Viestinnän saavutettavuus
HAMKin strateginen viestintä edistää HAMKin viestinnän saavutettavuutta sekä teknisesti verkkosivuilla että sisällöllisesti.
Tämä suunnitelma kattaa strategisen viestinnän tuottamat materiaalit ja verkkosivut sekä tuen muiden tuottamille sisällöille. Haluamme että jokaisella HAMKin asiakkaalla on pääsy tuottamaamme sisältöön.
HAMKin viestinnän esteettömyys- ja saavutettavuustavoitteet ja -kriteerit
Saavutettavuus huomioidaan HAMKin strategisen viestinnän toiminnan kaikessa suunnittelussa ja toteutuksessa. Esimerkiksi verkkosivut, presentaatiopohjat, mainokset, some-päivitykset, esitteet ja julkaisut pyritään aina toteuttamaan saavutettavasti (WCAG 2.1, taso AA). Myös sisällölliseen saavutettavuuteen kiinnitetään huomiota niin, että tuottamamme sisällöt ovat helppolukuista, hyvää ja saavutettavaa kieltä. Tuemme koko organisaatiota saavutettavien viestintäratkaisujen ja -sisältöjen tuottamisessa ohjeistuksella, koulutuksella ja henkilökohtaisella neuvonnalla.
Saavutettavuus otetaan huomioon kaikissa strategisen viestinnän hankinnoissa ja kilpailutuksissa. Saavutettavuusosaaminen ja -kriteerit huomioidaan myös muissa kilpailutuksissa, joissa haetaan yhteistyökumppaneita viestinnän ratkaisujen ja sisältöjen tuottamiseen.
Keskeinen osa strategisen viestinnän saavutettavuusvastuuta ovat HAMKin verkkosivut, joilla pyrimme aina takaamaan digitaalisen saavutettavuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja. Teemme sivustollemme jatkuvaa kehitys- ja seurantatyötä saavutettavuuden osalta.
Verkkosivustollamme kerrotaan saavutettavuudesta ja ohjataan olemaan yhteydessä strategiseen viestintään, jos sivustolla havaitsee saavutettavuuspuutteita.
Teemme töitä saavutettavuuden eteen myös yhteistyössä muiden HAMKin toimijoiden kanssa. Tarjoamme tukea eri yksiköille ja hankeviestintään: mm. saavutettava verkkosivupohja, tuki ohjeiden kirjoittamiseen ja viestinnän sisältöjen tuottamiseen, tuki kiinteistöpalveluille opasteisiin. Saavutettavuus huomioidaan sekä ulkoisten verkkosivujen että SharePoint-alustella toimivan intranetin kehityksessä.
Kriteerit:
- Viestintämme on monikanavaista ja saavutettavissa erilaisten apuvälineiden avulla.
- Viestinnän kanavat ja keinot vastaavat saavutettavuuden vaatimuksiin.
- Henkilöstölle on laadittu viestintään selkeät ohjeet, jotka huomioivat saavutettavuuden (esimerkiksi visuaaliset ohjeet, verkkosivujen päivitysohjeet)
- Sekä strategisen viestinnän henkilöstön että muiden hamkilaisten osaamista saavutettavuudessa edistetään ja pidetään yllä ohjein ja koulutuksin
- Verkkosisällöt ovat helposti käytettäviä, visuaalisuudeltaan saavutettavia ja kieleltään selkeitä ja ymmärrettäviä.
- Viestintä on pääsääntöisesti sisällöiltään saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.
Vastuut
Strategisen viestinnän saavutettavuuden kokonaisuudesta vastaa kehitysjohtaja. Viestinnän saavutettavuusasiantuntijoina toimivat webmaster ja markkinointipäällikkö. He seuraavat saavutettavuuden toteutumista säännöllisesti ja päivittävät saavutettavuussuunnitelmaa vuosittain.
Verkkosivujen osalta teknistä saavutettavuutta valvoo ja kehittää webmaster. Verkkosivun osioiden sisältöjen omistajien tehtävänä on valvoa ja kehittää sisällöllistä saavutettavuutta.
Tavoitteena on, että jokainen strategisen viestinnän tiimin jäsen ymmärtää ja sisäistää saavutettavuuden perusteet niin, että pystyy toteuttamaan saavutettavuutta omassa työssään ja opastamaan muuta henkilökuntaa perustasolla. Tavoitteen saavuttamisesta huolehditaan sisäisellä koulutuksella, jota järjestetään säännöllisesti.
Tavoitteet vuodelle 2026
Vuonna 2026 keskitymme HAMKin sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tämä pitää sisällään sekä opiskelija- että henkilökuntaviestinnän selkeyttämisen ja kehittämisen. Haluamme varmistaa, että hamkilaiset löytävät heitä koskevan informaation helposti ja selkeästi.
Yksittäisiä kehityskohteita vuodelle 2026 ovat:
- Sisäisen viestinnän työkalujen ja viestintätoimenpiteiden arviointi sekä suunnitelman toteutus.
- Officepohjien uudistaminen ja saavutettavuuden varmistaminen
- HAMKin englanninkielisen sanaston tuominen ajantasalle ja linjauksien luominen englannin kielen käytöstä -projektin loppuun saattaminen puuttuvilta osilta
- Verkkosivujen navigoitavuuden ja löydettävyyden parantaminen -projektin loppuun saattaminen
- uudistetut sivupohjat ja niiden käyttöönotto
- uudet navigaatiomahdollisuudet
- Verkkosivujen lukijatoiminnan tarpeellisuuden arviointi ja mahdollinen käyttöönotto arvioinnin perusteella
Vuoden 2025 totetuneet tavoitteet
Vuonna 2025 keskityimme tukemaan henkilöstöä ottamaan käyttöön uudistettuja työkaluja ja kehittymään saavutettavan sisällön tuottajina.
Yksittäisiä kehityskohteita vuodelle 2025 olivat:
- Opiskelijaviestinnän selkeyttämisen projektin aloittaminen ja käytössä olevien työkalujen ja käytänteiden arvionti
- Projektia käynnistettiin arvioimalla nykytilannetta ja laatimalla suunnitelmaa vuoden 2026 työlle.
- HAMKin englanninkielisen sanaston tuominen ajantasalle ja linjauksien luominen englannin kielen käytöstä -projektin loppuun vieminen ja käyttöönotto verkkosivuilla ja muussa viestinnässä
- Projektia on viety eteenpäin vuoden 2025 aikana seuraavasti:
- HAMKin sanastoista on viety MOT-sanakirjaan HAMKin nimikkeet, organisaatioyksiköt ovat vielä viemättä.
- Yleissanasto on vielä tarkistamatta.
- Verkkosivuille on tehty linjaus englanninkielisten otsikoiden kirjoitustyylistä.
- Henkilöstölle on luotu Tekstiopas sekä suomeksi että englanniksi.
- On luotu Clear language agentti sekä Brändiagentti copilotiin henkilöstön käyttöön.
- Projektia on viety eteenpäin vuoden 2025 aikana seuraavasti:
- Verkkosivujen navigoitavuuden ja löydettävyyden parantaminen
- Otettu käyttöön Smileen chatbot www.hamk.fi-sivustolle auttamaan ja ohjaamaan kävijöitä kaksikielisesti alkuvuodesta 2025.
- Toteutettu verkkosivujen sisältörakenteen auditointi keväällä 2025.
- Verkkosivujen url-rakennetta on selkiytetty ja tehty puuttuvia sisältöjä sivuille.
- Verkkosivujen päänavigaatiota on uudistettu selkeämmäksi ja auttamaan tiedon löytymisessä.
- Työ jatkuu vielä vuoden 2026 alkupuolelle.
- Verkkosivujen lukijatoiminnan tarpeellisuuden arviointi ja mahdollinen käyttöönotto arvioinnin perusteella
- Arviointi ja mahdollinen käyttöönotto toteutetaan vuonna 2026.
AIkaisempien vuosien toteutuneet tavoitteet
HAMK toteutti vuonna 2023 brändi- ja verkkosivu-uudistukset. Uudet verkkosivut otettiin käyttöön tammikuussa 2024. Brändiuudistuksessa luotu brändiohjeistus ohjaa hamkilaisia tuottamaan saavutettavia materiaaleja ja sisältöjä.
Englanninkielistä viestintäsisältöä on lisätty etenkin verkkosivu-uudistuksen yhteydessä verkkosivuille. Lisäksi käynnistyi Englannin kieli HAMKissa -projekti, jonka tavoitteena on tuoda ajantasalle HAMKin sanasto ja luoda linjaukset englannin kielen käytöstä.
Yksittäisiä kehityskohteita vuodelle 2024 olivat:
- Uuden viestintäalustat ja -järjestelmät Teams-kanavan käyttöönotto saavutettavamman tiedonkulun tueksi henkilökunnan välillä keväällä 2024
- Teams-kanava on aktiivisessa käytössä.
- Verkkosivujen saavutettavuusauditointi kesällä 2024 verkkosivutoimittajamme Evermaden toimesta
- Verkkosivut auditoitiin verkkosivutoimittajamme toimesta kesäkuussa 2024. Lisäksi AVI kohdisti oman auditointinsa hamk.fi-sivustolle elokuussa 2024. Todettiin, että sivustouudistuksessa määritetyt tavoitteet saavutettavuudelle täyttyivät hyvällä tasolla. Kummastakin auditoinnista löytyneitä pieniä puutteita korjattiin elo-syyskuussa 2024. Saavutettavuusseloste on päivitetty ajantasalle näiden toimien jälkeen.
- Esimerkkitekstejä koulutuspäälliköille ja lehtoreille tukemaan saavutettavamman tekstin tuottamista Pepissä olevien koulutusten kuvaussisältöihin
- Ohjeet ja esimerkit luotu yhdessä koulutusten kanssa ja otettu käyttöön.
- HAMKin englanninkielisen sanaston tuominen ajantasalle ja linjauksien luominen englannin kielen käytöstä
- Projekti alkanut ja jatkuu vuodelle 2025.
Yhteystiedot