Hyppää sisältöön

KOVA

Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen

Hankkeen tiedot

HankeKOVA – Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen
Kesto2024-2028
ToteuttajatAmmattiopisto Spesia,
Hämeen ammattikorkeakoulu
RahoittajatS. ja A. Bovalliuksen Säätiö sr.
Budjetti400 000€

Tavoitteenamme on kehittää tutkimusperustaisesti vaativan erityisen tuen vaikuttavuutta ja laatua ammatillisessa koulutuksessa.

Hankkeen keskiössä on monivuotinen seurantatutkimus, jonka avulla tuotetaan tietoa vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisesta, osaamisen hankkimisesta, hyvinvoinnista ja opiskelijoiden jatkopoluista. Hankkeen aikana etsitään ennakkoluulottomasti uudenlaisia tapoja tehdä tutkimus- ja kehittämistoimintaa, joka palvelee ja osallistaa niin opiskelijoita, oppilaitosta, työelämää kuin koko yhteiskuntaa. Ammattiopisto Spesian vaikuttavuutta koskevan tietopohjan ja mittareiden kehittämistyö sekä oppilaitoksen toiminnan ja henkilöstön osaamisen kehittäminen ovat olennainen osa hanketta.

Kokonaisuudessaan KOVA-hankkeen tavoitteena on laajentaa ja syventää ymmärrystä sekä lisätä vuoropuhelua eri koulutusasteiden välillä koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Tämän myötä on mahdollisuus tehdä näkyväksi vaativan erityisen tuen merkityksellinen rooli yhdenvertaisten opiskelu- ja työllistymismahdollisuuksien edistäjänä ammatillisessa koulutuksessa. KOVA-hankkeessa tutkimus ja kehittäminen kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Tutkimustietoa ja kehittämistyön tuloksia tullaan jakamaan laajasti koulutuksen sidosryhmille, kuten ammatillisen koulutuksen järjestäjille, opetus- ja ohjaushenkilöstölle, opiskelijoille, työnantajille, viranomaisille ja järjestöille.

Kohderyhmä

  • Opiskelijat
  • Tutkinnon tai koulutuksen suorittaneet
  • Vaativaa erityistä tukea järjestävät ammatilliset oppilaitokset
  • Työelämän ja palveluiden edustajat

Toiminta-alue

Ammattiopisto Spesian toimipisteet eri puolella Suomea.

Työpaketit

Tutkimus. Hankkeessa toteutetaan pitkittäistutkimusta, jonka tavoitteena on tutkia opiskelijoiden kuvaamia koulutuksen vaikutuksia lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä ja ymmärtää koulutuksen vaikeammin mitattavissa olevia vaikutuksia opiskelijoiden oppimiseen ja heidän polkuihinsa. Pitkittäistutkimuksessa tarkastellaan ja tehdään näkyväksi koulutuksen vaikuttavuutta myös yksilöiden hyvinvoinnin, osaamisen sekä sivistyksen ja yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmista.

Kehittäminen. Kehittämistyön tavoitteena on edistää ja tukea työyhteisötason toiminnan ja osaamisen kehittämistä suhteessa koulutuksen laatuun ja vaikuttavuuteen​. Työpaketissa kartoitetaan nykyisten koulutuksen vaikuttavuutta koskevaa tietopohjaa ja tiedonkeruita vaikuttavuuden näkökulmasta, kehitetään uusia ratkaisuja vaikuttavuuden mittaamiseen ja tulosten hyödyntämiseen osana oppilaitosten toimintaa.

Vaikuttaminen. Viestintään ja vaikuttamiseen nivoutuvan työpaketin tavoitteena on laajentaa ja syventää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta kansallisella ja kansainvälisellä tasolla viestinnän ja vaikuttamisen avulla. Vaikuttamistyöhön sisältyy muun muassa julkaisutoimintaa, seminaari- ja konferenssiesityksiä ja hankkeen verkkosivuilla tapahtuvaa tiedonjakoa.

Koostettua tietoa

KOVA-tutkimushankkeen tiedonkeruu on nyt käynnistynyt Spesiassa.

Tutkimuksen aikana haluamme kuulla kokemuksiasi opinnoistasi ja seurata polkuasi. Haluaisimme kuulla juuri sinulta Spesian opiskelijana, mikä koulutuksessa on mielestäsi hyvää, tärkeää ja miten sitä voisi parantaa. Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Tutkimukseen osallistuminen tai siitä kieltäytyminen ei vaikuta opintoihisi. Tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden välillä arvotaan lahjakortteja.

KOVA-hankkeessa kerätään tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja näkemyksistä omasta koulutuksestaan ja tavoitteistaan. Tietoa kerätään kahdessa osassa: ensin kyselyllä, ja sen jälkeen haastatteluilla, johon voit ilmoittaa kiinnostuksesi kyselyyn vastaamalla. Voit vastata kyselyyn 31.1.2026 asti. Kyselyn linkki on esimerkiksi Vivassa ja info-tv:llä. Voit myös kysyä vastuuopettajaltasi mahdollisuutta vastata kyselyyn.

Tule mukaan tutkimukseen, tämä on KOVA-juttu!

Ennen kun täytät kyselyn, tutustu osallistujan tiedotteeseen, suostumuslomakkeeseen ja tietosuojailmoitukseen, joka kertoo, miten tietojasi käsitellään tutkimuksessa. Lisäksi huoltajasi voi tutustua tutkimukseen huoltajan tiedotteen avulla.

Jos haluat saada tutkimuksesta lisää tietoa, niin voit ottaa yhteyttä Sannaan (sanna.ryokkynen@hamk.fi), p. 050-478 4638.

Tiedonkeruun ensimmäinen vaihe käynnistyi Spesialla 27.10.2025.

KOVA-hankkeessa toteutettavan tutkimuksen tavoitteena on tutkia opiskelijoiden kuvaamia koulutuksen vaikutuksia ja ymmärtää koulutuksen vaikeammin mitattavissa olevia vaikutuksia opiskelijoiden oppimiseen ja hyvään elämään. Tutkimus tuottaa ainutlaatuista tietoa vaativana erityisenä tukena järjestetyn ammatillisen koulutuksen merkityksestä sekä yksilön, koulutuksen järjestäjän, että yhteiskunnan näkökulmasta. Pysyttele kuulolla, tämä on KOVA-juttu!

Pilotin aineistonkeruu on saatu päätökseen

Tutkimusaineiston tiedonkeruuta pilotoitiin syksyllä 2024 ja keväällä 2025. Pilottitiedonkeruu on kaksiosainen. Toteutimme syksyllä 2024 muun muassa koulutuksen eri osa-alueiden tärkeyttä ja opiskelijoiden tyytyväisyyttä kartoittava pilottikyselyn ja keväällä 2025 ensimmäiset opiskelijahaastattelut. Lisää aiheesta LinkedIn-postauksessamme.

Ohjausryhmä kokoontui 2.12.2024 
Kuvakaappaus ohjausryhmän osallistujista Teams-kokouksessa

Syksyllä 2024 perustimme Ammattiopisto Spesian sekä HAMKin ja kahdesta hankekonsortion ulkopuolisesta asiantuntijasta muodostuvan ohjausryhmän, jossa yhdistyy niin rehtoreiden, johtajien kuin päällikkötehtävissä toimivien vankka kokemus ja asiantuntemus. Ohjausryhmän tehtävänä on pitää huolta siitä, että etenemme suunnitelmien mukaan sekä tehdä linjauksia muun muassa tutkimuksen kohderyhmistä, tiedonkeruusta ja sen aikatauluista ja hankkeen painotuksista. 

Ohjausryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa maanantaina 2.12.2024. Kokouksessa käytiin lyhyt esittelykierros ja esiteltiin KOVA-hankkeen tavoitteet, työpaketit ja työ- ja viestintäsuunnitelma sekä riskienhallintaan liittyvät toimenpiteet. Esittelyosuuden jälkeen yhteisen keskustelun pohjalta tehtiin tärkeitä ja seuraaviin askeliin vaikuttavia päätöksiä tutkimuksen ja kehittämistyön suuntaviivoista innostuneessa hengessä sekä asiantuntevassa porukassa. Yhteistyössä löytyy usein parhaat ideat ja ratkaisut.  

Toivotamme kaikille rauhallista joulunodotusta ja kannattaa pysyä kuulolla! 

Opiskelijalla on oikeus saada vaativaa erityistä tukea, mikäli tarvitsee yksilöllistä, laaja-alaista ja monialaista tukea opintoihinsa vaikeiden oppimisvaikeuksien, vaikean vamman tai sairauden vuoksi. Se perustuu ammatillisesta koulutuksesta säädettyyn lakiin, jonka mukaan jokaisella opiskelijalla on oikeus saada yksilöllisiä tarpeitaan vastaavaa erityistä tukea saavuttaakseen tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisen ammatillisen osaamisen. Vaativa erityinen tuki tarkoittaa muun muassa erilaisia yksilöityjä pedagogisia tukitoimenpiteitä sekä ohjaus- ja opiskelujärjestelyjä, yksilöllisten opintopolkujen muodostamista sekä koulutuksessa tarvittavia avustajapalveluja ja opiskelun edellyttämiä apuvälineitä. Opiskelijan tuen tarve voi liittyä esimerkiksi oppimiseen, keskittymiseen, tarkkaavaisuuteen, vuorovaikutustaitoihin, psyykkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn tai elämänhallintaan ja arjen taitoihin.

Vaativa erityinen tuki on yleensä pitkäaikaista ja säännöllistä ja sitä voi saada ammatillisen tutkinnon suorittamiseen tai valmentavaan koulutukseen. Valmentavia koulutuksia ovat tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus (TELMA).

Opetushallituksen tilastopalvelu Vipusen mukaan vuonna 2022 erityisenä tukena järjestetyssä ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa aloitti noin 10 400 uutta opiskelijaa. Kaikkiaan opiskelijoita oli vuoden aikana noin 33 000 ja ammatillisia tutkintoja suoritettiin noin 5 700. Erityisen tuen opiskelijoiden osuus kaikista ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoista oli noin 15 prosenttia. Perustutkinnon suorittaneista erityisen tuen opiskelijoiden osuus oli noin 13 prosenttia. Vuonna 2024 vaativaa erityistä tukea opinnoissaan puolestaan saa noin 1,6 prosenttia kaikista ammatillisen koulutuksen opiskelijoista.

Vaativana erityisenä tukena järjestettävä ammatillinen koulutus edellyttää opetus- ja kulttuuriministeriön lupaa. Ammatillista koulutusta vaativana erityisenä tukena järjestävät seuraavat oppilaitokset:

Lisäksi seuraavat ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat järjestää rajatusti myös vaativan erityisen tuen koulutusta:

Lähteet

  • Civil-Hirvonen, T., Ryökkynen, S., Tammilehto, M., & Rintala, H. (2025). Ammatillisen koulutuksen vaikutukset ja vaikuttavuus kirjallisuuskatsauksen kuvaamana. Suullinen esitys Kasvatustieteen päivät -konferenssissa. Rovaniemi, 5.–7.11.2025.
  • Tammilehto, M., Mäkinen, M., & Lääkkölä, A. (2025). Vaikuttavuus ammatillisessa koulutuksessa: kirjallisuuskatsauksen tuloksia ja kehittämisen suuntia vaativana erityisenä tukena järjestettävässä ammatillisessa koulutuksessa. Suullinen esitys AMK ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät -konferenssissa. Kokkola, 29.–30.10.2025.
  • Civil, T., Ryökkynen, S., Rintala, H., Tammilehto, M. & Mäkinen, M. (2024). Vaativan erityisen tuen vaikuttavuus uudelleen ajateltuna ammatillisessa koulutuksessa. Suullinen esitys Kasvatustieteen päivät -konferenssissa. Turku, 21.11-22.11.2024. 
  • Civil, T., Rintala, H., Ryökkynen, S., Tammilehto, M., Mäkinen, M., Lääkkölä, A. & Liikanen, S. (2024). Vaikuttavaa ammatillista koulutusta ja vaativaa erityistä tukea KOVA-hankkeessa. Suullinen esitys AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät -konferenssissa. Helsinki, 7.-8.11.2024.

Seuraa meitä somessa!

Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:

Yhteystiedot

KOVA – Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen

marika mäkinen

Asiantuntijapalvelukoordinaattori, Ammattiopisto Spesia

marika.makinen@spesia.fi+35840 752 9653

marja jäntti

Asiantuntijapalvelujohtaja, Ammattiopisto Spesia

marja.jantti@spesia.fi+35840 900 4027

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli