Laura-Maija Hero

Voit ottaa minuun yhteyttä näissä asioissa
Minuun voit ottaa yhteyttä, jos haluat keskustella yhteisistä TKI-projekteista ja yhteisestä tutkimuksesta, konsultoida korkeakoulusi tai ammatillisen koulutuksesi pedagogiikan nostamisessa uudelle tasolle tai rakentaa organisaatiosi innovaatiokyvykkyyttä. 0-5 vuotiaat start-upit! Olkaa yhteydessä, jos Puolustus ja turvallisuusalan business kiinnostelee! Valmennamme teitä Esi-kiihdyttämöissämme BeScaled -projektin puitteissa!
Asiantuntemukseni keskittyy aiheisiin, kuten monitieteinen innovaatio-oppiminen ja innovaatio-osaamisen kehittäminen, muotoiluperusteiset pedagogiikat (DBE) ja niiden johtaminen, korkeakoulujen ja työelämän yhteiskehittäminen ja avoimet innovaatioekosysteemit, yrittäjyys, uusien teknologioiden käytännön sovellukset ja Web 3 luovilla toimialoilla ja koulutuksessa, kulttuuri- ja luovien alojen johtaminen ja kulttuurituotanto, ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien kehittäminen, vihreä siirtymä, sosiaaliset haasteet.
Tietoa minusta
Laura-Maija Hero (KT) on tutkijayliopettaja Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Edu -tutkimusyksikössä. Hän on erikoistunut monialaiseen innovaatiopedagogiikkaan ja design-pohjaiseen oppimiseen. Hän tutkii, kehittää ja innovoi vihreään siirtymään, digitalisaatioon, kulttuuriin ja sosiaalisiin innovaatioihin liittyviä ratkaisuja yritysten ja oppijoiden hyödyksi sekä kouluttaa opettajia ja koulutus- ja yritysjohtoa. Hän tutkii mm. innovaatiokompetenssin kehittymistä ja innovaatiotoiminnan vaikuttavuutta. Hän on aikaisemmin toiminut kulttuurituotannon lehtorina, innovaatiovalmentajana, TKI-projektipäällikkönä ja Euroopan alueen markkinointipäällikkönä teknologiateollisuudessa.
Academic
Hero, L.-M. (2025). TKI-integraatiota ja työelämäyhteistyötä edistävä YAMK. Tiedepolitiikka 50(3), 20-26. https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/162691
Vähäsantanen, K., Civil, T., Hero, L.-M. & Tammilehto, M. (2025). Opetukseen kytketty TKI-toiminta: Pilviä horisontissa, ratkaisuehdotuksia näkyvissä. Tiedepolitiikka, 50(1), 23–32. https://journal.fi/tiedepolitiikka/issue/view/12178
Hero, L.-M., Knuutti, U.-M., Jussila, J., Aho, M. & Hailikari, T. (2025). Re-designing Higher Education in the Age of GenAI: A Case Study on the Transition to Design-Based Education. In print to RIIFORUM Proceedings, Springer Nature publishing.
Hero, L.-M., Jussila, J., Virtanen, V., Rönkkönen, S., Tuominen, R., Kullaslahti, J., Sokka, S., & Ahvenharju, T. (2025). Kohti muotoilulähtöistä korkeakoulutusta – Kirjallisuuskatsaus yhteisen kielen ja osaamistavoitteiden perustan muodostamiseksi. In review.
Hero, L.-M., Sokka, S. & Jussila, J. (2025). Pedagogical innovation management while making a radical shift to design-based education. The first steps towards a research agenda. Proceedings of XXXV ISPIM Innovation Conference. Local Innovation Ecosystems for Global Impact.
Hero, L.-M.; Galiot, R.; Jussila, J. & Sokka, S. (2024). Becoming a DBE teacher. Teachers’ understanding and needs at the beginning of the transition to design-based education. Hamk Unlimited Scientific 13.6.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342971
Hero, L.-M., Lintula, N.-C., Wilkinson, S., & Pitkäjärvi, M. (2022). Regional effects of multidisciplinary innovation projects. Innovation education impact assessment model. ISPIM Connects Athens – The Role of Innovation: Past, Present, Future, on 28-30 November 2022. Event Proceedings: LUT Scientific and Expertise Publications. ISBN 978-952-65069-1-3.
Hero, L.-M., Pitkäjärvi, M., & Matinheikki, K. (2022). Discovering the effect metrics for innovation projects. Techne Series – Research in Sloyd Education and Craft Science A, 29(1), 13–27. https://doi.org/10.7577/TechneA.4603
Hero, L.-M., Pitkäjärvi, M. & Lilja, S. (2023). The learning effects of multidisciplinary innovation project education. Student innovation competence development based on pre-post -survey study. Manuscript.
Hero, L.-M., Pitkäjärvi, M. & Matinheikki, K. (2021). Validating an individual innovation competence assessment tool for university–industry collaboration. Industry and higher education 35 (4), pp. 485 – 496. https://doi.org/10.1177/09504222211017447
Download: https://www.theseus.fi/handle/10024/740870
Hero, L.-M. (2020). MINNO® Innovation Project: A Multidisciplinary way to Develop Innovation Competences. In 6th Teaching Innovation & Entrepreneurship Excellence Awards 2020: An Anthology of Case Histories, Ed. Dan Remenyi, Academic Conferences International, Reading, UK, 57-70.
https://www.academic-bookshop.com/ourshop/cat_1029752-Excellence-Awards.html
Hero, L.-M. (2019). Learning to develop innovations. Individual competence, multidisciplinary activity systems and student experience (Doctoral dissertation). Annales universitatis Turkuensis, 475, Faculty of Education, University of Turku, Finland. https://www.utupub.fi/handle/10024/147038
Hero, L.-M. & Lindfors, E. (2019). Students’ learning experience in a multidisciplinary innovation project. Education + Training, 61(4), 500-522. https://doi.org/10.1108/ET-06-2018-0138
Hero, L.-M., Lindfors, E. & Taatila, V. (2017). Individual Innovation Competence: A Systematic Review and Future Research Agenda. International Journal of Higher Education, 6(5), 103-121. https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n5p103
Hero, L.-M. (2017). Innovation tournament as an activity system to promote the development of innovation competence. Journal of Professional and Vocational Education, 19(4), 8-31. https://akakk.fi/wp-content/uploads/AKAKK-4.2017-NET.pdf
Rautkorpi, T. & Hero, L.-M. (2017). Promoting students’ reflections in organisational improvisation arrangement between higher education and workplaces. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 7(1), 1-22. ISSN 2242-458X http://dx.doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.17711
Professional publications
Hero, L.-M., Lagström, E. & Sunimento, M. (2025). Dreams, enabling, and hindering factors of learning in demanding RDI projects. UAS journal 2/2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052048437
Hero, L.-M. & Sunimento, M. (2025). YAMK-opiskelijoiden innovaatio-osaaminen sekä siihen liittyviä kehitystarpeita ja toimenpide-ehdotuksia. HAMK Pilkku. https://doi.org/10.63777/301f
Hero, L.-M. (2025). TKI-integraatiota ja työelämäyhteistyötä edistävä YAMK. Tiedepolitiikka 50(3), 20-26. https://journal.fi/tiedepolitiikka/article/view/162691
Hero, L.-M. (2025). Yritysten näkemyksiä YAMK-opiskelijoiden ja yritysten välisestä innovaatioyhteistyöstä. Hamk Pilkku. https://doi.org/10.63777/297f
Hero, L.-M. (2025). Mitkä seikat voivat vaikeuttaa TKI- ja yritysyhteistyötä? Teoksessa Vaikuttava YAMK. Toim. Aura, Mäki, Hero. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaisuja. Painossa.
Hero, L.-M. & Mäkinen, M. (2025). TKIO MasterMinds lautapeli. Työkalu YAMK-koulutusten suunnitteluun yhdessä yritysten ja opiskelijoiden kanssa. Prototyyppi saatavilla https://www.hamk.fi/projektit/vakehanke/
Hero, L.-M., Sokka, S. & Jussila, J. (2025). Pedagogical innovation management in design-based education. UAS journal 1/2025. https://uasjournal.fi/1-2025/pedagogical-innovation-management-in-design-based-education/
Hero, L.-M., Sunimento, M & Heiniö, S. (2024). TKI-osaamistarpeen muutos ja YAMK:n mahdollisuudet TKIO-toimintana. UAS journal 4/2024. https://uasjournal.fi/4-2024/tki-osaamistarpeen-muutos-ja-yamkn-mahdollisuudet-tkio-toimintana/
Hero, L.-M. (2025). Luovien alojen tuottajan osaaminen web3-ajassa. Kuinka voisimme kartuttaa ja arvioida osaamista? LUME toimitettu blogi. Metropolia ammattikorkeakoulu. https://blogit.metropolia.fi/lume/2025/01/15/luovien-alojen-tuottajan-osaaminen-web3-ajassa/
Hero, L.-M. (2025). Kalista ja muotiliiketoiminta web3 ajassa. LUME toimitettu blogi. Metropolia ammattikorkeakoulu. https://blogit.metropolia.fi/lume/2025/01/15/kalista-ja-muotiliiketoiminta-web3-ajassa/
Hero, Laura-Maija (2024). InnoKortit 2.0 DBE: Innovaatio-osaaminen monialaisessa tiimissä muotoilulähtöisessä koulutuksessa. Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Lataa kirja: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-849-7
Hero, Laura-Maija (2024). InnoCards 2.0 DBE: Innovation competence in a multidisciplinary team in design-based education. Publications of Häme University for applied sciences. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-848-0
Ryökkynen, R. & Hero, L.-M. (2023). Taiteet ja luova toiminta kestävänkehityksen hyväksi. Taiteet opettajan työssä. Arvioitavana Taideyliopiston kirjaan.
Hero, L.-M. (2023). Metaverse – A concept of the future universe or a practical platform of today? In Leena Unkari-Virtanen, Helena Kuusisto-Ek & Tiina Brandt (toim.) Tulevaisuudenkestävä bisnes — ratkaisuja kompleksisuuden haasteisiin [Future-proof business — solutions to the challenges of complexity]. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-396-1
Niemi, J., Hero, L.-M. & Knuutti, U.-M. (2023). Yritysmentoroinnilla kipinää vastuulliseen liiketoimintaan. HAMK Unlimited Professional. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151318
Niemi, J. & Hero, L.-M. (2023). PK-yritysten kehityspolku kohti vastuullista liiketoimintamallia. Lataa vastuullisuussuunnittelun pohjat. Teoksessa Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio: Digitaalinen työkirja https://react.humak.fi/pk-yritysten-kehityspolku-kohti-vastuullista-liiketoimintamallia-lataa-tyopajapohjat/
Hero, L.-M. & Pitkäjärvi, M. (2023). Opiskelijalähtöisen TKI-toiminnan aluevaikutusten mittari. UAS journal 4/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231127149468
Hero, L.-M. (2023). Pk-yrittäjä – Kasvata vihreitä muskeleitasi innovaatioverkostoyhteistyöllä! Teoksessa Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio: Digitaalinen työkirja. https://react.humak.fi/pk-yrittaja-kasvata-vihreita-muskeleitasi-innovaatioverkostoyhteistyolla/
Hero, L.-M., Warnicki, D. & Availa, V. (2023). Pk-yrityksen tilankäytön kestävyyshaaste – Yritysten välinen mini-hackathon avuksi! Teoksessa Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio: Digitaalinen työkirja https://react.humak.fi/pk-yrityksen-tilankayton-kestavyyshaaste-yritysten-valinen-mini-hackathon-avuksi/
Hero, L.-M. (2023). MINNO TKI-hankkeissa. Teoksessa Unkari-Virtanen, L. & Huhtaniemi, M. Toim. (2023). TKIO – tulevaisuuskestävää innovointia ja osaamista Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 110 Helsinki 2023 ISBN 978-952-328-383-1 (pdf) https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/802360/2023%20Taito%20110%20TKIO%20Tulevaisuuskest%c3%a4v%c3%a4%c3%a4%20innovointia%20ja%20osaamista%20Unkari-Virtanen%20Huhtaniemi%20.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Hero, L.-M. (2023). Opintojakso TKI-hankkeen tilaamana. Teoksessa Unkari-Virtanen, L. & Huhtaniemi, M. Toim. (2023). TKIO – tulevaisuuskestävää innovointia ja osaamista Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 110 Helsinki 2023 ISBN 978-952-328-383-1 (pdf) https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/802360/2023%20Taito%20110%20TKIO%20Tulevaisuuskest%c3%a4v%c3%a4%c3%a4%20innovointia%20ja%20osaamista%20Unkari-Virtanen%20Huhtaniemi%20.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Halonen, K. & Hero, L.-M. Toim. (2023). Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Halonen, K., Hero, L.-M. & Tikkaoja, O. (2023). Kohti web3-toimintajärjestelmän ansaintapotentiaalin ymmärrystä Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 7-20. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. (2023). Metaversumi luovan alan uutena universumina ja alustana Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 21-23. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. (2023). Metaverse – A Concept of the Future Universe or a Practical Platform of Today? In ”Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia”, Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), pp. 25-34. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Sucksdorff, J. & Hero, L.-M. (2023). Kohti esittävien taiteiden metaversumialustoja: digitaaliset kaksoset esittävissä taiteissa ja tapahtumissa. Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 49-69. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Granqvist, E. & Hero, L.-M. (2023). Digital Fashion Business in the Metaverse – A Multiple Case Study. In ”Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia”. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 70-88. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Halonen, K. & Hero, L.-M. (2023). Luovat metaversumissa kestävän kehityksen näkökulmasta. Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 116-131. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Vimpari, J. ja Hero, L.-M. (2023). NFT-taideteoksen matka taiteilijalta asiakkaan seinälle: Prosessin analyysi. Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 190-208. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. (2023). Does the Metaverse Offer Business Opportunities for the Arts? A Systematic Review. In ”Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia”, Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), pp. 231-256 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. & Vuorio, V. (2023). Apua, katosiko metaversumini bittiavaruuteen? VR-sisällön kierrätyksessä voi olla haasteita. Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 287-293. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. & Halonen, K. (2023). Kulttuurituottajan ammattiosaaminen web3-ajassa. Teoksessa Luovat web3-ajassa – Unelmia, haasteita ja ansaintamahdollisuuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, TAITO-sarja 116, Helsinki. ISBN 978-952-328-395-4 (pdf), ISSN 2669-8021 (pdf), s. 302-332. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-395-4
Hero, L.-M. & ChatGPT (2023). UAS teachers’ fears and hopes for artificial intelligence (AI). Manuscript.
Hero, L.-M. (2023). Kestävien digitaalisten ratkaisujen innovoinnin pilottikokeilu: case Mystash. Teoksessa Vihreä siirtymä ja digitalisaatio. Työkirja asiantuntijoille ja opettajille. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2023-03/vihta.pdf
Hero, L.-M. (2023). Seisemän työkalua kestävään innovointiin. Teoksessa Vihreä siirtymä ja digitalisaatio. Työkirja asiantuntijoille ja opettajille. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2023-03/vihta.pdf
Hero, L.-M. (2022). The Virtual Event Experience. In Lautamäki, S. & Tikkaoja, O. (editors) 2022. Planning and Creating Virtual Events Experiences, Economics and Technical Solutions. Humak University of Applied Sciences Publications 141. ISBN 978-952-456-418-2. https://www.humak.fi/julkaisut/planning-and-creating-virtual-events/
Hero, L.-M. (2022). Teaching in Virtual Reality. In Lautamäki, S. & Tikkaoja, O. (editors) 2022. Planning and Creating Virtual Events Experiences, Economics and Technical Solutions. Humak University of Applied Sciences Publications 141. ISBN 978-952-456-418-2. https://www.humak.fi/julkaisut/planning-and-creating-virtual-events/
Hero, L.-M. (2022). The VR Event Venue Production Process: Towards an Event Metaverse. In Lautamäki, S. & Tikkaoja, O. (editors) 2022. Planning and Creating Virtual Events Experiences, Economics and Technical Solutions. Humak University of Applied Sciences Publications 141. ISBN 978-952-456-418-2. https://www.humak.fi/julkaisut/planning-and-creating-virtual-events/
Hero, L.-M. (2022). Learning from E-sports and Gaming for Innovative Virtual Events. In Lautamäki, S. & Tikkaoja, O. (editors) 2022. Planning and Creating Virtual Events Experiences, Economics and Technical Solutions. Humak University of Applied Sciences Publications 141. ISBN 978-952-456-418-2. https://www.humak.fi/julkaisut/planning-and-creating-virtual-events/
Hero, L.-M. (2022). Social, Technological and Commercial Experiences in Virtual Events. An Observational Study. In Lautamäki, S. & Tikkaoja, O. (editors) 2022. Planning and Creating Virtual Events Experiences, Economics and Technical Solutions. Humak University of Applied Sciences Publications 141. ISBN 978-952-456-418-2. https://www.humak.fi/julkaisut/planning-and-creating-virtual-events/
Hero, L.-M. Toim. (2020). Teknologian ja kulttuurin rajapintatoiminnan mallit, verkostot ja menetelmät. (New technologies and culture border zone: Operating models, networks and methods). Creathon (ESR). Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. TAITO-sarja, Metropolia Ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-225-4
Hero, L.-M. (2020). InnoKortit. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. OIVA-sarja, Metropolia Ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-220-9
Hero, L.-M. (2020). InnoCards. OIVA series. Publications of Metropolia University for Applied Sciences. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-222-3
Hero, L.-M. (2020). Opiskelijoiden ja yritysten monialainen innovaatiotoiminta – missä opettaja luuraa? (Teachers’ role in multidisciplinary innovation projects). Tikissä (toimitettu blogi). https://blogit.metropolia.fi/tikissa/2020/01/14/opiskelijoiden-ja-yritysten-monialainen-innovaatiotoiminta-missa-opettaja-luuraa/
Hero, L.-M. (2019). Kohti monialaista innovaatiopedagogiikkaa – Opetussuunnitelmauudistus Metropoliassa. Julkaisematon selvitys OPS-uudistuksen tueksi. (Curriculum renewal process in whole Metropolia UAS: Multidisciplinary innovation projects).
Hero, L.-M., Lautamäki, S., Pekkinen, S., Tikkaoja, O. & Träskman, T. (2019) Tekoäly ja taiteen tekijyyden murros – vaikutuksia kulttuurituotannon koulutukseen. (Artificial intelligence and artistic work – Implications to cultural management education. UAS journal 3/2019. https://uasjournal.fi/3-2019/tekoaly-ja-taiteen-murros/
Hero, L.-M. (2019). XR cMOOC on yhteistoiminnallisen oppimisen virtuaalinen kohtauspaikka. (XR cMOOC is a place for virtual collaborative experiential learning.) Tikissä (toimitettu blogi). https://blogit.metropolia.fi/tikissa/2019/01/29/xr-cmooc-on-yhteistoiminnallisen-oppimisen-virtuaalinen-kohtauspaikka/
Hero, L.-M. (Toim.) 2019. Käsikirja teknologian ja kulttuurin rajapintatoiminnan fasilitointiin. (Hanbook for facilitating new technology and culture border zone collaboration) Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja. Oiva-sarja 3.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-138-7
Hero, L.-M. 2018 (Toim.). Minnotalkoot. Toimintatutkimus monialaisesta ja moniasteisesta innovaatiopedagogiikasta. (Action research on multidisciplinary and multi-staged innovation pedagogy). TAITO-sarja. Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja. >>>>
Hero, L.-M. (2018). Superteam tournament – A pedagogical innovation activity system. Metropolia University for Applied Sciences, Finland. .pdf. >>>>
Ylikoski, T.; Oksanen-Ylikoski, E.; Hero, L.-M. (2015). Educational Organizations as Co-Developers in the Helsinki Region. In Orchestrating Regional Innovation Ecosystems (eds. Lappalainen, Pia; Markkula, Markku; Kune, Hank. Printed book ISBN 978-952-60-3701-1; Electronic book ISBN 978-952-60-3702-8
Hero, L.-M. (2014). Innovaatiodidaktiikan käsikirja. Opas moniasteisia innovaatioprosesseja fasilitoivalle. (Handbook on innovation pedagogy). Monimediajulkaisu – Kumuloituva kirja. Teiniminno esiselvitys. Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISBN 978-952-6690-48-3
Hero, L.-M. (2014). Moniasteinen innovaatio. Uusia mahdollisuuksia nuorten työllisyyden kiihdyttämiseen. (Multi-grade innovation. New opportunities to boost youth employment.). Teiniminno esiselvitys. Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISBN 978-952-6690-47-6
Oksanen-Ylikoski, E., Ylikoski, T. & Hero, L.-M. (2014). Siiloista kohti oppimisen tiloja ja iloa – koulutusorganisaatiot kehittämiskumppaneina. (Educational institutions as co-developers). In/ Teoksessa REITTEJÄ työelämän murroksessa (Toim. Päivi Keränen, Risto Säntti, Matti Rantala & Anna-Maria Vilkuna 2014). Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISBN 978-952-6690-34-6
Hero, L.-M. (2014). Työttömät nuoret yritysten innovaatiotalkoisiin. (Unemployed youth as voluntary innovation workers in companies). UAS Journal 2/2014.
Hero, L.-M. (2014). Monialaisen ja moniasteisen innovaatiotoiminnan konsepti ja verkosto. (Multidisciplinary and multi-staged innovation: Concept and networks). ISBN 978-952-6690-19-3 (.pdf).TeiniMINNO esiselvitys. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Hero, L.-M. (2013). Nuorennusleikkaus. Käyttäjäkeskeinen kehittämisprosessi nuorten kanssa. (Rejuvenation surgery. User centered design processes for companies by the youth). ISBN 978-952-5797-98-5 (.pdf) Metropolia ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Hero, L.-M. (2012) Tulevaisuusajattelun pedagogiikkaa korkeakouluihin — proaktiivisia asiantuntijoita kentälle. (Futures pedagogyfor higher education – proactive labor to companies.). Teoksessa Monta polkua osaajaksi. Toim. Leila Lintula, METROPOLIA AMMATTIKORKEAKOULUN JULKAISUJA.
Björkqvist, L, Halonen, K, Hero, L-M, Iso-Aho, J, Teye, O., Uotila, P (2012). Tuottaja2020. Kurkistuksia kulttuurituottajan tulevaisuuteen., Tuottaja2020 julkaisuja, Metropolia AMK.
Hero, L.-M. (2012). Kulttuuri kokeilee. Ennakoinnin menetelmien arviointi. Tuottaja2020 julkaisuja, Metropolia AMK.
Hero, L.-M. (2012). Kollektiivinen kulttuuri. Wiki avoimen projektihallinnon välineenä. Tuottaja2020 -julkaisuja, Metropolia AMK.
Hero, L.-M. & Halonen, Katri (2011) (ed.). CULTURAL MANAGER 2020. Visions of Future. Tuottaja2020 julkaisuja. Metropolia Ammattikorkeakoulu Kulttuuri ja luova ala.
Hero, L.-M. (2011). Futures´ Thinking as a Pedagogical Challenge. In Cultural Manager 2020. Visions of Future. Hero & Halonen 2011 (ed.). Tuottaja2020 julkaisuja.
Hero, L.-M. (2011). Kulttuuri kipinöi. Tulevaisuusajattelu pedagogisena haasteena. (L.-M. Hero 2011, .pdf). Tuottaja2020 julkaisuja.
Hero, L.-M. (2011). Tulevaisuusajattelu on tuottajakoulutuksen haaste ja mahdollisuus. Takulehti 4/2011.
Hero, L.-M. (2009). Kuvataideopettajien maisteriohjelma verkko-opetuksena. Virt@a kehittämässä. KEHITTÄMISHANKE 2008-2009 Haaga-Helia AMK.
Hankkeeni ja projektini
Projekteja, joissa toimin asiantuntijana:
DBE – Hamk design-based education research, development and teacher education #InnovationPedagogy #DesignBasedEducation #RDIpedagogy #LearningByCo-Creation #UAS-IndustryCollaboration #Teachers
BeScaled for Security and Defence sector. #Dual-tech #Deeptech #Start-upScale-up #CentralBaltic #SME
InnoBoost – Boosting Innovation and Entrepreneurship in EU #InnovationCompetence #MoreEntrepreneurs
VAKE- Valtakunnallinen YAMK-koulutuksen kehittämishanke #YAMK #Masters #YAMKYritysyhteistyö #TKIO
DEFINE turvallisuus, maanpuolustus, kriisikestävyys ja huoltovarmuus -innovaatioekosysteemi #Dual-tech #PivotToDefence
LUME – Luovat web 3 ajassa https://www.hamk.fi/projektit/lume/ #web3 #CreativeIndustries #Teachers
Vihreä siirtymä, digitalisaatio ja yritysten muutoskysyvykkyys #Vastuullisuus #Kaksoissiirtymä
Taiteet ja Digi #Teachers #TeachingNewTech #CreativeIndustries