Hyppää sisältöön
Henkilö istuu pöydän ääressä hymyillen kohti kameraa. Pöydällä edessä on kannettava tietokone ja henkilöllä on päässään kuulokkeet, joissa on mikrofoni.

Digitaalinen saavutettavuus

Saavutettavuussuunnitelma

Tämä suunnitelma koskee Hämeen ammattikorkeakoulun ohjelmia tai palveluita koulutus-, tutkimus-, palvelu- ja hallintoyksiköissä.

HAMK on sitoutunut mahdollistamaan yhtäläiset opiskelu- ja osallistumismahdollisuudet opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Tarkoituksena on edistää opiskelijoiden, työntekijöiden ja vierailijoiden yhtäläistä pääsyä HAMKin sähköisiin tietoresursseihin, teknologioihin ja palveluihin. HAMK pyrkii:

  • Täyttämään verkkosivuillaan WCAG-kriteeristön tason A ja AA.
  • Käyttämään saavutettavuuden ja esteettömyyden huomioivia laitteisto- ja ohjelmistotuotteita.
  • Suunnittelemaan ja toteuttamaan digitaalisia ympäristöjä ja sisältöjä, jotka sopivat kaikille käyttäjille.
  • Edistämään Universal Design for Learning -periaatetta, joka tukee opetuksen suunnittelua siten, että kaikki opiskelijat otetaan huomioon.

Nykytila ja kehitystoimet

Digitaalisen saavutettavuuden osa-alueet ovat: digitaaliset palvelut ja järjestelmät, digitaaliset palvelut fyysisissä ympäristöissä sekä henkilöstön perehdytys ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön.

Digitaaliset palvelut ja järjestelmät

HAMKissa varmistetaan, että digitaaliset palvelut ja järjestelmät ovat saavutettavia kaikille käyttäjille.

  • Uusien ohjelmistojen hankinta
    Kun hankitaan uusia ohjelmistoja tai tietojärjestelmiä, saavutettavuus otetaan huomioon alusta alkaen. Toimittajilta vaaditaan saavutettavuusseloste, jossa varmistetaan saavutettavuuden vähimmäisvaatimusten täyttyminen. Jos vaatimukset eivät täyty, voidaan tapauskohtaisesti sopia suunnitelma ja aikataulu, jolla ohjelmisto tehdään saavutettavaksi.
  • Nykyiset järjestelmät
    Tavoitteena on, että kaikki käytössä olevat ohjelmistot ja järjestelmät ovat saavutettavia. Jos saavutettavuudessa on puutteita, ne on kartoitettu ja tiedot on koottu keskitetysti järjestelmärekisteriin.
  • Videotuotanto ja tekstitys
    Henkilöstöllä on käytössä ohjelmistot, jotka mahdollistavat saavutettavien videoiden tuottamisen, esimerkiksi tekstityksen lisäämisen.
  • Avustavat teknologiat
    HAMKin verkkosivuilla ja Moodle-alustoilla on käytössä ReadSpeaker-kuuntelutoiminto. Sen avulla käyttäjä voi kuunnella sisällön ääneen luettuna.

Digitaaliset palvelut fyysisissä ympäristöissä

  • Omien laitteiden ja apuvälineiden käyttö:
    Mahdollistetaan omien laitteiden ja apuvälineiden käyttö opiskelijoille ja henkilöstölle.
  • EXAM-tenttitila:
    EXAM-tiloissa pyritään huomioimaan tilan esteettömyys ja saavutettavuus. Voit tarkistaa yksittäisen tenttitilan esteettömyyden: EXAM-tentit ja -tenttivierailu – HAMK
  • Induktiosilmukat:
    Korkeakoulukeskuksen auditoriossa ja Riihimäen isossa auditoriossa on käytössä induktiosilmukat. Tavoitteena on, että kaikkien kampusten auditorioissa on käytössä induktiosilmukat vuoteen 2026 mennessä.

Henkilöstön perehdytys ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön

Henkilöstölle tarjotaan jatkuvasti tukea digitaalisten palveluiden käyttöön ja saavutettavan materiaalin tuottamiseen.

  • Valmennukset ja osaamisen kehittäminen:
    Tarjolla on valmennuksia ja osaamismerkkejä, joiden sisältöä päivitetään säännöllisesti.
  • HAMKin Digipakki-verkkototeutus:
    Opinto tukee itsenäistä oppimista ja on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Sisältöä kehitetään jatkuvasti.
  • Asiantuntijatuki ja avoimet Teams-alustat:
    Henkilökohtaista tukea saa asiantuntijoilta ja henkilöstön käytössä ovat avoimet Teams-kanavat (Saavutettavuus ja Opetusteknologiat).
  • Digipedaohjeet ja saavutettavuussivusto:
    Ohjeet löytyvät Digipedaohjeet-verkkosivustolta. Kaikki saavutettavuuteen liittyvät ohjeet kootaan julkiselle saavutettavuussivustolle, jota päivitetään jatkuvasti.
  • Työ- ja käyttöohjeiden saavutettavuus:
    Kaikkea työtä koskevien ohjeiden löydettävyyttä ja sisältöjen saavutettavuutta kehitetään jatkuvasti.
  • Digipalveluiden saavutettavuusosaaminen:
    Digipalveluiden asiantuntijaryhmien saavutettavuusosaamisen vahvistaminen jatkuu.

Vastuut

Digitaalista saavutettavuutta kehitetään ja arvioidaan säännöllisesti. Hyvät käytänteet halutaan jalkauttaa koskemaan koko henkilöstöä.

Digipalvelupäällikkö

Tietoteknologioista ja -palveluista vastaava päällikkö varmistaa, että tietotekniikan hankinnoista, ohjelmista ja palveluista vastaavalla henkilöstöllä on riittävä saavutettavuusstandardeihin liittyvä tekninen tietämys. Tietotekniikan ja -palveluiden päällikkö kuuluu myös HAMKin saavutettavuuden ohjausryhmään.

Saavutettavuusasiantuntija

Yksikköön nimetty asiantuntija toimii digipalvelupäällikön ja tiimin tukena saavutettavuusasioissa. Hän toimii osana korkeakoulun saavutettavuusasiantuntijoiden verkostoa ja huolehtii käytänteiden jalkauttamisesta ja saavutettavuusasioiden viestinnästä tiimeille yhdessä digipalveluiden asiantuntijoiden kanssa. Digipalvelut tarjoaa tukea henkilöstön saavutettavuuskysymyksissä ja valmentamisessa.

Koko henkilöstö

Jokaisella henkilöstön jäsenellä on vastuullaan edistää omalta osaltaan korkeakoulun saavutettavuutta.

  • Ymmärtää saavutettavuuden merkityksen korkeakoulussa ja omassa työssään.
  • Tuottaa osaltaan saavutettavia materiaaleja esimerkiksi verkkosivuille tai opetukseen.
  • Osaa havainnoida saavutettavuutta sekä ilmoittaa mahdollisista puutteista.
  • Tunnistaa osaamisensa sekä osaa etsiä ja pyytää lisätukea tarvittaessa.

Lainsäädäntö

Pyrkimys edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta perustuu seuraaviin sopimuksiin ja lakeihin:

Yhteyshenkilöt