Hyppää sisältöön

THEwellbeing

Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen

Suomen Akatemia logo

Hank­keen tie­dot

Hanke“Ope­tuk­sen jäl­keen mä vaan is­tuin lat­tial­la ja huo­ho­tin” – Kor­kea­kou­luo­pet­ta­jien ope­tus­pro­ses­sien ja hy­vin­voin­nin tu­ke­mi­nen (THEwellbeing) 
Kesto01.09.2022 – 31.08.2026 
To­teut­ta­jatHAMK (Pää­to­teut­ta­ja),
Hel­sin­gin Yli­opis­to,
Tam­pe­reen Yli­opis­to
Ra­hoit­ta­jaSuo­men Aka­te­mia (pää­tösn­rot 350826 , 350827, 350828)
Bud­jet­ti

Tutkimme korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.

Opetusprosesseja tarkastellaan erityisesti oppimislähtöisen opetuksen näkökulmasta, kun taas hyvinvointia tarkastellaan stressin, uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa myös opetukseen liittyvistä tunteista.

Monipuolisiin aineistoihin (itseraportointiaineistot, fysiologiset mittaukset ja videohavainnot) perustuvat tulokset auttavat ymmärtämään laajasti korkeakouluopetukseen liittyviä hyvinvoinnin pedagogisia ja psykologisia näkökulmia.

Kehitimme ja toteutimme intervention, jonka avulla pyrittiin tukemaan oppimislähtöistä opetusta ja opettajien hyvinvointia. Interventiossa hyödynnettiin mm. mindfulness-harjoituksia sekä ohjattua reflektiota, joka perustui oman opetuksen videointiin sekä siihen liittyvään haastattelutilanteeseen, jossa keskustelua käytiin videoitujen opetustilanteiden avulla.

Tutkimuksen ja intervention tavoitteena on tuottaa konkreettisia toimintatapoja korkeakouluopettajien pedagogiikan ja hyvinvoinnin tueksi.

Hank­kees­ta ly­hyes­ti

Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi tämän sisällön Muuta hyväksyntääsi

Yh­teys­tie­dot

HAMK, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjoitettu mustalla tekstillä. Vieressä HAMKin symboli