Älykkäiden vaatteiden ja e-urheilun ”laboratorio” Valkeakosken kampukselle – avajaiset 25.3.2022   - Hämeen ammattikorkeakoulu
Älykkäiden vaatteiden ja e-urheilun ”laboratorio” Valkeakosken kampukselle – avajaiset 25.3.2022  
ihmisen ruumista esittäviä torsoja Valkeakosken laboratoriossa

Älykkäiden vaatteiden ja e-urheilun ”laboratorio” Valkeakosken kampukselle – avajaiset 25.3.2022  

21.03.2022 09:07

Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken kampukselle avataan puettavaan älykkyyteen keskittyvä Future Wearables Lab sekä e-urheilun Gaming Lab, jotka tarjoavat uusia mahdollisuuksia yrityksille ja opiskelijoille.  

Array

Yritykset ja muut toimijat voivat testata ja pilotoida uusissa tiloissa puettavan älykkyyden innovaatioitaan toimeksiantona, hankkeissa tai opiskelijaprojekteina. Tilasta löytyy erilaisia eksoskeletoneja, viilentäviä liivejä, tunteita välittävää teknologiaa sekä lihasaktivaation mittauslaite. E-urheilusta kiinnostuneet opiskelijat puolestaan pääsevät pelaamaan erityisesti videopelaamiseen suunnitelluilla pelikoneilla. Yhdeksi painopistealueeksi on valikoitunut e-urheilijoiden puettavan älykkyyden kehittäminen, minkä vuoksi Future Wearables Lab ja Gaming Lab sijaitsevat samassa tilassa.   

HAMKissa on vuodesta 2020 alkaen kehitetty elektronisen urheilun kokonaisuutta HAMK Gaming Academy -konseptin alla. Se luo mahdollisuuksia eri alojen opiskelijoille sisällyttää e-urheilua osaksi opintoja sekä tehdä tutkimusta ja projekteja suhteellisen nuoren toimialan kehittämiseksi.  

”Gaming Lab -tila on HAMKissa uudenlainen kokonaisuus, jossa yhdistyvät opiskelijoiden vapaa-ajan viettomahdollisuudet, HAMK Gaming –joukkueen treenaaminen sekä mahdollisuus osallistua puettavan älykkyyden ja e-urheilun tutkimusprojekteihin”, kertoo HAMK Gaming Academyn vetäjä Eveliina Toivonen. 

Puettava älykkyys on yksi HAMK Smart -tutkimusyksikön fokusalue. Käynnissä on kaksi Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa hanketta, joissa tutkitaan eksoskeletoneja sekä sitä, miten e-urheilussa puettavalla älykkyydellä voidaan parantaa pelaajien pelikokemusta. Hankkeiden tavoitteena on myös rakentaa Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueille osaamis- ja innovaatioekosysteemi, johon kuuluu toimijoita materiaalitekniikan, muodin, muotoilun, elektroniikan, ohjelmistotuotannon ja data-analytiikan aloilta. 

”Uusien puettavan älykkyyden palveluiden kehittämisessä tärkeää on yhteissuunnittelu, monialaisuus ja ihmiskeskeisyys, jotta käyttäjien tarpeisiin ja arvoihin osataan vastata uusilla laadukkailla, haluttavilla, kestävillä ja innovatiivisilla tuotteilla ja palveluilla”, kertoo HAMK Smartin tutkija Satu Jumisko-Pyykkö. 

Myös kollega Kimmo Vänni kannustaa aiheesta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä. 

”Älyvaatteissa on mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen valtavan monella eri toimialalla.  Tähän tarjoamme yrityksille ekosysteemin ja innovaatioympäristön laitteineen.”  

Future Wearables & Gaming lab -tilan kutsuvierasavajaiset järjestetään 25.3.2022 klo 13-15. Avajaisiin on kutsuttu alueen toimijoita, jotka kehittävät älyvaatteita tai ovat kiinnostuneita älyvaatteiden kehittämisestä. Tilaisuudessa pääsee mm. testaamaan pelejä e-urheilun maailmassa sekä erilaisia älyvaatteita kuten viilentäviä liivejä ja eksoskeletoneja.  

Tarkemmat paikka- ja ohjelmatiedot tapahtumasivulla. Tilaisuuteen toivotaan ilmoittautumista.   

Lisätiedot: 

Eveliina Toivonen (HAMK Gaming Lab) 
HAMK Gaming Academy, liiketalouden lehtori 
Hämeen ammattikorkeakoulu 
eveliina.toivonen@hamk.fi 
040 826 0733 
 
Heidi Kerkola (Future Wearables Lab) 
kehittämisasiantuntija, projektipäällikkö 
Hämeen ammattikorkeakoulu 
heidi.kerkola@hamk.fi 
050 341 0263 

Future Wearables Labia kehitetään HAMK Smart -tutkimusyksikön ”Puettavan älykkyyden osaamisen kehittäminen” sekä TAMKin vetämässä ja HAMKin osatoteuttamasa ”Pirkanmaan kestävien ja älykkäiden tekstiilien osaamis- ja innovaatioekosysteemi” -hankkeissa. 

Lue myös: Kuusi kysymystä ja vastausta tutkimuksesta Tutkittavana-jutussa. 

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU