus on suunnattu erityisesti startup- ja pk-yrityksille, mukaan lukien Nato Diana-kiihdyttämön ja Define-kiihdyttämön yritykset. Tarkoituksena on palvella yrityksiä kaikista Nato-maista.

Yritysten käytössä on myös HAMKin GPU-palvelin, joka mahdollistaa tekoälylaskennan sekä tukee tekoälysovellusten kehitystä. Teknologiaympäristömme tarjoaa tekoälysovellusten testauskyvykkyydet uusien kielimalli- ja agenttipohjaisten puolustussovellusten testaamiseen.

Millogin testikeskus ja HAMKin GPU-palvelin muodostavat yhdessä Define-testausympäristön. Testausympäristö on kehitetty tiiviissä yhteistyössä julkisten ja kaupallisten toimijoiden kesken ja sitä tullaan laajentamaan lähitulevaisuudessa muun muassa materiaalia lisäävän valmistuksen kehitysympäristöllä.

Lue lisää Millogin tiedotteesta.

Avoimen ammattikorkeakoulun opintojen ilmoittautumisaika on 4.-15.8.2025, jolloin ilmoittaudutaan syksyn 2025 opintoihin. Tarjolla on paljon eri alojen avoimia opintoja. Ilmoittaudu mukaan ja hyödynnä syksy opiskellen! Opintotarjonnassa on valtavasti myös nonstop-opintoja, joihin on jatkuva haku!

Kehitä osaamistasi opiskelemalla avoimen ammattikorkeakoulun opintoja. Opinnot sopivat kaikille iästä tai pohjakoulutuksesta riippumatta. Huomioithan, että joissain opintojaksoissa voi olla pohjatietosuosituksia. Osaan opinnoista ilmoittautuminen päättyy perjantaina 15.8.2025 klo 23.59.

Opinnot ovat maksullisia (15 €/opintopiste), ja opinnot maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Opintojen laajuus vaihtelee, ja on useimmiten 2-15 opintopistettä.

Syksyn 2025 opintotarjonta

Tutustu alakohtaisiin opintoihin:

Kohti AMK- tai YAMK-tutkintoa

Nonstop-opinnot

  • Nonstop-opinnot ovat verkossa itsenäisesti suoritettavia opintoja, joihin voit ilmoittautua milloin tahansa.
  • Tutustu opintotarjontaan tästä, ilmoittaudu ja aloita opiskelu avoimessa AMKissa.

Osaajakoulutukset

HAMK osallistuu ensimmäistä kertaa Helsingin Messukeskuksessa 31.7–3.8.2025 järjestettävään Assembly Summer -tapahtumaan. Suomen suurimmaksi digitaalisen kulttuurin festivaaliksi kuvailtu Assembly kokoaa yhteen lähes 30 000 pelaajaa, koodaria ja teknologian harrastajaa.


HAMKin liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikkö on mukana tapahtumassa omalla osastolla, minkä lisäksi HAMK näkyy myös tapahtuman ohjelmalavoilla perjantaina 1.8. ja lauantaina 2.8. HAMKin tutkimuksen kehittämät Haptora-älyhihat pääsevät esille sekä osastolla että lavaohjelman myötä. Lisäksi luvassa on cosplayta ja tietenkin pelaamista!

Mukana tapahtumassa on HAMKin opiskelijoita, tutkimuksen väkeä sekä ICT-alojen opot Iida ja Satu. Lauantaina 2.8. HAMKin osastolla vierailevat pääsevät myös pelaamaan yhdessä muun muassa TikTokista tutun kasvon, Nikke Eskelisen kanssa. Nikke testaa älyhihoja samana päivänä myös Expo-lavalla.

Lämpimästi tervetuloa mukaan, tavataan Assyilla!

Tutustu tarkempaan ohjelmaan:

Liiketalouden opiskelija Otso harkitsi alun perin toisenlaista urapolkua lukion jälkeen, mutta kiinnostus tradenomiopintoihin syrjäytti aiemmat suunnitelmat. Vaikka Otso ei päätynytkään opinnoissaan musiikin pariin, on luovuudesta ollut paljon apua tradenomiopinnoissa. Hän nostaa opintojensa tärkeimmäksi anniksi aitojen työelämätaitojen oppimisen ja yritysyhteistyöprojektit, jotka valmistavat tulevaa työuraa varten.

Olen Otso Helin ja opiskelen tradenomiksi. Lukiosta valmistumisen jälkeen en oikein tiennyt, mihin sitä nyt pitäisi suuntautua ja armeijassa ollessani alkoi kiinnostus tradenomin opintoja kohtaan herätä. Tampereella sijaitsevaan ykkösvaihtoehtooni hakijoita oli sen verran paljon, että sinne en aivan päässyt, mutta ovet aukesivatkin HAMKiin ja näin jälkeenpäin ajateltuna valinta meni juuri oikein.

Fun fact: suunnitelmissa oli lähteä opiskelemaan musiikkiteknologiaa, mutta viikko ennen hakua päätin syrjäyttää musiikkiteknologian ja laittaa tradenomin tutkinnon ykkösvalinnakseni. Opintojen alettua en ole päivääkään haikaillut musiikin pariin, vaan tradenomin opinnot ovat vieneet mennessään.

Konkreettisia työelämätaitoja kirjojen pänttäämisen sijaan

Opinnot ovat olleet HAMKissa monipuolisia, mielenkiintoisia ja työelämälähtöisiä. Ensimmäisenä vuonna pakollisia opintoja suorittaessani syttyi kiinnostukseni markkinointia kohtaan ja markkinoinnista hullaantuneena valitsin sen suuntautumisvaihtoehdokseni. Luovuus ei mennyt musiikin mukana roskiin, vaan olen päässyt hyödyntämään sitä markkinoinnin parissa ja myös muissa opinnoissa.

Ehkäpä isoin ja tärkein asia opiskeluissa on ollut tajuta, kuinka opinnot ovat olleet työelämän nykyisten trendien mukaisia ja näin ollen tarjonneet opiskelijoille tulevaisuuden työskentelytaitoja. Koen, että tämä on valmistanut minua tulevaan työelämään paremmin kuin ainainen kirjojen pänttääminen. Opintojen yritysyhteistyöt ovat olleet upeita konkreettisia tilaisuuksia päästä kokeilemaan omia siipiään työelämän projekteissa. Myös opettajat ovat olleet ”asiakaslähtöisiä” ja innostavia. Kursseilla olen verkostoitunut hienojen tyyppien kanssa ja ryhmätöissä on vallinnut rento tekemisen meininki.

Haasteellisinta opiskelussa on ollut ehkä opintojen itsenäisyys ja osittain hybridimallin tuoma kalenterin käyttö, kun jokainen koulupäivä ei noudatakaan samaa kaavaa sekä tehtävien jaksottaminen niin, etteivät deadlinet pauku. Toisaalta nämä ovat olleet tärkeitä oppeja itsensä johtamisen ja oppimisen kannalta.

Opinnoista hyötyä myös vapaa-ajalla

Tällä hetkellä tyypillistä opiskelijaviikkoani ohjailee harjoittelu ja jonkin verran myös opinnäytetyön teko. Opinnot ovat harjoittelua ja opinnäytetyötä vaille valmiita, joten kurssitehtäviä ei kalenteristani löydy. Päivät ovat erilaisia, mikä tuo vaihtelevuutta ja pitää mielen virkeänä. Opinnoissa (ja harjoittelussa) hyödynnetään myös jonkin verran hybridityöskentelyä, mikä valmistaa tulevaisuuden työelämään, missä hybridityö on isossa roolissa tällä alalla.

Vapaa-ajalla teen sitä, mitä suurin osa muistakin minun ikäisistäni: vietän aikaa kavereiden kanssa ja käyn enemmän tai vähemmän kuntosalilla. Vaikka musiikki uravaihtoehtona jäi, vietän silti melkein päivittäin aikaa kuulokkeet päässä. Näiden lisäksi Tampereen Ilves on iso osa vapaa-aikaani ja minut voi bongata ympäri vuoden katsomoista. Kannattajaryhmään kuuluminen on tuonut minulle myös eteen tilaisuuksia, joissa olen päässyt hyödyntämään tradenomin opinnoissa saatuja tietoja ja taitoja esimerkiksi markkinoinnin parissa.

Tradenomin tutkinto avaa ovia, ei sulje niitä

Vaikka olen tykännyt opiskeluista todella paljon, valmistumisen jälkeen on aika laittaa opinnot pienelle tauolle. Ura markkinoinnin parissa on itsellä suunnitelmissa ja tavoitteena. Jatko-opintovaihtoehtoja olen myös suunnittelut ja pyöritellyt mielessäni. Ajatuksena on suorittaa joko maisterin tutkinto tai YAMK-tutkinto, mutta olkoon ne ajankohtaisempia parin vuoden päästä.

Tradenomin opintoja miettiville haluan sanoa vähän kliseisesti, että opiskelu kannattaa aina. Jos oma urasuunnittelu on vielä vähän hämärän peitossa, niin tämä ala sopii myös ihmiselle, jolla ei välttämättä ole tarkkaa visiota siitä, missä on elämässään kymmenen vuoden päästä. Tällä alalla suuntautumisvaihtoehdot ovat todella laajat ja tradenomeja tarvitaan käytännössä kaikilla aloilla. Tradenomin tutkinto ei sulje ovia, vaan päinvastoin – se avaa niitä.

Lukiossa tulevaisuuden suunnitteluni oli tasoa “mitä teen tulevana viikonloppuna”, mutta tradenomin opinnoissa tulevaisuuden suuntaviivani ovat selkeytyneet merkittävästi ja tällä hetkellä minulla on selvä visio siitä, mitä tulevaisuudeltani haluan. Lukio oli omalta osaltani osittain suorittamista ja puurtamista, mutta tradenomin opinnoissa eteeni on auennut uudenlainen maailma: opiskelu voi ollakin todella kivaa.

”Loppupeleissä sinun elämäsi on kiinni sinusta. Suhtaudu opintoihin avaralla mielellä ja mielenkiinnolla, sillä elämä on jatkuvaa oppimista!”

Mosambik on Kaakkois-Afrikan rannikolla sijaitseva maa, jossa 80 % väestöstä saa elantonsa maataloudesta ja pienviljelijät vastaavat 95 % maan maataloustuotannosta. VECRA-MOZ-hankkeen tavoitteena on kehittää mosambikilaisten nuorten ilmastokestävän ja kestävän maatalouden taitoja tarjoamalla heille koulutusta ja työllistymismahdollisuuksia.

Hankkeen päämääränä on edistää ammatillista huippuosaamista ilmastokestävässä maataloudessa ja varmistaa nuorille laadukkaat taidot kestävään maaseutuelinkeinoon liittyviin työtehtäviin. Hankkeessa tehdään myös yhteistyötä ilmastokestävää maataloutta harjoittavien yritysten kanssa.

Hankkeessa vahvistetaan ja kehitetään Mosambikin maatalouden ammatillista koulutusta ja opetusta (ATVET) päivittämällä nykyisten opetussuunnitelmien keskeisiä aiheita. Mukaan tuodaan uusia nykyaikaisia ja ilmastonmuutokseen sopeutettuja sisältöjä, jotta koulutus vastaisi paremmin eurooppalaisia standardeja ja EU:n yhteisiä arvoja. Näin edistetään tuottavaa ja tasavertaista asiantuntijayhteistyötä, josta molemmat osapuolet hyötyvät. 

Konsortioon kuuluvat mosambikilaiset kumppanit ovat Nhamatandan ja Nacalan oppilaitokset Young Africa -koulu sekä ADPP-Mz. EU-kumppaneina hankkeessa ovat Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja CINOP, joka tuo hankkeeseen kansainvälistä näkemystä tukemaan kapasiteetin kehittämistä mosambikilaisten kumppanien kanssa. Yksityisen sektorin edustajana hankkeessa toimii Sofalan maakunnan elinkeinoelämän neuvosto. 

Hankkeen avulla vahvistetaan paikallisten mosambikilaisten ammatillisten koulutuksen tarjoajien osaamista sekä kehitetään yksityisen ja julkisen sektorin välistä yhteistyötä. Tavoitteena on kehitellä työelämälähtöisiä ja mahdollisuuksia luovia toimenpiteitä. Hankkeessa tehdään kumppanuutta ja yhteistoimintaa edistävää yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Yhteistyömuotoja ovat esimerkiksi oppisopimukset ja harjoittelut. 

Koulutukset suunnitellaan vastaamaan ilmastonmuutoksen haasteisiin ja paikallisen sektorin tarpeisiin sekä edistämään kestävyyttä osallisuuden kautta. 

VECRA-MOZ-hanketta rahoittaa Euroopan unioni Erasmus+/EACEA.

Tästä on kyse

Hankkeen nimi: Vocational Excellence in Climate Resilient Agriculture in Mozambique

Rahoitus: Euroopan Unioni (Erasmus+ CBHE)

Kesto: 1.1.2025–31.12.2027

Budjetti: 399 710 €

Kohderyhmät: Kumppanikoulujen kouluttajat/opettajat, johtajat ja muu akateeminen henkilökunta, opiskelijat/harjoittelijat, yksityisen sektorin sidosryhmät kumppanikoulujen alueella

Toteuttajat: Instituto Politecnico de ADPP-Nacala IP Nacala, Instituto Politécnico de Nhamatanda-ADPP IP Nhamatanda, Associacao Young Africa – Moçambique Young Africa Moçambique. 

Kumppanit: CINOP, Hämeen Ammattikorkeakoulu Oy (HAMK).

Koordinaattori: Epke Vogel, Cinop

Lisätietoja: