Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) tehdään paljon yritysyhteistyötä. Yhteistyötä voi ja pitää myös aina kuitenkin kehittää eteenpäin. Kävimme yhdessä kollegoideni kanssa tutustumassa RUN-EU-kumppanimme Vorarlbergin ammattikorkeakoulun (Fachhochschule Vorarlberg, FHV) toimintaan Itävallassa Vorarlbergissä. Oli inspiroivaa ja innostavaa nähdä, kuinka vahvasti vuorovaikuttava sidosryhmäyhteistyö näkyy alueellisissa tuloksissa ja sen jatkuvassa kehityksessä. Vahva sitoutuminen alueelliseen toimintaan yhdessä yritysten, paikallisen yrityskehityspalvelun, startup-hautomon ja oppilaitoksen kanssa tuottaa mahdollisuuksia ja keinoja tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi.
Kaikki tämä voima lähtee alueellisesta kunnianhimosta luoda ja kehittää, olla jatkuvassa vuorovaikuttamisessa keskenään ja rakentaa kestävää tulevaisuutta. Tämä sitoutuneisuus näkyi Vorarlbergissä myös siinä, että edellä mainittujen tahot muodostavat yhteistyöverkoston, jossa tieto ja osaaminen virtaavat saumattomasti. Vorarlbergin ammattikorkeakoulu on jatkuvassa vuoropuhelussa 11 vahvan yhteistyökumppanin kanssa, jopa kerran kuukaudessa. Silloin keskustellaan, mitä yhteistyötä voidaan tehdä: onko mahdollisuuksia opinnäytetöihin vai käynnistetäänkö kenties uusia projekteja tai tutkimusta.
Yhteistyö on tuonut alueelle elinvoimaa, kestävää kasvua ja innovaatioita. Yritykset kokevat olevansa osa samaa verkostoa ja suurempaa kokonaisuutta, jossa jokaisen menestys ruokkii yhteistä hyvinvointia. Yhdessä tekeminen kannustaa kehittämään yhteistyötä. Yhteistyön kautta osataan haistella tulevaisuuden osaamistarpeita ja muovata niitä oppimistavoitteiksi koulutukseen.
Erityisesti yritysten ja koulutuksen välinen yhteistyömalli niin oppimisprojektin ohjaamisessa kuin opettamisessa oli mielenkiintoinen. Oppilaitos hankkii ulkopuolista asiantuntijaosaamista yrityksestä opettamaan esimerkiksi ohjelmistokehitystä. Opiskelijoiden itse luomassa innovaatioprojektissa yrityksen ja oppilaitoksen välinen yhteistyö toteutuu puolestaan siten, että alan ammattilainen jalkautuu yrityksestä mentoroimaan ja sparraamaan opiskelijoita projektin eri vaiheissa. Oppilaitoksen koulutusstrategiaan nimittäin kuuluu, että 40 % opetushenkilöstöstä tulee oppilaitoksen ulkopuolelta. Opiskelijat saavat konkreettista ja ammattimaista ohjausta, ja yritys saa tietoa alan uusista osaajista ja innovatiivisista tekijöistä.
Näin sekä yritys että opiskelija hyötyvät – koulutus pysyy ajan hermolla, kun työelämän uusimmat trendit ja osaamistarpeet tulevat suoraan kentältä. Opiskelijat saavat kontakteja työelämään ja konkreettista kokemusta alan todellisista haasteista.
Niin kuin Vorarlbergissä, myös HAMKissa toteutuu vahvana elementtinä yritysyhteistyö. Yhteistyön voi jalkauttaa opiskelijoille projektina, joka toteutetaan tietyn opintokokonaisuuden aikana. Yritysyhteistyö nähdään positiivisena asiana myös yrityksen näkökulmasta: oppilaitosyhteistyö tuo mm. innovaatioita ja tuoretta osaamista. Yritysyhteistyöllä mennään kohti tehokkaampaa ja kestävämpää tulevaisuutta. (Salmia & Äikäs, 2025)
Alueen menestystarinaa kirjoitetaan yhdessä. Jokainen yritys, oppilaitos ja organisaatio voi olla osa tätä tarinaa. Kyse on vain siitä, että uskaltaa ottaa ensimmäisen askeleen ja lähteä mukaan rakentamaan tulevaisuutta yhdessä.
Lähteet
Salmia, S. & Äikäs, A. (25.2.2025). Yritysyhteistyöllä kohti tehokkaampaa ja kestävämpää tulevaisuutta. HAMK Beat. https://blog.hamk.fi/hamk-beat/yritysyhteistyolla-kohti-tehokkaampaa-ja-kestavampaa-tulevaisuutta/
Kirjoittajat
