Hyppää sisältöön
Home Tutkimus Hankkeet Muutoksen Kesyttäjä

Muutoksen Kesyttäjä

Euroopan sosiaalirahaston logo

Perustiedot

  • Rahoittaja: Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
  • Toteutusaika: 1.8.2020-30.6.2023
  • Budjetti 226 640 €
  • Kohderyhmä: Kanta-Häme yksinyrittäjät ja pk-yritysten henkilöstö
  • Ei toimialarajausta
  • Toteuttajat: Hämeen Ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Hämeen Ammatti-instituutti (HAMI)

Tavoitteet

  1. Yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen.
  2. Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistaminen.
  3. Verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen (systeemisyys).

Näitä tavoitteita edistetään neljän työpaketin kautta.

  • Rahoitustukien hyödyntämistä avustavan neuvontapalvelun kautta. (TP 1)
  • Voimavalmennuksilla, jotka räätälöidään yritysten tarpeisiin sopiviksi. (TP 2)
  • Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistamista tehdään:
    • Sisällyttämällä yrityskohtaiseen kehitystyöhön vahvasti mukaan työhyvinvoinnin näkökulmaa. (TP 2)
    • Tarjoamalla tietoiskuja ja webinaareja yrityskohtaisessa kehittämistyössä nousevista teemoista. (TP 2)
    • Vahvistamalla hankkeeseen osallistuvien yritysten keskinäisiä ja alueellisia verkostoja. (TP 3)
    • Vahvuustarinankerronta -menetelmällä ja siitä tehtävillä videoilla. (TP 4)

Tulokset

  1. Yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen. Autetaan yrityksiä koronakriisissä ja sen jälkeen, jotta yritykset eivät ajaudu konkurssiin –> työllistäminen ja työllistyminen
  2. Yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistamine. Autetaan yrityksiä työhyvinvoinnin parantamisessa epävarmaksi muuttuneessa toimintaympäristössä. Työhyvinvoinnin parantaminen –> tuottavuuden parantaminen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantaminen
  3. Verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen (systeemisyys). Autetaan yrityksiä uudistumaan verkostojen, vuorovaikutuksen ja yhteisten kokeilujen kautta. Nostetaan vastuullisuusajattelua uudelle tasolle. Vaikuttavuuden arviointi.
  4. Viestinnällinen vaikuttavuus: tuloksia ja hyviä käytäntöjä saadaan levitettyä julkaisujen ja tarinankerrontavideoiden avulla.

Hankkeen tietoja osatoteuttajan Hämeen ammatti-instituutin sivuilla.

Voimavalmennus

Voimavalmennus on maksuton kehittämispolku yksinyrittäjille, pk-yritysten johdolle ja henkilöstölle. Valmennus sisältää henkilökohtaista apua, valmennusta ja vertaistukea yrityksen tarpeiden mukaan. 

Liiketoiminnan oma kehittämispolku

Voimavalmennuksessa asiantuntijan kanssa yritykselle laaditaan oma kehittämissuunnitelma, joka sisältää tarpeen mukaan valittuja toimenpiteitä. Kehittämisen teemoja voi olla useampia, esimerkiksi digitaalisuus, markkinointi, ajanhallinta tai tuotteistus ja palvelumuotoilu. Keskitymme yrityksen henkilökohtaisen sparrauksen lisäksi erityisesti työhyvinvointiin ja verkostumiseen.

Toimenpiteitä esimerkiksi:

  • Yrityskohtainen sparraus liiketoiminnan kehittämisessä
  • Vastuullisuuden kehittäminen yrityksissä
  • Digivalmennukset työyhteisössä ja digitaalisuuden konsultointi
  • Työhyvinvointivalmennus
  • Työyhteisön kehittäminen mm. työyhteisöhaastattelut, tiimiyttäminen
  • Verkostoitumistilaisuudet
  • Vahvuustarinankerronta ja voimavideot

Verkostoidu ja voimaannu!

Voimavalmennus on yrityksille maksuton (rahoitetaan DeMinimis tuella, vähämerkityksellinen tuki). Yritysten on kuitenkin sitouduttava voimavalmennukseen ja sen toimenpiteisiin. Voimavalmennus kestää yrityksen omasta kehittämissuunnitelmasta riippuen noin 2-6 kuukautta. Voimavalmennukseen on yrityksen johdon ja henkilöstön varattava resursseja, joista yritys vastaa.

Vaiheet:

  1. Lähtötilanteen kartoitus (lokakuu)
  2. Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu (lokakuu-marraskuu)
  3. Kehittämisprosessin toteutus (marraskuu-toukokuu)
  4. Tulosten koonti ja palaute (toukokuu)

VAIHE 1

  • Aloituskeskustelu, jossa lähtötilanteen arviointi.
  • Katsotaan tarve rahoituksille, strategian ja liiketoimintamallien päivitykselle, työhyvinvointitilanne, mahdolliset toteutettavat kokeilut.
  • Määritellään kehittämistoimenpiteiden tavoitteet.

VAIHE 2

  • Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu asiantuntijatiimissä yrityksen tarpeiden mukaan.
  • Yritykselle syntyy oma kehittämissuunnitelma.

VAIHE 3

  • Kehittämisprosessin toteutus.
  • Sisältää yrityksen suunnitelman mukaan konsultointia, sparrausta, valmennuksia työpaikalla, työhyvinvoinnin toimenpiteitä, haastatteluita, vertaistukitapaamisia yms.

VAIHE 4

  • Kootaan tulokset ja palaute.
  • Dokumentoidaan prosessia artikkelein, blogein ja videoin

Yksinyrittäjien voimavalmennuksessa tehdään
henkilökohtainen ja liiketoiminnan kehittämissuunnitelma.

Voimavalmennuksessa on vuonna 2020-2021 mukana oli 35 yritystä, muun muassa:

Voimavalmennuksessa 2020-2021 käsiteltiin webinaarien muodossa seuraavia teemoja:

  • Diginäkyvyys ja hakukoneoptimointi
  • Sosiaalisen median kanavat ja markkinointi
  • Hakukonemarkkinointi ja Google Ads
  • Yrityksen ydinliiketoiminta
  • Tuotteistus
  • Arvot ja ajanhallinta
  • Sisäisten prosessien tehostaminen ja ajanhallinta
  • Palvelumuotoilu
  • Asiakaspolun määrittäminen
  • Sähköinen kirjanpito ja taloushallinto
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
  • Kannattavuus ja talouden suunnittelu

Webinaareista on saatavana tallenteet, ole yhteydessä mikäli haluat katseluoikeuden!

Ajankohtaista

Markkinointivalmennus:

Tervetuloa mukaan saamaan uutta potkua yrityksesi markkinointiin!
Järjestämme Muutoksen kesyttäjä -hankkeessa kaksiosaisen markkinointivalmennuksen maaliskuussa 2023.

Ensimmäinen osa 7.3. 2023 klo 17-20, PARKKI Business Park

Tässä valmennuksessa lähdetään aivan alusta. Kartoitetaan näkyvyyden nykytila ja katsotaan yhdessä digitaalisetkanavat missä kannattaa olla ja kuinka niitä käyttää (erityisesti Google yritystili ja verkkosivut). Valmennuksen ensimmäisen osan jälkeen olet saanut yrityksesi käyttöön vähintään yhden uuden kanavan* näkyä ja suunnitelman kuinka siellä toimia! Valmennuskerta kestää 3h, josta osa työpajaosuutta. Työpajaosuudessa käymme läpi konkreettisesti kuinka kanavissa tulee toimia ja mitä sisältöä sinne tulisi tuottaa.
*jos yrityksellä on käytössä jo laajasti eri kanavia keskitytään uuden luomisen sijaan jo olemassa olevien kanavien kehittämiseen.

Toinen osa 20.3.2023 klo klo 17-20, PARKKI Business Park

Toisella valmennuskerralla lähdemme perkaamaan somea, mitä kanavia on olemassa ja mikä kannattaa yritykselle valita ja mitä siellä sitten julkaista. Työpaja osuudessa hypätään rohkeasti somen maailmaan ja otetaan käyttöön uusi kanava tai kehitetään jo olemassa olevaa kanavaa.

Valmentajana toimii Hämeenlinnan oma Markkinointimuija Reetta Kaikkonen, satojen miljoonien näyttökertojen markkinoinnin ammattilainen sekä pienten näkymättömien yritysten markkinoinnin personal trainer. Reetan mukaansatempaavaan blogiin voit tutustua täällä: https://www.markkinointimuija.com/blogi/

Mukaan valmennukseen mahtuu 12 yrittäjää, joten hae mukaan nopeasti!

HAE MUKAAN NYT!

LinkedIn valmennus:

Kovasti kysytty koulutusilta Linkkarista on nyt täällä!
Perehdymme illan aikana LinkedInin asiantuntijaprofiiliin ja henkilöbrändiin. Saat apuja miten juuri sinä ja yrityksesi saatte hyödyn irti yritysverkostosta. Työpajaosuudessa asiantuntijamme ovat mukana avustamassa linkkarin käyttöä. 

Tilaisuus järjestetään torstaina 23.3.2023 klo 17-19 PARKKI Business Parkissa.
Osoite: Raatihuoneenkatu 21-23, 13100 Hämeenlinna

Valmentajana toimii Eveliina Toivonen, MBA. Hän työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina. Hänen erityisosaamistaan on digitaalinen markkinointi.

ILMOITTAUDU MUKAAN!

Rahoitusinfo

Tulossa 10.5.2023 Lepaan viinitilalla. Lisätietoa tulossa pian.

Neuvontapalvelut:

  • Koronatukineuvonta (eri rahoitusvaihtoehtot)
  • Koronaan liittyvä kehityshankkeiden sparraus
  • Rahoitusinfot tulevista rahoituksista
  • Mahdollisuuksien mukaan autetaan yrityksiä löytämään yhteyksiä valtakunnallisiin ja kansainvälisiin innovaatioverkostoihiin ja hankkeisiin.

Ota yhteyttä valmentajiin:

Minna Tarkkala p. 050 465 6831/ minna.tarkkala@hamk.fi

Kirsi Sippola p. 050 57 45063/kirsi.sippola@hamk.fi

Yrittäjyys ja HAMK

Hankkeen toimenpiteet eli työpaketit

  • Aikataulu: Syksy 2020 – kevät 2023
  • Toimenpiteet:
    • Koronatukineuvonta (eri rahoitusvaihtoehtot)
    • Koronaan liittyvä kehityshankkeiden sparraus
    • Rahoitusinfot tulevista rahoituksista
    • Mahdollisuuksien mukaan autetaan yrityksiä löytämään yhteyksiä valtakunnallisiin ja kansainvälisiin innovaatioverkostoihiin ja hankkeisiin.

  • Aikataulu: Syksy 2020 – kevät 2023
  • Työyhteisöjen ja yritysten yrityskohtaiset valmennukset.
  • Valmennuksia/sparrauksia toteutetaan 2-5 kertaa/yritys aloituskeskustelun ja loppukoonnin lisäksi.
  • Mahdollisuus yhdistää verkostotapaamisia voimavalmennuksen toteutukseen.
  • Vaiheet:
    • Lähtötilanteen kartoitus
    • Yrityskohtaisen kehittämisprosessin suunnittelu
    • Kehittämisprosessin toteutus
    • Tulosten koonti ja palaute.

  • TP 3: Yhteisöllisyyttä ja verkoston vuorovaikutusta vahvistavat tapaamiset
  • Aikataulu: Syksy 2020 – syksy 2022 –> Muutetaan koronatilanteen vuoksi Kevät 2021 – kevät 2023
  1. Torit – Laajalle yleisölle suunnattuja verkostoitumistilaisuuksia seutukunnittain yhdessä paikallisten yrityskehitys toimijoiden kanssa. Webinaareja, seminaareja, aamiaistilaisuuksia sisältäen fasilitoidun vuodovaikutuksellisen osuuden.
  2. Leirinuotiot – Tiiviit vuorovaikutukselliset verkostotapahtumat, jotka antavat osallistujille vertaistukea ja hyvinvointia. Esim. virkistysretket tai hyvinvointi-illat. Toteutettu syksyllä 2021.
  3. Kokeilut – Tutustutetaan yritykset yhteiseen innovatiiviseen ja ketterään kokeilemiseen. Yhteisistä aiheista hackathoneja.

  • Aikataulu: Kevät 2021 – kevät 2023
  • Tavoitteena vahvistaa yksilön ja työyhteisön myönteisiä tunteita ja merkityksellisyyden kokemusta työelämässä.
  • Toteutetaan vahvuustarinankerrontavideoiden avulla.

Ohjausryhmä

Mirja Ojantausta, Hämeen Kauppakamari, puheenjohtaja
Anne Enckelman, Kuntavalmennus, varapuheenjohtaja
Kari Moisiola, Yrityslautturi Oy
Jouko Mikkola, Hieronta ja Kehonhuolto Jouko Mikkola tmi
Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät
Pia Niemikotka, Linnan Kehitys
Erkki Taskinen, Yritysvoimala
Tuomo Kauha, Hämeen ELY-keskus
Pia-Maria Haltia, Hämeen ammatti-instituutti HAMI
Johanna Jalonen, Hämeen ELY-keskus, rahoittajan edustaja

Lisäksi ohjausryhmässä on mukana:
Minna Tarkkala, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK Smart
Kirsi Sippola, Hämeen ammatti-instituutti HAMI
Satu Jumisko-Pyykkö, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK Smart
Jukka Pulkkinen, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK Smart, hankkeen vastuullinen johtaja
Toni Pulliainen, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, hankepalvelut

Yhteystiedot

Kirsi Sippola