Hyppää sisältöön
Kolme naista istuu metsässä puun rungon päällä. Kaksi reunimmaista naista katsoo tietokonetta ja keskimmäinen nauraen kameraan.

Opiskelijan IT-palvelut

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin IT-aiheisiin kysymyksiin, suositukset opiskeluun sopivasta tietokoneesta sekä ohjeet oman laitteen käyttöön opintojen aikana. Lisäksi sivulta löytyvät IT-palveluiden yhteystiedot, jotta saat tarvittaessa apua nopeasti.

Usein kysytyt kysymykset

Ennen tiketin lähettämistä tai soittoa, kurkkaa löydätkö vastauksen tästä.

Kirjaudu sisään osoitteessa id.hamk.fi ja tunnistaudu vahvasti (pankkitunnuksilla). Valitse käyttäjätunnuksesi ja paina jatka. Valitse MFA-numero ja syötä siihen uusi puhelinnumerosi.

Lisää ohjeita asiaan liittyen.

Kokeile kirjautumista uudelleen osoitteessa learn.hamk.fi ja valitse HAMK-login. 

Olethan ilmoittautunut opintojaksolle? Onko ilmoittautumisesi hyväksytty? Onko opintojakso jo alkamassa?

  • HAMKin opiskelija: jos vastasit kaikkiin kyllä, eikä työtilaan näy, kannattaa tehdä tiketti.
  • Ristiinopiskelija: jos vastasit kaikkiin kyllä, varmista, että kirjauduit HAMK-tunnuksellasi, selain saattaa yrittää kirjata sinua sisään toisen korkeakoulun tunnuksilla. Ratkaisu: käytä toista selainta tai incognito/inprivate-selainikkunaa ristiinopiskeluun. Jos ongelma ei ratkea kirjautumisen tarkistamisella, tee tiketti, jossa kerrot mahdollisimman yksityiskohtaisesti jo tehdyistä toimista ja opintojaksosta/kurssista, joka ei näy.

Ensimmäisenä tarkista, että olet kirjautuneena sisään tai yrität kirjautua HAMKin tunnuksilla, etkä toisen oppilaitoksen tunnuksilla. Jos käytät samalla tietokoneella muita Microsoftin tunnuksia, niin suosittelemme luomaan selaimeen oman profiilin koulun tunnuksia varten.  

Alla olevista linkeistä pääset selainten omiin ohjeisiin, miten selaimissa luodaan oma profiili: 

Voit käyttää selainta myös yksityisen selaamisen tilassa (mm. Incognito, inPrivate), jolloin kirjautumiset eivät jää koneen muistiin. Incognito ikkunan voit aukaista selaimen oikeasta yläkulmasta kolmen pisteen valikosta. 

Ensimmäisenä tarkista, että olet kirjautuneena sisään tai yrität kirjautua juuri HAMKin tunnuksilla, etkä esimerkiksi työpaikan tai omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla. Jos käytät samalla tietokoneella muita Microsoftin tunnuksia, niin suosittelemme luomaan selaimeen oman profiilin koulun tunnuksia varten.  

Alla olevista linkeistä pääset selainten omiin ohjeisiin, miten selaimissa luodaan oma profiili: 

Voit käyttää selainta myös yksityisen selaamisen tilassa (mm. Incognito, inPrivate), jolloin kirjautumiset eivät jää koneen muistiin. Incognito-ikkunan voit aukaista selaimen oikeasta yläkulmasta kolmen pisteen valikosta. 

Kirjaudu sisään osoitteessa id.hamk.fi ja tunnistaudu pankkitunnuksilla tai kevyellä tunnistautumisella. Palvelusta saat selville käyttäjätunnuksesi ja voit tarvittaessa vaihtaa salasanasi​.

Kokeile ensin kirjautua ulos ja takaisin sisään. Tarkista myös, että olet kirjautunut sisään HAMKin käyttäjätunnuksella. Jos tämä ei auta, tee tiketti ja kerro, että olet yrittänyt kirjautua ulos ja uudelleen sisään.

Kysy ohjelmistojen asennuksesta ja opiskelijalisensseistä ensisijaisesti opintojakson opettajaltasi.

Kampuksilla voit käyttää langatonta eduroam-verkkoa. Verkkoon kirjaudutaan HAMKin käyttäjätunnuksella (käyttäjätunnus@student.hamk.fi) ja salasanalla. Lisää ohjeita eduroamin käyttöön.

Suositellemme Learn-Moodle-ympäristön käyttöä puhelimen selaimen kautta. App ei välttämättä toimi oikein.

  • Oikeus käyttää HAMKin tietotekniikkapalveluja on sidottu opiskeluoikeuteesi.
  • Kun valmistut tai opiskeluoikeutesi päättyy, HAMK sulkee käyttäjätunnuksesi, ja poistaa tietyn ajan kuluttua sähköpostikansiosi ja muut tiedostosi pysyvästi.
    • Ilmoita yhteyskumppaneillesi sähköpostiosoitteen muuttumisesta.
    • Kopioi HAMKin palvelimilta itsellesi ne omat tiedostosi, jotka haluat säilyttää, ja poista muut.
    • Kopioi HAMKin M365-palvelusta itsellesi ne omat tiedostosi ja aineistosi, jotka haluat säilyttää, ja poista muut.
    • Kopioi itsellesi omat sähköpostiviestisi tai lähetä ne eteenpäin toiseen sähköpostiosoitteeseesi.
    • Poista omilta laitteiltasi ne HAMKin kautta saamasi ohjelmistot, joihin sinulla ei enää ole käyttöoikeutta.

Tietokonevaatimukset ja oman tietokoneen käyttö opiskelussa

Kaikilla opiskelijoilla pitää olla oma kannettava tietokone (BYOD eli Bring Your Own Device). 

  • Suositeltava käyttöjärjestelmä tietokoneelle on Windows 11.
  • Ota huomioon koulutusohjelmien suositukset tietokoneen hankinnassa (perustaso vai tehotaso).
  • Opiskelijat vastaavat omien tietokoneidensa asetuksista, sovelluksista ja tietoturvasta.
  • Varmista, että tietokoneestasi löytyy hdmi-liitäntä (tyyppi A) tai hanki tietokoneeseesi sopiva hdmi-adapteri (tyyppi A).
  • Jos aiot käyttää opiskelussa työnantajan tietokonetta, sinulla pitää olla ylläpitäjän (admin) oikeudet tietokoneeseen, jotta voit asentaa siihen opiskelussa käytettäviä ohjelmia.
  • Joihinkin ohjelmiin tarvitaan maksullinen lisenssi (esimerkiksi Adoben ohjelmat, eräät CAD-ohjelmat). Näitä voit tarvittaessa käyttää korkeakoulun tietokoneluokissa HAMKin lisensseillä. Tarkemmat tiedot lisensseistä ja ohjelmistoista tältä sivulta: BYOD-ammattialaohjelmat (vaatii kirjautumisen).

Windows-tietokoneiden käyttö opiskelussa (suositeltu)

  • HAMKissa käytettävät ammattiohjelmat ovat Windows-ohjelmia.
  • Suositeltava käyttöjärjestelmä tietokoneelle on Windows 11 (64-bit). Windows 11 S ei kelpaa.

Chromebook-, Linux- ja MacOS-tietokoneiden käyttö opiskelussa

Opiskelu on mahdollista myös näillä käyttöjärjestelmillä. HAMKin IT-ohjeet on kuitenkin laadittu erityisesti Windowsille, ja useimmat ammattisovellukset toimivat vain Windows-ympäristössä. Katso alta lisätiedot.

Chromebook: Emme tue laitteen käyttöä opiskelussa. Työpöytäsovellukset sekä tietyt tenttitoiminnot eivät toimi Chromebookilla. Esimerkiksi opinnäytetyön kirjoittaminen ei onnistu helposti Chromebookilla.

Linux: Kaikki ohjelmistot eivät toimi Linux-koneilla. Windows-pohjaisten ammattisovellusten käyttämiseen tarvitaan virtualisointiohjelmisto.

MacOS: Kaikki ohjelmistot eivät toimi MacOS-koneilla. Windows-pohjaisten ammattisovellusten käyttämiseen tarvitaan virtualisointiohjelmisto.

MacOS-tietokoneen käyttö opiskelussa (lisätietoja nuolesta)

Asenna MacOS-koneeseen seuraavat perusohjelmat:

Kaikki ammattisovellukset eivät toimi MacOS-koneilla. Niiden käyttämiseen tarvitaan virtualisointiohjelmisto, esimerkiksi Parallels (maksullinen) tai VMware Fusion Pro (maksuton). Virtualisointiohjelmistot ovat raskaita, joten suosittelemme MacOS-tietokoneisiin vähintään 16 GB muistia ja M2-sarjan prosessoria.

Parallels ohjelmiston voit ladata osoitteesta https://www.parallels.com/landingpage/pd/education/. Opiskelija-alennuksen saat HAMKin sähköpostia käyttämällä.

Tietokonesuositukset opiskelijoille

Tietokoneen käyttöiän olisi hyvä olla vähintään neljä vuotta.

Perustaso

  • Prosessori: esim. Intel i5 tai AMD Ryzen 5
  • Keskusmuisti (RAM): vähintään 16 Gt
  • Näytönohjain: vähintään Intel HD/UHD Graphics tai AMD:n vastaava
  • Näytön tarkkuus: vähintään 1920×1080
  • Tallennustila: vähintään 500 Gt, SSD-levy
  • HDMI-liitäntä (tyyppi A) tietokoneessa tai HDMI-adapteri (tyyppi A)
  • Käyttöjärjestelmä: Windows 11

Perustason tietokonetta suositellaan suurimmassa osassa koulutuksia. Katso alempaa koulutukset, joihin tarvitaan tehotason tietokonetta.

Tehotaso: CAD- ja 3D-suunnittelu ja raskas graafinen suunnittelu

  • Prosessori: vähintään Intel i5 tai Intel i7 tai AMD Ryzen 5 tai AMD Ryzen 7
  • Keskusmuisti (RAM): vähintään 32 Gt
  • Näytönohjain (tärkeä!): tehokas NVIDIA Quadro tai NVIDIA GeForce GTX/RTX tai tehokkaat AMD:n vastaavat
  • Näytön tarkkuus: vähintään 1920×1080
  • Näytön koko: mielellään 15,6 tuumaa tai suurempi
  • Tallennustila: vähintään 500 Gt, SSD-levy
  • HDMI-liitäntä (tyyppi A) tietokoneessa tai HDMI-adapteri (tyyppi A)
  • Käyttöjärjestelmä: Windows 11

Tehotason tietokone tarvitaan näissä koulutuksissa:

  • Artenomi, muotoilu
  • Hortonomi, rakennettu ympäristö
  • Kaikki insinöörikoulutukset (AMK, ei YAMK)
  • Tradenomi, tietojenkäsittely

Opiskelijan IT-ohjeet

Ohjeita mm. kampuksen langattoman verkon hyödyntämiseen, tulostamiseen sekä oman laitteen käyttämiseen opinnoissa (BYOD).

Opiskelijan tietoturva

Miten käyttää laitteita tietoturvallisesti? Millainen on hyvä salasana? Mitä muuta huomioida?

Opiskelijan työkalut

Linkit HAMKissa käytettyihin palveluihin, mm. EXAM, Learn-Moodle, M365 ja Tuudo.

IT-palveluiden yhteystiedot

Tee tiketti

Vältä jonottamista – lähetä meille tiketti! Lisää viestiin kuvaava otsikko ja tarkka kuvaus asiasta tai ongelmasta.

Soita tai tule käymään

Puh. +358 3 646 3000

Palvelemme opiskelijoita puhelimitse arkisin klo 8.15-15.00.

Tarvittaessa tule käymään Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen IT Helpdesk -palvelupisteessä (C-talon 1. kerros).

Palvelupiste on auki
arkisin klo 10.00–14.00.