Hyppää sisältöön
Home Mecmetal innostui opiskelijoiden kehittämästä ratkaisusta huoltopalveluihinsa

Mecmetal innostui opiskelijoiden kehittämästä ratkaisusta huoltopalveluihinsa

Jo neljä vuosikymmentä toiminut, betonituotteiden valmistuksen tuotantolinjoihin erikoistunut Mecmetal Oy heitti opiskelijoille ideointihaasteen, jonka lopputulos ylitti odotukset. Nyt opiskelijoiden viikossa kehittämä konsepti on otettu yrityksessä testaukseen.

Ryhmä Hämeen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sähkö- ja automaatioinsinööriopiskelijoita ja kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoita kehitti HAMK Design Factoryn toteuttamalla Diili-viikolla konseptin, jonka käyttöä joensuulainen tuotantoteknologian kehittäjä ja valmistaja, Suomessa ja kansainvälisesti toimiva Mecmetal on lähtenyt edistämään asiakkaidensa kanssa. Kyseessä on yrityksen tuotantolinjojen huoltopalveluun (MEC Maintenance) liittyvä konsepti, jonka opiskelijat nimesivät MEC Maintaineriksi.

Tuotantolinjastot vaativat säännöllistä huoltoa ja tähän saakka Mecmetalin työntekijät ovat tiiminä lähteneet huoltotöihin asiakkaiden luo. Opiskelijoiden ideassa Mecmetal kouluttaisi jatkossa huoltotoimet osaavan henkilön asiakkaan henkilökunnasta, mikäli se on asiakkaalle sopiva vaihtoehto.

”Se oli mielestämme todella freesi ja hieno ajatus. Se säästää asiakkaan kustannuksia ja mahdollistaa meille toiminnan laajentamisen”, Mecmetalin myynti- ja markkinointijohtaja Marco Hautakoski sanoo.

Hautakoski kertoo, että konsepti on jo edennyt tarjousasteelle ja tuleva vuosi sitä kehitetään ja ajetaan käyttöön. Yritys on myös järjestämässä helmi-maaliskuussa messut, jonne se kutsuu paitsi haasteeseen osallistuneet opiskelijat HAMKista, myös asiakkaitaan Suomesta sekä Saksasta, Yhdysvalloista, Puolasta, Virosta, Liettuasta ja Ruotsista.

”Tällainen yrityksen ja opiskelijoiden yhteistyö kannattaa ehdottomasti. Lähdimme tähän itse hyvin avoimella haasteella eli hakemaan uutta näkökulmaa huoltopalveluumme, ja lopputulos ylitti kyllä odotukset”, Hautakoski sanoo.

Viikko ongelmanratkontaa

Opiskelijoiden voittoisa idea syntyi kerran vuodessa järjestettävällä Diili-viikolla Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken kampuksella. Kyseessä on intensiivinen opintoviikko, johon liiketoimintahaasteen antoi Mecmetalin lisäksi kaksi muuta yritystä. Niitä ryhtyivät ratkomaan nelisenkymmentä opiskelijaa, jotka jaettiin seitsemään 5–6 hengen joukkueeseen.

”Töitä tehdään tosissaan ja viikko on opiskelijoille rankka. Tuloksena on kuitenkin usein ratkaisuja, joita yritykset eivät ole osanneet odottaa”, kertoo Diili-viikon järjestelyistä vastannut, HAMK Design Factoryn lehtori Sanna-Maaria Siintoharju. Hänen lisäkseen opiskelijoita luotsasi sähkö- ja automaatiotekniikan lehtori Susan Heikkilä.

Design Factoryn toiminnan ydintä on järjestää Diilin kaltaisia projekteja, jotka voivat olla myös avoimia minkä tahansa koulutuksen opiskelijoille. Tarkoitus on monialaisesti ratkoa yrityksiltä saatuja, aitoja työelämähaasteita.

”Se, että opiskelijoiden idea kantaa yrityksessä käytäntöön asti, on kyllä erityisen hieno asia”, Siintoharju sanoo.