Hyppää sisältöön
Etusivu HAMK Pilkku Hävikistä herkuksi – puristemassa sai uuden elämän
  • HAMK Pilkku -Verkkolehti

Hävikistä herkuksi – puristemassa sai uuden elämän

  • Susanna Peltonen
  • Sara Syvälahti

Syksy saapuu Hämeenlinnan seudulle värikylläisenä ja tuoksuvana. Hämeenlinnan seudulla kypsyy omenoita runsaasti, mutta niitä ei hyödynnetä täysmääräisesti. Perinteisesti ylimääräisiä omenoita on viety muun muassa peurojen ravinnoksi, mikä samalla ylläpitää jo entuudestaan tiheää peurakantaa. HÄMILIS-hankkeessa lähdettiin yhdessä hanketoimijoiden kesken etsimään vaihtoehtoja omenoiden hyödyntämisasteen kasvattamiseen. 

Yksi ratkaisu löytyi yllättäen paikallisen omenaviinin valmistuksesta syntyvästä sivuvirrasta eli omenapuristeesta, joka normaalisti päätyy biojätteeksi. Hankkeessa huomasimme, että omenapuristemassa on aromirikasta ja siten mahdollisesti soveltuisi jatkohyödynnettäväksi elintarvikekäyttöön. Omenapuristemassasta valmistettiin omenasiirappia hankkeen toisen osatoteuttajan Hämeen ammatti-instituutin johdolla. Omenasiirappia käytettiin keskeisenä raaka-aineena paikallisuutta ja vastuullisuutta yhdistelevän omenajäätelön valmistuksessa.  

Jäätelö ei kuitenkaan jäänyt vain tuotekehityksen pöydälle, vaan halusimme testata sen kaupallista potentiaalia kuluttajilta saadun palautteen avulla. Kartoitimme esimerkiksi kuluttajien mielipidettä jäätelön ulkonäön houkuttelevuudesta, omenan maun tunnistettavuudesta, erottuvuudesta muusta kaupallisesta valikoimasta sekä ostohalukkuudesta. Lisäksi pohdimme tuotteen mahdollisuuksia kehittyä Hämeen uudeksi herkuksi – paikallisuutta, sesonkia ja makuelämystä yhdistäväksi brändituotteeksi. Kuluttajatutkimuksella haluttiin arvioida, voisiko tämä aito paikallinen jäätelö laajentaa jakeluansa ja kiinnostaa sekä Hämeenlinnan asukkaita että alueen matkailijoita. 

Kuluttajatutkimukseen vastasi kevään 2025 aikana yhteensä 76 henkilöä. Palautetta kerättiin pääasiassa Hämeen ammattikorkeakoulun korkeakoulukeskuksella. Tulosten perusteella omenajäätelö sai erittäin myönteistä palautetta ulkonäkönsä ja paikallisten Kanta-Hämeessä kasvatettujen omenoiden käytön ansiosta. Ulkonäköä pidettiin houkuttelevana, ja 82 % vastaajista koki paikallisuuden tuovan merkittävää lisäarvoa tuotteelle. Nämä osa-alueet vahvistavat tuotteen imagoa laadukkaana ja vastuullisena vaihtoehtona. Tuote nähtiin soveltuvan erinomaisesti paikallisiin kantahämäläisiin tapahtumiin.  

Vastaajien näkemykset omenan maun tunnistettavuudesta ja jäätelön erottuvuudesta muusta markkinatarjonnasta jakautuivat selvästi enemmän. Tuote vaatii vielä kehittämistyötä niin makuprofiilin kuin tuotebrändäyksen osalta. Tuotteessa vahvemmin esille tuleva omenan luontainen aromi voisi vahvistaa tuotteen markkina-asemaa laajemmassa kaupallisessa kontekstissa. Vakiintuneen aseman markkinoilla ja laajemman asiakaskunnan tavoittamiseksi on vielä tehtävä jatkokehitystyötä. 

HÄMILIS-hankkeessa on tunnistettu useita mahdollisia jatkokehityssuuntia, joiden avulla tuotteen makua ja vetovoimaa voidaan vahvistaa. Kuluttajien osallistaminen ideointiin mahdollistaisi erilaisten tuotevariaatioiden kehittämisen, joista aistinvaraisen arvioinnin huolellisesti toteutetulla tutkimuksella voidaan tunnistaa reseptit, jotka parhaiten korostavat voimakkaampaa omenan makua. Yhtenä vaihtoehtona on maun voimistamiseen omenan flavoria tukevien mausteiden fermentointi ja sillä tavoin uudenlaisen makuprofiilin luominen. Syksyllä 2025 alkavassa F3- Future, Food, Fermentation -hankkeessa aloitetaan tutkimus erilaisten makeis- ja jälkiruokatuotteiden makuprofiilien vahvistamisesta fermentoinnin keinoin. 

Lisäksi tuotteen tarinallistaminen sekä tunnepohjainen vetovoima voivat tuoda tarvittavaa lisäarvoa tuotteen brändäyksen tueksi. Tuotteen brändäystä tulee vahvistaa niin visuaalisessa ilmeessä kuin viestinnässäkin, jotta se erottautuu selkeästi muista jäätelötuotteista ja jää kuluttajien mieleen ainutlaatuisena vaihtoehtona. Tuote voisi esimerkiksi soveltua hyvin niin sanotulle tietoiselle kuluttajalle eli ihmiselle, joka valinnoillaan haluaa tukea vastuullista ja paikallista tuotantoa. 

Kehitetty omenajäätelö havainnollistaa, kuinka elintarvikealan sivuvirtoja voidaan hyödyntää kuluttajatuotteissa ilman kompromisseja laadun tai houkuttelevuuden suhteen. Kuluttajatutkimuksen pohjalta voidaan jatkossa syventää makuprofiilia ja terävöittää brändiä kohti kaupallisesti kannattavaa tuotetta. Samalla kehitysprosessi tarjoaa mallin myös muille alueellisille toimijoille, jotka etsivät ratkaisuja vastuulliseen ja paikalliseen tuoteinnovaatioon.

Kirjoittajat

Hankkeen tiedot

HÄMILIS-hankkeen tavoitteena on luoda uudenlaista ajattelua hämäläiseen elintarvikealan toimijoiden yhteistyöhön ja tukea pk-yritysten kasvua ja uudistumista kiertotalouden keinoin.

HÄMILIS-hanke on Euroopan unionin osarahoittama. 

Julkaisun tiedot

Pysyvä osoite

https://doi.org/10.63777/1d22

Lisenssi

CC BY-NC-SA 4.0

Avainsanat

, ,

Viittausohje

Peltonen, S. & Syvälahti, S. (2025). Hävikistä herkuksi – puristemassa sai uuden elämän. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/1d22