
LearnWell – palvelut hyvinvoivaan korkeakouluoppimiseen ja -opetukseen
Mitä tarjoamme
Tutkimuspohjainen LearnWell-prosessi tukee laadukasta oppimista, opintojen sujuvaa etenemistä ja korkeakouluyhteisön hyvinvointia – organisaationne tarpeisiin räätälöiden.
HAMKin Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikön (HEPeda) tutkijat ja asiantuntijat ovat tukenasi LearnWellin käsittelyssä ja hyödyntämisessä organisaation eri tasoilla, varmistaen tutkimusperustaisen lähestymistavan ja käytännön kehittämisen yhdistämisen.
LearnWell-kysely
LearnWell tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden ymmärtää opiskelijoiden oppimista.
Kysely mittaa opiskelijoiden oppimisprosessia, kokemuksia oppimisympäristöstä, työelämävalmiuksia sekä opiskeluhyvinvointia – kokonaisvaltaisesti ja tutkimuspohjaisesti.
LearnWell tarjoaa monipuoliset yhteenvedot yksilö-, ryhmä- ja korkeakoulutasolla. Vastaajaryhmän tuloksia reflektoidaan ohjatusti yhdessä, mikä lisää vuoropuhelua opiskelijoiden ja korkeakoulun välillä.
Miksi LearnWell?
- tukee opiskelijoiden itsereflektiota ja lisää tietoisuutta omasta oppimisesta
- tukee koko korkeakouluyhteisön ymmärrystä pedagogisesta hyvinvoinnista ja siitä, miten oppimisympäristö voi tukea sekä oppimista että hyvinvointia
- tuottaa tutkimuspohjaista dataa, jota voidaan hyödyntää opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä
LearnWell auttaa varmistamaan, että oppiminen, hyvinvointi ja laadukas opetus kulkevat käsi kädessä – tutkimukseen perustuen ja käytäntöön soveltaen.
LearnWell on tutkimuspohjainen ja kontekstiin räätälöity oppimiskokemuskysely. Se hyödyntää osin samoja mittareita kuin Helsingin yliopiston HowULearn-kysely. Se pohjautuu myös väljästi YTHS:n Opiskelukykymalliin. HAMK on kehittänyt kyselyä edelleen erityisesti ammattikorkeakoulukontekstiin, ja hyödyntänyt aiemmissa tutkimuksissa validoituja mittareita. Näin varmistetaan, että kysely on sekä luotettava että relevantti juuri ammattikorkeakouluopiskelijoiden arkeen ja oppimisympäristöihin.
Julkaisuja
Alatalo, S., Rönkkönen, S., Kosenkranius, M. & Hailikari, T. (2024). LearnWell-oppimiskokemuskyselyn hyödyntämisestä korkeakouluopiskelijoiden ohjauksessa. HAMK Unlimited Professional, 29.11.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112195978
Hailikari, T., Kosenkranius, M., Rönkkönen, S., & Virtanen, V. (2025). Self-criticism unveiled: Its interplay with burnout and self-compassion in higher education students’ study achievement. Learning and Individual Differences, 120, 102692. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2025.102692
Kosenkranius, M., Rönkkönen, S. & Hailikari, T. (2024). Positive trends in HAMK first-year students’ wellbeing and learning experiences. HAMK Unlimited Journal, 21.5.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827795
Rönkkönen, S., Kosenkranius, M., Laine, A. (2025). Opiskeluhyvinvoinnin tutkimusperustainen tukeminen ammattikorkeakoulussa: reflektion merkityksestä. UAS Journal 2/2025. https://uasjournal.fi/2-2025/opiskeluhyvinvoinnin-tutkimusperustainen-tukeminen-ammattikorkeakoulussa-reflektion-merkityksesta/
Rönkkönen, S., Kosenkranius, M., Hailikari, T. & Virtanen, V. (2024). Korkeakouluoppimisen ja opiskeluhyvinvoinnin yhteydestä. HAMK Unlimited Journal, 29.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401234031
LearnWell-palvelut
Voimme räätälöidä palvelukokonaisuuden vastaamaan juuri teidän tarpeitanne. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme!
- Johdantotilaisuus ja erikseen sovitut konsultaatiot ja koulutukset: Asiantuntijoiden esittely LearnWell-kyselyn keskeisistä teemoista (oppiminen, oppimisympäristö, hyvinvointi) ja sen hyödyistä korkeakouluille. LearnWell-asiantuntijat kouluttavat reflektiotilaisuuksien fasilitaattorit.
- Tuki kysely-ympäristön käyttöönottoon: Asiantuntijatuki kysely-ympäristön rakentamiseen PowerBI-järjestelmässä.
- Reaaliaikaiset LearnWell-yhteenvedot ja fasilitointimateriaalit: Yhteenveto on saatavilla automaattisesti heti vastaamisen jälkeen. Yhteenveto pitää sisällään määrälliset tulokset sekä ilmiöitä selittävät kuvaustekstit reflektiokysymyksineen. Fasilitointimateriaalissa on tietopaketti ja ohjeet kyselyn ja yhteenvetojen hyödyntämiseen oppimisen ja hyvinvoinnin kehittämisessä.
- Yhteenveto opiskelijalle: Opiskelijan henkilökohtainen yhteenveto tukee tietoisuutta omasta oppimisesta ja hyvinvoinnista.
LearnWell-teemoihin pohjautuva korkeakoulupedagoginen koulutus antaa opettajille konkreettisia valmiuksia tukea opiskelijoiden oppimista, opintojen sujuvaa etenemistä ja hyvinvointia.
Koulutuksessa keskitytään siihen, miten opettaja voi vaikuttaa oppimisympäristön laatuun ja opiskelukokemukseen, huomioiden myös opettajan oma hyvinvointi.
Koulutus toteutetaan yhteistoiminnallisesti ja tutkivalla otteella. Se voidaan järjestää joustavasti lähi-, etä- tai hybridimuodossa, suomeksi tai englanniksi.
LearnWell-teemoihin pohjautuva kurssi tai työpaja auttaa opiskelijoita vahvistamaan opiskelutaitojaan, edistämään laadukasta oppimista ja opiskeluhyvinvointia.
Kurssilla opiskelijat pääsevät pohtimaan omaa oppimistaan sekä jakamaan kokemuksiaan yhdessä muiden kanssa.
Kurssi voidaan räätälöidä korkeakoulunne tarpeisiin ja toteuttaa lähi-, etä- tai hybridimuodossa, suomeksi tai englanniksi. Se toimii myös erinomaisena lisäresurssina jo olemassa olevien opiskelutaitokurssien rinnalla.
Tarjoamme muokattavan palvelukokonaisuuden korkeakouluyhteisöjen hyvinvoinnin kehittämiseen. Palvelu voi tarvittaessa sisältää esimerkiksi palautekäytänteiden ja kehityskeskusteluiden uudistamista, dataperustaista hyvinvoinnin mittaamista, yhteistyön ja strategian arviointia, osaamisen kehittämistä sekä toiminnallisia ja innovatiivisia hyvinvointiratkaisuja.
Kokonaisuus rakennetaan joustavasti organisaation tarpeiden mukaan – tavoitteena pitkäjänteinen, vaikuttava ja osallistava hyvinvointityö.
Esimerkkejä palveluistamme:
Koulutusohjelmien laatutyön tuki
- Koulutusohjelmakohtaisten tulosten vuosittainen ja pitkän aikavälin tarkastelu
- Tuki koulutusohjelmakohtaisten tulosten analysointiin (kohderyhmänä esim. koulutuspäälliköt, opinto-ohjaajat)
- Pedagogisten kehittämissuositusten ja toimenpiteiden tunnistaminen koulutusohjelmalle
Hyvinvointijohtamisen tuki
- Korkeakoulutasoinen yhteenveto tuloksista
- Valmennus korkeakoulun johdolle: kytketään opastus ja tuki kyselytulosten hyödyntämiseen johtamisessa, strategiatyössä ja laatutyössä
- Hyvinvointijohtamisen tuki: Toimenpidesuosituksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen organisaation eri tasoilla
Palveluista sanottua
Ota yhteyttä!
Yhteydenottolomake

Sara Rönkkönen
Lehtori
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö

Liisa Postareff
Yksikön johtaja, korkeakoulupedagogiikka
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö