KOVA
Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen
Hankkeen tiedot
Hanke | KOVA – Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuteen |
Kesto | 2024-2028 |
Toteuttajat | Ammattiopisto Spesia, Hämeen ammattikorkeakoulu |
Rahoittajat | S. ja A. Bovalliuksen Säätiö sr. |
Budjetti | 400 000€ |
Tavoitteenamme on kehittää tutkimusperustaisesti vaativan erityisen tuen vaikuttavuutta ja laatua ammatillisessa koulutuksessa.
Hankkeen keskiössä on monivuotinen seurantatutkimus, jonka avulla tuotetaan tietoa vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisesta, osaamisen hankkimisesta, hyvinvoinnista ja opiskelijoiden jatkopoluista. Hankkeen aikana etsitään ennakkoluulottomasti uudenlaisia tapoja tehdä tutkimus- ja kehittämistoimintaa, joka palvelee ja osallistaa niin opiskelijoita, oppilaitosta, työelämää kuin koko yhteiskuntaa. Ammattiopisto Spesian vaikuttavuutta koskevan tietopohjan ja mittareiden kehittämistyö sekä oppilaitoksen toiminnan ja henkilöstön osaamisen kehittäminen ovat olennainen osa hanketta.
Kokonaisuudessaan KOVA-hankkeen tavoitteena on laajentaa ja syventää ymmärrystä sekä lisätä vuoropuhelua eri koulutusasteiden välillä koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Tämän myötä on mahdollisuus tehdä näkyväksi vaativan erityisen tuen merkityksellinen rooli yhdenvertaisten opiskelu- ja työllistymismahdollisuuksien edistäjänä ammatillisessa koulutuksessa. KOVA-hankkeessa tutkimus ja kehittäminen kulkevat tiiviisti käsi kädessä. Tutkimustietoa ja kehittämistyön tuloksia tullaan jakamaan laajasti koulutuksen sidosryhmille, kuten ammatillisen koulutuksen järjestäjille, opetus- ja ohjaushenkilöstölle, opiskelijoille, työnantajille, viranomaisille ja järjestöille.
Kohderyhmä
- Opiskelijat
- Tutkinnon tai koulutuksen suorittaneet
- Vaativaa erityistä tukea järjestävät ammatilliset oppilaitokset
- Työelämän ja palveluiden edustajat
Toiminta-alue
Ammattiopisto Spesian toimipisteet eri puolella Suomea.
Työpaketit
Tutkimus. Hankkeessa toteutetaan pitkittäistutkimusta, jonka tavoitteena on tutkia opiskelijoiden kuvaamia koulutuksen vaikutuksia lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä ja ymmärtää koulutuksen vaikeammin mitattavissa olevia vaikutuksia opiskelijoiden oppimiseen ja heidän polkuihinsa. Pitkittäistutkimuksessa tarkastellaan ja tehdään näkyväksi koulutuksen vaikuttavuutta myös yksilöiden hyvinvoinnin, osaamisen sekä sivistyksen ja yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmista.
Kehittäminen. Kehittämistyön tavoitteena on edistää ja tukea työyhteisötason toiminnan ja osaamisen kehittämistä suhteessa koulutuksen laatuun ja vaikuttavuuteen. Työpaketissa kartoitetaan nykyisten koulutuksen vaikuttavuutta koskevaa tietopohjaa ja tiedonkeruita vaikuttavuuden näkökulmasta, kehitetään uusia ratkaisuja vaikuttavuuden mittaamiseen ja tulosten hyödyntämiseen osana oppilaitosten toimintaa.
Vaikuttaminen. Viestintään ja vaikuttamiseen nivoutuvan työpaketin tavoitteena on laajentaa ja syventää ymmärrystä koulutuksen vaikutuksista ja vaikuttavuudesta kansallisella ja kansainvälisellä tasolla viestinnän ja vaikuttamisen avulla. Vaikuttamistyöhön sisältyy muun muassa julkaisutoimintaa, seminaari- ja konferenssiesityksiä ja hankkeen verkkosivuilla tapahtuvaa tiedonjakoa.
Koostettua tietoa
Aloitamme tutkimushankkeen pilotoinnin syksyllä 2024 Järvenpäässä.
Jos haluat äänesi kuuluviin ja tutkimukseen mukaan tai, jos sinua kiinnostaa saada tutkimuksesta lisää tietoa, niin voit ottaa yhteyttä Sannaan ([email protected]), p. 050-478 4638
Opiskelijalla on oikeus saada vaativaa erityistä tukea, mikäli tarvitsee yksilöllistä, laaja-alaista ja monialaista tukea opintoihinsa vaikeiden oppimisvaikeuksien, vaikean vamman tai sairauden vuoksi. Se perustuu ammatillisesta koulutuksesta säädettyyn lakiin, jonka mukaan jokaisella opiskelijalla on oikeus saada yksilöllisiä tarpeitaan vastaavaa erityistä tukea saavuttaakseen tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisen ammatillisen osaamisen. Vaativa erityinen tuki tarkoittaa muun muassa erilaisia yksilöityjä pedagogisia tukitoimenpiteitä sekä ohjaus- ja opiskelujärjestelyjä, yksilöllisten opintopolkujen muodostamista sekä koulutuksessa tarvittavia avustajapalveluja ja opiskelun edellyttämiä apuvälineitä. Opiskelijan tuen tarve voi liittyä esimerkiksi oppimiseen, keskittymiseen, tarkkaavaisuuteen, vuorovaikutustaitoihin, psyykkiseen ja fyysiseen toimintakykyyn tai elämänhallintaan ja arjen taitoihin.
Vaativa erityinen tuki on yleensä pitkäaikaista ja säännöllistä ja sitä voi saada ammatillisen tutkinnon suorittamiseen tai valmentavaan koulutukseen. Valmentavia koulutuksia ovat tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus (TELMA).
Opetushallituksen tilastopalvelu Vipusen mukaan vuonna 2022 erityisenä tukena järjestetyssä ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa aloitti noin 10 400 uutta opiskelijaa. Kaikkiaan opiskelijoita oli vuoden aikana noin 33 000 ja ammatillisia tutkintoja suoritettiin noin 5 700. Erityisen tuen opiskelijoiden osuus kaikista ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoista oli noin 15 prosenttia. Perustutkinnon suorittaneista erityisen tuen opiskelijoiden osuus oli noin 13 prosenttia. Vuonna 2024 vaativaa erityistä tukea opinnoissaan puolestaan saa noin 1,6 prosenttia kaikista ammatillisen koulutuksen opiskelijoista.
Vaativana erityisenä tukena järjestettävä ammatillinen koulutus edellyttää opetus- ja kulttuuriministeriön lupaa. Ammatillista koulutusta vaativana erityisenä tukena järjestävät seuraavat oppilaitokset:
- Aitoon Koulutuskeskus (Aitoon Emäntäkoulu Oy)
- Ammattiopisto Luovi (Ammattiopisto Luovi Oy)
- Ammattiopisto Spesia (Ammattiopisto Spesia Oy)
- Kiipulan ammattiopisto (Kiipulasäätiö sr)
- Ammattiopisto LIVE (LIVE-säätiö sr)
Lisäksi seuraavat ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat järjestää rajatusti myös vaativan erityisen tuen koulutusta:
- Optima (Optima samkommun) (ruotsinkielistä koulutusta)
- JEDU (Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä)
- Koulutuskeskus Salpaus (Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä)
- REDU (Rovaniemen koulutuskuntayhtymä)
- Savon ammattiopisto (Savon koulutuskuntayhtymä)
- Suomen Diakoniaopisto (Suomen Diakoniaopisto – SDO Oy).
Lähteet
- Laki ammatillisesta koulutuksesta 11.8.2017/531. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531
- Laki tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta 30.12.2020/1215. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20201215?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=laki%20tutkintokoulutukseen%20valmentavasta%20koulutuksesta
- Mårtensson, A. (2020). Vaativa erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa. Teoksessa K. Hakala, S. Eskola & M. Mäkinen (toim.), Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta (ss. 22–30). Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 293. Punamusta Oy. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-592-0
- Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2019). Ammatillisen koulutuksen vaativan erityisen tuen kehittämisryhmän ehdotukset. Kehittämisryhmän loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:23. Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-649-2
- Opetushallitus. (2024). Opiskelijan hyvinvointi ja tuki ammatillisessa koulutuksessa. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskelijan-hyvinvointi-ja-tuki-ammatillisessa-koulutuksessa
- Vipunen. (2024). Ammatillisen koulutuksen uudet opiskelijat, opiskelijat ja tutkinnon suorittaneet. https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Ammatillinen%20koulutus%20-%20erityisopetus%20-%20live%20-%20opiskelijat%20ja%20tutkinnot.xlsb
Seuraa meitä somessa!
Tutustu tutkimuksemme somekanaviin:
Yhteystiedot
Sanna Ryökkynen
Tutkijayliopettaja, tenure track
Ammatillinen erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutus
marika mäkinen
Asiantuntijapalvelukoordinaattori, Ammattiopisto Spesia
[email protected]+35840 752 9653