Finnish Academy for Skills Excellence (FASE) - Hämeen ammattikorkeakoulu
Finnish Academy for Skills Excellence (FASE)
Hämeen ammattikorkeakoulu
FASE kaksi ihmistä seisovat rakennuksen edessä.

Finnish Academy for Skills Excellence (FASE)

Finnish Academy for Skills Excellence (FASE)

Tervetuloa sivuillemme tutustumaan tapaamme kehittää ammatillista osaamista ammattitaitokilpailutoiminnan avulla.

Finnish Academy for Skills Excellence (ent. Skills Trainers´ Academy) perustettiin 2008 Hämeen ammattikorkeakoulun yhteyteen huolehtimaan ammattitaitokilpailutoiminnassa tarvittavasta monipuolisesta koulutuksesta ja kehittämään ammatillista opettajankoulutusta ja opettajien osaamista kilpailutoiminnan kautta. Tätä tehtävää me edelleen toteutamme.

Finnish Academy for Skills Exellencen toimintaa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

FASE koulutukset

FASE in English

Arviointi Taitajissa

Huippuosaamisen kehittäminen on verkostotoimintaa

Taitaja2018 ryhmäkuva osallistujista

Taitaja2018 Tampere Kuva: Liisa Mäkinen

Heti alusta lähtien on ammattitaitokilpailutoiminta yhdistänyt monipuolisen joukon ammatillisen koulutuksen toimijoita. Näin on yhä edelleen. Mukana ovat ammatilliset oppilaitokset, opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus, kansainvälisen kilpailutoiminnan myötä rakentuneet valmennusyksiköt, työnantajien ja -tekijöiden etujärjestöt, yritykset, opettajakorkeakoulut, ammattikorkeakoulut, yliopistosektori sekä nykyisin myös jo yli tuhatpäinen yksityishenkilöiden joukko opettajia, entisiä kilpailijoita ja työelämän edustajia. Vuonna 1993 perustettiin Skills Finland ry mm. koordinoimaan Suomen kilpailutoimintaa.​

 

Hanketiedot

Ajankohtaista

International Abilympics kilpailijoiden ja tuomareiden haku auki 27.3.2020 asti

International Abilymbics -kilpailut järjestetään 26.-30.5.2021 Moskovassa

Huippuosaamisen pedagogiikka-valmennusta järjestetään vuosittain

Uusi Ammatillisen huippuosaamisen pedagogiikka -valmennus on suunnattu ammatillisille opettajille, ohjaajille sekä työpaikkaohjaajille. Valmennusohjelman tavoitteena on tukea opettajien ja ohjaajien ammatillista kasvua tulevaisuuden huippuosaajien ohjaajana.  Valmennusohjelmaan osallistumalla tai muilla tavoilla hankittu osaaminen osoitetaan Ammatillisen huippuosaamisen kehittäjä -osaamismerkillä. Osaamismerkki myönnetään hakemuksesta, kun valmennusohjelmaan kuuluvien kolmen teeman osamerkit on suoritettu.

Koulutus muodostuu kolmesta itsenäisestä teemasta. Teemat esitellään tarkemmin videolla.

Otamme uusia opiskelijoita mukaan, ilmoittaudu sähköpostitse: hanna.lindroos@hamk.fi tai pirjo.tuominen@hamk.fi.

Lisätietoja koulutuksesta: Huippuosaamisen pedagogiikka tai Pirjo Tuomiselta.

Tapahtumat

26.−30.5.2021 Intenational Abilympics Moskovassa 

11.-14.5.2020 Taitaja2020 Jyväskylässä

28.10.2019 Seminaari Hämeenlinnassa: Taitaja – Polku lahjakkuuksien vahvistamiseen

22.-27.8.2019 WorldSkills Kazan 2019, Venäjä

25.-29.9.2018 EuroSkills-kilpailut Budapest, Unkari

24.9.2018 Seminaari Hämeenlinnassa: Kohti ammatillista huippuosaamista – Taitajasta tukea opettajan arkeen

14.-18.5.2018 Taitaja2018 Tampereella

14.-19.10.2017 WorldSkills-kilpailut Abu Dhabi, Yhdistyneet arabiemiirikunnat

30.11.-4.12.2016 EuroSkills-kilpailut Göteborg, Ruotsi

10.-12.5.2016 Taitaja2016 Seinäjoella​

Julkaisut

Skills Competitions in Finland for People with Special Needs

Päivi Pynnösen toimittama Skills Competitions in Finland for People with Special Needs esittelee suomalaisen tavan toimia ja ajatella erityistä tukea tarvitsevien ammattitaitokilpailutoiminnasta. Artikkeleita on ollut kirjoittamassa Suomen etujoukko erityistä tukea tarvitsevien ammattitaitokilpailutoiminnan saralta. Seija Mahlamäki-Kultasen luoma Kilpailutoiminnan osaamisen viitekehys esitellään julkaisussa ensimmäisen kerran. 
Julkaisu ilmestyy ainoastaan englanniksi.

Skills Competitions in Finland for People with Special Needs

Huippuosaamisen pedagogiikka

Lehtori Tia Isokorven kirjoittama, lajissaan ensimmäinen, huippuosaamisen pedagoginen malli. Julkaisu haluaa tarjota näkökulmia oman ammatillisen huippuosaamisen saavuttamiseen kaikille. 

Huippuosaamisen pedagogiikka

Kohti ammatillista huippuosaamista

Hämeen ammattikorkeakoulun yhteydessä​ toimineen ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajankouluttajat kirjoittivat artikkelikokoelman huippuosaamisen eri näkökulmista ammatillisen opettajan työssä. Huippuosaamisen kehittämistä tarkastellaan yksilötasolla, toimintaympäristötasolla ja menetelmätasolla. Julkaisu on suomenkielisenäsaatavilla vain eKirjana. 

Kohti ammatillista huippuosaamista

Kilpailuja kaikille -julkaisusarja

Sarjaan on koottu kilpailuosaamista erityistä tukea tarvitsevien kilpailutoiminnan näkökulmasta. Julkaisusarjan ovat toimittaneet Sara Kaloinen, Päivi Pynnönen ja Heikki Saarinen. 

WorldSkills -kilpailut Suomessa, Helsingissä 2005

Yliopettaja Heikki Saarisen vuonna 2005 toimittamaan julkaisuun on koottu kaikki se huippuosaaminen, yhdessä oppiminen ja menestyminen, joiden ansiosta Suomen ensimmäiset ja toistaiseksi ainoat WS-kilpailut onnistuivat odotusten mukaisesti

WorldSkills2005 Helsinki

Huippuosaaminen

Ajattelemme, että huippuosaaminen on kaikille henkilökohtaisesti kuuluvaa yksilöllistä tasa-arvoa toteuttavaa elinikäistä matkaa oman mahdollisimman hyvän osaamisen tavoittelemisessa ja kehittämisessä. Ammatillisen huippuosaamisen tavoitelu tulee olla mahdollista kaikille. Ammatillisessa koulutuksessa nuoria voidaan tukea oman osaamisen kehittämisessä useilla eri tavoille. 

Toimintamme edistää ammatillista huippuosaamista, lisää ammattiosaamisen arvostusta, kehittää ammatillisen koulutuksen laatua sekä lisää opettajien ja ohjaajien osaamista.

Huippuosaamisen tutkimus

Tampereen yliopiston tutkimusryhmä on professori Petri Nokelaisen johdolla tutkinut systemaattisesti huippuosaamisen ilmiöitä nuorten ammattitaitokilpailujen yhteydessä. Ryhmän tutkimuksiin pääset tutustumaan näiden linkkien kautta:

Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen (MoVe)
Ammatillisen huippuosaamisen toteutuminen (AVE)
Kehityspolkuja ammatilliseen huippuosaaminen (PaVE)

Kehity huippuosaamisessa

Jokainen voi kehittää omaa huippuosaamistaan. HUIPUT KEHIIN -hankkeessa mallinnettiin lyhyt js toimiva ”resepti”, mitä noudattamalla huippuosaamisesta tulee tavoitteellisena toimintana totta:

Pedagoginen osaaminen
Tunnista vahvuudet ja tuen tarpeet ammatillisessa kehittymisessä.

Yksilölliset oppimispolut
Rakenna rohkeasti erilaisia reittejä kohti huippuosaamista.

Monipuoliset oppimisympäristöt
Etsi, keksi ja kokeile uusia toimintaympäristöjä oppimiseen.

Verkostoyhteistyö
Käy kylässä, pidä ovet avoinna ja vaihda osaamista.

Huiput kehiin – Huippuosaamisen Facebook-ryhmä

Facebookissa toimii aktiivinen huippuosaamiseen erikoitunut julkinen ryhmä, jonne päivitämme tietoja huippuosaamisen ajankohtaisista ilmiöistä ja aiheista. Liity sinäkin mukaan ryhmään TÄSTÄ.

Tutustu huippuosaamisen pedagogiikkaan

Lehtori Tia Isokorpi kirjoitti joulukuussa 2013 ilmestyneen Huippuosaamsen pedagogiikan. Julkaisu on lajissaan ensimmäinen. Suuren kysynnän vuoksi ovat julkaisun printtiversiot loppuneet, mutta kirja on luettavissa ja ladattavissa eKirjana: Huippuosaamisen pedagogiikka.

Huippuosaaminen nainen lukee

YHTEYSTIEDOT

Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Ari Peltola, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria.

Huippuvalmentaja Ari Peltola, Millainen on oman ammattialasi huippuosaaja? Entä huippuvalmentaja?
”Huippuosaaja on parempi kuin valmentajansa, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että alan kehitys menee eteenpäin ja uusia nuoria tulee alalle. Huippuvalmentaja on mahdollistaja, joka on taustalla. Taustavaikuttaja, joka antaa kilpailijan loistaa eturivissä. Löytöretkeilijä, helposti innostuva ja on valmis tekemään myös enemmän työtä.”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Ari Peltola, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria. Huippuvalmentaja Ari Peltola, Millainen on oman ammattialasi huippuosaaja? Entä huippuvalmentaja? ”Huippuosaaja on parempi kuin valmentajansa, jolloin voidaan olla varmoja siitä, että alan kehitys menee eteenpäin ja uusia nuoria tulee alalle. Huippuvalmentaja on mahdollistaja, joka on taustalla. Taustavaikuttaja, joka antaa kilpailijan loistaa eturivissä. Löytöretkeilijä, helposti innostuva ja on valmis tekemään myös enemmän työtä.”

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Merja Ryynänen, Riveria Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.

Huippuvalmentaja Merja Ryynänen, mitä kilpailutoiminta sinulle antaa?
”Kilpailutoiminta on antanut hurjasti kokemusta ja osaamista, tuonut valtavasti ammatillista iloa ja onnistumista huomata kuinka nuori kehittyy ja löytää oman kehittymisen palon.”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Merja Ryynänen, Riveria Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä. Huippuvalmentaja Merja Ryynänen, mitä kilpailutoiminta sinulle antaa? ”Kilpailutoiminta on antanut hurjasti kokemusta ja osaamista, tuonut valtavasti ammatillista iloa ja onnistumista huomata kuinka nuori kehittyy ja löytää oman kehittymisen palon.”

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jari Taavitsainen, Etelä-Savon ammattiopisto.

Huippuvalmentaja Jari Taavitsainen, millainen on hyvä valmentaja?
”Hyvä valmentaja on selkeä, rauhallinen ja luotettava. Hyvä valmentaja kohtaa opiskelijat omana itsenään ja on kannustava, positiivinen, sekä ymmärtäväinen opiskelijoita kohtaan. Koska pyrimme eteenpäin tavoitteisiin ja menestymään, on valmentajan oltava toiminnassaan realistinen, tavoitteellinen ja vaativa.”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jari Taavitsainen, Etelä-Savon ammattiopisto. Huippuvalmentaja Jari Taavitsainen, millainen on hyvä valmentaja? ”Hyvä valmentaja on selkeä, rauhallinen ja luotettava. Hyvä valmentaja kohtaa opiskelijat omana itsenään ja on kannustava, positiivinen, sekä ymmärtäväinen opiskelijoita kohtaan. Koska pyrimme eteenpäin tavoitteisiin ja menestymään, on valmentajan oltava toiminnassaan realistinen, tavoitteellinen ja vaativa.”

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jouko Ignatius, Riveria Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.

Huippuvalmentaja Jouko Ignatius, miksi haluat toimia valmentajana – mitä kilpailutoiminta sinulle antaa?
”Valmentajan työn kautta on tullut paljon ystäviä ja kilpailumatkoilla on keskusteltu opettajan työn ja oman alan kuulumisia. Paljon oppii myös ihan maalarin ammatin huippuosaamiseen liittyviä taitoja. Työelämän kanssa tehty verkostotyö helpottaa myös normaalissa opettajan arjessa. Toki valmentajana toimiminen tuo arvostusta ja jatkuvuutta alan toimintaan”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jouko Ignatius, Riveria Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä. Huippuvalmentaja Jouko Ignatius, miksi haluat toimia valmentajana – mitä kilpailutoiminta sinulle antaa? ”Valmentajan työn kautta on tullut paljon ystäviä ja kilpailumatkoilla on keskusteltu opettajan työn ja oman alan kuulumisia. Paljon oppii myös ihan maalarin ammatin huippuosaamiseen liittyviä taitoja. Työelämän kanssa tehty verkostotyö helpottaa myös normaalissa opettajan arjessa. Toki valmentajana toimiminen tuo arvostusta ja jatkuvuutta alan toimintaan”

Comment on Facebook Esittelemme kevään...

Hyvä Jouko, olet todella huippuammattilainen!

Upea huomionosoitus. Sinä jos kuka olet sen Jouko ansainnut.

Hienoa

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jari Koskinen, Kouvolan seudun ammattiopisto KSAO

Huippuvalmentaja Jari Koskinen, mitä ominaisuuksia kokemuksesi mukaan kilpailija tarvitsee kilpailutilanteessa?
”Ongelmanratkaisutaitoja, elinikäisen oppimisen taito on tärkeä - pitää löytää itse tietoja ja soveltaa sitä - myös
jonkun verran luovuutta, keskittymiskykyä – ei jää jumiin. On sitoutunut ja motivoitunut”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jari Koskinen, Kouvolan seudun ammattiopisto KSAO Huippuvalmentaja Jari Koskinen, mitä ominaisuuksia kokemuksesi mukaan kilpailija tarvitsee kilpailutilanteessa? ”Ongelmanratkaisutaitoja, elinikäisen oppimisen taito on tärkeä - pitää löytää itse tietoja ja soveltaa sitä - myös jonkun verran luovuutta, keskittymiskykyä – ei jää jumiin. On sitoutunut ja motivoitunut”

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Mauri Liekola, Koulutuskeskus JEDU

Huippuvalmentaja Mauri Liekola, miksi haluat toimia valmentajana?
”Veri vetää mukaan. Oma halu kehittyä ja kehittää seuraan työelämää ja opetuksen- sekä laitteidenkehitystä.”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Mauri Liekola, Koulutuskeskus JEDU Huippuvalmentaja Mauri Liekola, miksi haluat toimia valmentajana? ”Veri vetää mukaan. Oma halu kehittyä ja kehittää seuraan työelämää ja opetuksen- sekä laitteidenkehitystä.”

Comment on Facebook Esittelemme kevään...

Wau! Hyvä huomiointi. 👍 Olet sen ansainnut! 🌹

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Sari Tarvainen, Savon ammattiopisto.

Huippuvalmentaja Sari Tarvainen, millainen on hyvä valmentaja?
"Nöyrä. Hakee todella paljon taustatietoa liittyen tulevaan kilpailuun. Luotsi, jonka substanssiosaaminen pitää olla hyvä ja on osattava hakea apua omalta yhteistyöverkostolta"
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Sari Tarvainen, Savon ammattiopisto. Huippuvalmentaja Sari Tarvainen, millainen on hyvä valmentaja? Nöyrä. Hakee todella paljon taustatietoa liittyen tulevaan kilpailuun. Luotsi, jonka substanssiosaaminen pitää olla hyvä ja on osattava hakea apua omalta yhteistyöverkostolta

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jukka Saastamoinen, Savon ammattiopisto.

Huippuvalmentaja Jukka Saastamoinen, miten kilpailutoiminta valmistaa opiskelijoita ammattialalle, jota opetat?
”Kilpailutoiminta ja siihen treenaaminen valmentaa todella hyvin alan ammattiosaajia, joilla on monipuoliset ammatilliset ja henkiset taidot. Finalistit ovat erittäin haluttuja tekijöitä työelämään ja työtarjouksia tulee taitajakilpailuiden aikana. Kv-kilpailijat ovat työntekijöinä omatoimisia ja itsenäisiä ammattilaisia”
... Lue lisääNäytä vähemmän

Esittelemme kevään aikana huippuvalmentajia, jotka ovat menestyksekkäästi valmentaneet kilpailijoita ammattitaitokilpailuissa. Esittelyssä Jukka Saastamoinen, Savon ammattiopisto. Huippuvalmentaja Jukka Saastamoinen, miten kilpailutoiminta valmistaa opiskelijoita ammattialalle, jota opetat? ”Kilpailutoiminta ja siihen treenaaminen valmentaa todella hyvin alan ammattiosaajia, joilla on monipuoliset ammatilliset ja henkiset taidot. Finalistit ovat erittäin haluttuja tekijöitä työelämään ja työtarjouksia tulee taitajakilpailuiden aikana. Kv-kilpailijat ovat työntekijöinä omatoimisia ja itsenäisiä ammattilaisia”

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU