Tekoäly työn keventäjänä -hanke opettajien tueksi


Turun ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Turun yliopisto käynnistävät yhteisen hankkeen, jossa tarkastellaan tekoälyn mahdollisuuksia korkeakouluopettajien työn tukena, hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tuottavuuden lisääjänä. Hankkeen koordinaattorina toimii Turun ammattikorkeakoulu.
Kehitämme suosituksia siitä, miten opettajat voivat hyödyntää tekoälyä oman pedagogisen osaamisensa tarkastelussa ja kehittämisessä – esimerkiksi tekoälyn tarjoaman henkilökohtaisen palautteen avulla. Lisäksi selvitämme, millä tavoin tekoäly voi tukea yksilöllistä ja yhteisöllistä opetusta sekä lisätä työhyvinvointia opetustyössä.
Tutkimus pohjautuu korkeakouluopettajien ja ammatillisen koulutuksen opettajaksi opiskelevien kokemuksiin ja näkemyksiin, joita kerätään haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin ja kyselyjen avulla. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää suomalaisessa asiantuntijatyössä kestävästi ja eettisesti.
Haemme vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- Kuinka tekoäly voi helpottaa ja rikastuttaa opettajien asiantuntijatyötä?
- Mitä uusia vaatimuksia tekoälyn hyödyntäminen tuo mukanaan?
- Millaista tukea ja resursseja opettajat tarvitsevat tekoälyn käyttämiseen?
- Miten tekoäly voi tukea osaamisen kehittämistä sekä edistää yhteisöllisyyttä ja työhyvinvointia?
Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia vastata opetustyön moninaisiin haasteisiin, kuten kuormittavuuteen, suurten ryhmäkokojen hallintaan, opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin ja lisääntyviin hallinnollisiin tehtäviin. Hankkeen tuottama tutkimustieto tukee tekoälyn vastuullista käyttämistä opetusalalla.
Tekoäly työn keventäjänä
- Toteutusaika: 1.4.2025-31.8.2026
- Rahoittaja: Työsuojelurahasto
Lisätiedot verkkosivuilta:
Lisätietoja:

Liisa Postareff
Yksikön johtaja, korkeakoulupedagogiikka
Yhteiset palvelut


