Hyppää sisältöön

INKLU

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Hankkeen tiedot

HankeINKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta
Kesto1.3.2024-31.8.2026
ToteuttajatJyväskylän ammattikorkeakoulu (koordinoija),
Hämeen ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu,  Oulun ammattikorkeakoulu , Tampereen ammattikorkeakoulu, Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä, Ammattiopisto Spesia Oy, Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Savon koulutuskuntayhtymä, Koulutusyhtymä Brahe
RahoittajatPohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Euroopan unionin osarahoittama
BudjettiHAMK budjetti 131 877 euroa, kokonaisbudjetti ryhmähankkeelle on 1 026 411 euroa

Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja toimintaympäristön muutokset, inklusiivisen koulutuksen kehittäminen, jatkuvan oppimisen kehittäminen ja oppivelvollisuuden laajentuminen haastavat ammatillisen koulutuksen järjestämistä.

Yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee yhä enemmän paljon ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityisen tuen lisäksi monialaisia muita palveluja. Näiden opiskelijoiden koulutuspolkujen tukeminen ja kehittäminen edellyttää uudenlaista yhteistyötä yleisten oppilaitosten ja vaativan erityisen tuen oppilaitosten kanssa. Tavoitteenamme on, että kaikki ammatillisessa opinnoissa opiskelevat opiskelijat, erityisesti erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvat opiskelijat, saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen voidakseen hankkia tarvittavan osaamisen, suorittaa tutkinnon ja työllistyä.

Tähän laajempaan tavoitteeseen pyrimme seuraavilla osatavoitteilla:

1. Selkeyttämällä ammatillisen oppilaitosten henkilöstön osaamista opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.

2) Parantamalla ammatillisten oppilaitosten henkilöstön osaamista opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.

3) Kehittämällä ammatillista opettajakoulutusta, erityisopettajakoulutusta ja opinto-ohjaajakoulutusta siten, että se antaa paremmat valmiudet inklusiivisen koulutuksen kehittämiseen.

4) Juurruttamalla ja levittämällä kehitettyjä toimintamalleja ja välineitä käyttöön laajasti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Kohderyhmä

Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö ja johto, ammatilliset opettajankouluttajat, ammatilliset koulutuksen järjestäjät, ammatilliset opettajakorkeakoulut.

Toiminta-alue

Tavoitamme lähes kaikki Suomen ammatillisen koulutuksen järjestäjät alueellisten ja valtakunnallisten toimenpiteiden avulla. HAMKin ja Salpauksen (sekä Spesian) toiminta-aluetta ovat: Kanta-Häme, Päijät-Häme, Varsinais-Suomi ja Kymenlaakso.

Ajankohtaista

Ernesti on ammatillisen koulutuksen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen henkilöstölle ja johdolle suunnattu nettikirjasto, josta löydät hyviä käytäntöjä, toimintamalleja ja menetelmiä oppimisen tuen ja erityisen tuen arviointiin ja kehittämiseen omassa organisaatiossasi.

Ernesti tarjoaa käytännön tukea ja tutkimukseen perustuvaa tietoa, jonka avulla ammatillista koulutusta voidaan kehittää yhä saavutettavammaksi ja tasa-arvoisemmaksi kaikille opiskelijoille.

Materiaalit on tuotettu yhteistyössä ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden kanssa. Sivuston sisältö täydentyy edelleen syksyn 2025 ja kevään 2026 aikana, joten osa aineistoista julkaistaan myöhemmin. Nettikirjastoon on tällä hetkellä koottu yli 70 tarinaa toimivista käytänteistä ja malleista, jotka tukevat opiskelijoita opinnoissaan ja kohti valmistumista.

Inklussa tekemämme työ on tuonut mukanaan myös käytännönläheistä koulutusta eri puolille Suomea. Syksyn 2025 aikana HAMK ja Koulutuskeskus Salpaus järjestävät yhteistyössä Oppimisen tuen ABC -koulutusta Salpauksen opetushenkilöstölle.

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa perustietoa opiskelijoiden tukemisesta ja erilaisten oppijoiden huomioimisesta arjen opetustyössä. Mukana on ollut laajasti opetushenkilöstöä, mutta myös ammatillisia ohjaajia/taitovalmentajia sekä keittiö- ja kiinteistöalan työntekijöitä. Myös heidän roolinsa on keskeinen – erityisesti työelämäjaksojen ohjaajina, jolloin kohtaamiset erilaisten opiskelijoiden kanssa ovat arkipäivää.

Koulutuksessa on käsitelty muun muassa:

  • Oppimisen ja erityisen tuen peruskäsitteitä.
  • Uudistunutta lainsäädäntöä ja sen vaikutuksia.
  • Opettajan ja ohjaajan roolia tukijana.
  • Oppimisvaikeuksia ja tuen tarpeen tunnistamista.
  • Monialaista yhteistyötä opiskelijoiden tukemisessa.

HAMKin ja yhteistyökumppaneiden kehittämistyön tuloksena valmistellaan parhaillaan laatusuosituksia ja arviointityökaluja, joiden avulla voidaan tarkastella inkluusion toteutumista ammatillisessa koulutuksessa. Tavoitteena on tukea oppilaitoksia rakentamaan laadullisesti inklusiivista toimintakulttuuria, jossa jokaisella opiskelijalla on yhdenvertaiset mahdollisuudet oppia, osallistua ja edetä opinnoissaan.

Arvioinnin välineet tulevat tarjoamaan tukea muun muassa:

  • Koulutuksen suunnitteluun ja kehittämiseen.
  • Henkilöstön osaamisen arviointiin.
  • Johtamisen ja rakenteiden tarkasteluun inkluusion näkökulmasta.

Työn keskiössä on ajatus siitä, että laatu ei ole vain määrällistä seurantaa – vaan kykyä nähdä ja vastata moninaisiin oppimisen tarpeisiin.

Laatusuositukset ja arviointityökalut julkaistaan kevään 2026 aikana.

Tietoa ja välineitä oppimisen tukemiseen ammatillisessa koulutuksessa! Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -webinaarisarja on nyt käynnissä. Tule mukaan!

Webinaarisarja tarjoaa ammatillisen koulutuksen henkilöstölle ja johdolle omaan työhön sovellettavaa tietoa ja välineitä oppimisen tukemiseen sekä inklusiivisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen.

Webinaarit ovat avoimia ja maksuttomia. Osallistumiseen vaaditaan ennakkoilmoittautuminen.

INKLU mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen. Mahdollistamme myös uudenlaisen ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien kehittämisyhteistyön, jossa tehdään tiivistä yhteistyötä ammatillisen koulutuksen erityisen tuen laadun kehittämiseksi. Valtakunnallisesti luomme yhteiset kriteerit ja linjaukset laadukkaan erityisen tuen toteuttamiseksi. Samalla tiivistämme yhteistyötä opetushallinnon sekä alueellisesti koulutuksen järjestäjien kesken.

Yhteystiedot

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli
TAMKin logo, Tampereen ammattikorkeakoulu