Hyppää sisältöön
Kolme naista istuu metsässä puun rungon päällä. Kaksi reunimmaista naista katsoo tietokonetta ja keskimmäinen nauraen kameraan.
Home Opiskelijan sivut Palvelut opiskelijalle IT-palvelut, ohjeet ja opiskelun työkalut

IT-palvelut HAMKissa

IT-palveluihin saat parhaiten yhteyden ServiceDesk-tikettijärjestelmän kautta, soittamalla tai vierailemalla suoraan palvelupisteellä.

Käytetyimmät ohjeet

HAMKin käyttäjätunnusta ei voi aktivoida ennen kuin olet saanut siihen liittyvän sähköpostin.

Katso lisätiedot käyttäjätunnuksen aktivoinnista täältä.

Ensimmäisenä tarkista, että olet kirjautuneena sisään tai yrität kirjautua juuri HAMKin tunnuksilla, etkä esimerkiksi työpaikan tai omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla.

Voit myös luoda selaimeen oman profiilin, jossa käytät koulun tunnuksia. Tällöin ne eivät mene sekasin muiden Microsoft tunnusten kanssa ja asetuksesi pysyvät tallessa. Alla olevista linkeistä pääset selainten omiin ohjeisiin, miten selaimissa luodaan oma profiili:

Google Chrome

Microsoft Edge

Mozilla Firefox

Apple Safari

Outlookin saa käyttöön, kun kirjautuu HAMKin etusivulta alareunan kirjaudu linkistä sekä alla olevasta painikkeesta.

Outlookin löydät vasemmasta yläkulmasta M365:n vohvelivalikosta. Outlook kokonaisuuteen kuuluu sähköposti, kalenteri, henkilöt ja tehtävät. Outlook kokonaisuutta voit käyttää myös mobiililaitteissa. 

Outlook on osa Microsoftin O365-palvelua. Microsoftin sopimukseen kuuluvat palvelut löytyvät kaikki vohvelivalikosta.

Huomioithan että suurimpaan osaan palveluista kirjadutaan käyttäjätunnuksella, joka on muotoa tunnus@student.hamk.fi,
kirjautuminen ei onnistu etunimi.sukunimi@student.hamk.fi osoitteella.

Lähetettävän sähköpostiviestin voi tarvittaessa helposti salata siten, että vain vastaanottaja saa auki selväkielisen tekstin. Outlook avaa salatut viestit samalla tapaa kuin salaamattomat.

HAMK.fi

HAMKin Outlook-palvelu

Microsoftin ohje

HAMKin ohje – salattujen sähköpostiviestien lähetys ja vastaanotto

Lukkarikone on Pepin tietoja hyödyntävä verkkopalvelu, jossa käyttäjä voi hakea ​lukujärjestyk opiskelijaryhmän perusteella. Lisäksi käyttäjä voi hakea ​toteutuksia toteutuksen nimen tai opettajan perusteella. Kirjautunut opiskelija​ voi palvelun kautta synkronoida lukujärjestyksensä HAMKin Outlook Online -kalenteriinsa. 

lukkarit.hamk.fi

BYOD eli Bring Your Own Device merkitsee omien laitteiden käyttöä opiskelussa tai työnteossa korkeakoulun tiloissa. Oppiminen HAMKissa voi olla ajasta ja luokkatilasta riippumatonta. Opiskelussa käytetään sähköisiä oppimateriaaleja.

Kaikilla opiskelijoilla pitää olla oma kannettava tietokone. Kannettavan tietokoneen käyttöjärjestelmän tulisi olla Windows  (64-bit). HAMKissa käytettävät ammattiohjelmat ovat Windows-ohjelmia.

Opiskelussa käytettävistä ohjelmista vain osaa voi käyttää opiskelijan omalla kannettavalla ja muita ohjelmia käytetään HAMKin tietokoneilla. Etenkin vaativammassa tietojenkäsittelyssä ja tietyissä erityissovelluksissa käytetään myös korkeakoulun tietokoneita, joten oman koneen ei tarvitse olla erityisen tehokas.

Opiskelijat saavat apua oman tietokoneen käytön ongelmissa, kun on kyse opiskeluun liittyvästä tietokoneen tai it-palveluiden käytöstä. Myös tietoturva- tai tietosuoja-asioissa opiskelijat voivat aina kysyä neuvoja ja apua.

Opiskelijat voivat yllä mainituissa tapauksessa ottaa yhteyttä ServiceDesk IT-palveluun joko puhelimella (03 646 3000) tai web-lomakkeella https://servicedesk.hamk.fi. Lisäksi Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella (C-talon 1. kerroksessa) toimii Servicedesk IT-palvelupiste, johon opiskelijat voivat mennä paikanpäälle kysymään neuvoja tai apua tietokoneensa käytön ongelmiin.

HAMKissa on kattava langaton verkko (WLAN), johon opiskelijana voit liittää oman kannettavan tietokoneensi. Käytettävissä on joko suositeltu Eduroam tai HAMKvisitor, johon on erillinen salasana saatavissa ilmoitustauluilta. HAMKvisitor verkon kautta kaikki opiskelijan it-palvelut eivät ole käytettävissä.

Asuntoloissa on lisäksi käytössä asuntolan langaton verkko, jonka saat käyttöösi, kun olet asuntolassa asukkaana.

Eduroam-verkkoon pääset liittymään omalla käyttäjätunnuksella ja salasanallasi. Eduroam-verkko on käytössä useimmissa Suomen korkeakouluissa ja monissa eurooppalaisissa korkeakouluissa.  Eduroam-verkon kautta pääset parhaiten käsiksi koulun it-palveluihin.

Opiskelun aikana luodaan ja käsitellään lukuisia tiedostoja. Tiedostojen sijoitteluun tai organisointiin kannattaa tämän vuoksi kiinnittää huomiota heti alusta lähtien, jotta tiedostot löytyvät, kun niitä tarvitaan, ja tarpeettomat tiedostot voidaan poistaa. Tärkeä tiedosto pitää aina tallentaa verkkoasemalle tai pilvipalveluun, jotta tiedosto ei häviä tietokoneen rikkoutuessa tai kadotessa. Muodosta itsellesi heti opintojen alkuvaiheessa tiedostojen organisointimalli, jota käytät opintojesi ajan.

Milloin paikallista kovalevyasemaa voi käyttää?

Älä tallenna tärkeitä tiedostoja, esim. tekstejä tai taulukoita, paikalliselle kovalevyasemalle (yleensä C: ja/tai D:). Tietokoneen työpöytä sijaitsee myös paikallisella kovalevyasemalla. Tallenna paikallisella kovalevyasemalle vain sellaisia tiedostoja, jotka löydät jostakin muualta tai jotka eivät ole tärkeitä.

Verkkolevyasemat ja niiden etäkäyttö

Kirjauduttaessa oppilaitoksen tietokoneelle käyttöön tulee seuraavat verkkolevyasemat

​P: – henkilökohtaisten tiedostojen tallennuspaikka

U: – opiskelijoiden yhteinen verkkolevyasema

Käyttäessäsi omaa tietokonettasi löydät verkkolevyasemat MyFiles-tiedostopalvelusta osoitteessa https://myfiles.hamk.fi, jonne kirjaudut omalla käyttäjätunnuksellasi. Voit tallentaa palveluun tiedostoja omalta tietokoneeltasi ja ladata palvelusta tiedostoja omalle tietokoneellesi.

OneDrive-tallennuspalvelu

OneDrive for Business palvelu on paras tiedostojen tallennuspaikka, kun työskentelet omalla tietokoneella tai kun haluat käsitellä tiedostoa yhdessä (jakaa) toisen opiskelijan kanssa. OneDrive on käytössäsi myös oppilaitoksen tietokoneilla. ​OneDriven käyttöohjeita löydät tältä sivulta.

OneDriven käyttö on yksinkertaisinta OneDrive-työpöytäsovelluksen kanssa, jolloin OneDrive näkyy tietokoneen tiedostojenhallinnassa yhtenä levyasemana. Työpöytäsovellus on valmiina Windows 10-tietokoneissa ja muihin se asentuu Office 365-paketin mukana.

Microsoft 365-ohjeita löydät täältä.

Suurten tiedostojen lähettäminen

Funet Filesender on palvelu, joka on tarkoitettu suurten tiedostojen lähettämiseen. Sekä lähettäminen että vastaanottaminen onnistuu normaalin nettiselaimen avulla ilman ohjelmien asentamista. Palvelu ei ole tarkoitettu tiedostojen säilytykseen, vaan tiedostot poistuvat jaosta määräajan kuluttua. Palvelun kautta on mahdollista lähettää useiden gigatavujen kokoisia tiedostoja. Palvelu löytyy osoitteesta  https://filesender.funet.fi/

Palvelun avulla siirrettävän tiedoston vastaanottamiseen tarvittava tieto menee vastaanottajalle tavanomaisena sähköpostiviestinä. Kuka tahansa, joka saa ilmoitusviestin haltuunsa voi noutaa siirrettävän tiedoston palvelusta.

Palvelun käyttämisessä tarvittavien henkilötietojen (lähettäjän ja vastaanottajien tunnistaminen) käsittelyyn voit tutustua lukemalla palvelun tietosuojaselosteen.

Lisätietoja Funet Filesender-palvelusta (ml. käyttäjän ohje)

Funet Filesender-palvelun tietosuojaseloste

Tulostaminen oppilaitoksen tietokoneella

Oppilaitoksen tietokoneissa on yleensä valmiiksi asennettuna lähin verkkotulostin, jonne voit tulostaa.

Tulostaminen omilta laitteilta

Tulostaminen sähköpostin liitteenä, EmailPrint

  • Katso verkkotulostimen infolapusta ko. tulostimen sähköpostiosoite tai skannaa QR-koodi. Yleisimmät KonicaMinolta laitteet toimivat hamk-konicaminolta@print.hamk.fi osoitteella. Tulostustyö pitää vapauttaa erikseen omilla tunnuksilla/kulkutunnisteella.
  • Lähetä tulostettava PDF-, MS Office- tai kuvatiedosto sähköpostin liitteenä tulostimelle.
  • Viesti pitää lähettää HAMK sähköpostilaatikosta. Sähköpostissa on 25 Mb kokorajoitus, jos haluat tulostaa isompia tiedostoja katso alempaa kohta “Tulostaminen verkkosivulta, WebPrint”
  • Sähköpostiisi tulee kuittaus että tulostustyö on otettu vastaan (tai mahdollisesti hylätty).

Isojen tiedostojen tulostaminen verkkosivulta, WebPrint

  • Tietokone tulee olla kytkettynä eduroam WLAN-verkkoon HAMKin kampuksella
  • Mene web-selaimella osoitteeseen https://print.hamk.fi
    • ​​​​​​​HUOM: ​​​​​​​Ohita selaimen varoitukset ja avaa sivu!
  • Kirjaudu sisään omilla HAMK käyttäjätunnuksillasi – Web Print sivu aukeaa
  • Valitse listasta haluamasi tulostin ja klikkaa Print Options and Account Selection
  • Klikkaa Upload Documents
  • Lataa tulostettavat tiedostot palvelimelle Upload from computer -toiminnolla tai raahaa halutut tiedostot ruudulle. Huom: Vain PDF, MS Office ja kuvatiedostoja voi tulostaa tällä tavalla.
  • Klikkaa Upload & Complete
  • Tiedosto tulostetaan valitsemallesi tulostimelle

Dokumenttien muuntaminen pdf-tiedostoksi

Tulostaminen onnistuu parhaiten kun tiedosto on PDF-muodossa. Jos ohjelmasta ei voi suoraan tallentaa PDF-muodossa, voi dokumentin tulostaa PDF-tiedostoksi valitsemalla tulostimeksi sopivan ODF-tulostimen, esim. Microsoft Print to PDF, Adobe PDF tai PDF Creator riippuen mitä sovelluksia tietokoneelle on asennettu.

Opiskelijoiden tulostuskiintiö

Opiskelijoilla on tulostuskiintiö, jonka pitäisi riittää opiskelussa tarvittaviin tulosteisiin. Jos opiskelijan tulostuskiintiö ei riitä, niin opiskelija voi anoa itselleen lisää tulostuskiintiötä perusteluineen (avaa tapaus ServiceDeskiin). Tulosteiden hinnat opiskelijoille ovat:

Tulosteen_tyyppiLaser-tulostimetMonitoimilaitteet
Mustavalko A42 snt1 snt
Mustavalko A34 snt2 snt
Värillinen A415 snt10 snt
Värillinen A330 snt20 snt

Ota opiskelijan työpöytä Pakki haltuun jo heti opintojen alusta ja suunnittele opintopolkusi aina ensimmäisestä päivästä valmistumiseen asti. Pakissa on monipuolisia työkaluja, joiden avulla muokkaat aikatauluasi, seuraat edistymistäsi, teet hakemuksia sekä päivität omia tietojasi.

Pakin käyttöön suosittelemme Internet Explorerin, Safarin, Chromen ja Firefoxin uusimpia versioita.

Kirjautuminen

Avaa selain ja lisää osoiteriville https://pakki.hamk.fi.

Kirjaudu Pakkiin omalla HAMKin käyttäjätunnuksellasi.

Kirjautumisen jälkeen näet Pakki-työpöydän ja voit hyödyntää työkaluja opintojesi suunnitteluun!

Pakin kautta:

  • voit päivittää asuinsosoitteesi, oman sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi
  • tarkastelet ja muokkaat henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaasi (HOPS), joka perustuu oman ryhmäsi opetussuunnitelmaan
  • voit lisätä kommentteja omalle HOPSille ja lähettää viestejä ohjaajan ja opettajien kanssa HOPSiin liittyvistä asioista
  • voit lisätä valinnaisia opintoja HOPSillesi koko HAMKin opintotarjonnasta
  • ilmoittaudut opinnoille
  • näet saamasi arvioinnit
  • voit antaa palautetta Sparkissa
  • voit luoda sähköisesti allekirjoitettuja dokumentteja (opintosuoritusote ja opiskelutodistus)
  • haet hyväksilukua aiemmasta osaamisesta ja opinnoista AHOT-työkalun avulla
  • haet perustellusta syystä vapautusta kieliopinnoista AHOT-työkalulla
  • voit varata ohjausajan opintojen ohjaajalle
  • suunnittelet omien opintojen ajallista etenemistä ja niiden kuormittavuutta
  • voit lähettää ristiinopiskelun (esim. CampusOnline) suorituksen Pakkiin kirjattavaksi
  • näet lukkarit
  • pääset opinnäytetyön ohjausjärjestelmään Wihiin
  • voit hakea valmistumista Valo-valmistumispalvelussa.

Pakki-ohjeet: Omien tietojen päivitys

Pakki-ohjeet: Vaihto-opintojen hyväksiluku

Pakissa voit myös vertailla moduulien osaamistavoitteita jo hankkimaasi osaamiseen. Jos huomaat yhtäläisyyksiä tavoitteissa ja osaamisessasi, tutustu opintojen hyväksilukuun ja näyttöön liittyvään AHOT-prosessiin.

  1. Kirjaudu Pakkiin HAMKin käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
  2. Valitse työpöydältä Dokumentit ja sen jälkeen Uusi tilaus.
  3. Listassa on kaikki dokumentit, joihin saa tällä hetkellä sähköisen allekirjoituksen.
  4. Valitse haluamasi vaihtoehto, dokumentin kieli ja Tilaa.
  5. Siirry välilehdelle Dokumentit. Uusin dokumentti näkyy ensimmäisenä sivulla.
  6. Voit avata/ladata dokumentin painamalla dokumentin nimeä.
  7. Dokumentti joko
    • avataan selaimessa tai
    • se menee selaimen lataukset kansioon tai
    • se avataan oletusohjelmalla.
  8. Tallenna dokumentti koneellesi ja lähetä se tarvittaessa eteenpäin vaikkapa sähköpostin liitteenä.
  9. Vastaanottaja todentaa dokumentin aitouden sähköisesti allekirjoitetun dokumentin lopussa lukevan ohjeen mukaisesti.

    Mikäli huomaat puutteita esim. opintosuoritusotteellasi, ota yhteyttä opiskelijapalvelut@hamk.fi.

EXAM-tenttijärjestelmä mahdollistaa joustavan ratkaisun  sähköiseen tenttimiseen. Tentit tehdään tietokoneella automaattisen kulun-, verkko-, video- ja äänivalvonnan alaisuudessa. 

Exam-tenttiakvaarioiden sijainnit ja ohjeet

exam.hamk.fi

Opiskelijoilla on mahdollisuus opinnoissaan käyttää virtuaalikoneita (ns. vdi-työasema), joihin saa yhteyden myös HAMKin ulkopuolelta. Näin ollen käytettävissä on lähes kaikki palvelut ja sovellukset, jotka ovat käytettävissä HAMKin verkossa. Perustiedot virtuaalikoneiden käyttöön saa moduulin opettajalta.

VDI-palvelun käyttö tapahtuu VMware Horizon Client-ohjelmalla, jolla otetaan yhteys osoitteeseen https://vdi.hamk.fi. VMware Horizon client -ohjelman asennusohjeet löydät täältä.

Kaikki tehdyt työt pitää tallentaa HAMKin verkkolevyille (P:, S:, U:) tai OneDrive for Business pilvitallennuspalveluun, sillä tallentamattomat työt häviävät VDI-käytön päättyessä, eikä niitä voida palauttaa.

VDI-työasemaan kirjautumisen ohjeet löydät täältä.

Opiskelija aloittaa opinnäytetyön tekemisen Wihissä luomalla aihe-ehdotuksen. Ohjaajan saatuaan opiskelija voi suunnitella oman aikataulutetun prosessin opinnäytetyön tekemiseen. Opiskelija voi lähettää viestejä ohjaajalle ja työnteettäjälle, jolloin työn eri vaiheet ovat yhdessä paikassa. Lopuksi opiskelija julkaisee työn ja saa arvioinnin Wihiin.

Lue lisää opinnäytetyprosessista opinnäytetyön omalta sivulta.

HAMKin video-ohjeet

Wihi.hamk.fi

Opinnäytetyöpohjan käytössä voi ilmetä monenlaista ongelmaa. Olemme koonneet useiten kysytyistä kysymyksistä ja vastauksista ongelmiin videosoittolistan Kalturaan. Katso jos ensiapu asiaan löytyy sieltä.

Unohtuneen salasanan voi uusia HAMK Tunnistautumispalvelussa, jos henkilöllä on käytettävissään pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Muistathan, että HAMKin järjestelmissä käytettävää salasanaa ei saa käyttää muissa palveluissa.

HAMK Tunnistautumispalvelu (salasanan vaihto)

Opiskelijan mobiilisovellus Tuudo on maksuton ja ladattavissa Android, iOS sekä Huawein AppGallery -sovelluskaupoista.

Sovelluksen avulla voimme tarjota opiskelijalle kokonaisvaltaisen ja nykyaikaisen palvelukokonaisuuden, jossa voit esimerkiksi

  • tarkastella henkilökohtaista opintosuunnitelmasi
  • ilmoittautua toteutuksille
  • seurata opintopistekertymääsi
  • tsekata lukujärjestyksesi tilatietoineen
  • varata työskentelytiloja
  • hoitaa kirjastoasioita: lainata, uusia lainat jne.
  • tutkia kampuskarttoja
  • tarkistaa kampusravintolasi ruokalistan
  • lukea uutisia eri aiheista (opiskelijapalvelut, kv-palvelut, kirjasto, opiskelijahyvinvointi, tietohallinto)
  • seurata opiskelijakunta HAMKOn kuulumisia.

Saatavuus: Google PlayApp Store ja Huawein AppGallery

Tuudo tekee opiskeluarjen hallinnasta helpompaa!

Ota Tuudo käyttöön näin:

  1. Lataa Tuudo sovelluskaupastasi.
  2. Avaa sovellus ja valitse listalta HAMK.
  3. Valitse kohta ”Kirjaudu oppilaitoksen tunnuksilla”.
  4. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi ja ala käyttää!

Jos sinulla on teknisiä ongelmia Tuudon käytössä, laita sähköpostia osoitteeseen vie@hamk.fi, niin saat apua.

Learn on HAMKin virallinen opetuksessa käytettävä verkko-oppimisympäristö, jossa opiskelijalla on käytettävissään moduuliin liittyvät aineistot, keskustelut, ryhmätyöt ja tehtävät. 

Pääset kirjautumaan Learniin osoitteessa: https://learn.hamk.fi.

Learn on moodlepohjainen verkko-oppimisympäristö, joten joissain ohjeissa voidaan puhua myös Moodlesta.

HAMKin Learn ohjeet opiskelijalle

Opiskelijoilla on käytettävissään etätapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn Teams. Etäopiskelussa verkkoistunnoissa käytetään lisäksi Zoom-pilvipalvelua, riippuen opintojaksosta. Teams vaatii omalle koneelle asennuksen, jotta kaikki ominaisuudet ovat käytössä, ja sen voi ladata verkosta.

Lisätietoja:
Teams
Zoom

HAMKin viralliset viestit näet Viva Engagesta. Viva Engagea voi käyttää selaimella tai asentaa sen mobiililaitteeseen App Storesta tai  Google Playsta.  Viva Engage -ryhmiin pitää itse liittyä. Seuraaviin ryhmiin suositellaan liittymistä:

  • HAMKin opiskelijat tai HAMK Students
  • Palvelukatkot // Service Breaks 
  • koulutus- ja kampuskohtaiset ryhmät

Tutustu HAMKin Viva Engagen käyttösääntöihin Viva Engagen etusivulla.

Viva Engage on osa Microsoftin M365-palvelua. Microsoftin palvelut löytyvät kaikki vohvelivalikosta. Huomioi kirjautumisohje kirjautumiskentän yläpuolella.

Avaa ja kirjaudu HAMKin Viva Engageeen.

HAMKin ohjeet

Microsoftin ohjeet

Webropolilla voit tehdä verkkopohjaisia kyselyitä ja raportoida niiden tuloksia. Se on HAMKin ja HAMIn opiskelijoiden ja henkilökunnan käytettävissä HAMKin/HAMIn käyttäjätunnuksilla. Tarkempi ohjekirja löytyy Webropolin etusivulta, kun olet kirjautuneena sisään palveluun.

webropol.hamk.fi​​

HAMKin digipedaohje webropol-kyselyiden tekemmiseen

IT-säännöt ja ohjeet

Kaipaatko tarkempia IT-sääntöjä tai tietoturvaohjeita? Löydät ne kootusti alla olevan linkin takaa.

Yhteystiedot

Tee tiketti

Vältä jonottamista ja laita meille ongelmastasi tiketti. Laita viestiin ongelmaa kuvaava otsikko ja viestiin tarkka kuvaus asiasta/ongelmasta.

Servicedeskissä valitse kategoria:
IT-palvelut / IT Services

Soita meille tai tule käymään

Puh. +358 3 646 3000

Palvelemme opiskelijoita puhelimitse arkisin klo 8.15-15

Tarvittaessa tule käymään Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen IT Servicedesk-palvelupisteessä (C-talon 1. kerros).

Palvelupiste auki opiskelijoille
arkisin klo 10 – 14

Usein kysytyt kysymykset

Ennen tiketit lähettämistä tai soittoa, kurkkaa löydätkö vastauksen täältä.

Mene sivulle aka.ms/mfasetup ja ota kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöösi.

Kirjaudu id.hamk.fi -sivun kautta sisään ja tunnistaudu pankkitunnuksilla tai kevyellä tunnistautumisella. Käyttäjätunnus selviää sitä kautta ja salasanan saa vaihdettua sieltä.

Nopeuttaaksesi ongelman korjausta tee tiketti, missä ilmoitat heti käyttäjätunnuksesi ja syntymäaikasi.

Kokeile kirjautumista uudelleen osoitteessa learn.hamk.fi ja sieltä HAMK-loginin kautta sisään. 

Ratkaisu monesti tähän on perinteinen, kirjaudu ulos ja takaisin sisään. Tarkista myös, että olet kirjautunut sisään HAMKin käyttäjätunnuksella. Jos tämä ei auta, niin tiketti ja kerro siinä, että olet yrittänyt kirjautua ulos ja uudelleen sisään.

Muista rekisteröityä saadaksesi opiskelijalisenssin toimimaan. Jos tämä ei auta, tee tiketti jossa kerrot mahdollisimman selvästi mitä olet jo tehnyt asian eteen.

hamkvisitor -verkon salasana on hamkvisitor. Eduroamiin mennään sisään (tietokoneella) käyttäjätunnus@student.hamk.fi + HAMKin salasana.

Suositellemme Learn-ympäristön käyttöä selaimen kautta. Sovelluksessa saattaa ilmetä ongelmia.

Jos olet HAMKin opiskelija kannattaa tehdä tiketti.
Ristiinopiskelijoiden kannattaa varmistaa, että olet kirjautunut oikeilla tunnuksilla sisään, koska selain yrittää mahdollisesti kirjata sisään väärillä tunnuksilla. Ratkaisuna voi toimia toisen selaimen käyttö ristiinopiskeluun tai incognito/inprivate-selainikkuna, jotta selain ei tarjoa oletuskirjautumista. Jos ongelma ei ratkea kirjautumisen tarkistamisella, tee tiketti, jossa kerrot mahdollisimman yksityiskohtaisesti jo tehdyistä toimista ja kurssista, joka ei näy.