Forssa elää uuden aikakauden kynnyksellä. Tulevaisuutta rakennetaan koulutuksen, yritysten ja innovaatioiden varaan, ja HAMK on siinä keskeinen kumppani. Forssaan suunnitellaan uutta insinöörikoulutuksen mallia, joka käynnistyy syksyllä 2027 päiväopetuksen muodossa. Uudella koulutusmallilla pyritään myös vastaamaan opiskelijoiden kasvavaan kiinnostukseen yrittäjyyttä kohtaan sekä vahvistamaan startup-toimintaa. Tämä edistää koko alueen elinvoimaa, eli kyse on yksittäistä tutkintoa suuremmasta asiasta.
Vieraillessaan DAVE-hankkeen (DAVE, n.d.) podcastissa, Dave-podissa (Dave-podi, 2025), kesäkuun 2025 alussa, myös HAMKin rehtori-toimitusjohtaja Pertti Puusaari ja vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä korostivat monialaisuuden merkitystä. Kaiken kaikkiaan Forssan seutukunta nähdäänkin alueena, jonka yritykset pohjaavat vahvasti teknologiaan ja joilla on moderni ote maailmaan. Tätä halutaan tukea edelleen rakentamalla Forssaan joustava insinöörikoulutuksen malli, joka yhdistää tekniikan eri alat, datan, kiertotalouden ja yrittäjyyden. Pienellä paikkakunnalla monialaisuus ei ole vain valinta, vaan vahvuus, joka tekee koulutuksesta ketterää ja tuo sen lähelle työelämää. Mikä olisikaan parempaa kuin saada yhteisiin projekteihin mukaan tieto- ja viestintätekniikan ja kiertotalouden tietotaidon lisäksi esimerkiksi automaatiotekniikan, konetekniikan ja robotiikan osaajia.
Oppimista, joka yhdistää teorian ja käytännön
Uuden, suunnitteilla olevan koulutusmallin ytimessä ovat ymmärtäminen ja soveltaminen. Tätä edistetään siten, että opiskelijat pääsevät jo koulutuksen aikana ratkomaan yritysten aitoja työelämähaasteita ja näin oppimaan käytännön tekemisen kautta. Tällöin jokaisen opettajan rooliin kuuluu toimia sekä ohjaajana että yritysyhteistyön rakentajana. Forssan kampus nähdäänkin nyt tällaisen yhteiskehittämisen alustana, jossa opiskelijat, opettajat ja yritykset innovoivat yhdessä. Kantavana ajatuksena on, että koulutusmallissa käytännönläheisyys ja teoreettinen ymmärrys kulkevat käsi kädessä.
Uudessa koulutusmallissa yhdistyvät kampusyhteisön voima ja verkko-opintojen joustavuus. HAMKissa on jo muutaman vuoden ajan lähiopetuksen ohella kehitetty verkko-opintojaksoja, joiden kautta voidaan opiskella myös perusopintoja ilman, että opiskelijoiden täytyy kulkea eri kampusten välillä tai matkustaa Suomen toiselta laidalta Kanta-Hämeeseen. HAMKin strategisena tavoitteena (HAMK, n.d.) on, että vuonna 2028 HAMKin oppimismoduuleista 80 % on suoritettavissa myös 24/7-eToteutuksina, joiden kautta voi opiskella joustavasti ja omaan tahtiin opintojen toteutusajan puitteissa (Niemelä, 2025). Lopulta tavoitteena on, että vuoden 2030 jälkeen kaikki oppimismoduulit ovat suoritettavissa myös tällaisina toteutuksina.
Forssaan halutaan luoda oma paikallinen ja monialainen insinöörien opiskelijayhteisö, josta tulee alueeseen ja sen yrityksiin sitoutuva oma joukkueensa. Osa opiskelijoista tarvitsee vahvaa lähiopetusta ja yhteisön tukea, kun taas toisille sopii parhaiten verkko-opintojen hyödyntäminen itsenäisesti. Uusi koulutusmalli mahdollistaa molemmat opiskelutavat ja tarjoaa reitin, jonka myötä opiskelija pystyy kasvamaan oman näköisekseen asiantuntijaksi. Yritysten tarjoamat aidot työelämäprojektit ja harjoittelupaikat tuovat nämä monialaiset opiskelijat yhteisten haasteiden äärelle sekä kampukselle että yritysten tiloihin, missä he pääsevät oppimaan teorioiden soveltamista käytäntöön ja tuomaan yrityksiin uutta osaamista.
Yrittäjyyttä, rohkeutta ja ekosysteemiajattelua
HAMK haluaa vahvistaa yrittäjyyttä ja rohkeaa kokeilukulttuuria. Yrittäjyys nähdään asenteena, ei vain yrityksen perustamisena. DBE, eli Design Based Education -malli (Hämeen ammattikorkeakoulu, n.d.), ja HAMKin vastaperustettu Innovaatioyksikkö (HAMK, 2025a) rohkaisevat opiskelijoita kehittämään omia ideoitaan ja kokeilemaan turvallisesti rajojaan. Lisäksi on suunnitteilla, että tulevaisuudessa opiskelijoiden startupeja voitaisiin tukea pienimuotoisesti jopa rahallisesti. Lisätukea yrittäjyyden polulle voi saada myös RUN-Eurooppa-yliopiston (RUN-EU, n.d.) kautta, jossa myös HAMK on mukana (HAMK, 2025b). Tavoitteena onkin entisestään vahvistaa Forssassa kasvaneiden HAMKilaisten insinöörien roolia ennen kaikkea ratkaisijoina ja ajattelijoina, ei vain tekniikan osaajina.
Lisäksi Forssan vahvuutena on DAVE-hankkeen kautta syntynyt innovaatioekosysteemi, joka kokoaa yhteen yritykset, tutkimuksen ja koulutuksen. Kiertotalouteen, dataan ja digitalisaatioon keskittyvä DAVE-hanke on toiminut ekosysteemin käynnistäjänä, koska HAMK haluaa olla aktiivinen kehittäjä, ei vain sivustaseuraaja. Jo nyt onkin nähty, että kun koulutus ja elinkeinoelämä kulkevat käsi kädessä, syntyy uusia ideoita, innovaatioita ja elinvoimaa koko seudulle.
Forssan tuleva uusi insinöörikoulutuksen malli onkin uuden opintosuunnitelman lisäksi osa laajempaa ajatusta tulevaisuudesta, jossa avataan näköaloja yrittäjyyteen jo opintojen aikana. Näin tuetaan sitä, että Forssan insinöörit ovat monialaisia, yrittäjähenkisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä, jotka eivät pelkästään seuraa muutosta, vaan ovat myös mukana tekemässä sitä. Näillä eväillä syntyy tulevaisuuden osaamista ja elinvoimainen Forssa.
Tämän kirjoituksen pohjalta on laadittu Forssan lehdessä 10.11.2025 julkaistu mielipideosaston kirjoitus ”Forssaan räätälöidään yhteistyössä koulutusmalli – HAMK haluaa olla keskeinen kumppani yrityksille”.
Lähdeluettelo
- DAVE. (n.d.). Datavetoisen kiertotalouden TKI-ekoinnovaatiosysteemi ja demonstraatioympäristö. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/projektit/dave-datavetoisen-kiertotalouden-tki-ekoinnovaatiosysteemi-ja-demonstraatioymparisto/
- Dave-podi. (2025). Jakso 6: Tulevaisuuden kampus Forssassa – koulutus, yrittäjyys ja innovaatiot murroksessa. HAMKuas. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://soundcloud.com/user-217056659/tulevaisuuden-kampus-forssassa-koulutus-yrittajyys-ja-innovaatiot-murroksessa
- HAMK. (n.d.). Strategia. HAMK 2030 – Innovatiivisin ja työelämälähtöisin. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/HAMK. (2025a). HAMK perustaa uuden innovaatioyksikön. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/hamk-perustaa-uuden-innovaatioyksikon/
- HAMK. (2025b). HAMK vetää innovaatio- ja yrittäjyystaitojen vahvistamista RUN- korkeakouluissa ja toiminta- alueilla ympäri Eurooppaa. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/hamk-vetaa-innovaatio-ja-yrittajyystaitojen-vahvistamista-run-korkeakouluissa-ja-toiminta-alueilla-ympari-eurooppaa/
- Hämeen ammattikorkeakoulu. (n.d.). Design-based education (DBE). Muotoilulähtöinen oppiminen (DBE) on HAMKin lähtökohta oppimiseen ja opettamiseen. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/design-based-education-dbe/
- Niemelä, E. (17.2.2025). Plussan puolella: 24/7-eToteutus – avain joustavaan ja itsenäiseen opiskeluun – Digi-HAMK. Digi-HAMK. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-24-7-etoteutus-avain-joustavaan-ja-itsenaiseen-opiskeluun/
- RUN-EU. (n.d.). About us. Regional University Network. European University. Haettu 28.10.2025 osoitteesta https://run-eu.eu/about-us/
Kirjoittajat

