Hyppää sisältöön
Opiskelijoita istuskelee ulkona

AMK­mic­ro

AMKmicro – Jatkuva oppiminen ja pienet osaamiskokonaisuudet työelämän osaamisen kehittäjänä

ELY-keskuksen logo

Hank­keen tie­dot

HankeAMK­mic­ro – Jat­ku­va op­pi­mi­nen ja pie­net osaa­mis­ko­ko­nai­suu­det työ­elä­män osaa­mi­sen ke­hit­tä­jä­nä
Kesto1.4.2025-31.3.2027
To­teut­ta­jatKaakkois-​Suomen Am­mat­ti­kor­kea­kou­lu (Pää­to­teut­ta­ja)
Met­ro­po­lia Am­mat­ti­kor­kea­kou­lu (Osa­to­teut­ta­ja)
Laurea-​ammattikorkeakoulu (Osa­to­teut­ta­ja)
Hä­meen am­mat­ti­kor­kea­kou­lu (Osa­to­teut­ta­ja)
Haaga-​Helia am­mat­ti­kor­kea­kou­lu (Osa­to­teut­ta­ja)
Ra­hoit­ta­jatEu­roo­pan so­si­aa­li­ra­has­to (ESR+)
Pohjois-​Pohjanmaan elinkeino-​, liikenne-​ ja ym­pä­ris­tö­kes­kus
Oh­jel­maUu­dis­tu­va ja osaa­va Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja ra­ken­ne­po­li­tii­kan oh­jel­ma
Bud­jet­ti785 946 €, josta EU:n osuus 627 500 €

AMKmicro-hankkeessa vahvistamme ammattikorkeakoulujen kyvykkyyttä kehittää jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonaisuuksien tarjontaa, suunnittelua, toteuttamista ja tunnettuutta työelämän ja työikäisen väestön osaamisen ylläpitämiseksi, nostamiseksi ja uudistamiseksi.

Hankkeessa luodaan korkeakouluille yhtenevät rakenteet ja toimintamallit jatkuvan oppimisen koulutustuotteiden ja erityisesti pienten osaamiskokonaisuuksien tuottamiseen yhteistyössä työelämän kanssa. Kehitystyössä huomioidaan jokaisen korkeakoulun TKI-toiminnan tuottaman osaamisen erityispiirteet sekä kansallinen ja eurooppalainen tahtotila.

Hankkeen tuloksena ammattikorkeakoulujen henkilöstö on kyvykäs luomaan osaamisperustaisia ja osaamistarpeisiin ennakoivasti vastaavia jatkuvan oppimisen tuotteita, erityisesti pieniä osaamiskokonaisuuksia, jotka työelämässä tunnustetaan ja koetaan arvokkaiksi. Konkreettisina tuotoksia ovat muun muassa digitaalinen koulutuskokonaisuus korkeakoulujen henkilöstölle, korkeakoulujen ja työelämäkumppaneiden yhteiskehittämissuunnitelmamalli sekä ennakointiin, osaamisperustaisuuteen ja osaamistarpeiden tunnistamiseen liittyviä aineistoja.

Näillä toimilla parannetaan ammattikorkeakoulujen kykyä vastata nopeasti muuttuviin ja kasvaviin jatkuvan oppimisen uusiin osaamistarpeisiin, työ- ja elinkeinoelämän uudistamiseen, sekä yhteiskunnan ja talouden haasteisiin. Kehitettävät mallit ovat hyödynnettävissä valtakunnallisesti ja levitettävissä viiden ison korkeakoulutoimijan verkostojen ja kontaktien kautta laajalle.

Koh­de­ryh­mä

Hankkeen keskeisin kohderyhmä on korkeakoulujen henkilöstö, joita ovat jatkuvan oppimisen asiantuntijat, koulutussuunnittelijat, opettajat, laatupäälliköt ja muut jatkuvan oppimisen kanssa työskentelevät henkilöstöryhmät.

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat työelämä, yritykset, työikäiset oppijat, kansalliset ja alueelliset viranomaiset ja muut organisaatiot sekä Eurooppa-yliopistoallianssit.

Toiminta-​alue

5AMK-verkoston korkeakoulut sijoittuvat maantieteellisesti Etelä- ja Kaakkois-Suomeen. Hanke tuo hyötyä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonaisuuksien, kehittämiseen, sekä työelämän ja työikäisen väestön osaamisen ylläpitämiseen ja uudistamiseen.

Hank­keen ta­voit­teet

  1. Vahvistaa korkeakoulujen kyvykkyyttä jatkuvan oppimisen oppimismuotoilussa ja oppimisen sisältöjen tunnistamisessa yhdessä työelämän kanssa sen tarpeet huomioiden.​
  2. Luoda korkeakouluille yhtenäiset toimintamallit jatkuvan oppimisen, erityisesti pienten osaamiskokonasuuksien suunnitteluun, laadunvarmistukseen, toteutukseen, arviointiin sekä koulutuksen tuottaman osaamisen todentamiseen kansallinen viitekehys huomoiden.​
  3. Määrittää pieniin osaamiskokonaisuuksiin liittyvät yleiset laaduntekijät, jotka ovat päteviä sekä kansallisessa että eurooppalaisessa kontekstissa.​
  4. Lisätä jatkuvan oppimisen ja pienten osaamiskokonaisuuksien tunnettuutta ja arvostusta korkeakouluissa ja työelämässä.

Hank­kees­sa ta­voit­tee­na ole­vat tu­lok­set ja vai­ku­tuk­set

Hankkeen keskeiset tulokset

  1. Digitaalinen koulutuskokonaisuus korkeakouluhenkilöstölle​
  2. Yhteiskehittämisen malli korkeakoulujen ja työelämän käyttöön​
  3. Aineistoja työelämän osaamistarpeiden tunnistamiseen​

Hankkeen keskeiset vaikutukset

  1. Korkeakoulut pystyvät reagoimaan nopeasti osaamistarpeisiin​
  2. Työelämä saa tunnustettuja ja arvokkaita osaamiskokonaisuuksia​
  3. Kehitetyt mallit ovat levitettävissä valtakunnallisesti ja eurooppalaisiin verkostoihin

5AMK-​verkosto

AMKmicro-hankkeen toteuttajat muodostavat 5AMK-verkoston

Verkostoon kuuluvat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

5AMK-verkosto on toiminut yhteistyössä vuodesta 2017. Verkoston toiminta perustuu pitkäkestoiseen yhteistyöhön ja -ymmärrykseen jatkuvan oppimisen toimintakentällä. Vuosien aikana verkosto on toteuttanut monia yhteistyöhankkeita.

Koos­tet­tua tie­toa hank­kees­ta

Tu­tus­tu yh­teis­työ­hank­kei­siim­me!

AMKmicro-hanke tekee yhteistyötä esimerkiksi seuraavien hankkeiden kanssa:

Yh­teys­tie­dot

Häme University of Applied Sciences