Silloin, kun ajatus opiskelun aloittamisesta on herännyt, pitäisi vaivattomasti löytää omaan tarpeeseen sopivat opinnot. Joskus voi olla vaikeaa tunnistaa, mikä olisi juuri itselle oikea vaihtoehto. Syy opintoihin hakeutumiseen voi olla myös elämäntilanteen muutos.
Avoimen ammattikorkeakoulun opinnoista kiinnostuneiden yhteydenotoissa toistuvat oman ammattitaidon kehittämisen ja opiskeluelämään palaamisen teemat. Erilaisissa elämäntilanteissa opintojen yhteensovittaminen muun elämän kanssa voi arveluttaa, ja potentiaalinen opiskelija voi hakea vahvistusta opintojen sopivuuteen tai kysyä lisää käytännön yksityiskohdista. Myös yksilön ulkopuolelta syntyvä tarve kouluttautua lisää tai suunnata uudelle alalle näyttäytyvät yhteydenotoissa säännöllisesti. Tarve voi syntyä vaikka muuttuneesta terveystilanteesta tai uupumisesta.
Avoimen ammattikorkeakoulun konsepti on edelleen monelle vieras. ”Voinko todella ilmoittautua opinnolle, kun ei minulla ole aiempaa koulutusta tai kokemusta?” on yleinen kysymys. Entä voiko ”vielä” opiskella lisää? Vaikka omaksi ilokseen, eläkeiän häämöttäessä?
Kuinka helposti opintotarjonta on löydettävissä?
Avoimen ammattikorkeakoulun opintotarjonnan tulee olla monipuolista ja ajankohtaista. Hakijan kannalta on ensisijaisen tärkeää, miten hyvin asiat on esitetty verkossa. Selkeät tavoitteet ja sisältö auttavat opintoihin hakeutuvaa tekemään ostopäätöksen. Mitä hyötyä opinnosta on? Lisääkö se riittävästi osaamista, niin että opiskelu kannattaa? Merkittävä houkutin edullisen hinnan lisäksi voi olla myös se, ettei vastaavia opintoja ole tarjolla muissa korkeakouluissa. Mielikuvat syntyvät nopeasti ja niillä on vaikutusta ostopäätökseen. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että opinnot ovat esitetty verkkosivuilla saavutettavasti.
Traficomin (2024) määritelmän mukaan saavutettavuudella tarkoitetaan digitaalisten palveluiden esteettömyyttä erilaisille käyttäjille. Tekstisisältöjen helppo ymmärrettävyys ja selkeys ovat osa saavutettavuuden määritelmää. Vaikkei saavutettavuus ole välttämätöntä kaikille, hyödyttää se meistä jokaista. (Traficom, 2024). Ymmärrettävä ja selkeä teksti vähentää väärinkäsityksiä ja on hakijalle nopeammin omaksuttavaa.
”Mitä, jos innostunkin opiskelemaan enemmän?”
Opinnoista kiinnostuneelle on hyvä esitellä vaihtoehtoina kaikki ne lukuisat opintomahdollisuudet, joita tarjoamme. Mitä olisi tarjolla kyseisen opintojakson jälkeen ja miten opiskelija voi edetä pidemmälle opintopolullaan niin halutessaan? Korkeakoulun vuosisuunnittelun merkitys korostuu, jotta opintotarjonta saadaan verkkosivuille yhä aikaisemmin. Suorittamisen helppous, joustavuus ja saatavuus vaikuttavat päätökseen opintoihin hakeutumisessa. Opintojen aikataulu määrittää sopiiko opinto elämäntilanteeseen tai olisiko sitä mahdollista suorittaa myöhemmin. Hakija saattaa myös arvioida mahdollisuuksiaan opinnoissa pärjäämiseen erityisesti silloin, kun opiskelusta on kulunut enemmän aikaa. Entä mitä arvioinnissa huomioidaan ja mitä arviointiasteikko tarkoittaa? Oikea-aikainen tuki ja ohjaus lisäävät hakijan luottamusta koulutuksen järjestäjäoppilaitokseen ja sen tarjoamiin opintoihin.
Jatkuvan oppimisen tarjonta on voimakkaasti lisääntynyt ja monipuolistunut viime vuosina. Tästä johtuen ohjauspalveluja on ollut välttämätöntä lisätä. Moni opiskelemista harkitseva haluaa ensin keskustella kokonaistilanteestaan rauhassa jatkuvan oppimisen opinto-ohjaajan kanssa. Ohjausaikaa varatessa on usein jo tehty päätös siitä, että opiskelu aloitetaan. Ohjauksella halutaan silloin sparrausta tähän päätökseen tai vahvistusta siihen, että opiskelu-urakka on toteutettavissa oman työn ohessa. Voidaan myös vielä yhdessä pohtia, onko valittu opinto oikea – kaivataan lisätietoa käsitykseen, mikä koulutuksesta on nettisivujen pohjalta syntynyt. Usein keskustelua käydään myös siitä, mitä verkko-opiskelu ihan käytännössä tarkoittaa. Millaisia työvälineitä ja taitoja siihen tarvitaan, tai mihin pitää varautua? Joskus on tarve pohtia laajemmin uutta suuntaa elämälle. Koulutus voi toimia jopa ”pelastusrenkaana”, keinona muuttaa arjen suuntaa. Tällöin ohjauskertoja voidaan tarvita useampi, koska elämän suuret päätökset, kuten ammatinvalinta, eivät synny hetkessä.
Ohjausaikoja voivat varata myös jo jatkuvan oppimisen opinnoissa olevat opiskelijat. Usein näissä ohjauksissa on kyse siitä, että opiskelu jumittaa tai jostain syystä haastaa liikaa. Tukea ja neuvoja tarvitaan, ja yhteisissä keskusteluissa etsitään keinoja opiskelun jatkamiseen ja helpottamiseen. Jos opiskelu tempaa mukaansa ja tuntuu, että koulutuksen päätyttyä haluaisi vielä jatkaa, voidaan yhdessä miettiä sopivaa pidempää osaamispolkua. Polku johtaa usein lopulta tutkinto-opiskeluun, tai sitten se voi muodostua useista pienemmistä koulutuksista, jotka joko kehittävät jo olemassa olevaa ammattitaitoa tai vievät kohti jotain aivan uutta.
Oikea-aikainen ja hyvin kohdennettu markkinointi, laadukas sisältö verkkosivuilla ja hyvät ohjauspalvelut auttavat osaltaan varmistamaan, että hakijat tekevät ostopäätöksen. Tämän jälkeen on hyvä aloittaa opinnot ja jatkaa kukin omalla opiskelupolullaan ihan niin pitkälle kuin vain itse haluaa.
Millä perustein teet oman ostopäätöksesi?
Kirjoittajat
