
THEwellbeing
Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen


Hankkeen tiedot
Hanke | “Opetuksen jälkeen mä vaan istuin lattialla ja huohotin” – Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen (THEwellbeing) |
Kesto | 01.09.2022 – 31.08.2026 |
Toteuttajat | HAMK (Päätoteuttaja), Helsingin Yliopisto, Tampereen Yliopisto |
Rahoittaja | Suomen Akatemia (päätösnrot 350826 , 350827, 350828) |
Budjetti |
Tutkimme korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.
Opetusprosesseja tarkastellaan erityisesti oppimislähtöisen opetuksen näkökulmasta, kun taas hyvinvointia tarkastellaan stressin, uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa myös opetukseen liittyvistä tunteista.
Monipuolisiin aineistoihin (itseraportointiaineistot, fysiologiset mittaukset ja videohavainnot) perustuvat tulokset auttavat ymmärtämään laajasti korkeakouluopetukseen liittyviä hyvinvoinnin pedagogisia ja psykologisia näkökulmia.
Kehitimme ja toteutimme intervention, jonka avulla pyrittiin tukemaan oppimislähtöistä opetusta ja opettajien hyvinvointia. Interventiossa hyödynnettiin mm. mindfulness-harjoituksia sekä ohjattua reflektiota, joka perustui oman opetuksen videointiin sekä siihen liittyvään haastattelutilanteeseen, jossa keskustelua käytiin videoitujen opetustilanteiden avulla.
Tutkimuksen ja intervention tavoitteena on tuottaa konkreettisia toimintatapoja korkeakouluopettajien pedagogiikan ja hyvinvoinnin tueksi.
Hankkeesta lyhyesti
Yhteystiedot

Liisa Postareff
Yksikön johtaja, korkeakoulupedagogiikka
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö

Merly Kosenkranius
Postdoc-tutkija
Korkeakoulupedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö



