TIEDOKAS, Tiedolla ja osaamisella kasvuun - elintarvikealan yhteistyöhanke - Hämeen ammattikorkeakoulu
TIEDOKAS, Tiedolla ja osaamisella kasvuun – elintarvikealan yhteistyöhanke
Leipäjuustokroketti
Maaseutu 2020 -logo
Eurooppa investoi maaseutualueisiin -logo
-

TIEDOKAS, Tiedolla ja osaamisella kasvuun – elintarvikealan yhteistyöhanke

Kuva: Tapio Aulu

Hankkeen tiedot

Tämä hanke oli osa Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä teemaohjelmaa. Kasvua Hämeessä ohjelman tavoitteena on kilpailukykyinen ja vastuullinen ruokaketju, jossa hämäläiset maa- ja elintarviketalouden yritykset toimivat yhdessä.

Kasvua Hämeessä -ohjelman hankkeiden ajankohtaiset toimenpiteet sekä tapahtumat löydät www.KasvuaHameessa.fi -sivustolta.

Tiedolla ja osaamisella kasvuun – elintarvikealan yhteistyöhanke toteutti Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2014-2020 ja sitä rahoitti Varsinais-Suomen ELY-keskus.​

YHTEYSTIEDOT

TIEDOLLA JA OSAAMISELLA KASVUUN - ELINTARVIKEALAN YHTEISHANKE (TIEDOKAS)

Tiedolla ja osaamisella kasvuun – elintarvikealan yhteistyöhanke auttoi elintarvikealan pk-yrityksiä kehittymään, kasvamaan sekä kannusti alan toimijoita yhteistyöhön.

Hankkeen toimintaan osallistui 77 hämäläistä yritystä ja kaikkiaan 375 yritystä koko hankealueen maakunnista.

Hanke toteutui tavoitteiden mukaisesti. Yrittäjät tavoitettiin hyvin. Alueelliset toimijat olivat tuttuja ja kehittämistoimenpiteet vastasivat yrittäjien tarpeita. Uudet toimintamuodot, kuten erilaiset alueellisiin tarpeisiin perustuvat pilotit onnistuivat, ja niitä pystyttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan joustavasti hankkeen kuluessa. Ammattimatkat olivat erityisen suosittuja uusien ideoiden, uusien liiketoimintamallien sekä uusien yhteistyökumppanien saamisessa. Kaikki tilaisuudet ja toimenpiteet edesauttoivat uusien kumppaneiden ja yhteistyötahojen löytämistä. Yrittäjät saivat uusia myyntikanavia, näkyvyyttä, vientikanavia, yhteistyökumppaneita, tietoa ja verkostoja hankkeen kautta.

Ylimaakunnallinen toimintamuoto toi uusia yhteistyön muotoja, lisäsi tehokkuutta ja vähensi kehittämistyön kustannuksia. Yhteistyötä tehtiin laajalla rintamalla, alueellisista lähtökohdista ja toinen toisiltaan oppien. Hanketoimijoiden yhteistyö oli aitoa ja siitä hyötyivät kaikki osapuolet. Ylimaakunnallinen toteutus omine alueellisine vastuutoteuttajineen toimi tässä hanketyypissä ja mahdollisti yksityisrahoituksen kerryttämisen yrittäjiltä.

Tiedokas -hankkeen toimintaa ja tuloksia 2016-2019 (pdf)

Tiedokas_loppuraportti_pdf

TAVOITTEET JA TOIMENPITEET
Tiedolla ja osaamisella kasvuun oli Kanta- ja Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Satakunnan sekä  Varsinais-Suomen alueen yhteinen elintarvikealan yhteistyöhanke. Hankkeen tavoitteena oli elintarvikealan yrittäjien osaamisen kasvattaminen, yhteistyöhön kannustaminen ja koko toimialan kasvun mahdollistaminen. Tavoitteeseen päästiin räätälöidyillä eri teemoihin keskittyvillä infopäivillä, käytännön osaamisen lisäämiseen tähtäävillä ’hands-on’-koulutuksilla, yrittäjien tarpeesta nousevilla selvityksillä ja pilotoinneilla sekä koti- että ulkomaille suuntautuvilla ammattimatkoilla.

TOIMINTA-ALUE JA KOHDERYHMÄ
Hankkeen toiminta-alueena oli Kanta-Häme, Pirkanmaa, Päijät-Häme, Satakunta ja Varsinais-​​Suomi. Kohderyhmänä olivat elintarvikealan pk-yritykset ja alan yrittäjiksi ryhtymistä suunnittelevat.

TOTEUTUSAIKA JA TOTEUTTAJAT
Hanketta toteutettiin ajalla 1.1.2016 – 31.3.2019. Hanketta toteutttivat Hämeen ammattikorkeakoulu, Ahlmanin koulun Säätiö, Pyhäjärvi-instituuttisäätiö sekä Turun yliopiston Brahea-keskus, joka toimi myös yhteishankkeen hallinnoijana.

RAHOITUS
Hanketta rahoitti Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 (80%) ja osallistuvat yritykset (20%).

Twitter

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

No ihan niin helppoahan se ei välttämättä ole. Jos kuitenkin uskot yhdessä tekemiseen, ketterään kokeilemiseen ja olet mieluummin tekemässä muutosta kuin jarruttamassa sitä, niin olet jo askeleen lähempänä! Lue lisää hamk.fi/tyopaikat! #avoimettyöpaikat #kuntarekry #rekrytointi ... Lue lisääNäytä vähemmän

No ihan niin helppoahan se ei välttämättä ole. Jos kuitenkin uskot yhdessä tekemiseen, ketterään kokeilemiseen ja olet mieluummin tekemässä muutosta kuin jarruttamassa sitä, niin olet jo askeleen lähempänä! Lue lisää hamk.fi/tyopaikat! #avoimettyöpaikat #kuntarekry #rekrytointi

Yleisen määritelmän mukaan innovaatio on jokin uusi tai olennaisesti parannettu, kaupallisesti hyödyllinen tuote, palvelu tai keksintö. Päteekö tämä määritelmä HAMKissakin?

”Kyllähän se taloudellinen hyödynnettävyys korostuu, mutta mielestäni innovaatio voi olla myös yleisesti elämää parantava asia. Innovoidaan esimerkiksi ratkaisuja tai sopeutumiskeinoja ilmastonmuutokseen, tosin markkinoiden vaatimuksesta nekin oivallukset ja keksinnöt voivat olla muutettavissa liiketoiminnaksi,” kommentoi HAMKin tutkimusyksiköiden johtajien tiiminvetäjä Annukka Pakarinen.

In general, an innovation is considered as new, essentially improved, commercially useful product, service or invention. Is this how we see it also in HAMK?

"It is true that commercial usefulness is emphasised, but I see that innovations may be life-enhancing in general. Inventions trying to solve the climate change or help people adjust to it can also be converted into business if required by the market", says Annukka Pakarinen, who leads the team of Research Directors in HAMK.

#hamkinnovaatiot #hamkinnovations

Koko juttu: www.hamk.fi/2021/monialaisuus-alkaa-olla-aitoa/ (in finnish)
... Lue lisääNäytä vähemmän

Yleisen määritelmän mukaan innovaatio on jokin uusi tai olennaisesti parannettu, kaupallisesti hyödyllinen tuote, palvelu tai keksintö. Päteekö tämä määritelmä HAMKissakin?

”Kyllähän se taloudellinen hyödynnettävyys korostuu, mutta mielestäni innovaatio voi olla myös yleisesti elämää parantava asia. Innovoidaan esimerkiksi ratkaisuja tai sopeutumiskeinoja ilmastonmuutokseen, tosin markkinoiden vaatimuksesta nekin oivallukset ja keksinnöt voivat olla muutettavissa liiketoiminnaksi,” kommentoi HAMKin tutkimusyksiköiden johtajien tiiminvetäjä Annukka Pakarinen. 

In general, an innovation is considered as new, essentially improved, commercially useful product, service or invention. Is this how we see it also in HAMK?

It is true that commercial usefulness is emphasised, but I see that innovations may be life-enhancing in general. Inventions trying to solve the climate change or help people adjust to it can also be converted into business if required by the market, says Annukka Pakarinen, who leads the team of Research Directors in HAMK.

#hamkinnovaatiot #hamkinnovations

Koko juttu: https://www.hamk.fi/2021/monialaisuus-alkaa-olla-aitoa/ (in finnish)

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU