Hyppää sisältöön
Home Malin Hagström, opiskelija-asumisen manageri

Malin Hagström, opiskelija-asumisen manageri

Malin Hagström on usein HAMKiin ulkomailta tulevan opiskelijan ensimmäisiä kontakteja, sillä hän auttaa tulijoita löytämään asunnon opiskelun ajaksi. Johdatusta ja neuvoja tarvitaan tilanteesta riippuen paljonkin. Opiskelija-asumisen managerina on myös kontakti HAMKin ja kampuspaikkakuntien viranomaisten välillä.

”Informoin kuntia, paljonko opiskelijoita on tulossa ja onko heillä mahdollisesti perheitä mukana, mikä on kasvava trendi. On tärkeää, että kunnat osaavat varautua myös muihin palvelutarpeisiin, kuten koulu- ja päiväkotipaikkoihin”, Malin kertoo.  

Kolmantena työtehtävänään Malin nimeää prosessien kehittämisen eli sen, että saapuvien opiskelijoiden käytännön asiat sujuisivat mahdollisimman jouhevasti niin, etteivät tilanteet ole liian kuormittavia opiskelijoille tai heitä neuvoville.  

Omalla työlläni parastan opiskelijoiden matkaa tänne.

Malin sanoo kohtaavansa viikoittain useita kymmeniä kansainvälisiä opiskelijoita, tyypillisimmin webinaareissa tai muiden sähköisten viestintäkanavien kautta.  

Maailman parastamisen käsite herättää Malinissa ensimmäiseksi ajatuksen, että opiskelijat tekevät maailmasta paremman, ja hamkilaisten tehtävä on antaa siihen välineitä.  

”Omalla työlläni parastan opiskelijoiden matkaa tänne, eli yritän tehdä siitä mahdollisimman mukavan ja helpon. Osa opiskelijoista kulkee mukana kuukausiakin ja minusta on mukavaa olla heidän isossa elämänmuutoksessaan mukana”, Malin sanoo. 

Myös kohtaamiset kampuskaupunkien työntekijöiden kanssa tuntuvat parhaimmillaan kehittävän konkreettisia asioita hyvään suuntaan.  

”Esimerkiksi Forssan kaupungin kanssa on ollut tosi kivaa. Huomasin että hekin haluavat kehittää kansainvälisten opiskelijoiden viihtyvyyttä. Kun kuljetaan käsi kädessä samaan suuntaan, niin se on aina iloinen asia ja onnistuminen.” 

Tämän sisällön tarkastelu edellyttää evästeiden hyväksyntää.