Hyppää sisältöön
Etusivu Tekoäly työn keventäjänä -hanke opettajien tueksi 

Tekoäly työn keventäjänä -hanke opettajien tueksi 

Turun ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Turun yliopisto käynnistävät yhteisen hankkeen, jossa tarkastellaan tekoälyn mahdollisuuksia korkeakouluopettajien työn tukena, hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tuottavuuden lisääjänä. Hankkeen koordinaattorina toimii Turun ammattikorkeakoulu. 

Kehitämme suosituksia siitä, miten opettajat voivat hyödyntää tekoälyä oman pedagogisen osaamisensa tarkastelussa ja kehittämisessä – esimerkiksi tekoälyn tarjoaman henkilökohtaisen palautteen avulla. Lisäksi selvitämme, millä tavoin tekoäly voi tukea yksilöllistä ja yhteisöllistä opetusta sekä lisätä työhyvinvointia opetustyössä. 

Tutkimus pohjautuu korkeakouluopettajien ja ammatillisen koulutuksen opettajaksi opiskelevien kokemuksiin ja näkemyksiin, joita kerätään haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja kyselyjen avulla. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää suomalaisessa asiantuntijatyössä kestävästi ja eettisesti. 

Haemme vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: 

Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia vastata opetustyön moninaisiin haasteisiin, kuten kuormittavuuteen, suurten ryhmäkokojen hallintaan, opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin ja lisääntyviin hallinnollisiin tehtäviin. Hankkeen tuottama tutkimustieto tukee tekoälyn vastuullista käyttämistä opetusalalla.  

Tekoäly työn keventäjänä

  • Toteutusaika: 1.4.2025-31.8.2026
  • Rahoittaja: Työsuojelurahasto

    Lisätiedot verkkosivuilta:

Lisätietoja:

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli.