E-urheilu - HAMK Gaming Academy - Hämeen ammattikorkeakoulu
E-urheilu – HAMK Gaming Academy
nainen tietokoneella
Nainen tietokoneen ääressä kuulokkeet päässä.

E-urheilu – HAMK Gaming Academy

HAMK GAMING ACADEMY

E-urheilun suosio on nousussa maailmanlaajuisesti, mukaan lukien Suomessa. E-urheilulla tarkoitetaan kilpailullista videopelien pelaamista.

HAMK osallistuu tähän ilmiöön toteuttamalla opintoja, tekemällä tutkimuksia ja työskentelemällä useiden alaan liittyvien projektien kanssa.

Mikä on lähestymistapamme?

Professional competitive Gaming
Meidän lähestymistapamme e-urheilun ekosysteemien kehittämiseen

HAMK Gaming Academy yhdistää HAMKin paikallisiin, alueellisiin ja kansainvälisiin yhteistyökumppaneihin. E-urheilun on rakennettu kilpapelaamisen ympärille, mutta liiketoimintaympäristössä on monia lähestymistapoja, jotka voidaan kaikki yhdistää HAMKin eri tutkintoihin, liiketaloudesta älykkääseen ja kestävään muotoiluun.

HAMK Gaming Academy on sovitettu HAMKin koulutusohjelmien rakenteeseen, joten opiskelijat eivät suoraan pysty hakemaan Gaming Academyyn, mutta he voivat suorittaa kursseja osana tutkintoaan.

Esports Business Management moduuli

Esports Business Management moduuli

15 opintopisteen laajuinen Esports Business Management moduuli rakentuu 3 kurssista. Opinnot ovat kahden periodin pituisia ja ovat periodeilla 2 ja 4. Moduuli on valittavissa kaikille HAMKin opinto-opiskelijoille.

Moduuli rakentuu kolmesta 5 opintopisteen kurssista

  • Sports Management (5ECTS, Englanninkielinen)
  • Esports Projects (5ECTS, Englanninkielinen)
  • Marketing and Events (5ECTS, Englanninkielinen)

Moduuli on vapaaehtoinen ja avoinna kaikille HAMKin tutkinto-opiskelijoille. Moduulissa on 40 opiskelijan maksimi osallistujamäärä.

Voit lukea moduulista lisää täällä

Lue lisää moduulikokemuksista

Johdatus Pelimoottori -kehitykseen ja AR/VR-moduuliin

Johdatus Pelimoottori-kehitykseen ja AR/VR-moduuliin

Moduulin sisältö:

Opiskelija:

  • tietää miten suunnitella ja mallintaa 3d peliassetteja
  • pystyy valitsemaan sopivan 3D-mallinnusmenetelmän pelimoottorille vaaditun optimoinnin perusteella
  • ymmärtää tietyn pelimoottorin periaatteet ja kohdealustojen vaatimukset
  • pystyy ohjelmoimaan toimintoja pelimoottorille
  • pystyy tuottamaan toimivan ja optimoidun suoritettavan ohjelman pelimoottorilla
  • ymmärtää VR:n ja AR:n mahdollisuudet ja haasteet esitysvälineinä ja osaa hyödyntää sen vahvuuksia
  • tietää yleisimmät VR- ja AR-laitteet ja osaa valita sopivan teknisen ratkaisen

Lisätietoja tulee myöhemmin.

Teemme mielellämme yhteistyötä e-urheilun parissa eri organisaatioiden kanssa. Yhteistyömuotoja voivat olla mm.

  • opiskelijaprojektit
  • harjoittelupaikat
  • opinnäytetyöt
  • tutkimusprojektit

HAMK Gaming Academyn kautta on jo toteutettu erikokoisia opiskelijaprojekteja liittyen e-urheiluun markkinointisuunnitelmista tuotekehitykseen. Tämän lisäksi, meidän tradenomiopiskelijat ovat tehneet opinnäytetöitä peliyhtiöille, e-urheilujoukkueille ja muille e-urheilun sidosryhmille.

Olemme myös mielellämme mukana suuremmissa kehitysprojekteissa ja ekosysteemikehityksessä.

Opinnäytetyöt

HAMK Gaming Academy tarjoaa HAMKin tutkinto-opiskelijoille mahdollisuuden profiloida osaamistaan e-urheilun pariin myös opinnäytetyön muodossa koulutusalasta riippumatta.

HAMK Gaming Academy koordinoi HAMKille tulevia yritysten e-urheiluun liittyviä opinnäytetyötarpeita, välittää niitä opiskelijoille sekä toimii myös itse opinnäytetöiden toimeksiantajana. Ensisijaisesti opinnäytetyöaiheita tarjotaan sellaisille opiskelijoille, jotka ovat olleet tai ovat mukana HAMK Gaming Academyn muussakin toiminnassa. Mikäli olet kiinnostunut opinnäytetyön tekemisestä e-urheiluun liittyen, ota yhteyttä gaming@hamk.fi.

Esimerkkejä jo tehdyistä opinnäytetöistä:

Tutkimus- ja yritysyhteistyö

HAMK Gaming Academy toimii tiiviissä yhteistyössä HAMK Smart  -tutkimusyksikön kanssa. Yhteistyö konkretisoituu Future Wearables & Gaming Lab -tilassa Valkeakoskella, jossa tutkitaan puettavan älykkyyden mahdollisuuksia e-urheilun kehittämisessä.

Yritysyhteistyö ja projektit konkretisoituvat HAMK Gaming Academyn osalta erityisesti opinnäytetyöyhteistyössä sekä Esports Business Management –moduulin projektiosuudessa. Projekteja on tehty mm.: Vesilahden kunnalle, Valkeakosken kaupungille, HAMKille, Bunkkeri-pelitilalle sekä Hämpton Gamesille.

Hämpton Games rakentuu alueen toimijoiden yhteistyössä

HAMK Gaming Academyn pelitila Valkeakosken kampuksella on nyt valmis

Pelitilasta löydät viisi huipputehokasta pelitietokonetta varusteineen. Pelitila on rakennettu opiskelija lähtoisesti, jotta opiskelijat pystyvät pelaamaan kavereidensa kanssa monen eri genren pelejä. Jos lempipeliäsi ei löydy koneilta, voit laittaa sähköpostia asiasta HAMK Gaming Academylle sähköpostiosoitteeseen gaming@hamk.fi. Tällä hetkellä koneilta löytyy ainoastaan CS:GO ja Valorant, mutta syksyllä on tulossa lisää pelejä.

Tilan varaaminen

Gaming Lab -tila löytyy Valkeakosken kampuksen A-rakennuksesta (huone 140A). Voit varata tilan käyttöösi Pakki- tai Tuudo-järjestelmien kautta (Tilavaraus –> Gaming Lab).

Säännöt

  • Pelitila on auki HAMKin Valkeakosken A-rakennuksen aukioloaikojen mukaisesti
  • Jätä pelitila käytön jälkeen siihen kuntoon kuin se oli tullessasi. Jos huomaat poikkeuksia tilassa tai laitteissa, niin ota yhteyttä gaming@hamk.fi
  • Varaus tapahtuu Pakin tai Tuudon kautta (Tilavaraukset –> 140A Gaming Lab)
  • Tilan varaaja on vastuussa laitteista ja tilan käytöstä. HAMKin ulkopuolisia henkilöitä ei saa päästää pelitilaan.
  • Mikäli samassa tilassa toimiva Future Wearables Lab on käytössä, niin Gaming Lab on suljettu.
  • Koneisiin ei ladata uusia ohjelmistoja/sovelluksia/pelejä. Ehdotuksia voi tehdä sähköpostiosoitteeseen gaming@hamk.fi
  • Väärinkäytökset johtavat tilan sulkemiseen erikseen määritettäväksi ajaksi.

Laitteisto

  • Acer Predator Orion 3000-620
  • Prosessori: Intel® Core™ i7-10700
  • Näytönohjain: NVIDIA GeForce RXT 3060 Ti
  • 16GB DDR4 RAM
  • 1024 GB SSD

Oheislaitteet

  • L33T Gaming Elite V4 PU- Pelituoli
  • Glorious PC Gaming Race Model O- Pelihiiri
  • Blackstorm RGB Mech 2021 60% Dual Mode- Pelinäppäimistö
  • AOC 24G2U 24″- Pelinäyttö
  • HyperX Cloud II- Pelikuulokkeet

Tietokoneen kirjautumistunnukset

  • Käyttäjänimi: normaluser
  • Salasana: Talv1nen-joulukuu2021

Future Wearables Lab

 

HAMK Gaming -joukkue keskittyy tällä hetkellä erityisesti CS-pelaamiseen. Muita pelejä otetaan mukaan joukkueen toimintaan mikäli kiinnostusta on. HAMK Gaming –joukkue teki ensiesiintymisensä Hämpton Games –turnauksessa vuonna 2020, jolloin joukkue voitti Hämpton Gamesin CS:GO-turnauksen. Vuonna 2021 joukkue sijoittui samassa turnauksessa toiseksi.

HAMK Gaming -joukkue on avoin kaikille kiinnostuneille HAMKin opiskelijoille. Mikäli pelaaminen joukkueessa kiinnostaa, niin ota yhteyttä gaming@hamk.fi

Katso, kun Meemitalon somevaikuttajat pelasivat HAMK Gaming –joukkuetta vastaan: TEHTIIN MEEMITALOSTA KOULU PÄIVÄKSI

Hämpton Games

Hämpton Games on Hämeenlinnassa tapahtuva e-urheilutapahtuma. Tapahtuman karsinnat on pelattu aikaisemmin ja tapahtumassa pelataan semifinaalit ja finaalit. Tapahtumapaikkana on toiminut Verkatehdas aikaisempina vuosina. Alapuolella linkkejä Hämpton Gamesiin liittyen. HAMK on tapahtuman sponsori sekä yleisesti isossa yhteistyössä Hämpton Gamesin kanssa.

Hämpton Gamesin sivut

HAMKin podcast, jossa on mukana Hämpton Gamesin perustajat

Blogiteksti Hämpton Gamesista

Bitfest

Bitfestin organisoi Hämeen Ammattikorkeakoulun tradenomi tietojenkäsittely koulutusohjelma. Seminaarin pääpointtina on digitaalisuus, mutta aiheita käsitellään eri näkökulmista, kuten yrittäjyyden, liiketoiminnan, start-uppien, innovaatioiden ja kansainvälistymisen näkökulmasta.

Tapahtuma tähtää innostamaan opiskelijoita ja yrityksiä toteuttamaan hankkeita oman intohimonsa ja taitojensa mukaan monitieteellisessä yhteistyössä.

Bitfestin nettisivut

SISU Spring Lan ’22

SISU Spring LAN ’22 on HAMKin kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoiden järjestämä tapahtuma. Projektin SISU-moduuli on osa toisen vuoden opintoja. SISU Spring LAN ’22 on ensimmäinen laatuaan Valkeakoskella. Tapahtuma osoittautui valtavaksi haasteeksi niin pienelle tiimille, varsinkin kun he olivat ensimmäiset opiskelijat, jotka järjestivät jotain vastaavaa. Mutta tämä haaste oli jotain, jota he kaikki halusivat lähteä kohtaamaan yhdessä.

SISU Spring Lan ’22

HAMK Gaming Academy @ Twitter

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU