Hyppää sisältöön
Etusivu YAMK-kehittäjien verkosto jatkaa vahvistumistaan korkeakoulujen kehittämistyössä

YAMK-kehittäjien verkosto jatkaa vahvistumistaan korkeakoulujen kehittämistyössä

Miltä näyttää YAMK-koulutuksen tulevaisuus, kun koko kentän ääni ja kaksi vuotta kestänyt kehittämistyö tuodaan samaan huoneeseen?

Tätä lähdettiin ratkaisemaan, kun VaKe-hankkeen neljäs ja viimeinen Tulevaisuutta muovaamassa -tulosseminaari järjestettiin Hämeenlinnassa 26.11.2025. Päivän aikana käytiin läpi hankkeen keskeiset tulokset, julkaistiin laaja Vaikuttava YAMK -kirja ja rakennettiin yhdessä seuraavia askelia YAMK-koulutuksen valtakunnalliselle kehittämiselle. 

Kuva: Projektipäällikkö Juha-Pekka Liljander avasi tilaisuuden

Aamu käynnistyi opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Arenen etäpuheenvuoroilla, joissa korostuivat YAMK-tutkinnon merkitys työelämässä, profiilin vahvistaminen ja tarve valtakunnallisesti koordinoidulle kehittämiselle. Projektipäällikkö Juha-Pekka Liljander (HAMK) muistutti avauksessaan, että VaKe-hankkeen ydin on ollut alusta asti verkostomaisessa tavassa tehdä yhteistyötä: “VaKe on ollut alusta asti yhteinen kehittämisponnistus, joka on muuttanut tapaa, jolla puhumme ja ymmärrämme YAMK-koulutusta.

Vaikuttava YAMK -kirja kokoaa hankkeen tulokset ja suositukset

Seminaarin keskeinen hetki oli Vaikuttava YAMK -kirjan julkaisu. Kirja kokoaa yhteen hankkeen kahden vuoden työn: yhteiset linjaukset YAMK-tutkinnon profiilista, TKI-toiminnan ja opetuksen integraation, opinnollistamisen käytännöt, ristiinopiskelun rakenteet sekä yhteistyötä tukevan käsitteistön. Julkaisun kirjoittajat avasivat seminaarissa, miten kirjaa voi hyödyntää korkeakoulujen omassa kehittämistyössä ja strategisessa suunnittelussa.

Voit lukea/ladata kirjan täältä.

Kuva: Vaikuttava YAMK -kirjan kansi

Arto Lindholmin ja Minna Hauton puheenvuorossa tarkasteltiin tutkimuksellisen kehittämisen roolia osana YAMK-tutkintoa. Heidän mukaansa kehittämisosaamisen tulisi olla läsnä koko opintopolun ajan, ei vain opinnäytetyössä, ja edellyttää pedagogisia ratkaisuja, jotka tukevat opiskelijoiden aidosti työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä.

Keskustelupysäkit toivat tulokset lähelle omaa arkea 

Iltapäivällä järjestetyt keskustelupysäkit tarjosivat osallistujille mahdollisuuden syventyä hankkeen eri osa-alueisiin: YAMK-koulutuksen rakenteisiin, tutkimukselliseen kehittämiseen, opinnollistamiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä yhteisiin käsitteisiin. Osallistujat reflektoivat hankkeen tuotoksia omien korkeakoulujensa näkökulmasta ja pohtivat, miten ratkaisuja voisi hyödyntää omassa toiminnassa. Pysäkkityöskentely koettiin antoisaksi anniksi, sillä se konkretisoi sekä työn tulokset että korkeakoulujen jaetut kehittämishaasteet.

Kuva: Verkostomainen työskentely on keskeinen osa yhteistyötä

Yhteinen kehittämistyö jatkuu hankkeen päätyttyä

VaKe-hanke päättyy 31.12.2025, mutta sen tuotokset ja mallit jäävät korkeakoulujen käyttöön. Myös Master-koulutusten kehittämisfoorumi jatkaa toimintaa yhteisenä keskustelu- ja kehittämisalustana. Hankekonsortio on jättänyt ESR+ -hakemuksen jatkohankkeelle, sillä tarve yhteiselle koordinaatiolle, selkeille rakenteille ja avoimelle verkostoyhteistyölle on edelleen ilmeinen.

Tästä on kyse

VaKe – Valtakunnallinen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen kehittämishanke

Toteutusaika: 1.1.2024–31.12.2025
Päähankkeen toteuttaja: Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK)
Osahankkeen toteuttaja: Haaga-Helia mmattikorkeakoulu 
Yhteistyökumppanit: Muut ammattikorkeakoulut valtakunnallisesti
Rahoittaja: Euroopan unionin osarahoittama, kansallinen rahoittava viranomainen on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Keskeiset tavoitteet:

  • YAMK-koulutusten pedagogisten ratkaisujen uudistaminen
  • TKI-toiminnan ja työelämäyhteistyön vahvistaminen
  • Opinnollistamisen ja ristiinopiskelun käytäntöjen selkeyttäminen
  • YAMK-tutkintojen tunnettuuden ja profiilin vahvistaminen

Lue lisää:
VaKe-hankkeen verkkosivut

Lisätietoja: