Verkossa tapahtuva opetus tarjoaa joustavuutta, ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua sekä mahdollisuuden opiskella juuri silloin kun itselle sopii. Samalla se haastaa perinteisen käsityksen oppimisen vuorovaikutteisuudesta. Oppiminen ei tapahdu vain sisällöistä, vaan se tapahtuu myös ihmisissä ja heidän välisessään vuorovaikutuksessa. (Timonen & Ruokamo, 2022)
Mäenpään (2021) mukaan yksi tärkeimmistä tekijöistä verkko-opetuksessa on yhteisöllisyys – opiskelijan tunne kuulumisesta ryhmään ja aktiivinen osallistuminen yhdessä oppimiseen. Yhteisöllisyys tukee opiskelijan sitoutumista opintoihin, lisää hänen hyvinvointiaan sekä edistää kriittistä ajattelua. Ilman yhteisöllisyyden kokemusta opinnot voivat tuntua kuormittavilta ja yksinäisiltä, jolloin opiskelumotivaatio ja sitoutuminen opintoihin heikkenevät. (Mäenpää, 2021) Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) yhteisöllisyyden rakentamiseen on erityisesti panostettu uudessa, syksyllä 2024 alkaneessa sairaanhoitajien yrittäjyyspainotteisessa verkkotutkinnossa.
Miten yhteisöllisyyttä voi rakentaa verkossa?
Yhteisöllisyyden luominen ei verkko-opinnoissa tapahdu automaattisesti. Timosen (2021) mukaan verkko-opinnoissa opettajalla on merkittävä rooli oppimisympäristön luomisessa ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa. Verkko-opinnoissa opettaja ei ole enää pelkkä tiedonjakaja ja oppimisprosessin tukija, vaan hän on yhteisön rakentaja sekä aktiivisen ja vuorovaikutuksellisen oppimisympäristön luoja. (Timonen, 2021)
Anttonen (2021) painottaa, että verkko-opetuksessa on hyvä tukea ja rohkaista opiskelijoita aktiiviseen vuorovaikutukseen sekä opiskelijaryhmän sisällä että oppimisalustalla. Opiskelijan oma aktiivisuus edistää hänen omaa oppimistaan ja samalla yhteisöllisyyden rakentumista. Vaikka verkossa toimitaan fyysisesti erillään, on yhteyden rakentaminen muihin tärkeää. Yhteyden rakentaminen helpottuu, kun opiskelijatovereiden kasvot tulevat kameroiden avulla näkyviin virtuaalialustoilla – olemme täällä yhdessä oppimassa. (Anttonen, 2021)
HAMKin hoitotyön yrittäjyyspainotteisessa monimuotokoulutuksessa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä rakennetaan ja tuetaan useilla eri menetelmillä. Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden Kirurgisen potilaan hoitotyö 1 -opintojakson aikana verkkotapaamisissa on kameran käyttämisellä osoitettu läsnäoloa ja lisätty inhimillisyyttä. Verkkoalustojen erilaisilla aktivoivilla työkaluilla (esim. kyselyt) on luotu kuulluksi tulemisen kokemus jokaiselle opiskelijalle. Virtuaalialustojen reaktiotyökalut, peukut ja hymiöt, vaikuttavat mitättömiltä, mutta ovat olleet tärkeitä yhteisöllisyyden rakentamisessa. Pienikin ele, kuten peukku tai hymy hyvälle ajatukselle, on vahvistanut vuorovaikutusta ja tunnetta nähdyksi tulemisesta.
Verkko-opinnoissa erityisesti pari- ja ryhmätyöskentely tukevat opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta opintojakson aikana (Timonen, 2021; Anttonen 2021). Yhteiset tehtävät ja projektit ovat tarjonneet hoitotyön opiskelijoille mahdollisuuden vuorovaikutukseen, tiedon jakamiseen ja näkökulmien vaihtamiseen. Kun opiskelijat työskentelevät yhdessä, syntyy luonnollisesti myös vertaistukea, joka auttaa jaksamaan ja pysymään motivoituneena sekä tukee ammattiin kehittymisessä.
Verkko-opetuksessa yhteisöllisyyden kokemista vahvistavat opettajan ja oppilaan välinen vuoropuhelu sekä kasvokkain käytävät keskustelut (Timonen & Ruokamo, 2022). Opettajan läsnäolo verkko-opinnoissa myös oppituntien ulkopuolella on vahvistanut yhteisöllisyyttä. Kirurgisen potilaan hoitotyö 1 -opintojakson aikana on järjestetty säännöllisesti ohjaustapaamisia Zoomissa noin kerran viikossa tuomaan rytmiä opiskeluun sekä vahvistamaan yhteisöllisyyttä. Tapaamiset ovat tarjonneet opiskelijoille tilaisuuden kysyä, keskustella ja saada ohjausta. Säännöllisissä live-tapaamisissa opiskelijoiden kuulumisista keskusteleminen ja heidän omille ajatuksilleen ja kokemuksilleen tilan antaminen ovat vahvistaneet opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemista. Hoitotyön opiskelijat ovat kokeneet merkitykselliseksi vapaamuotoisen keskustelun ja vuorovaikutuksen. Tämä on auttanut opiskelijoita saavuttamaan tunteen, että ”kuulun johonkin, minun kokemukseni ja ajatukseni ovat merkityksellisiä”.
Yhdessä yhteisöllisyyttä
Opettajalta yhteisöllisyyden rakentaminen verkko-opetuksessa edellyttää suunnitelmallista ja tavoitteellista pedagogiikkaa. Se tarkoittaa oppimistehtävien, -ympäristöjen ja opetustapahtumien huolellista suunnittelua, jolloin ne tukevat oppimistavoitteita, osallisuutta ja vuorovaikutusta. Opettajan läsnäolo, aktiivinen rooli verkkoalustalla sekä tavoitettavuus edistävät opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemusta. Verkko-opinnoissa yhteisöllisyyden rakentuminen edellyttää myös opiskelijan aktiivista osallistumista ja motivaatiota. Opettaja voi luoda mahdollisuudet yhteisöllisyyden rakentumiselle verkko-opetuksessa, mutta jokainen opiskelija omalla toiminnallaan ja aktiivisuudellaan edistää yhteisöllisyyden rakentumista verkko-opinnoissa.
Lähteet
Anttonen, E. (2021). Kolme näkökulmaa kameroiden käytöstä reaaliaikaisessa verkkovälitteisessä opetuksessa. Teoksessa P. Timonen & G. Dookie, (toim.), Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin, ss. 113–118. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262994
Mäenpää, K. (2021). Motivation regulation and study well-being during nurse education studies [väitöskirja, Oulun yliopisto]. OuluREPO. http://urn.fi/urn:isbn:9789526231532
Timonen, P. (2021). Yhteisöllisyys täytyy kokea – sitä luodaan ja ylläpidetään verkko-opinnoissa yhdessä oppien. Teoksessa P. Timonen, & G. Dookie, (toim.), Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin, ss. 59–67. Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262994
Timonen, P. & Ruokamo, H. (2022). Ammattikorkeakoulun verkko-opiskelijaprofiilit sekä sosiaalinen, tiedollinen ja opetusläsnäolo reaaliaikaisen yhteisöllisen verkko-opiskelun valmennuspedagogisessa mallissa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 24(3), 74–92. https://doi.org/10.54329/akakk.123033
Kirjoittajat

Katri Mikkonen
Katri on terveystieteiden maisteriopiskelija ja sairaanhoitaja, jota kiinnostaa jatkuva oppiminen, pedagoginen sensitiivisyys, digipedagogiikan mahdollisuudet sekä tutkimuksen rooli terveysalan opetuksessa.
katri.mikkonen@tuni.fi
