Hyppää sisältöön
Home Yrittäjä: “Opiskelijaprojekti oli aikainvestointi, joka tuotti itsensä moninkertaisesti takaisin”

Yrittäjä: “Opiskelijaprojekti oli aikainvestointi, joka tuotti itsensä moninkertaisesti takaisin”

Carita Nyberg on kiinnostunut laajentamaan yritystoimintaansa ulkomaille. Hän on tyytyväinen apuun, jota sai opiskelijoilta potentiaalisten uusien markkinoiden kartoittamiseen.

Mitä lisäarvoa kansainväliset opiskelijaprojektit voivat tuottaa? Työyhteisöjä kehittävän Keys 2 Balancen yrittäjä Carita Nybergin mukaan paljonkin. HAMKin International Business -koulutuksen opiskelijat tekivät Market Entry -kartoituksen Caritan tarpeiden pohjalta. Kyseiset opiskelijat ovat kansainvälisen liiketoiminnan ja globaalien liiketoimintaympäristöjen osaajia, jotka pystyvät hyödyntämään kulttuurien välistä viestintää ja jalostamaan myös opiskelijoiden omista kulttuuritaustoista kulttuuritietoutta tiedolla johtamisen tueksi.

Carita kiitteli erityisesti opiskelijoiden innokkuutta ja kiinnostusta tutustua hänen yritykseensä ja löytää keinoja yrityksen auttamiseksi eteenpäin. Hän itse innostui projektista sen verran, että päätti osallistua heti perään toiseenkin. Se käsittelee yrityksen digimarkkinointia. Tuotoksena IB-koulutuksen opiskelijat tuottavat hänelle mm. uutta markkinointimateriaalia.

“Olen tosi iloinen että osallistuin. Sain kivan tiimin, joka työsti minulle suunnitelmaa, miten voin vallata uusia markkinoita. Sain uusia ajatuksia ja tuoreita näkökulmia, kun siitä on aikaa kun on itse opiskellut”, Carita Nyberg summaa.

Carita suosittelee opiskelijaprojektiin osallistumista lämpimästi muillekin yrittäjille, koska se saa pysähtymään asioiden äärelle.

“Tämä ei vaatinut minulta kovin paljoa. Lähinnä asennetta, että kun annan itsestäni, niin saan paljon takaisin. Voin sanoa että tämä oli aikainvestointi, joka tuotti itsensä moninkertaisesti takaisin.”

Asiantuntijat ja opiskelijat yhteen

Opiskelijaprojekteilla pystytään tuottamaan alakohtaisesti hyvinkin kohdistettua yhteistyötä ja konkreettista palvelua, suoraan yrityksen eri tarpeisiin. Kansainvälistymiseen ja liiketoiminnan laajentumiseen tuotetuista palveluista hyvä esimerkki on Häme Smart Growth -hanke, jonka puuitteissa Carita Nybergillekin toteutettiin yllä kuvattu “sprinttiopiskelijaprojekti”.

Hankkeessa kehitetään Kanta-Hämeen pk-yritysten kansainvälistymis- ja innovaatioedellytyksiä sekä edistetään tuote- ja palveluinnovaatioiden kaupallistamista kansainvälisille markkinoille. Se yhdistää saumattomasti yhdistää asiantuntija- ja oppilaitospalveluja yritysten kehittämisen tueksi. Konseptissa asiantuntijat valmentavat yrityksiä kansainväliseen kaupallistamiseen ja HAMKin International Business opiskelijat täydentävät palvelukonseptia yrityskohtaisilla projekteilla.

Onko yrityksessäsi tarvetta tällaiselle yhteistyölle? Tutustu hankkeeseen ja tarjolla oleviin palveluihin!

Caritan haastattelu:

Tämän sisällön tarkastelu edellyttää evästeiden hyväksyntää.